Permalänk
Medlem

Kommer inte in i BIOS

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i7 11700k
Processorkylare: Corsair iCUE H100i RGB PRO XT
Moderkort: MSI MPG Z590 Gaming Force
Minne: 2x 8GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz
Grafikkort: Msi GeForce GTX 1660 Super 6GB Ventus XS OC
Hårddisk: WD_BLACK Sn750 SE NVMe SSD 1T
Nätaggregat: Corsair RM 850x
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact

Hej,

Jag har nyligen köpt nya datordelar och tänkte bygga ihop den själv. Jag har följt instruktionerna och blev precis färdig med den. Men när jag startade datorn så kommer ingen bild. På moderkortet så kommer koden A1 upp och att lampan BOOT lyser grönt. Har ett nytt moderkort och ny hårddisk så jag har inte installerat Windows än. Har testat att "resetat" BIOS och uppdaterat den senaste BIOSen genom usb. Jag har också provat att bara köra ett RAMminne. Fortfarande ingen bild.

Är tacksam för tips och hjälp!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Henke912:

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i7 11700k
Processorkylare: Corsair iCUE H100i RGB PRO XT
Moderkort: MSI MPG Z590 Gaming Force
Minne: 2x 8GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz
Grafikkort: Msi GeForce GTX 1660 Super 6GB Ventus XS OC
Hårddisk: WD_BLACK Sn750 SE NVMe SSD 1T
Nätaggregat: Corsair RM 850x
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact

Hej,

Jag har nyligen köpt nya datordelar och tänkte bygga ihop den själv. Jag har följt instruktionerna och blev precis färdig med den. Men när jag startade datorn så kommer ingen bild. På moderkortet så kommer koden A1 upp och att lampan BOOT lyser grönt. Har ett nytt moderkort och ny hårddisk så jag har inte installerat Windows än. Har testat att "resetat" BIOS och uppdaterat den senaste BIOSen genom usb. Jag har också provat att bara köra ett RAMminne. Fortfarande ingen bild.

Är tacksam för tips och hjälp!

Och om du ansluter till den integrerade grafiken får du bild då ?
Ev kan du även plocka ut grafikkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testat med både Hdmi och displayporten på moderkortet men ingen bild. Även testat utan grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Tror A1 är standard efter bios reset, skall nog bara vara att trycka sig vidare.

Är det möjligen så att du har tangentbordet i USB-portarna på fronten som inte blivit korrekt kopplade?
Prova isf att köra t-bordet på usb-portarna i backplaten istället.

Edit:
Glöm det, så det var ingen bild nu... post på moderkortet med andra ord

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Henke912:

Testat med både Hdmi och displayporten på moderkortet men ingen bild. Även testat utan grafikkortet.

Och du är säker på att du anslutit alla kablar och byggt rätt, har du bilder på bygget ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

En kommentar jag hittade på reddit så står det:
"On z590 using a 10th gen cpu the top slot m.2 is disabled it only works when you use a 11th gen cpu"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke912:

Testat med både Hdmi och displayporten på moderkortet men ingen bild. Även testat utan grafikkortet.

Har du testat både HDMI och DisplayPort via grafikkortet?
Blir det samma fel med och utan grafikkort (A1 och Grön BOOT-LED)?
Testa att sätta i en bootbar USB och se om den bootar från den (dvs att BOOT-LED slocknar). Ta bort alla andra diskar.
Har du en annan skärm att testa med?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort har en bugg som de inte fixat trots att flera år gått. Det är att skärmupplösningen är låst så jag måste ha skärmen avstängd när jag vill in i BIOS, annars låser det sig. Dvs att jag har skärmen avstängd. Startar datorn. Trycker frenetiskt på DEL och sen sätter jag på skärmen och hoppas att den hoppat in i BIOS. Nu har du ett MSI och jag ett Gigabyte så det kanske är annorlunda. Men prova.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och du är säker på att du anslutit alla kablar och byggt rätt, har du bilder på bygget ?

Är rätt säker på att jag har installerat rätt men här kommer lite bilder:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Har du testat både HDMI och DisplayPort via grafikkortet?
Blir det samma fel med och utan grafikkort (A1 och Grön BOOT-LED)?
Testa att sätta i en bootbar USB och se om den bootar från den (dvs att BOOT-LED slocknar). Ta bort alla andra diskar.
Har du en annan skärm att testa med?

Har testat att koppla in med och utan grafikkortet. Även portarna i kortet. Har även testat koppla in i tv med hdmi men ingen bild och samma meddelande.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att koppla in PCIE power connector i botten. Kan vara att den inte far tillrackligt med strom.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Henke912:

Är rätt säker på att jag har installerat rätt men här kommer lite bilder:
https://i.imgur.com/eKwcYy5.jpg
https://i.imgur.com/Dx9m1ut.jpg

Du verkar inte ha anslutit alla strömkontakter på moderkortet, borde funka med de du kopplat men eftersom du har problem så prova med alla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Nu funkar det att komma in i BIOs. Jag kopplade om strömmen till grafikkortet och kopplade in den i moderkortet istället.