Kan jag stänga ner det visuella OS? Raspbian

Permalänk
Medlem

Kan jag stänga ner det visuella OS? Raspbian

Jag kan inte alla ord och termer så jag beskriver min fråga lite klumpigare:

Jag valde att installera hela Raspbian på min Raspberry 4, så man får skrivbord med iconer osv.
Använder den som webserver. Och styr den via ssh ifrån min vanliga dator.

Så tänker jag att det visuella OS'et drar onödiga resurser och undrar ifall jag kan knappa in något kommando så den stänger ner det visuella fast fortfarande driver programmen? Och tvärtom, att jag kan knappa in något som startar upp det igen.

//Ifall någon ifrågasätter varför jag inte valde bort det visuella direkt är för att det ska vara lättare att eventuellt felsöka och annat då jag inte kan alla kommandon//

Permalänk

Du kan sätta det i raspi-config lättast

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Raspbian är fel distribution. Välj exempelvis gentoo istället som dessutom kör i 64 bit mode. Där du väljer att installera och starta exakt vad du behöver. Kör man putty från Windows så behövs ingen grafik alls, inte ens en ansluten skärm.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt: kör raspi-config så kan du stänga av det där.

Raspbian är inte fel distribution. Det är en nybörjardist med skräddarsytt stöd för raspberry pi. En Pi4 har dessutom gott om prestanda för att köra raspbian desktop + en enklare webbserver utan problem. Började inte laborera med distar, du vinner väldigt lite på att byta - i synnerhet som nybörjare.
Frågar du om hjälp om linuxgrejer i framtiden kommer du märka att den påstådda lösningen på alla problem alltid kommer vara "byt till den dist jag kör" oavsett hur många gånger du byter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Raspbian är fel distribution. Välj exempelvis gentoo istället som dessutom kör i 64 bit mode. Där du väljer att installera och starta exakt vad du behöver. Kör man putty från Windows så behövs ingen grafik alls, inte ens en ansluten skärm.

Sluta rekommendera en sån dist till totala nybörjare om inte ditt syfte är att skrämma bort folk från Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Sluta rekommendera en sån dist till totala nybörjare om inte ditt syfte är att skrämma bort folk från Linux.

Det man kan är alltid enkelt! Det tar bara lite längre tid att komma igång, med det är det definitivt värt. Gentoo har inkrementella uppdateringar så man slipper installera om. Vid problem finns mycket hjälpsamma personer på https://forums.gentoo.org

Man lever så länge man lär!

Permalänk
Medlem

Jag hittade inställningen och utgår ifrån att det är lika lätt att logga in och ändra till GUI igen.

Men tror ni jag har rätt att jag sparar lite prestanda eller watt om jag stänger av GUI eller är det +-0 i detta fallet?

Jag kan vända på frågan; finns det ett färdigt kommando för att prestanda testa enheten eller ska jag ladda hem något kul, så kan jag testa själv om det gör någon skillnad att stänga a GUI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Jag hittade inställningen och utgår ifrån att det är lika lätt att logga in och ändra till GUI igen.

Men tror ni jag har rätt att jag sparar lite prestanda eller watt om jag stänger av GUI eller är det +-0 i detta fallet?

Jag kan vända på frågan; finns det ett färdigt kommando för att prestanda testa enheten eller ska jag ladda hem något kul, så kan jag testa själv om det gör någon skillnad att stänga a GUI.

Det är lika lätt att slå på!

Generellt finns det två primära anledningar varför man stänger ned tjänster på en server. 1. Säkerhet och 2. Prestanda. Med förre saker igång är det färre saker som kan strula, orsaka säkerhetshål och dyl. Man vinner också en del prestanda.
Hur mycket? Egentligen extremt lite. De flesta tjänster på en dator belastar inte mycket när de inte används. En desktop-miljö har kanske någon widget som uppdaterar dig och har några hundra MB i minnet.
Men det är definitivt best practice att stänga av det, och egentligen helst inte installera det från början, om du inte använder det.

Det finns inget enkelt sett att definiera prestanda. För att veta hur stor skillnad det gör måste du mäta på applikationen du använder under last. Tex om du har en hemsida med 10 aktiva användare och en sida laddar på 0.2s i snitt. Med gui av laddar den på 0.24s istället.
Det man kan göra är ju att testa hur många iops du har på din lagring, hur många beräkningar du kan utföra per sekund eller hur mycket ledigt minne du har men det säger ingenting ett och ett om verklig effekt.