Intel Core i5-12600K "Alder Lake" bättre än dagens toppmodell Core i9-11900K

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Väldigt roligt med snabb utveckling! Får se när spel börjar dra nytta av mer CPU-kraft dock. Känns som utvecklare i första hand kommer anpassa spel efter konsolernas CPU-kraft.

Känns som att vi har väntat på det i flera år nu

Permalänk
Medlem

Om denna läcka från VideoCardz stämmer så ser ju spelprestandan ut att kunna ta ett hyffsat skutt framåt, men ser även då ut som att AMDs "Zen3D" med påstådd 15% genomsnittlig ökning i spelprestanda kan vara rätt lik i prestanda som AL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

https://cdn.videocardz.com/1/2021/10/Intel-Core-i9-12900K-vs-Ryzen-9-5950X.jpg

Om denna läcka från VideoCardz stämmer så ser ju spelprestandan ut att kunna ta ett hyffsat skutt framåt, men ser även då ut som att AMDs "Zen3D" med påstådd 15% genomsnittlig ökning i spelprestanda kan vara rätt lik i prestanda som AL.

Fast upplösning hade ju varit bra annars säger ju dom där staplarna precis allt och inget. *backar upp flaket med salt.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av andbri:

Vad det gäller FPS i spelen tror jag inte det blir så stor skillnad när väl testerna på det hittar ut till oss.

Skrivet av Scarabeo:

Jo, i 720p.

Det kommer vara beroende av spel och hur man spelar dem. Jag tror då inte på några jätteökningar i de flesta spel som är grafiskt tunga men det finns alltid undantag.

VR kan exempelvis vara något som får processorn att svettas. Det kan lätt bli ett fall av vilket som kroknar först, CPU eller GPU. Jag har ett fall med Iracing där jag i princip kan maxa upplösningen i mitt Quest 2 men processorn flaskar. Detta av den enkla anledningen att det görs så många draw calls, vilket är enkeltrådat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av saammii9000:

Men alltså vänta... sitter vi och jämför en snart 2 år gammal processor mot en som inte släppts ännu? Lugna sig med resultaten till det att AMD fått släppa sin nästa generation också.

Med den logiken så ska vi "lugna oss med resultaten" när AMD väl släpper sin CPU, tills att Intel släpper sin nästa generation också. I så fall så förblir vi evigt lugna. (Och det är iofs rätt nice på ett sätt när man tänker efter...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av saammii9000:

Men alltså vänta... sitter vi och jämför en snart 2 år gammal processor mot en som inte släppts ännu? Lugna sig med resultaten till det att AMD fått släppa sin nästa generation också.

Man får väl ta det för vad det är. Vi jämför med vad som går att köpa nu, för det är det som finns att jämföra med. När resultat för AMDs nästa generation dyker upp så kommer de garanterat jämföras mot alder lake.

Det är inget fel att jämföra äpplen och päron sålänge man vet vad man håller på med, och kan tolka resultaten vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

https://cdn.videocardz.com/1/2021/10/Intel-Core-i9-12900K-vs-Ryzen-9-5950X.jpg

Om denna läcka från VideoCardz stämmer så ser ju spelprestandan ut att kunna ta ett hyffsat skutt framåt, men ser även då ut som att AMDs "Zen3D" med påstådd 15% genomsnittlig ökning i spelprestanda kan vara rätt lik i prestanda som AL.

Alltså hur mäts det där? Alla de där spelen är ju GPU begränsade ändå? Dessa siffror spelar ju ingen roll om det enda de gjort är att dra ner grafiken till 480p för att ser hur spelen beter sig som CPU bundna. Det är ju dock imponerande om de kör alla spel i 4k och får dessa resultat med samma GPU

Permalänk
Medlem

På samma klockfrekvens med samma effektförbrukning vill jag se samma fps och se vad som är bäst.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

...sen är frågan vad en rigg med denna processor kommer kosta också. Pris vs prestanda!? Som alltid lika viktigt för 99% av oss kosumenter...och som vanligt är det också säljsnack...slår med besked...i vadå? Och vad betyder med besked?

Precis. Jag tror AMD/DDR4 kommer att bli väldigt prisvärt mot Intel.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Alltså hur mäts det där? Alla de där spelen är ju GPU begränsade ändå? Dessa siffror spelar ju ingen roll om det enda de gjort är att dra ner grafiken till 480p för att ser hur spelen beter sig som CPU bundna. Det är ju dock imponerande om de kör alla spel i 4k och får dessa resultat med samma GPU

Vad jag förstått efter att ha kollat runt; Windows 11 innan patchen för AMD, 1080p high och ett RTX3090 som GPU.

Permalänk
Avstängd

Nu börjar det vara dags för spelen att ha lite bättre fysik.
Sådana här hopp i prestanda torde tillåta lite bättre resultat än att objekt som hamnar i kläm fjongar iväg.

CS-nördar som jagar frames måste ju bli alldeles till sig i dessa tider.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oztin:

Va slö min 9700K blev helt plötsligt

Beror väl på vad du använder CPUn till. Spelar du bara och har en överklockad 9700k är nog skillnaden minimal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ch1llone:

På samma klockfrekvens med samma effektförbrukning vill jag se samma fps och se vad som är bäst.

Du kan inte låsa båda parametrarna utan då ska det antingen "turas" eller så hamnar du att köra exempelvi för hög spänning för att matcha parametrarna

Permalänk
Medlem

Om priset hamnar nära MSRP så blir det jobbigt för 5600X, givet att de flesta kan hantera en ökning från 65W till 125W TDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Om priset hamnar nära MSRP så blir det jobbigt för 5600X, givet att de flesta kan hantera en ökning från 65W till 125W TDP.

Det är ju det man hoppas på, så att dom får sänka priserna. Mitt B450 mobo väntar på en Zen 3
Fast man undrar ju om B450/X470 kommer stödja Zen 3D, det är ju AM4....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Du kan inte låsa båda parametrarna utan då ska det antingen "turas" eller så hamnar du att köra exempelvi för hög spänning för att matcha parametrarna

Vet orkade inte formulera mig bättre än så. Men dessa tester är vad jag vill se.
Alla kan väl tända eld på ett papper o dränka det i bensin och säga att det "brinner bra".
Lite mer fantasi kan väl folk som JOBBAR med att redogöra datorkompnenter ha.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Åter igen: vet inte hur bra/dålig CPU-Z är, som jag förstår det testar man bara ett enda fall där vilket betyder att man inte ska extrapolera allt för mycket.

Kunde ändå inte motstå att göra lite matematikexcercis på resultaten för att se hur Golden Cove står sig mot Gracemont och Cypress Cove sett till IPC.

I detta test presterar Golden Cove ~21 % bättre än Cypress Cove, vilket ligger i linje med ryktade ~20 % högre IPC mot dagens modell (vilket ger runt 40 % bättre IPC än Skylake).

Mer imponerande är Gracemont! Ryktet ha sagt "ungefär samma IPC som Skylake", men om detta test är representativt är det klart bättre. Gracemont ligger då rätt mycket mitt emellan Skylake och Cypress Cove, ca 10 % lägre IPC än Cypress Cove.

Golden Cove har ca 15 % högre IPC när man jämför 1C/1T Golden Cove mot 1C/1T Gracemont
Golden Cove har ca 32 % högre IPC när man jämför 1C/2T Golden Cove mot 1C/1T Gracemont (Gracemont saknar stöd för SMT)

Om det är giltigt i ett större kontext blir det väldigt spännande att se hur pass mycket högre perf/W Gracemont har över Golden Cove. Givet att man får plats med 4 st Gracemont kärnor på samma area som en Golden Cove kärna kanske framtida "Atom" blir Intels primära CPU-design!

I ett kortare perspektiv känns spekulationerna om att toppen för konsumentmodellerna primärt kommer öka antalet "små" kärnor som högst sannolika. Presterar Gracemont så pass bra på 1/4 av ytan är det ju den man ska addera fler av för att vinna CB och andra benchmarks (samt också glädja den fraktion av marknaden som t.ex. sitter och använder sin desktop som byggserver eller liknande...)

Gracemont har då en annan balans ställd mot de stora kärnorna jämfört med både Apple och Arm. Gracemont är mer lik "mellankärnorna" i senaste generationen Snapdragon/Exynos. I Apple fall är de stora kärnorna 3-4 gånger snabbare än de små (fast även där har de små klart bättre perf/W).

I Snapdragon/Exynos fallet är kvoten mellan stora och små kärnor idag ~10x, frågan är om de små kärnorna där ens har någon poäng längre (i alla fall väldigt liten poäng att ha 4 st). Mellankärnorna utgörs av Cortex A78 och A710, det är CPUer som har "IPC" helt i nivå med Zen3/Cypress Cove.

Låter som Gracemont kommer bli en riktig succe. Mest nyfiken i dagsläget när det kommer ultraportabla med bara Gracemont eller alt 1 Golden Cove och resten Gracemont. Blir intressant att se prestandan på Gracemont när effekten ligger runt 5-15 Watt.

Skulle vara spännande om Gracemont/Atom med tiden visar sig vara den arkitektur som går att förbättra mest (för vanliga användare i alla fall).

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport