Komplett a160 Epic Gaming PC - Justeringar, primärt för att få den tystare.

Permalänk

Komplett a160 Epic Gaming PC - Justeringar, primärt för att få den tystare.

Hej!

Det har blivit dags för en ny dator efter ett gäng år. Har velat mellan att köpa via Komplett eller GTSA, men landat på Komplett då deras delbetalning passar min sits bäst.

Jag har kikat på denna som är på rea https://www.komplett.se/configure/1171763/dator-surfplatta/ko...

Jag har tänkt att göra några justeringar främst för att försöka sänka ljudnivån, men är öppen för förslag på andra justeringar också, gärna om det finns nåt jag kan spara in en slant på också. Jag är inte helt novis på datorer, men verkligen ingen expert som många här. Har gått in och läst om de olika komponenterna och ev. alternativ, men det är ju verkligen som man öppnar pandoras ask haha.. Det finns så jäkla mycket olika reviews och forumtrådar om varje liten detalj så jag blir inte riktigt klok. Ringde och pratade med Komplett men det var goddag yxskaft, där snubben snarast idiotförklarade mig för att försöka få den tystare.

Är så osäker på vad jag ska välja, finns det någon komponent ni tycker jag verkligen bör byta ut? Har läst lite negativt om moderkortet, men alla alternativen verkar också ha lite negativa reviews till viss del.

Det jag primärt kollat på att byta ut är processorkylningen för att få den tystare. Går att lägga till "CM ML240L V2 ARGB Komplett Edition" med 240mm för en billig peng, men har även läst att luftkylare ibland är tystare och att föredra. Isåfall eventuellt Noctua NH-U12S CPU Kylare?

Har även kikat på att byta ut PSUn till rmx serien som ska vara tystare, gör det någon större skillnad? Räcker 650w eller bör jag ha 750w?

Borde jag byta ut chassin till något av de andra alternativen för att få det tystare? Isåfall vilket? Helst inte något svindyrt.

På denna modell går det inte att lägga till fler fläktar till något chassi eller byta ut dem. Är det något jag borde ge mig på eller är det för krångligt, och isåfall vilka fläktar?

Uppskattar verkligen all hjälp!

Permalänk
Komplett.se

Hallå! Kul att du kollar på en Komplett PC från oss
Är det betalning med FLEX du spanar på och har frågor så bara kör på med dom här.
Sen vill vi bara säga att det är extremt tråkigt att du upplevde vår kundservice som du gjorde. Jag har lyft detta vidare så vi kan se över och säkra att vi ALLTID håller god kvalitet i våra samtal/chattar/mail.

Som du säger då finns det 100 olika vägar att gå med olika komponentval. Det är en djungel. Det är också därför vi har ett urval av testade och godkända komponenter i vår PC-konfigurator, så att det ska bli lättare att välja rätt och bra delar.

Mina personliga rekommendationer är att byta processorkylaren mot Noctua NH-U12S och sedan chassit mot antingen: Corsair 4000D Airflow Midi Tower eller Fractal Design Define 7 Compact Solid. -Beroende på om du vill ha maximalt luftflöde eller ljuddämpande paneler. Själv har jag alltid kört Fractal-chassin då jag upplever dom som tystast. Sen kan du ju alltid sätta in andra & fler fläktar om du vill.
MSI-grafikkortet som är standard har en tyst och effektiv kylare så där ser jag inget behov i att byta.
För nättag så bör 650W RM eller RMX räcka bra ett tag framöver och dess utom vara tyst. Grafikkortet blir förmodligen det första du uppgraderar och nästa generations kort kommer troligtvis bli än mer strömsnåla. Men vill du vara på säkra sidan och ha möjlighet till mer strömhungrig hårdvara framöver så gå på 750W. Bra nätagg har ju en tendens att hålla länge så det är ju en investering som överlever många datorer. Jag kör fortfarande på mitt snart 12 år gamla 1000W-agg från Cooler Master som varit basen i 4 datorer.

Lycka till i hårdvarudjungeln och hoppas att du blir nöjd med datorn

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk

Tack för ett proffsigt och givande svar!

Tror nog jag kör på dina rekommendetationer! Jag är inne mest på Fractal Design Define 7 Compact Solid, men skulle nog helst vilja ha samma model fast med fönster som heter Dark Tint istället för Solid. Ser inte den bland alternativen på just denna modell, går det på nåt vis att fixa så att jag kan få den modellen ändå? Vore superschysst @Komplett

Permalänk
Medlem
Skrivet av moffendude:

Hej!

Det har blivit dags för en ny dator efter ett gäng år. Har velat mellan att köpa via Komplett eller GTSA, men landat på Komplett då deras delbetalning passar min sits bäst.

Jag har kikat på denna som är på rea https://www.komplett.se/configure/1171763/dator-surfplatta/ko...

Jag har tänkt att göra några justeringar främst för att försöka sänka ljudnivån, men är öppen för förslag på andra justeringar också, gärna om det finns nåt jag kan spara in en slant på också. Jag är inte helt novis på datorer, men verkligen ingen expert som många här. Har gått in och läst om de olika komponenterna och ev. alternativ, men det är ju verkligen som man öppnar pandoras ask haha.. Det finns så jäkla mycket olika reviews och forumtrådar om varje liten detalj så jag blir inte riktigt klok. Ringde och pratade med Komplett men det var goddag yxskaft, där snubben snarast idiotförklarade mig för att försöka få den tystare.

Är så osäker på vad jag ska välja, finns det någon komponent ni tycker jag verkligen bör byta ut? Har läst lite negativt om moderkortet, men alla alternativen verkar också ha lite negativa reviews till viss del.

Det jag primärt kollat på att byta ut är processorkylningen för att få den tystare. Går att lägga till "CM ML240L V2 ARGB Komplett Edition" med 240mm för en billig peng, men har även läst att luftkylare ibland är tystare och att föredra. Isåfall eventuellt Noctua NH-U12S CPU Kylare?

Har även kikat på att byta ut PSUn till rmx serien som ska vara tystare, gör det någon större skillnad? Räcker 650w eller bör jag ha 750w?

Borde jag byta ut chassin till något av de andra alternativen för att få det tystare? Isåfall vilket? Helst inte något svindyrt.

På denna modell går det inte att lägga till fler fläktar till något chassi eller byta ut dem. Är det något jag borde ge mig på eller är det för krångligt, och isåfall vilka fläktar?

Uppskattar verkligen all hjälp!

Corsair Carbide & Define 7 hade jag valt som tyst chassi, P400A & corsair 4000D airflow för luftflöde.
Noctua U12S ska vara tyst och fin, men U14S är nog tystare, men finns tyvärr inte som val, antagligen för att det ska passa till alla chassin, men 140mm fläktar är annars alltid ett bättre val.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

skulle byta ut cpukylaren iaf till minst en dubbelkylare... 120mm är för litet för att inte behöva gå på högvarv vid minsta last med den korvgrillen till cpu om du vill ha acceptabel ljudnivå...

antingen 240/280 aio eller en bladdstor tornkylare typ NH-D15 (finns i svart för nån hundring extra)

eller liknande som passar inte kollat vad som passar i chassit.

skulle även köra chassi utan fönster då glas ljudisolerar väldigt dåligt...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av moffendude:

Tack för ett proffsigt och givande svar!

Tror nog jag kör på dina rekommendetationer! Jag är inne mest på Fractal Design Define 7 Compact Solid, men skulle nog helst vilja ha samma model fast med fönster som heter Dark Tint istället för Solid. Ser inte den bland alternativen på just denna modell, går det på nåt vis att fixa så att jag kan få den modellen ändå? Vore superschysst @Komplett

För ljuddämning hade jag kört på Solid-versionen. Men efter lite snackande med mina kollegor (i Norge) som ansvarar för Komplett PC så finns nu Dark Tint som tillval

Här är lite insikt om vad som försigår bakom kulisserna när vi får en sådan fråga, det var close call om Define 7 Compact skulle få vara kvar då vi sett att det är tight när kunder väljer vissa specifika kombinationer av grafikkort, kylare och minnen.

Citat:

[13:56] Erik
Kan vi få in 1150695 som alternativ i 1171763

[14:05] Geir
er usikker på kompatibilitet

[14:05] Geir
høye minnemoduler + langt skjermkort kan gjøre at det ikke er noe sted å montere 240mm radiator

[14:06] Geir
har hatt sånne issues med fractal sine compact-kabinetter tidlgiere

[14:19] Geir
jeg graver i gamle testrapporter og ordre nå, prøver å finne ut om define 7 compact er kompatibel med alt som kan velges

[14:12] Erik
Ska vi ta ur det chassit ur konfiguratorn?

[14:12] Geir
jeg gjorde det når du spurte om 1150695 , tar bare litt tid

[14:14] Erik
#sad

[14:19] Geir
jeg graver i gamle testrapporter og ordre nå, prøver å finne ut om define 7 compact er kompatibel med alt som kan velges

[14:19] Geir
jeg vet sikkert av gamle "Define C" ikke er det, men kan hende Define 7 compact er litt bedre

[14:21] Geir
Svive S650 er faktisk veldig bra på dette allerede

[14:52] Erik
Hur lång tid tar det innan Fractal Design Define 7 Compact Solid försvinner ur konfiguratorn?

[14:57] Asbjørn
Jeg fjernet dem nå

[14:57] Asbjørn
Tar noen minutter tenker jeg

[15:01] Geir
fint, nå kan du putte det inn igjen

[15:01] Asbjørn
Nei, vil ikke.

[15:01] Geir
jeg var akkurat i pcprod og dobbeltsjekket

[15:01] Emil
Haha.

[15:01] Geir
240mm vannkjøler får plass i topp, uansett høyde på minne

[15:02] Asbjørn
La inn igjen

[14:52] Erik
<3

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram