Trådlös (eller PoE) övervakningskamera lokalt

Permalänk
Medlem

Trådlös (eller PoE) övervakningskamera lokalt

Såg att det fanns lite trådar men hittade inte riktigt det jag söker.
Jag önskar tips på en kamera för övervakning som uppfyller följande krav, önskemål :

  • trådlös och batteridriven

  • ska fungera utan tillgång till internet, abonnemang, molntjänster, jag vill plocka upp en rtsp-stream från kameran

  • kunna aktivera inspelning endast när den registrerar rörelse

  • inspelning till minneskort eller om det är möjligt med ftp eller nätverksdisk

  • behöver inte ha den utomhus

  • max 1000kr cirka

Börjat läsa in mig men känner att jag behöver en knuff i rätt riktning.

Edit: det blir nog svårt att hitta något batteridrivet innanför budget har så något PoE-alternativ skulle funka också. En ethernetkabel kan väl dras utan större besvär...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Rekordmedlem

Kanske det finns en åtelkamera inom den budgeten, du får i vart fall stillbildsmodeller under 1000 kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Såg att det fanns lite trådar men hittade inte riktigt det jag söker.
Jag önskar tips på en kamera för övervakning som uppfyller följande krav, önskemål :

  • trådlös och batteridriven

  • ska fungera utan tillgång till internet, abonnemang, molntjänster, jag vill plocka upp en rtsp-stream från kameran

  • kunna aktivera inspelning endast när den registrerar rörelse

  • inspelning till minneskort eller om det är möjligt med ftp eller nätverksdisk

  • behöver inte ha den utomhus

  • max 1000kr cirka

Börjat läsa in mig men känner att jag behöver en knuff i rätt riktning.

Vilken drifttid pratar vi om innan batteribyte/laddning?

Upplösning och ska disk/minneskort ingå i dessa 1000kr?

Min spontana tanke går till en RPi-liknande lösning men kommer inte vara nådig som batteridriven.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Vilken drifttid pratar vi om innan batteribyte/laddning?

Upplösning och ska disk/minneskort ingå i dessa 1000kr?

Min spontana tanke går till en RPi-liknande lösning men kommer inte vara nådig som batteridriven.

Några månaders batteritid vore trevligt. Minneskort eller annan lagring behöver inte ingå i priset.
1080p räcker för mig.
Jag såg Arlo Essential som kostar 2500kr i trepack och ca 1150 styck, verkar passa ganska bra, men tror den faller på några av kriterierna...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kanske det finns en åtelkamera inom den budgeten, du får i vart fall stillbildsmodeller under 1000 kr.

Dessa kommer väl sällan med wifi? Dock ganska läckert med kamouflage

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av glemmy:

Dessa kommer väl sällan med wifi? Dock ganska läckert med kamouflage

Nej de har sällan wifi men det skrev du inte att du ville ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej de har sällan wifi men det skrev du inte att du ville ha.

Det skrev jag inte, men erkänner att jag var otydlig.
Jag vill ha en kamera som kopplas upp via WiFi, men som inte kräver åtkomst till internet för att fungera.

Har förstått att många av alternativen skickar data till molnet, och det är jag inte intresserad av. Dels för att framtidssäkra (plötsligt stänger leverantören ned tjänsten eller tar bort gratisalternativ och kamerorna blir obrukbar) och dels säkerhet (inte otänkbart att system kan hackas eller ett det förekommer brister i säkerheten).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av glemmy:

Det skrev jag inte, men erkänner att jag var otydlig.
Jag vill ha en kamera som kopplas upp via WiFi, men som inte kräver åtkomst till internet för att fungera.

Har förstått att många av alternativen skickar data till molnet, och det är jag inte intresserad av. Dels för att framtidssäkra (plötsligt stänger leverantören ned tjänsten eller tar bort gratisalternativ och kamerorna blir obrukbar) och dels säkerhet (inte otänkbart att system kan hackas eller ett det förekommer brister i säkerheten).

Totalt trådlöst dvs batteridrift är nog det som ställer till det mest med din låga budget,
kameror som får ha en kabel till sig gör det enklare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: du har rätt, utbudet blir skralt, verkar i stort sett bara vara Arlo essentials.
Jag utökar kravlistan till att innefatta PoE. Det känns vettigare än WiFi+separat strömmatning, även om det förstås också skulle gå om det finns något riktigt bra alternativ.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kvarstår kravet att kameran själv måste starta/stoppa inspelning vid rörelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Kvarstår kravet att kameran själv måste starta/stoppa inspelning vid rörelse?

Det kravet kan väl diskuteras, tänkte det är praktiskt för att inte lagra så mycket data. Men det kanske finns lösningar för detta.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av glemmy:

Det kravet kan väl diskuteras, tänkte det är praktiskt för att inte lagra så mycket data. Men det kanske finns lösningar för detta.

Om bilden är stilla/lika så komprimeras den väldigt effektivt men många program har också nån typ av detektering av förändringar i bilden som triggar igång lagring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du inte vill köra nån mjukvara vet jag att iaf Hikvision-kamerorna kan spara data till SD-kort och över nätverk till nätverksdisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Om du inte vill köra nån mjukvara vet jag att iaf Hikvision-kamerorna kan spara data till SD-kort och över nätverk till nätverksdisk.

Stort tack för länkarna!
Dessa märken kände jag till, men var svårt att veta vilka modeller som är intressanta, nu går jag lite att gå igenom i alla fall

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Såg att det fanns lite trådar men hittade inte riktigt det jag söker.
Jag önskar tips på en kamera för övervakning som uppfyller följande krav, önskemål :

  • trådlös och batteridriven

  • ska fungera utan tillgång till internet, abonnemang, molntjänster, jag vill plocka upp en rtsp-stream från kameran

  • kunna aktivera inspelning endast när den registrerar rörelse

  • inspelning till minneskort eller om det är möjligt med ftp eller nätverksdisk

  • behöver inte ha den utomhus

  • max 1000kr cirka

Börjat läsa in mig men känner att jag behöver en knuff i rätt riktning.

Edit: det blir nog svårt att hitta något batteridrivet innanför budget har så något PoE-alternativ skulle funka också. En ethernetkabel kan väl dras utan större besvär...

dahua eller deras budet märke imou, finns med poe och kan köras helt off-line, går att plocka ut 3 olika rtsp strömmar från dom, går att tex spara till minneskort,nas,nvr osv (jag kör mina mot en nvr lokalt, sedan kan jag nå dom via min HA installation om jag vill se eller styra dom på distans) stödjer rörelse men även rörelse av människa så man får mindre falsklarm, (räkna dock med en del falsklarm om du har dom ute och det regnar kraftigt eller snöar)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag slog till på ett par Reolink RLC-820A till slut, med en PoE-switch från D-Link.
Det kändes som att det gick att få en överblick över deras sortiment, utan att vara så insatt.
Jag såg ett par positiva recensioner och det verkade som att mina krav skulle uppfyllas, plus lite till (som t.ex. 4K och IP66).
En annan avgörande faktor var att jag kunde få hem grejerna innan helgen

Det blev så att jag monterade kamerorna utvändig. Installationen gick smidigt, använde Windows-programmet för att konfigurera. Det var busenkelt. Nu spelar kamerorna in vid rörelse (den har AI och ska därmed inte falsklarma så ofta), sen laddas det upp på en lokal FTP.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag slog till på ett par Reolink RLC-820A till slut, med en PoE-switch från D-Link.
Det kändes som att det gick att få en överblick över deras sortiment, utan att vara så insatt.
Jag såg ett par positiva recensioner och det verkade som att mina krav skulle uppfyllas, plus lite till (som t.ex. 4K och IP66).
En annan avgörande faktor var att jag kunde få hem grejerna innan helgen

Det blev så att jag monterade kamerorna utvändig. Installationen gick smidigt, använde Windows-programmet för att konfigurera. Det var busenkelt. Nu spelar kamerorna in vid rörelse (den har AI och ska därmed inte falsklarma så ofta), sen laddas det upp på en lokal FTP.

Beroende på om du har någon server med lite kapacitet hemma kan detta vara intressant. Kör det själv men saknar möjlighet för hårdvaruacceleration av bildbehandling på serverns processor så det blir lite svettigt men fungerar ändå när man har ett coral expansionskort.

https://github.com/blakeblackshear/frigate