Krav på Facebook-konto för Oculus tas bort

Permalänk

Förstår inte rädslan för att ha ett facebookkonto, bara att regga och låsa ner, man behöver ju inte lägga upp bilder på ungarna och berätta vad man lagat för middag till svärmor varje dag

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Så... Varför skulle man bli mer positiv till Oculusprylar efter att Facebookföretaget bytt namn? Det är fortfarande samma personer med samma värderingar som håller hårdvaran som gisslan?

Glöm inte att de subventionerar hårdvaran rätt bra, till oss konsumenters fördel. typ 50% off. Förstår inte varför folk klagar då. Köp en vive eller pimax för 10k istället annars medan oculuianer bara betalar 3,5k ^^

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Skulle inte nappa på detta, för möjligheten finns ju att det är en fuling, att de kanske återkommer med kravet i en eller annan form senare. Jag har inte Facebook (inte heller annat socialt media) och kommer heller aldrig sajna mig för det, socialt liv för mig är: rent mänsklig kontakt eller via telefon - så gammelmodig är jag i den bemärkelsen;)

För dig så är väl ett Meta-konto inget problem i sådana fall? Inte heller skulle ett Facebook-konto vara ett problem för dig om det var fortsatt krav för att använda Oculus Quest.

Om Facebook inte är något för dig så är det väl lite skitsamma om du skaffar ett konto som förblir oanvänt? Det finns inget krav på att börja använda Facebook, det är ju enbart ett inloggningssätt - precis som mailadress och lösenord kan vara ett inloggningssätt.

Det blir ju snarare som att skapa ett nytt mailkonto för en tjänst som man inte vill ge sig "riktiga" mailadress till.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Förstår inte rädslan för att ha ett facebookkonto, bara att regga och låsa ner, man behöver ju inte lägga upp bilder på ungarna och berätta vad man lagat för middag till svärmor varje dag

Folket som "inte kan tänka själv" och dom som är rädda för folket som "inte kan tänka själv".
All spårning osv handlar ju om riktad reklam eller försöka påverka en att tycka saker.

Har man självbevarelsedrift så blir man inte påverkad.
Tyvärr verkar många, speciellt amerikaner inte ha det.

Hur som helst är det bra att Facebook konto kravet försvinner.
Inte för att det stört på nå sätt, Facebook syns inte inne i Oculus förutom om man väljer det. Tex att använda Messenger

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av spikfavoriten:

Glöm inte att de subventionerar hårdvaran rätt bra, till oss konsumenters fördel. typ 50% off. Förstår inte varför folk klagar då. Köp en vive eller pimax för 10k istället annars medan oculuianer bara betalar 3,5k ^^

Jo; det är ju precis det som händer i verkligheten: jag byter pengar up-front mot att grejerna jag skaffar förhoppningsvis spionerar mindre på mig och förhoppningsvis inte har artificiellt förkortad livstid. Sen skulle jag naturligtvis tycka det var roligt om ett annat märke av VR-utrustning också haft Carmack som frontman, men man kan väl inte få allt.

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Förstår inte rädslan för att ha ett facebookkonto, bara att regga och låsa ner, man behöver ju inte lägga upp bilder på ungarna och berätta vad man lagat för middag till svärmor varje dag

Utom att en leverantör som inte har med saken att göra kräver att jag loggar in för att använda hårdvara jag köpt och uppenbarligen tar sig rätten att tala om för mig när jag ska sluta använda hårdvara jag betalat för - vad är det för svineri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Utom att en leverantör som inte har med saken att göra kräver att jag loggar in för att använda hårdvara jag köpt och uppenbarligen tar sig rätten att tala om för mig när jag ska sluta använda hårdvara jag betalat för - vad är det för svineri?

Vad syftar du på?
Alla Oculus headsets fungerar väll fortfarande?
Nyligen Oculus Go som supporten avslutats har släppts en sista uppdatering som låser upp Root access som låter vem som helst göra vad dom vill med den.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Vad syftar du på?
Alla Oculus headsets fungerar väll fortfarande?
Nyligen Oculus Go som supporten avslutats har släppts en sista uppdatering som låser upp Root access som låter vem som helst göra vad dom vill med den.

Jag läste det och är glad för köparnas skull. Men min förståelse var att detta var en handling av goodwill initierad av Carmack; inte något du är garanterad genom ditt köp av hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

För dig så är väl ett Meta-konto inget problem i sådana fall? Inte heller skulle ett Facebook-konto vara ett problem för dig om det var fortsatt krav för att använda Oculus Quest.

Om Facebook inte är något för dig så är det väl lite skitsamma om du skaffar ett konto som förblir oanvänt? Det finns inget krav på att börja använda Facebook, det är ju enbart ett inloggningssätt - precis som mailadress och lösenord kan vara ett inloggningssätt.

Det blir ju snarare som att skapa ett nytt mailkonto för en tjänst som man inte vill ge sig "riktiga" mailadress till.

Ok, men är det inte så att du TVINGAS vid registreringen av ett konto, att lämna en massa uppgifter som de sedan kan använda? Jag påbörjade för en massa år sedan bara för test registrering av ett FB- samt ett Twitterkonto, och då var det en väldig massa uppgifter som skulle registreras. Visst skulle jag kunnat fejka alla uppgifter, men om alla gör så, då kan beslut som fattas utifrån dessa uppgifter skapa väldiga problem för företag som förlitar sig på att uppgifterna är korrekta. Ta ett exempel på hur företag kräver in uppgifter dom sedan skall användas för marknadsföring. När jag för ett par år sedan skaffade första Androidsurfplattan, då krävdes inget födelsedata vid registrering av ett gmailkonto. Men för ca ett år sedan så började det poppa upp ett meddelande att det krävdes just födelsedata, det till och med angavs att det var ett lagkrav - vilket jag är tveksam till. De har inte fått denna uppgift, och det verkar nu som att de insett detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag läste det och är glad för köparnas skull. Men min förståelse var att detta var en handling av goodwill initierad av Carmack; inte något du är garanterad genom ditt köp av hårdvaran.

Ja det är tack vare Carmack.
Lyssnat både på hans senaste Keynote och Q&A.
Mest intressanta på senaste Connect.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Ok, men är det inte så att du TVINGAS vid registreringen av ett konto, att lämna en massa uppgifter som de sedan kan använda? Jag påbörjade för en massa år sedan bara för test registrering av ett FB- samt ett Twitterkonto, och då var det en väldig massa uppgifter som skulle registreras. Visst skulle jag kunnat fejka alla uppgifter, men om alla gör så, då kan beslut som fattas utifrån dessa uppgifter skapa väldiga problem för företag som förlitar sig på att uppgifterna är korrekta. Ta ett exempel på hur företag kräver in uppgifter dom sedan skall användas för marknadsföring. När jag för ett par år sedan skaffade första Androidsurfplattan, då krävdes inget födelsedata vid registrering av ett gmailkonto. Men för ca ett år sedan så började det poppa upp ett meddelande att det krävdes just födelsedata, det till och med angavs att det var ett lagkrav - vilket jag är tveksam till. De har inte fått denna uppgift, och det verkar nu som att de insett detta.

Självklart är det ett lagkrav på att ange ålder! Edit: Eller rättare sagt, företagen du skapar konto hos har lagkrav på sig att fråga om ålder.

Det står klart att Oculus/Meta VR inte är något för dig eftersom du reagerar på att Gmail, som enligt EU måste veta din ålder, begär att få veta din ålder.

Edit: jag har säkert fel, ursäkta

har nog fel
Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Självklart är det ett lagkrav på att ange ålder! Edit: Eller rättare sagt, företagen du skapar konto hos har lagkrav på sig att fråga om ålder.

Det står klart att Oculus/Meta VR inte är något för dig eftersom du reagerar på att Gmail, som enligt EU måste veta din ålder, begär att få veta din ålder.

Det angavs att Google skulle använda informationen för anpassad reklam, därmed blev det ett rött skynke för mig. Men egentligen så är jag anhängare av idén att mailkonton inte skall kunna vara anonyma, vare sig för personer eller företag, men för detta krävs det administrering av myndighet. Det skulle ge effektiv möjlighet till rensning av spam, vilket då skulle minska belastningen på internettrafiken radikalt. Sen borde man tvingas att lämna ifrån sig denna epostadress vid all typ av tjänst på nätet där det är möjligt att kommunicera åsikter, vilket därmed borde kunna stävja smutskastning och annat otyg. Men det kräver då även att det finns skarpa regler för hur epostadressen får användas av den aktör där den registreras, möjligen skall den endast vara åtkomlig för myndigheter. Jag inser bristerna i ett sådant systemet, och det ffa då när det handlar om de stater som inte respekterar mänskliga rättigheter, utan använder uppgiftetna för att kontrollera sina invånare - Kina, Ryssland, Belarus m.fl. Så därför är detta system endast bra i teorin, och möjlig endast i den bästa av alla världar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Självklart är det ett lagkrav på att ange ålder! Edit: Eller rättare sagt, företagen du skapar konto hos har lagkrav på sig att fråga om ålder.

Det står klart att Oculus/Meta VR inte är något för dig eftersom du reagerar på att Gmail, som enligt EU måste veta din ålder, begär att få veta din ålder.

Enligt vilken lag måste google ta reda på din exakta ålder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Enligt vilken lag måste google ta reda på din exakta ålder?

COPPA (childrens online privacy protection act) från 2019

Permalänk
Medlem

Separat konto är bäst

Jag föredrar att logga in med ett konto som är specifikt för plattformen. Om det heter Oculus-konto eller något annat spelar ingen roll. Om nuvarande Oculus-konton försvinner förmodar jag att befintliga konton kommer att konverteras automatiskt så att man får behålla allt innehåll man köpt.

Jag ser inget behov att koppla konton till varandra, då jag inte använder några sociala funktioner alls hos Oculus, Steam, Spotify eller liknande tjänster.

Därav är jag försiktigt positiv till den här förändringen. När kravet på Facebook-konto annonserades bestämde jag mig omedelbart för att inte köpa någon Quest 2, samt att ta min Quest 1 offline från 2023. Eventuellt kommer jag att omvärdera denna plan när jag ser hur framtiden blir för Oculus i praktiken.

Är det någon här som har testat att plocka ut spelen man köpt som apk-filer? Jag har pysslat med sådant tidigare på Android-telefoner, men det är ganska många år sedan nu. Jag är inte intresserad av piratkopiering. Om Oculus fuckar upp kontohanteringen vill jag kunna plocka ut spelen jag köpt och bevara dem utanför Oculus/Facebook/Metas kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

COPPA (childrens online privacy protection act) från 2019

Fast den verkar mest rada upp speciella regler som gäller för barn (under 13), inte att du behöver kartlägga åldern av alla.

Duger inte en kryssruta "jag är över/under 13"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Fast den verkar mest rada upp speciella regler som gäller för barn (under 13), inte att du behöver kartlägga åldern av alla.

Duger inte en kryssruta "jag är över/under 13"?

Det var så väldigt länge, men sen fick Google böta någon enorm summa i USA gällande att YouTube bröt mot COPPA (för vilken 12 åring är oförmögen att kyssa i att den är över 13 år) och då blev google mer eller mindre tvingade att införa en riktig koll på ID, för barn har generellt inte ID handlingar.

Kommer inte ihåg riktigt, men det var något åt det hållet

Permalänk
Medlem

Kringutrustning och komponenter som kräver inloggning är en styggelse. Inget sådant hamnar i mitt hem.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Jag föredrar att logga in med ett konto som är specifikt för plattformen. Om det heter Oculus-konto eller något annat spelar ingen roll. Om nuvarande Oculus-konton försvinner förmodar jag att befintliga konton kommer att konverteras automatiskt så att man får behålla allt innehåll man köpt.

Jag ser inget behov att koppla konton till varandra, då jag inte använder några sociala funktioner alls hos Oculus, Steam, Spotify eller liknande tjänster.

Därav är jag försiktigt positiv till den här förändringen. När kravet på Facebook-konto annonserades bestämde jag mig omedelbart för att inte köpa någon Quest 2, samt att ta min Quest 1 offline från 2023. Eventuellt kommer jag att omvärdera denna plan när jag ser hur framtiden blir för Oculus i praktiken.

Är det någon här som har testat att plocka ut spelen man köpt som apk-filer? Jag har pysslat med sådant tidigare på Android-telefoner, men det är ganska många år sedan nu. Jag är inte intresserad av piratkopiering. Om Oculus fuckar upp kontohanteringen vill jag kunna plocka ut spelen jag köpt och bevara dem utanför Oculus/Facebook/Metas kontroll.

Jag gjorde typ samma sak när Facebook-kontokravet annonserades - inga fler applikationer har köpts och Quest-headsetet har mest legat på hyllan. Nu har jag dock sett att man kan trixa sig runt Facebook-kontokravet och även stänga av telemetri till Facebook genom att följa några steg-för-steg guider för Quest 2. Vet dock inte om trixen fungerar för vanliga Quest också.

När jag läser citatet från herr Zuck ser jag inte att han lovar att man kan köra utan Facebook-konto - bara att de jobbar på att man skall slippa behöva använda sitt personliga Facebook-konto. De har nog bollat hans tal med sina advokater ett gäng gånger och ordvalen har nog validerats noga.Formuleringen

...we’re working on making it so you can login into Quest with an account other than your personal Facebook account.

känns rätt öppen utan att lova något specifikt.

Nu försöker de nog inte ändra kontokraven för att vara snälla utan det är nog annat som gör att det skaver lite. T.ex. att de inte får sälja headseten alls i Tyskland eller att företag inte enkelt kan använda dem i sin verksamhet.
Hur som helst så kommer de nog att försöka suga i sig så mycket data de bara kan från användare oavsett hur kontostrukturen kommer se ut - det är trots allt Facebook Meta vi snackar om.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+