Permalänk
Medlem

skall man vänta eller köpa?

Jag har gått och väntat i flera år på att köpa ny dator för att redigera film på. Men inte gjort detta av olika skäl och det största är att jag väntat på ny teknik som fått mig att tveka.

Funderar på en AMD processor 3960 eller 3970
frågeställningen är ram minnet. Är dessa processorer inkl moderkort kompatibla med DDR 5 minnen? Är dessa processor med fläktkylning tysta? Eller skall man vänta? Vet att grafikkort är svindyra oavsett vad man väljer idag. Vad för Nvidia grafikkort rekommenderar ni som kan?

Jag kommer spela väldigt lite och kommer i stort sett arbeta mest med foto & film, framförallt film. Jag är ute efter att få ner tiden det tar att komprimera 20-30 min filmer till MP4. Det skall gå snabbt.

tack på förhand till er som svarar.

Permalänk
Avstängd

Vänta åtminstone till icke-sponsrade recensioner om Intels senaste. 4:e november om jag minns rätt?

Eller så kan du köra en sak du har rätt till som kund: förboka mot faktura och visar det sig att testen inte är tillräckliga för dina behov så kan du returnera. Då säkrar du kanske upp dig att du åtminstone får någon komponent om du väl skulle vilja slå till.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

Jag har gått och väntat i flera år på att köpa ny dator för att redigera film på. Men inte gjort detta av olika skäl och det största är att jag väntat på ny teknik som fått mig att tveka.

Funderar på en AMD processor 3960 eller 3970
frågeställningen är ram minnet. Är dessa processorer inkl moderkort kompatibla med DDR 5 minnen? Är dessa processor med fläktkylning tysta? Eller skall man vänta? Vet att grafikkort är svindyra oavsett vad man väljer idag. Vad för Nvidia grafikkort rekommenderar ni som kan?

Jag kommer spela väldigt lite och kommer i stort sett arbeta mest med foto & film, framförallt film. Jag är ute efter att få ner tiden det tar att komprimera 20-30 min filmer till MP4. Det skall gå snabbt.

tack på förhand till er som svarar.

Inte en rekommendation för dig nu, men en generell. Det finns alltid ny teknik som kommer "om någon månad". Väntar du tills det är slut kommer du vänta för evigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Inte en rekommendation för dig nu, men en generell. Det finns alltid ny teknik som kommer "om någon månad". Väntar du tills det är slut kommer du vänta för evigt.

Så är det, speciellt om man kollar cpu så har det gått sjukt fort senaste 2-3 åren i utvecklingen.