Uppgradera vram R9 290/X 4->8 GB. Möjligt?

Permalänk
Medlem

Uppgradera vram R9 290/X 4->8 GB. Möjligt?

Har tre kort. Ett R9 290, 290X och ett defekt 390X kortsluten vrm. Nu är frågan om det går att rakt av plocka minneschippen från det kortslutna 390X-kortet med 8GB vram och sätta på 290X-kortet som är av referensdesign. Kommer det krävas moddat vbios? Vet inte på rak arm vad referenskortet har för chip. 390X har skhynix. Layouten ser ut att vara exakt desamma för placeringen och antalet minneschip.

Permalänk
Rekordmedlem

Det svåraste är nog att löda dit minnena, har du verktygen som krävs för det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det svåraste är nog att löda dit minnena, har du verktygen som krävs för det ?

Jag tänker också att det kanske är svårt. Räknas varmluftpistol och lödkolv?
Är rätt kass på att löda. Jobbade lite extra i en butik här i stockholm med att modifiera/chippa spelkonsoler för typ 17 år sen, men blev aldrig bra på det. Sen dess har jag i princip bara lödit lite kablar etc.

Permalänk
Medlem

Tveksamt att originalbios skulle funka, förmodligen olika hastigheter, timings samt spänning på minnena. Om det inte redan finns ett kort med samma typ av minnen så tror jag det är minimal chans att få det att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Att få loss dem med en varmluftpistol är nog svårt nog, i alla fall om du vill att de fortfarande ska fungera efteråt. Men minnena är ju BGA-kapslar, så en lödkolv har du ingen nytta av. Så om du inte råkar vara väldigt god vän till någon med både kunskapen och utrustningen att utföra såna arbeten så är det nog rätt kört.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är rätt kass på att löda. Jobbade lite extra i en butik här i stockholm med att modifiera/chippa spelkonsoler för typ 17 år sen, men blev aldrig bra på det. Sen dess har jag i princip bara lödit lite kablar etc.

Nej du måste ha riktigt lödutrustning och kunskapen att använda den, om du bygger egna verktyg och köper det som du troligen inte alls kan kan bygga kostar det kanske 5000 kr i verktyg och ska du köpa allt så från 20 000kr men du kommer troligen att misslyckas med dina första lödningar innan du trimmat in verktygen och lärt dig tekniken. Det är inget jättelätt arbete att löda bga, det är definitivt möjligt men inte nått man brukar göra på hobbynivå och ska du flytta kretsar lär du inte bara behöva löda dem utan även utföra "reballing"
Lödning och som de säger the chip is already reballed

Reballing

Det är också bra att ha ett mikroskop och liknade hjälpmedel så att du ser vad du gör för det är smått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Att få loss dem med en varmluftpistol är nog svårt nog, i alla fall om du vill att de fortfarande ska fungera efteråt. Men minnena är ju BGA-kapslar, så en lödkolv har du ingen nytta av. Så om du inte råkar vara väldigt god vän till någon med både kunskapen och utrustningen att utföra såna arbeten så är det nog rätt kört.

Hah jaa jag tittade lite mer noga hur dom såg ut. Såg nån på youtube som uppgraderad vram på ett gammalt kort med varmluftpistol men där såg lödpunkterna annorlunda ur och ja, det var nog kanske en trollvideo. Undrar om det här kortet är värt för någon annan att ta sig an? Kortslutningen har nästan brännt hål i kretskortet. Gissar att det kanske inte ens för den händige är lönt att försöka fixa?