Sammanställning över datorbutikers hantering av EOL-bokade grafikkort

Permalänk
Medlem

Sammanställning över datorbutikers hantering av EOL-bokade grafikkort

Det ser ut som det är väldigt spritt mellan olika trådar. Jag skulle vilja göra en sammanfattning om vilka butiker som hanterar/hanterat leveranser av grafikkort under 2020/2021.

Företag jag vill LYFTA är de som skött detta bra.
Efter att ha hängt i trådar här så kan jag med hyfsat stor säkerhet lyfta upp Komplett överst, som var först ut med att hitta ersättningsartiklar sedan följde väl Inet och Webhallen och med lite påtryckning här på Sweclockers följde även Elgiganten efter?

Amazon kan vi antagligen lägga in på listan över företag som hanterar detta dåligt. Av det jag läst här så kan man lägga Dustin-Home i samma fack?

Toppen

  • Komplett - Avbryter original-ordern men skickar offert på motsvarande LHR-kort

  • Inet - Byter ut till motsvarande LHR-kort?

  • Webhallen - Lite sent ute men betar av orderstocken med motsvarande LHR-kort

  • Elgiganten - Efter stark påtryckning från Sweclockers gör de byte till motsvarande LHR-kort + 500 kr i presentkort?

Botten

  • Dustin-Home - Avbryter ordern med ett ursäktande mail

  • Amazon - Avbryter ordern med ett ursäktande mail om att det inte finns någon tillgänglighet

Rätta mig gärna om jag har fel. Hur är det med NetOnNet?

Permalänk
Medlem

Jag fick idag ett mail från Amazon att dom bara avbokade min order på ett Asus TUF 3080 från den 2:a Januari 2021:

"Hello from Amazon.se
Due to a lack of availability, we will not be able to obtain the following item from your order. We've cancelled the item and apologise for the inconvenience. If you see a charge for the cancelled item, we will refund you within 1-2 business days. If you are still interested in purchasing this item, it may be available from other sellers. Please visit the detail page for this item below.

Details
Order #xxx-xxxxxxx-xxxxxxx
Placed on 2 January 2021"

Jag antar att Amazon hamnar i botten på hur man hanterar detta.

Permalänk
Medlem

Hade en bokning hos Elgiganten på ett 3080 från 18 september. Dom erbjud mig ett annat kort till nuvarande pris. Inget presentkort, inget intropris. Botten 👎

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Eruku:

Hade en bokning hos Elgiganten på ett 3080 från 18 september. Dom erbjud mig ett annat kort till nuvarande pris. Inget presentkort, inget intropris. Botten 👎

Kontakta representanten på Sweclockers så hjälper de dig. Låter katastrof då de hävdar att de kontaktar alla och erbjuder ny modell.

#19294960

@Elgiganten ska ni slå på trummorna att ni ska göra rätt för er så får ni faktiskt även fullfölja detta.

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av Eruku:

Hade en bokning hos Elgiganten på ett 3080 från 18 september. Dom erbjud mig ett annat kort till nuvarande pris. Inget presentkort, inget intropris. Botten 👎

Godmorgon!

Dra gärna ett PM till mig, så undersöker jag!
Men som tidigare skrivit, så håller vi på att gå igenom hela listan över bokade kort från förra året och erbjuda ersättare till samma pris + presentkort på 1000kr.

mvh Alex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Godmorgon!

Dra gärna ett PM till mig, så undersöker jag!
Men som tidigare skrivit, så håller vi på att gå igenom hela listan över bokade kort från förra året och erbjuda ersättare till samma pris + presentkort på 1000kr.

mvh Alex

Ok! PM kommer strax.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Elgiganten:

Godmorgon!

Dra gärna ett PM till mig, så undersöker jag!
Men som tidigare skrivit, så håller vi på att gå igenom hela listan över bokade kort från förra året och erbjuda ersättare till samma pris + presentkort på 1000kr.

mvh Alex

Kanske var jag som missförstått att ni kontaktat alla berörda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Godmorgon!

Dra gärna ett PM till mig, så undersöker jag!
Men som tidigare skrivit, så håller vi på att gå igenom hela listan över bokade kort från förra året och erbjuda ersättare till samma pris + presentkort på 1000kr.

mvh Alex

Hej, inväntar ditt svar på mitt PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Godmorgon!

Dra gärna ett PM till mig, så undersöker jag!
Men som tidigare skrivit, så håller vi på att gå igenom hela listan över bokade kort från förra året och erbjuda ersättare till samma pris + presentkort på 1000kr.

mvh Alex

Hej, Jag blev erbjuden av Elgiganten att köpa ett nytt kort till nypris som då var över 4000kr dyrare än introduktionspriset jag hade beställt.
Jag skickade ett PM så får du gärna titta på det också.
Tack

Permalänk
Medlem

Se där, kanske inte är så att jag var en outlier då alltså.

Permalänk
Medlem

För framtida referns så har elgiganten INTE svarat på mitt PM.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad som Netonnet håller på med? Jag beställde ett 3080 TUF 2020-09-23 och har fortfarande inte fått någon information om vad som händer. Deras kundservice kan inte ge några svar eftersom de inte kan se vilken plats man har i kön, när det förväntas leveranser eller om något erbjudande är på gång.

Sämst hantering av de svenska köpalternativen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

För framtida referns så har elgiganten INTE svarat på mitt PM.

Fortfarande inget svar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Fortfarande inget svar?

Nopp. Dom stonewallar och håller definitivt inte vad dom lovat.

Permalänk
Medlem

@Elgiganten har inte varit online sen 2021-11-18.
Sjukt dåligt av dom.

Permalänk
Medlem

Kan man inte som trådskapare redigera sin post längre? Tänkte flytta ner Elgiganten från Toppen

Permalänk
Medlem

Webhallen går inte hela vägen och vill att man betalar mellanskillnaden för nya korten. Så uppdatera gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Webhallen går inte hela vägen och vill att man betalar mellanskillnaden för nya korten. Så uppdatera gärna.

Har dom bytt strategi då det är inte vad jag läst här tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Har dom bytt strategi då det är inte vad jag läst här tidigare.

Ja. Sista korten de betade av var i oktober. Finns uttalande från deras representant här.

Permalänk
Medlem

Det är nu över ett år sedan jag beställde ett Sapphire Pulse Radeon RX 6800 Nitro+ OC 16GB från Dustin. De väntar fortfarande på svar från leverantör. Jag vet inte vad jag ska säga om detta?

Dustin har väl dock ingen avsikt att försöka skapa någon bra relation och långvariga relationer med kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Dustin har väl dock ingen avsikt att försöka skapa någon bra relation och långvariga relationer med kunder.

Dustin har väl aldrig brytt sig om annat än företagskunder? Känns alltid som att man som privatperson handlar där på nåder.