Nvidias kraftfullaste kort för brytning av kryptovalutor kostar 40 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Om man tänker på de riktigt utsatta, dvs inte arbetsallergiker I västvärlden, så är det otroligt många afrikaner, kineser, indier, afghaner osv som har krypto OCH använder det för "sitt dagliga bröd".

Det där är såklart skitsnack. Med den "vanliga ekonomin" så brukar man prata om "the 1%", kan du på något sätt bevisa att det är fler än så som använder krypto på det sättet du antyder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309736:

Varför då? Vi har en genomkorrupt banksektor som lobbyat fram dagens värdelösa FIAT-valutor. Ett ekorrhjul av skuldsättning och inflation som slår hårdast mot vanligt folk.

Kryptovalutor är långt ifrån perfekta men många gånger bättre än den skit vi tvingas leva med idag.

Problemet jag ser är att krypto endast verkar gagnar stora bolag. Hobbyister skulle gott kunna jobba några timmar varje månad för att uppnå samma inkomst - och dessutom tjäna Sverige som nation - på ett grönt manér. De som har råd med krypto är ju inte precis de som hamnar i skuldfällan. PS: vi har i princip ingen (1.7% i år) i Sverige

Pps när jag läser mitt inlägg inser jag nog är något vänstervriden i mitt synsätt. De som ser på något annat vis får gärna komma med argument, istället för pajkastning

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Problemet jag ser är att krypto endast verkar gagnar stora bolag. Hobbyister skulle gott kunna jobba några timmar varje månad för att uppnå samma inkomst - och dessutom tjäna Sverige som nation - på ett grönt manér. De som har råd med krypto är ju inte precis de som hamnar i skuldfällan. PS: vi har i princip ingen (1.7% i år) i Sverige

Pps när jag läser mitt inlägg inser jag nog är något vänstervriden i mitt synsätt. De som ser på något annat vis får gärna komma med argument, istället för pajkastning

Har vi ingen inflation i år? Jag trodde de flesta talade om 10+% nu under sommaren och hösten

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Det där är såklart skitsnack. Med den "vanliga ekonomin" så brukar man prata om "the 1%", kan du på något sätt bevisa att det är fler än så som använder krypto på det sättet du antyder?

Bevisa. Jag behöver inte bevisa något för någon random better-than-thou snubbe på internet. Gå och leta information själv, eller öppna dina vyer och prata med några av denna typen människor, du har internet tillgång ser jag, använd den till något nyttigt och lärorikt. Telegram, whatsapp, wechat - det finns massor med software för ändamålet.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Bevisa. Jag behöver inte bevisa något för någon random better-than-thou snubbe på internet. Gå och leta information själv, eller öppna dina vyer och prata med några av denna typen människor, du har internet tillgång ser jag, använd den till något nyttigt och lärorikt. Telegram, whatsapp, wechat - det finns massor med software för ändamålet.

Skulle säga att din attityd inte vinner någon skönhetstävling heller. Jag skulle tolkat hans kommentar som en fråga efter en källa att läsa mer, något som kan försvara dina argument som han inte förstod vart de kom ifrån.

Andas!...

Permalänk
Skrivet av medbor:

Skulle säga att din attityd inte vinner någon skönhetstävling heller. Jag skulle tolkat hans kommentar som en fråga efter en källa att läsa mer, något som kan försvara dina argument som han inte förstod vart de kom ifrån.

Andas!...

Då kanske han borde börjat med något annat än att säga att jag pratar skit... But that's just me.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeonist:

Självklart. Självklart ska och måste en stat kunna tillhandahålla valuta till sin befolkning utan hinder. Allt annat vore otänkbart.

Problemet är ju inte det, problemet är hur man distribuerar (fördelar) dom pengar som skapas.

Och hur många av dom där fattiga och utsatta du säger dig värna tror du har kryptovaluta?

I ditt system, hur ska dom få pengar? Det löser sig automagiskt med krypto?

Jag håller delvis med dig om att problemet är hur man fördelar pengarna. Hur ska man säkerställa att det sker på ett bra sätt i dagsläget? Med kryptovalutor kan man upprätta smart contracts där det sker på ett förprogrammerat sätt. Dessutom är det transparent hur pengarna fördelats då man kan följa transaktionerna på blockkedjan. Finns det något liknande idag? Människor som har möjligheten att utnyttja ett system för sin egen vinning kommer att göra det. Det ligger i vår natur och måste tas i beaktande när man utformar systemet i fråga. Bevisligen fungerar inte det i nuvarande monetära system.

Hur ska fattiga och utsatta få tag på kryptovaluta? På samma sätt som de får tag på valuta idag såklart. Varför skulle det vara annorlunda? Om du jobbar får du betalt i kryptovaluta. Om du får bidrag sker det i kryptovaluta.

Det stora problemet idag är inflation. Löner och bidrag följer ALDRIG inflationen. Folks sparpengar tappar i värde och man tvingas investera i andra tillgångar. Någonting som de mest utsatta i samhället inte har utrymme för. Istället tvingas de jobba mer och mer för att klara av de nya högre kostnaderna.

Det här är inte "mitt" system. Vare sig du vill det eller inte är det här framtiden. Om inte annat så kommer det bli alltmer tydligt framöver när vi behöver ta konsekvenserna från de senaste årens pengatryckande.

Permalänk
Medlem

Ett par saker...

Den här "nya" maskinen 170X är skit för att man kan få mer hashrate med två 3090 till ungefär samma pris samtidigt som man kan sälja bort 3090 "enkelt" medan 170X kommer högst vara tung brevvikt när ETH går proof of stake (som jag själv tror händer runt sommaren 2023).

Andra saken är att om man säger saker som att "krypto är skit och onödigt" har man inte ens förstått det mest grundläggande om krypto och blockchains och borde kanske sätta sig ner och läsa på lite

Tredje saken... jag som vanlig knegare med ganska pisslön är snart uppe i en månadslön i mining per månad med relativt små investeringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Då kanske han borde börjat med något annat än att säga att jag pratar skit... But that's just me.

Där har du helt rätt, men om man är på det humöret kan man också välja att inte svara alls. Jag tycker det är viktigt med bemötandet här, bättre att anmäla om folk är för otrevliga eller bita sin tunga. Du gick absolut inte över någon gräns, men det kan lätt spåra ur när man börjar skriva liknande saker till varandra

Permalänk
Skrivet av medbor:

Var fick du de siffrorna ifrån?

Tänk också på att Ethereum inte kommer gå att minea efter nyår, så hur ser det ut med andra valutor?

https://www.cryptocompare.com/mining/calculator

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Det här är såklart minst lika mycket bs. som krypto, men...

Bra motargument där. Läs gärna på lite om vad inflation är innan du kallar något bullshit. Hade staten inte kunnat trycka nya pengar hade man antingen fått höja skatterna mycket eller så hade man ex. inte haft råd att betala ut löner till offentligt anställda. Man hade heller inte haft någon möjlighet snabbt att stimulera ekonomin i kriser vilket har varit väldigt viktigt som nu i pandemin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309736:

Vad menar du nu? Det är ju just av de anledningarna du nämner som folk förespråkar krypto. Regeringarna världen över kan spendera som om att det inte finns någon morgondag, när pengarna är slut hör man av sig till Federal Reserve Bank och får ett nytt lån på ett par triljoner dollar. Har man någorlunda klipp i klockan fattar man att det förr eller senare smäller rejält. Och de som blir hårdast drabbade är de svaga i samhället. Inte politikerna/banktjänstemännen som är ansvariga.

Det monetära systemet funkar inte så, av flera orsaker. För det första så får Fed inte ge lån åt stater, och för det andra så är Fed bara USA:s centralbank.

Sen så bleknar ju problemen med penningmängden för dollar, kronor eller euro i jämförelse med de hos kryptovalutor. Där har du ju en penningmängd som är totalt frånkopplad från ekonomin. Ta till exempel ether eller bitcoin - hela systemet är uppbyggt på att man trycker upp pengar för att täcka överföringsavgifter. Om man slutar printa pengar så blir kostnaderna så höga att ingen använder systemet, men slutar man printa upp pengar så görs inga överföringar. Det är som att riksbanken skulle betala ut 1350kr åt VISA varje gång du betalar med kreditkort.

Och det där är alltså samma summa som gäller för Bitcoin. Varje enskild betalning ger upphov till nya pengar värda 1350kr. Snacka om luftslott.

Skrivet av Marmend:

Oh shit, vi borde frågat Molotov innan vi började. Nu är det väl bara att kassera maskinerna antar jag.
Vadå "Det gör ingen nytta"? Du låter extremt konservativ och illa påläst. Det finns väldigt mycket nytta i kryptovalutor och blockkedjeteknik. Du kan t.ex skicka pengar världen över direkt, oavsett vilken tid på dygnet eller veckan till en bråkdel av kostnaden och utan hjälp av någon. Du kan använda blockkedjeteknik för att styrka integriteten i skolbetyg, valomröstningar etc. Herregud människa spyr du ut illa backade påståenden sådär hela tiden? Tygla dig själv.

I teorin finns det vissa enstaka användningsområden för blockchain, men i praktiken är det begränsat. Inom koncernen jag jobbar på har vi 12 olika IT-bolag, och vi har tittat på användning av blockchain inom deras verksamheter. Problemet är att det praktiskt taget alltid finns bättre alternativ. Blockchain är klumpigt, dyrt, svårt att kontrollera och korrigera, orsakar lätt problem och är opraktiskt ur en affärsmässigt perspektiv.

Det finns en orsak till att det är mycket snack om blockchain, men att inga verkliga projekt har tagit fart.

Skrivet av medbor:

Har vi ingen inflation i år? Jag trodde de flesta talade om 10+% nu under sommaren och hösten

Core inflation låg på 2,80% i september, men det jämför YoY med 2020 då den var endast 0,3%, så sett över två år är det i medeltal 1,55%. Det är alltså lägre än långsiktiga målet på strax under 2%.

Skrivet av anon309736:

Jag håller delvis med dig om att problemet är hur man fördelar pengarna. Hur ska man säkerställa att det sker på ett bra sätt i dagsläget? Med kryptovalutor kan man upprätta smart contracts där det sker på ett förprogrammerat sätt. Dessutom är det transparent hur pengarna fördelats då man kan följa transaktionerna på blockkedjan. Finns det något liknande idag? Människor som har möjligheten att utnyttja ett system för sin egen vinning kommer att göra det. Det ligger i vår natur och måste tas i beaktande när man utformar systemet i fråga. Bevisligen fungerar inte det i nuvarande monetära system.

Som jurist inom IT-sektorn kan jag säga att smart contracts är den mest idiotiska saken jag nånsin har hört. Bara tanken på att man skulle kunna programmera ett avtal på ett effektivt sätt så att det ersätter tusentals år av juridisk tradition, tusentals sidor lagtext, tiotusentals sidor av tolkning plus all rättspraxis är bara absurt. För att inte tala om alla begränsningar med korrigeringar av fel.

Skrivet av anon309736:

Det stora problemet idag är inflation. Löner och bidrag följer ALDRIG inflationen. Folks sparpengar tappar i värde och man tvingas investera i andra tillgångar. Någonting som de mest utsatta i samhället inte har utrymme för. Istället tvingas de jobba mer och mer för att klara av de nya högre kostnaderna.

Sparande är ett stort ekonomiskt problem. En av de sista sakerna man vill att ska hända i ett ekonomiskt system är att människor sparar (money velocity går ner). Sparande är något som ska straffas, och istället ska investeringar gynnas. De som sätter pengarna i madrassen eller på bankkontot ska alltså i en hälsosam ekonomi sakta men säkert förlora de här tillgångarna. Istället ska pengarna sättas i användning genom aktier, fonder och motsvarande.

Sen så är det felaktigt att påstå att löner inte följer inflation. Tvärtom så är det ofta så att inflation är en följd av att lönerna stiger. Visserligen så har man inom nationalekonomin på senare år börjat diversifiera inflationsmodeller, men den viktigaste är ändå Phillipskurvan, som etablerar förhållandet mellan arbetslöshet (och därmed efterfrågan på arbetskraft, och därmed löner) och inflation.

Inflation uppstår i huvudsak av att arbetsmarknaden är överhettad, och den huvudsakliga följden av inflation är att vanliga arbetande människor andel av den ekonomiska tillväxten ökar. Man pratar om labor share och capital share. Inflation är alltså något som är positivt för de flesta människor, men som är negativt för de som har stora kapitalansamlingar (banker, investerare, rika människor överlag).

För låg inflation har varit ett betydligt större problem de senaste 20 åren än inflation.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv

Det finns en hel del idealister och så finns det de som vill tjäna pengar. Krypto skyddar dock mot inflation eftersom det är en begränsad resurs. Idag är det livsfarligt att hålla stora mängder cash. Förlorarna när det gäller USD är alla som håller stadsskuldsväxlar i USD. Det är därför de som har stora innehav av dessa försöker omvandla dessa till riktiga ting. Ni som har 10K idag, har även 10K nästa år, men köpkraften minskar. Därför ska man ha skulder. Tänk CSN-lån och investera i börsen. Det blir en dubbel effekt. Ditt lån minskar i värde snabbare än räntekostnaden. Ändå finns det folk som inte vill ta emot gratis pengar.

Gällande kortet så får man inte glömma energieffektiviteten, 250W för 168MH/s är riktigt bra, men för 99,99% så är två stycken 3090 betydligt bättre köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309736:

Varför då? Vi har en genomkorrupt banksektor som lobbyat fram dagens värdelösa FIAT-valutor. Ett ekorrhjul av skuldsättning och inflation som slår hårdast mot vanligt folk.

Kryptovalutor är långt ifrån perfekta men många gånger bättre än den skit vi tvingas leva med idag.

Och vilka är de största investerare i crypto?

Sluta tro crypto är någon robinhood historia.. Naivt

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sando:

Det monetära systemet funkar inte så, av flera orsaker. För det första så får Fed inte ge lån åt stater, och för det andra så är Fed bara USA:s centralbank.

Sen så bleknar ju problemen med penningmängden för dollar, kronor eller euro i jämförelse med de hos kryptovalutor. Där har du ju en penningmängd som är totalt frånkopplad från ekonomin. Ta till exempel ether eller bitcoin - hela systemet är uppbyggt på att man trycker upp pengar för att täcka överföringsavgifter. Om man slutar printa pengar så blir kostnaderna så höga att ingen använder systemet, men slutar man printa upp pengar så görs inga överföringar. Det är som att riksbanken skulle betala ut 1350kr åt VISA varje gång du betalar med kreditkort.

Och det där är alltså samma summa som gäller för Bitcoin. Varje enskild betalning ger upphov till nya pengar värda 1350kr. Snacka om luftslott.

I teorin finns det vissa enstaka användningsområden för blockchain, men i praktiken är det begränsat. Inom koncernen jag jobbar på har vi 12 olika IT-bolag, och vi har tittat på användning av blockchain inom deras verksamheter. Problemet är att det praktiskt taget alltid finns bättre alternativ. Blockchain är klumpigt, dyrt, svårt att kontrollera och korrigera, orsakar lätt problem och är opraktiskt ur en affärsmässigt perspektiv.

Det finns en orsak till att det är mycket snack om blockchain, men att inga verkliga projekt har tagit fart.

Core inflation låg på 2,80% i september, men det jämför YoY med 2020 då den var endast 0,3%, så sett över två år är det i medeltal 1,55%. Det är alltså lägre än långsiktiga målet på strax under 2%.

Som jurist inom IT-sektorn kan jag säga att smart contracts är den mest idiotiska saken jag nånsin har hört. Bara tanken på att man skulle kunna programmera ett avtal på ett effektivt sätt så att det ersätter tusentals år av juridisk tradition, tusentals sidor lagtext, tiotusentals sidor av tolkning plus all rättspraxis är bara absurt. För att inte tala om alla begränsningar med korrigeringar av fel.

Sparande är ett stort ekonomiskt problem. En av de sista sakerna man vill att ska hända i ett ekonomiskt system är att människor sparar (money velocity går ner). Sparande är något som ska straffas, och istället ska investeringar gynnas. De som sätter pengarna i madrassen eller på bankkontot ska alltså i en hälsosam ekonomi sakta men säkert förlora de här tillgångarna. Istället ska pengarna sättas i användning genom aktier, fonder och motsvarande.

Sen så är det felaktigt att påstå att löner inte följer inflation. Tvärtom så är det ofta så att inflation är en följd av att lönerna stiger. Visserligen så har man inom nationalekonomin på senare år börjat diversifiera inflationsmodeller, men den viktigaste är ändå Phillipskurvan, som etablerar förhållandet mellan arbetslöshet (och därmed efterfrågan på arbetskraft, och därmed löner) och inflation.

Inflation uppstår i huvudsak av att arbetsmarknaden är överhettad, och den huvudsakliga följden av inflation är att vanliga arbetande människor andel av den ekonomiska tillväxten ökar. Man pratar om labor share och capital share. Inflation är alltså något som är positivt för de flesta människor, men som är negativt för de som har stora kapitalansamlingar (banker, investerare, rika människor överlag).

För låg inflation har varit ett betydligt större problem de senaste 20 åren än inflation.

Krypto är värdebevarande som guld. Nyckeln är att den är begränsad. Även om FED inte får ge pengar direkt till staten så är det i verkligen bara en bokföringstrick. FED trycker upp 1 triljon dollar, US ”lånar” dessa och släpper ut pengarna i systemet. Blir en skuld till FED, men defacto så har det inte skapats värde av triljondollar. Mer pengar i systemet = inflation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Signovinces:

Ett par saker...

Den här "nya" maskinen 170X är skit för att man kan få mer hashrate med två 3090 till ungefär samma pris samtidigt som man kan sälja bort 3090 "enkelt" medan 170X kommer högst vara tung brevvikt när ETH går proof of stake (som jag själv tror händer runt sommaren 2023).

Andra saken är att om man säger saker som att "krypto är skit och onödigt" har man inte ens förstått det mest grundläggande om krypto och blockchains och borde kanske sätta sig ner och läsa på lite

Tredje saken... jag som vanlig knegare med ganska pisslön är snart uppe i en månadslön i mining per månad med relativt små investeringar.

Fast elförbrukningen på den nya kan göra att det trots allt kan löna sig i längden.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Var fick du de siffrorna ifrån?

Tänk också på att Ethereum inte kommer gå att minea efter nyår, så hur ser det ut med andra valutor?

ETH2.0 lär dröja längre än till nyår. Om allt går bra är nog någon gång under första halvan av 2022 mer realistiskt. Andra valutor lär fungera bra längre men vinsten lär vara väldigt låg efter ETH2.0 släpps. Idag ger ETH runt 60 miljoner dollar per dag till miners, andra valutor man minar med GPUs är mer runt $1M/dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast elförbrukningen på den nya kan göra att det trots allt kan löna sig i längden.

Det handlar alltså om ca 5-6 kr per dag som två 3090 kort är dyrare än 170X när det gäller elen (ca 250 watt mer) men man tjänar ca 160-170 USD mer med 3090 korten per månad med elen inräknat.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon333222:

Krypto är värdebevarande som guld. Nyckeln är att den är begränsad

Det är ju under förutsättning att någon tycker att kryptovaluta är värt något. Det är svårt att plätera kontakter med Bitcoin eller göra ett halssmycke. För mig framstår kryptovaluta som en slags modern tulpanmani. Blockchaintekniken som sådan är dock intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan inte denna cryptoindustri bara dö snart.

Crypto är dagens version av pyramidspel och där de drabbade är lika övertygade om dess förträfflighet.

Tyvärr motsatt till gårdagens motsvarighet så har Crypto en verklig negativ effekt på både andra människor och framför allt klimatet och världens energianvändning.

Det är utan tvekan det mest onödiga resursslöseriet i modern tid.

Utopin om en "valuta fri från bankers inflytande" osv är väl fin och så men dagens kryptobrytning är till 99,99% för pengar i fickan för minimal arbetsprestation.

Jag tror dock likt flat-earthers osv att det är stört omöjligt att försöka övertyga eller utbilda folk till att de skulle ändra sig.

Det är tyvärr en last vi får leva med tills dess att det förbjuds från en högre instans, och även då har jag svårt att se det försvinna. Möjligen om det blir stört omöjligt att få ut pengar av det så kanske vi blir av med det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

ETH2.0 lär dröja längre än till nyår. Om allt går bra är nog någon gång under första halvan av 2022 mer relativistiskt. Andra valutor lär fungera bra längre men vinsten lär vara väldigt låg efter ETH släpps. Idag ger ETH runt 60 miljoner dollar per dag till miners, andra valutor man minar med GPUs är mer runt $1M/dag.

ETH kommer alltid att gå över till PoS om ungefär sex till nio månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Crypto är dagens version av pyramidspel och där de drabbade är lika övertygade om dess förträfflighet.

Tyvärr motsatt till gårdagens motsvarighet så har Crypto en verklig negativ effekt på både andra människor och framför allt klimatet och världens energianvändning.

Det är utan tvekan det mest onödiga resursslöseriet i modern tid.

Utopin om en "valuta fri från bankers inflytande" osv är väl fin och så men dagens kryptobrytning är till 99,99% för pengar i fickan för minimal arbetsprestation.

Jag tror dock likt flat-earthers osv att det är stört omöjligt att försöka övertyga eller utbilda folk till att de skulle ändra sig.

Det är tyvärr en last vi får leva med tills dess att det förbjuds från en högre instans, och även då har jag svårt att se det försvinna. Möjligen om det blir stört omöjligt att få ut pengar av det så kanske vi blir av med det.

"pyramidspel"... snacka om att inte veta vad du pratar om.

Vad beror din ilska på? Bitter över att du inte har råd att själv investera i krypto eller är det bara vanliga svensk avundsjukan som pratar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Raynstorm:

Crypto är dagens version av pyramidspel och där de drabbade är lika övertygade om dess förträfflighet.

Tyvärr motsatt till gårdagens motsvarighet så har Crypto en verklig negativ effekt på både andra människor och framför allt klimatet och världens energianvändning.

Det är utan tvekan det mest onödiga resursslöseriet i modern tid.

Utopin om en "valuta fri från bankers inflytande" osv är väl fin och så men dagens kryptobrytning är till 99,99% för pengar i fickan för minimal arbetsprestation.

Jag tror dock likt flat-earthers osv att det är stört omöjligt att försöka övertyga eller utbilda folk till att de skulle ändra sig.

Det är tyvärr en last vi får leva med tills dess att det förbjuds från en högre instans, och även då har jag svårt att se det försvinna. Möjligen om det blir stört omöjligt att få ut pengar av det så kanske vi blir av med det.

Pyramidspel får du nog plugga på lite. Finns ju ingen rekryteringskomponent i Crypto (förutom de som bluffar). Det är inte heller någon ”pump and dump”. Låt oss säga att om du tror att Crypto är pyramid, du kan ju ta dina besparingar och korta Bitcoin/ETH. Säg ett år, så ser vi vem som har rätt

Det bästa för miljön vore om man slutar skaffa barn. Tänk hur mycket resurser en unge tar i anspråk. Mänskligheten dör inte ut om vi inte skulle kläcka en enda unge i Sverige under 100 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

ETH kommer alltid att gå över till PoS om ungefär sex till nio månader.

Det är ingen som vet när ETH går PoS. De har väl aldrig hållit tidsplanerna tidigare och knappast den här gången heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmend:

Oh shit, vi borde frågat Molotov innan vi började. Nu är det väl bara att kassera maskinerna antar jag.
Vadå "Det gör ingen nytta"? Du låter extremt konservativ och illa påläst. Det finns väldigt mycket nytta i kryptovalutor och blockkedjeteknik. Du kan t.ex skicka pengar världen över direkt, oavsett vilken tid på dygnet eller veckan till en bråkdel av kostnaden och utan hjälp av någon. Du kan använda blockkedjeteknik för att styrka integriteten i skolbetyg, valomröstningar etc. Herregud människa spyr du ut illa backade påståenden sådär hela tiden? Tygla dig själv.

Inget av det du pratar om är vad det används till.
Det används enbart för att folk ska tjänar pengar på hittepå priser.
Om man åberopar snabba transaktioner finns det bättre sätt att lösa det på.

Sen kan du ta lite medicin du verkar vara lättretlig omg så sur man kan bli direkt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Det är ju under förutsättning att någon tycker att kryptovaluta är värt något. Det är svårt att plätera kontakter med Bitcoin eller göra ett halssmycke. För mig framstår kryptovaluta som en slags modern tulpanmani. Blockchaintekniken som sådan är dock intressant.

Det är inte industrins behov att guld som driver priset. Majoriteten av guldet sitter i kassavalv. Där gör de mycket nytta, eller hur?

Tulpanlöken gav dig ju tulpaner iaf. Men det finns många bubblor. Gäller inte sitta med svarte Petter när det blir trångt genom utgången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är ju under förutsättning att någon tycker att kryptovaluta är värt något. Det är svårt att plätera kontakter med Bitcoin eller göra ett halssmycke. För mig framstår kryptovaluta som en slags modern tulpanmani. Blockchaintekniken som sådan är dock intressant.

Var nu snäll och smutskasta inte tulpanlöksbubblan. De gick ju faktiskt att plantera så fick man ju tulpaner. Och var man desperat nog så kunde man tom äta lökarna.

Värdelösa sedlar kan man ju använda som toalettpapper.

Finns ju inget man kan göra med värdelösa kryptovalutor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Inget av det du pratar om är vad det används till.
Det används enbart för att folk ska tjänar pengar på hittepå priser.
Om man åberopar snabba transaktioner finns det bättre sätt att lösa det på.

Sen kan du ta lite medicin du verkar vara lättretlig omg så sur man kan bli direkt.

Krypto är ett tillgångsslag som allt annat. Blockkedjetekniken är ju ineffektiv gällande transaktioner och boken är ju öppen i Bitcoin. Klart folk vill tjäna pengar. Tror du majoriteten av befolkningen går till jobbet för nöjes skull? Man går dit för att tjäna pengar. De byter tid mot pengar. Aktiemarknaden tjänar pengar på kapital. Krypto tjänar man pengar på att spekulera. Klart att det inte finns någon fundamenta i det hela. Om man skulle upptäcka ett sätt att ersätta guld genom att replikera i oändliga mängder. Då skulle värdet gå mot noll.

Tänk salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Signovinces:

Det är ingen som vet när ETH går PoS. De har väl aldrig hållit tidsplanerna tidigare och knappast den här gången heller.

Precis, det kommer alltid vara om sex till nio månader.

Skynda på att mina ETH nu innan det är försent!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Var nu snäll och smutskasta inte tulpanlöksbubblan. De gick ju faktiskt att plantera så fick man ju tulpaner. Och var man desperat nog så kunde man tom äta lökarna.

Värdelösa sedlar kan man ju använda som toalettpapper.

Finns ju inget man kan göra med värdelösa kryptovalutor.

Man kan ju alltid läsa blockkedjan. klart jag är sur att jag missade Bitcoin när jag kom i kontakt för första gången med det så låg det på 10-20usd. Tänk om man hade köpt på sig 1000bitcoins. Då hade man donerat ett par bitcoins per år till Sweclockers för att hålla det flytande utan annonspengar