Problem med Wi-Fi från Telias fiber

Permalänk
Medlem

Problem med Wi-Fi från Telias fiber

Hej!
Beställde för en vecka sedan internet via Telia och har haft en massa problem med det sedan dess. Har ett fiberjack i hallen där jag kan få internet direkt med ethernet-kabel men när jag kopplar in routern jag fick med så funkar inte Wi-Fi. Hade tekniker på plats som Telia skickade över idag som berättade att det berodde på att sladden från delaren i huset bredvid inte nådde hela vägen upp till oss på våning 2 i min lägenhet. De sa att det var fastighetsägarens ansvar att lösa det.

Jag förstod inte riktigt vad de menade men undrar om det är något jag kan göra från mitt håll för att fungera så snabbt som möjligt? Behöver internet för jobbet och så snart som möjligt.

Går det att sätta in en egen blandare eller något i mitt fiberuttag eller någon annan router för att få Wi-Fi att fungera?

Mvh teknikokunnig

Permalänk
Medlem

Jag är lite osäker på vad du egentligen menar , fungerar inte uttaget alls eller är det bara wifi som inte fungerar ? oavsett så låter det som om uttaget ni hänvisar till inte är inkopplat alls med tanke på "De sa att det var fastighetsägarens ansvar att lösa det." interna näten i en fastighet hör oftast till fastigheten och är dess ägares uppgift att fixa

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Jag är lite osäker på vad du egentligen menar , fungerar inte uttaget alls eller är det bara wifi som inte fungerar ? oavsett så låter det som om uttaget ni hänvisar till inte är inkopplat alls med tanke på "De sa att det var fastighetsägarens ansvar att lösa det." interna näten i en fastighet hör oftast till fastigheten och är dess ägares uppgift att fixa

Tack för svar och sorry för oklar formulering, jag får internet via ethernet från uttaget till datorn men Wi-Fi fungerar inte via routern. Jag kan koppla upp på nätverket men inte få uppkoppling. Det är därför jag är lite förvirrad då jag antar att om det inte skulle vara inkopplat alls så borde väl inte internet fungera via sladd heller.

Har mailat fastighetsägaren om problemet men försöker förstå själv vad som kan vara problemet

Permalänk
Medlem

Behöver reda ut begreppen här ordentligt.
1. Har du någon sorts anslutning till internet alls via din internetleverantör?
2. Ansluting till Wifi betyder inte att du har anslutning till internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokisch:

Tack för svar och sorry för oklar formulering, jag får internet via ethernet från uttaget till datorn men Wi-Fi fungerar inte via routern. Jag kan koppla upp på nätverket men inte få uppkoppling. Det är därför jag är lite förvirrad då jag antar att om det inte skulle vara inkopplat alls så borde väl inte internet fungera via sladd heller.

Har mailat fastighetsägaren om problemet men försöker förstå själv vad som kan vara problemet

Låter väldigt märkligt. Hur kan sladden inte fungera om du får internet via uttaget? Sa du det till teknikern när han var hos er? Låter ju som att det är routern som inte fungerar?

Permalänk
Medlem

Det du skriver går inte ihop. Antingen så har man internet i uttaget eller inte. Så det fungerar när du kopplar uttaget i hallen direkt till datorn. Men när du kopplar routern till uttaget i hallen så fungerar det inte. Om du då kopplar datorn till uttaget i routern, fungerar det då? Annars kan routern behöva sitta i några timmar innan MAC-låsningen släpper och routern får en ip-adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokisch:

Tack för svar och sorry för oklar formulering, jag får internet via ethernet från uttaget till datorn men Wi-Fi fungerar inte via routern. Jag kan koppla upp på nätverket men inte få uppkoppling. Det är därför jag är lite förvirrad då jag antar att om det inte skulle vara inkopplat alls så borde väl inte internet fungera via sladd heller.

Har mailat fastighetsägaren om problemet men försöker förstå själv vad som kan vara problemet

Om du får internet från uttaget så det ju knappast något fastighetsägaren är ansvarig för.
Fungerar det att koppla sladd till routern när den är kopplad till "Internetuttaget"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Behöver reda ut begreppen här ordentligt.
1. Har du någon sorts anslutning till internet alls via din internetleverantör?
2. Ansluting till Wifi betyder inte att du har anslutning till internet.

1. Yes när teknikern var här så fick vi internet från Telias vägguttag via ethernet in i datorn.
2. Precis jag kan connecta till wifi-nätverket men har ingen internetanslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokisch:

1. Yes när teknikern var här så fick vi internet från Telias vägguttag via ethernet in i datorn.
2. Precis jag kan connecta till wifi-nätverket men har ingen internetanslutning.

Då låter det som att det är routern det är fel på eftersom du får en uppkoppling ut på nätet när du ansluter direkt i uttaget.

Permalänk
Medlem

Men kommer du åt Internet om du kopplar routern WAN-uttag till "Internetuttaget" och din dator til något av routerns LAN-uttag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Låter väldigt märkligt. Hur kan sladden inte fungera om du får internet via uttaget? Sa du det till teknikern när han var hos er? Låter ju som att det är routern som inte fungerar?

Vi fick till internetanslutning när teknikern var på plats via ethernetsladd från Telias vägguttag direkt in i datorn. De misstänkte först att routern var strulig men när de ringde in till Telia så sa telefonisten att det berodde på att (det är här jag tappar tråden) sladden från delaren eller mixern eller vad det nu var bara hade sladden dragen typ 42meter men att vi bodde 50 meter bort och att det var därför det inte fungerade. Eftersom fastighetsägaren inte hade kontrakt med Telia för att fixa det så skulle vi istället ta kontakt med fastighetsägaren för att lösa problemet.

När teknikerna hade lämnat så försökte jag förstå vad som var fel men fattar verkligen inte eftersom vi på något vänster ändå kan få internet till lägenheten, varför ska inte wifi kunna fungera då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Men kommer du åt Internet om du kopplar routern WAN-uttag till "Internetuttaget" och din dator til något av routerns LAN-uttag?

Det har testade varken jag eller teknikern, jag testar och återkommer med resultat!

Permalänk
Medlem

Släpp wifi till att börja med, får du internet om du kopplar routerns WAN-uttag till Telias vägguttag, och sedan din dator till något av routerns LAN-uttag, om det funkar så kan du sedan börja felsöka wifi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokisch:

Vi fick till internetanslutning när teknikern var på plats via ethernetsladd från Telias vägguttag direkt in i datorn. De misstänkte först att routern var strulig men när de ringde in till Telia så sa telefonisten att det berodde på att (det är här jag tappar tråden) sladden från delaren eller mixern eller vad det nu var bara hade sladden dragen typ 42meter men att vi bodde 50 meter bort och att det var därför det inte fungerade. Eftersom fastighetsägaren inte hade kontrakt med Telia för att fixa det så skulle vi istället ta kontakt med fastighetsägaren för att lösa problemet.

När teknikerna hade lämnat så försökte jag förstå vad som var fel men fattar verkligen inte eftersom vi på något vänster ändå kan få internet till lägenheten, varför ska inte wifi kunna fungera då?

Förstår faktiskt ingenting. Kan mycket väl vara Telia som själva som inte förstår.

Men bara för att klargöra, om du ansluter din dator direkt till uttaget så fungerar internet så som det ska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokisch:

Det har testade varken jag eller teknikern, jag testar och återkommer med resultat!

Skulle isf. fråga efter en ny "tekniker" som är en "tekniker"....

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Skulle isf. fråga efter en ny "tekniker" som är en "tekniker"....

Jag håller med, det var nog teknikernas motsvarighet till 1:st line telefonsupport som var ute den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokisch:

Vi fick till internetanslutning när teknikern var på plats via ethernetsladd från Telias vägguttag direkt in i datorn. De misstänkte först att routern var strulig men när de ringde in till Telia så sa telefonisten att det berodde på att (det är här jag tappar tråden) sladden från delaren eller mixern eller vad det nu var bara hade sladden dragen typ 42meter men att vi bodde 50 meter bort och att det var därför det inte fungerade. Eftersom fastighetsägaren inte hade kontrakt med Telia för att fixa det så skulle vi istället ta kontakt med fastighetsägaren för att lösa problemet.

När teknikerna hade lämnat så försökte jag förstå vad som var fel men fattar verkligen inte eftersom vi på något vänster ändå kan få internet till lägenheten, varför ska inte wifi kunna fungera då?

Läs det du precis skrev 😅

Denna såkallade "tekniker" menar alltså att kabeln inte skulle vara dragen ända fram, trots att det då finns en anslutning om ni kör direktanslutning mot uttaget i väggen? Vart ska detta uttag leda någonstans om nu inte det finns en kabel i andra änden som "nått fram"? Det är inte så att internet hoppar dessa 8 meter för att fortsätta på kabeln.

WiFi är alltså en trådlös nätverksanslutning som dina enheter har mot din Router. Det är även denna Router som ska vara ansluten till vägguttaget där "fibern" kommer in. Din dator ska sedan, antingen via WiFi eller Ethernet(kabel) vara ansluten mot Routern och inte vägguttaget.

Hoppas det är lite klarare nu (även fast jag inte förstår ö.h.t), så jag passar på att fråga en dum fråga: Har du anslutit routern till vägguttaget när du försöker använda WiFi? Så du inte bara startat routern utan att koppla in den?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror strulet beror på ett maclås, koppla in routern och låt den vara inkopplad så kommer internetåtkomsten troligen att starta inom ett dygn när maclåset byter till routern, Tror inte det verkligen tar ett dygn för Telia brukar ha 20-30 minuter långa maclås men det kan eventuellt ta 24timmar, funkar det inte efter 24 timmar så fortsätt felsökningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror strulet beror på ett maclås, koppla in routern och låt den vara inkopplad så kommer internetåtkomsten troligen att starta inom ett dygn när maclåset byter till routern, Tror inte det verkligen tar ett dygn för Telia brukar ha 20-30 minuter långa maclås men det kan eventuellt ta 24timmar, funkar det inte efter 24 timmar så fortsätt felsökningen.

Jag testade att ha den ikopplad i och med att jag fick hem den i typ 2 dygn men det verkar ändå inte fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Släpp wifi till att börja med, får du internet om du kopplar routerns WAN-uttag till Telias vägguttag, och sedan din dator till något av routerns LAN-uttag, om det funkar så kan du sedan börja felsöka wifi?

Nu har jag testat och jag får fortfarande ingen kontakt:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Läs det du precis skrev 😅

Denna såkallade "tekniker" menar alltså att kabeln inte skulle vara dragen ända fram, trots att det då finns en anslutning om ni kör direktanslutning mot uttaget i väggen? Vart ska detta uttag leda någonstans om nu inte det finns en kabel i andra änden som "nått fram"? Det är inte så att internet hoppar dessa 8 meter för att fortsätta på kabeln.

WiFi är alltså en trådlös nätverksanslutning som dina enheter har mot din Router. Det är även denna Router som ska vara ansluten till vägguttaget där "fibern" kommer in. Din dator ska sedan, antingen via WiFi eller Ethernet(kabel) vara ansluten mot Routern och inte vägguttaget.

Hoppas det är lite klarare nu (även fast jag inte förstår ö.h.t), så jag passar på att fråga en dum fråga: Har du anslutit routern till vägguttaget när du försöker använda WiFi? Så du inte bara startat routern utan att koppla in den?

Precis! Har inga problem att få internet via ethernet direkt från Telias vägguttag. Har haft routern inkopplad från Telias vägguttag till WAN utan att få internetanslutning varken Wifi eller via LAN

Permalänk
Rekordmedlem

[quote postid="19317619" userid="210146" name="Hokisch"]
Jag testade att ha den ikopplad i och med att jag fick hem den i typ 2 dygn men det verkar ändå inte fungera.Ok men vad händer om du ansluter med kabel via routern när den är inkopplad till inkommande anslutning, kan du logga in i routern och vad visar den för status på anslutningen/wanporten ?

Permalänk
Moderator
Skrivet av Hokisch:

Precis! Har inga problem att få internet via ethernet direkt från Telias vägguttag. Har haft routern inkopplad från Telias vägguttag till WAN utan att få internetanslutning varken Wifi eller via LAN

Börja med att fabriksåterställa Telias router.
https://www.telia.se/privat/support/info/fabriksaterstall-wif...

Koppla in routerns WAN till uttaget i din lägenhet och en sladd mellan din dator och en LAN-port på routern.
Får datorn nu en IP-adress som börjar med 192.168? Om inte, prova en annan nätverkskabel.
Oavsett om du har kontakt vidare ut på nätet ska din dator få en IP-adress av routern, annars är den trasig.

Får din dator en bra IP-adress så prova att logga in på routern genom att slå in 192.168.1.1 som adress i din webläsare. Lösenordet till admin-kontot står på baksidan av routern. Du kan följa början av denna guiden om du inte förstår hur du ska logga in.
https://www.telia.se/privat/support/info/dop-om-tradlost-natv...

Kommer du inte in i routern är den trasig.

I menyerna finns det val för att kontrollera status på uppkoppling osv. Detta vet jag dock inte exakt hur det ser ut på Telias nya router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokisch:

Precis! Har inga problem att få internet via ethernet direkt från Telias vägguttag. Har haft routern inkopplad från Telias vägguttag till WAN utan att få internetanslutning varken Wifi eller via LAN

Har du gjort en fabriksåterställning av routern?
Ibland finns det en knapp att hålla inne en stund, ibland behöver man logga in.
Det borde stå i manualen hur du gör.

Men jag hade ringt och felananmält igen ihopp om att nå en tekniker som inte svamlar om att kabeln skulle vara 8meter för kort.