Två virtuella maskiner, en burk?

Permalänk
Medlem

Två virtuella maskiner, en burk?

Hellu!
Har ingen erfarenhet av linux alls men tänkte ge mig i kast med att bygga en burk för att köra två virtuella windowsmaskiner, en till mig och en till flickvännen. Vet att det krävs ett dedikerat grafikkort per VM. Men behövs det då tre? Typ intergrerad grafik för linux och sen ett grafikkort per VM?
Eller är det smartare att bara köra windows primärt och den vägen sätta upp bara en VM? Hade tänkt spara en slant och köpa en cpu utan intergrerad grafik men moderkortet har bara två PCI-E platser för grafikkort. Några andra förslag annars?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för något du vill uppnå med detta, är det bara för att det är kul eller finns det någon specifik anledning att du vill bygga på det här sättet? Du lär ju behöva en hel del meck för att detta ska funka, och frågan är om det inte är enklare att bara bygga två datorer.

Youtube-kanalen "Linus Tech Tips" har gjort en hel del experiment med denna typ av setup, hur som helst. Värt att kolla upp videona i fråga. Om du söker på "2 gamers 1 cpu" så kommer du sannolikt hitta en del, även om videona är några år gamla vid det här laget. Jag tror de körde Unraid för virtualiseringen.

Permalänk
Rekordmedlem

Gör det med en typ 1 hypervisor i stället för i Linux.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad är det för något du vill uppnå med detta, är det bara för att det är kul eller finns det någon specifik anledning att du vill bygga på det här sättet? Du lär ju behöva en hel del meck för att detta ska funka, och frågan är om det inte är enklare att bara bygga två datorer.

Youtube-kanalen "Linus Tech Tips" har gjort en hel del experiment med denna typ av setup, hur som helst. Värt att kolla upp videona i fråga. Om du söker på "2 gamers 1 cpu" så kommer du sannolikt hitta en del, även om videona är några år gamla vid det här laget. Jag tror de körde Unraid för virtualiseringen.

Jag har redan testat köra aster multieseat och det funkade hur lätt som helst. Men hade tänkt prova ett gratisalternativ. Meen nu steg i9 10900f med över 2000 kr. Den kostade nyss 2500 kr på amazon. Nu 4500 kr så nu kan jag skippa den idén. Sitter på ett oöppnat z590 men kan lika gärna kränga det nu. Tanken var att det skulle vara en prisvärd burk som jag kunde nyttja till fullo när jag behöver kraften och tjejen kunde lira sims 4 på när hon känner för det. Det är så plottrigt med två stationära. Mer cleant att bara ha en fysisk dator.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tanken var att det skulle vara en prisvärd burk som jag kunde nyttja till fullo när jag behöver kraften och tjejen kunde lira sims 4 på när hon känner för det. Det är så plottrigt med två stationära. Mer cleant att bara ha en fysisk dator.

Det finns ju chassin som är avsedda för ditt ändamål, alltså ett chassi som rymmer två system.
Några som kommer upp direkt är; Corsair OBSIDIAN 1000D, Phanteks Evolv X samt Phanteks Enthoo Luxe 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Det finns ju chassin som är avsedda för ditt ändamål, alltså ett chassi som rymmer två system.
Några som kommer upp direkt är; Corsair OBSIDIAN 1000D, Phanteks Evolv X samt Phanteks Enthoo Luxe 2.

Jo men jag vill inte ha två fysiska ens om chassit rymmer två moderkort. Hade tänkt ha minsta möjliga m-atx för att husera hela kalaset som ska dela plats med allt annat i vardagsrummet. Dessutom skulle det få plats i en av två bokhyllor som jag har byggt dörrar till och i vardera, utdragsskivor för tangentbord och mus samt på ett av hyllplanen ha respektive skärm i respektive bokhylla för mig och tantaluntan. Stänger man dörrarna ska båda datorhörnorna vara osynliga. Gillar stationära datorer/arbetshörnor... så länge de inte syns.

Tjejen vill inte köpa ny dator heller och jag vill inte köpa dubbel uppsättning av allt. Har redan hoardat z590, 32GB ram, 650w guldagg, 1tb snabb nvme. Det som saknas är i9 10900f för 2500kr eller mindre.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Den person vars grafikkort måste passera genom moderkortets chipset lär väl inte få någon höjdarupplevelse? På konsumentplattformar är det ju bara en PCIe-plats som går direkt till processorn. Men kanske duger till Sims…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Mycket med idén med VM är att man har en kraftig dator som servar flera VM. Sannolikt får man bra svarstid eftersom de andra VM inte har toppbelastning samtidigt. IBM stordatorer hade ofta hundratals VM-användare innan PC kom.