Permalänk

Apple tv tappar nätverket?

Hej:)

Har upptäckt en intressant sak med min Apple TV 4 K: när jag startar Apple tv första gången under dagen då måste jag alltid Starta om den för att få kontakt med nätverket. Det vill säga, vaknar jag upp på morgonen en lördag morgon, så måste jag starta om det för att den ska kunna streama från Netflix eller någon annan app.

Likadant en vardag efter jobbet på eftermiddagen: behöver alltid starta om den för att den ska få kontakt med nätverket.

Jag har bytt HDMI kabel, men det hjälpte inte. Total återställning av Apple tv:n, det hjälpte inte heller. Apple TV är kopplad till routern via kabel, inte trådlöst.

Har någon annan upplevt samma "fel" eller är det något med Ios 15 uppdateringen som spökar?

Permalänk
Medlem

Blinkar lampan på nätverks-porten i routern när din AppleTV har problemet?
Vad står i AppleTVns Nätverks-inställningar när den har problemet? (Inget internet? Ingen nätverkssladd ansluten?)
Se över inställningarna på routern. Testa att leta efter inställningen Wake on LAN och testa med den avstängd.

Permalänk
Medlem

Har haft problem med trådbunden nätverksanslutning med åtminstone första generationens Apple TV 4K, i mitt fall verkar det bero på att när den är i standby så väcker den sig själv väldigt ofta (var 30:e sekund eller något sånt har jag för mig, men kan minnas fel), sparkar igång nätverket, spammar DHCP-paket, kollar antagligen efter uppdateringar och nya skärmsläckarvideos och sedan går den och lägger sig igen. Min nätverksbrygga verkar inte må bra av på/av/på/av/på/av + DHCP-spammande stup i kvarten och slutar förr eller senare att svara, och så måste jag starta om den. Jag tänkte att det kanske kan vara något liknande för dig?

Min lösning i slutändan blev att köra trådlöst istället, vilket jag verkligen inte vill men det funkar tyvärr bäst. Apples verkliga motto från mina erfarenheter: "It just doesn't fucking work."

Som jag förstått det så är det trådbundna nätverksstödet mer eller mindre ett fulhack i Apple TV, pga allmänt dåligt stöd i OS:et (i sin tur pga att det är baserat på iOS). Men det kan ha ändrats förstås, det börjar vara länge sedan jag läste arga forumtrådar om problemen nu.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Zipparn: lampan är på och det står inget konstigt i Nätverksinställningarna: den visar porten och det trådade nätverkets IP adress så den ser också helt okej ut.

Backfeed: du kan nog ha rätt: får testa att köra trådlöst framöver se om det hjälper.