Överklockning 5600X - Tips på nästa steg?

Permalänk
Medlem

Överklockning 5600X - Tips på nästa steg?

Har ägnat senaste 3 veckorna åt all in överklockning av min 5600x, har kommit en bra bit och hittat ett stabilt läge men önskar tips på hur man kan tweaka detta ännu mer.

Spec:
AMD 5600X
Asus Rog Strix B550-i gaming
Patriot Viper Steel 4400 - ställda 3800 Mhz CL16 och flck 1900 Mhz
Vattenkylt

Landat i följande stabila konfiguration såhär långt som ger mig 4775 Mhz boost och ett spann mellan 4550-4750 i full load all core beroende på vad man kör.

Bios inställningar som folk rekommenderat i olika forum:
Global C State: Enabled
Power Supply Idle Control: Low current idle
APBDIS: 1
DF CStates: Disabled
Fixed SOC Pstate: P0
CPPC: Enabled
CPPC Preferred Cores: Enabled

PBO:
PPT: 150 (når max 92%)
TDC: 100 (når max 90%)
EDC: 150 (når max 89%)
Scalar: Auto
Boost: 125 Mhz

Curve Optimizer:
C0 -20
C1 -25 pref #1
C2 -25
C3 -20
C4 -18
C5 -15 pref #2

Benchmarks:
CBR23 Multi: 11757 poäng, Single: 1567 poäng
CPU-Z Multi: 5059,5, Single: 659

Temperaturer och volt:
Max 84 grader Prime95
Max 1,356 (single core boost), 1,33 ish på full load i ex prime95

Stabilitetstest:
CoreCycler - 12 iterationer samtliga kärnor
Prime95 - 4 tim
OCCT - 4 tim
Minst 6-7 tim spelande

Finns det fler inställningar att göra i Bios? Ser att folk leker runt med LCC inställningar i Bios också men har inte riktigt greppat hur det kan vara till fördel här.

Har funderat på om scalar kan göra någon nytta men verkar vara delade meningar kring det. Jag kan givetvis jobba upp en högre boost på 200 Mhz men inte på bekostnad av alltför höga temperaturer (kör ett NR200P chassi).

Alla tips och idéer mottages med öppna armar

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Noctua NH-U12A | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

PPT TDC EDC funkar inte som du lagt in dom. Ökar du dessa så kan det mycket väl boosta mer då det är en algoritm. Sätta 999 funkar inte dock men säg max 200-250.

Du har ställt in dom just nu så de inte ska slå i maxtaket och det är fel sätt att se de på. Ligger de nära maxtak så kan det mycket väl strypa ändå.

Buildzoid har en bra video om just det här hur det funkar.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

PPT TDC EDC funkar inte som du lagt in dom. Ökar du dessa så kan det mycket väl boosta mer då det är en algoritm. Sätta 999 funkar inte dock men säg max 200-250.

Du har ställt in dom just nu så de inte ska slå i maxtaket och det är fel sätt att se de på. Ligger de nära maxtak så kan det mycket väl strypa ändå.

Buildzoid har en bra video om just det här hur det funkar.

Tack, ska kolla hans video. Jag såg nämligen en video där han visade att det faktiskt gav omvänd effekt på boosten om man tog i för mycket på dessa. Jag har ändrat och testat med MB limit nu istället men dessa är ju på en galen nivå, PPT ligger på 1000W, TDC 160 och EDC 190. Men har inte riktigt fått grepp om hur man ska tänka kring hur nära/långt ifrån maxtaket man bör ligga.

EDIT: Länka gärna om du har tillgång till videon, han har ju ruskigt många

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Noctua NH-U12A | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Ja tror han går igenom inställningar på nästan alla AMD videos som har med CPU överklockning att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Ja tror han går igenom inställningar på nästan alla AMD videos som har med CPU överklockning att göra.

japp jag kollade igenom ett antal videos nu men det finns inget bra svar på vilken nivå man bör ligga på. Testade lite snabbt igår och fick ärligt talat inga stora skillnader i prestandan. CBR23 presterade bäst med mina inställningar ändå.

Det jag funderar på är hur LCC och andra inställningar kan påverka, men får gräva vidare i detta helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

LLC kan påverka väldigt mycket. Hur det funkar mot CO vet jag dock inte men de kan du testa lite snabbt. Höj/Sänk LLC ett snäpp och kör sen bench r20 2-3 ggr på rak sen prova ny LLC.

Bevaka med HWinfo64. Skriv upp alla resultat och rapportera gärna hit för jag är nyfiken

Edit: Buildzoid har bra videos om hur LLC fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat lite till. Körde en stegvis historia med PPT, TDC och EDC för att få en bild över hur det påverkar prestandan och jag hittade en sweetspot för min CPU: PPT 130, TDC 85, EDC 100. CO kurvan enligt första posten här i tråden samt boost 125mhz.

Här är en summering på de olika (notera ej vetenskapliga) resultaten efter att ha iakttagit HWInfo medan Prime95 köttat på. Noterade effective clock på de två (enligt mig) bästa utfallen i både Prime95 och CBR23.

För övrigt lekte jag runt lite med LCC och lite andra inställningar, kan ärligt talat inte säga att det ger någon synlig effekt. Jag testar lite nu med att ha kvar samma CO kurva men slänga på 150 boost istället. Kanske kan LCC hjälpa till med att stabilsera OC men det måste testas ytterligare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter ytterligare stresstest visar sig CO kurvan hålla även för 150 mhz boost, kan det vara ett resultat av LCC? Nu är det inte stressat tillräckligt men 2 tim OCCT och 16 iterationer av CoreCycler på två bästa cores ger en indikation iaf!

Visa signatur