Grafikkort blev nära 10 procent dyrare under oktober

Permalänk
Melding Plague

Grafikkort blev nära 10 procent dyrare under oktober

Tyska 3Dcenter fortsätter att bevaka prisutvecklingen för grafikkort, där den stadiga ökningen tog ett extra skutt under oktober.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Ganska väntat och lär väl inte bli bättre på ett bra tag.

Butikshyllorna är ganska tomma nu igen…

Visa signatur
Permalänk
Medlem

The lost generation.

Hade velat uppgradera mitt grafikkort nu men får vänta till nästa generation och hoppas på mindre galna priser. Känner mig inte direkt hoppfull över att det blir bättre i närtid.

Permalänk
Samsung Sverige

Ja man kan ju bara fråga sig när det vänder. Nästa generation? 2024? Framtiden får utvisa men det är sannerligen inte en prisvärd generation

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ja man kan ju bara fråga sig när det vänder. Nästa generation? 2024? Framtiden får utvisa men det är sannerligen inte en prisvärd generation

//Pontus

Grejen är ju att rtx 2000 serien var ju verkligen inte prisvärd. 3000 serien var ju det, tills bristen skedde.
Undrar vad för msrp 4000 hamnar på. Om det blir rimligt som 1/3000 serien eller hamnar närmarw 2000 serien igen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade mina datorer till AMD Ryzen 5 & 7 från intel i5 & i7...Z170 & Z270...
Tänkte att det skulle bli lätt att sälja med de gamla grafikkorten RX 570, 580 & 590...men nu vågar jag inte sälja, för det blir för dyrt at få fram 6-7 grafikkort till bra pris till Ryzen datorerna. särskilt nu när budget grafikkorten ligger runt 6000:- som de bättre förut.
Jag är ju van att bygga med förra generationen när de blir billigare...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Intressanta är att nu har ju tillverkare sett vad folk är villiga att betala...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Grejen är ju att rtx 2000 serien var ju verkligen inte prisvärd. 3000 serien var ju det, tills bristen skedde.
Undrar vad för msrp 4000 hamnar på. Om det blir rimligt som 1/3000 serien eller hamnar närmarw 2000 serien igen.

Det var ju inte många som fick tag i kort för MSRP, jagsjälv fick det på mitt 3090 men det var ett par nypor tur och vilja.

Efter första timmarna försvann alla korten ur lager och sedan började prisökningen. Så procentuellt har 30xx generationen legat runt MSRP typ 0.01% av sin livstid

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Fick tag på ett Evga RTX 3080 FTW3 ultra till MRSP och ett RX 6600...

Man får leta i fyndhörnorna om man ska hitta något till vettigt pris nu, men även där är dom flesta kort betydligt över MRSP... och blir ju bara dyrare.

Ser man ju även här och speciellt på tradera när det gäller begagnat marknaden, tidigare under året kunde man tex hitta RTX 2060 Super för 3500:- nu ligger dom på runt 5500-6000:-.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att jag köpte mitt 1080 för 6500, vilket var ett helt normal pris då.

Är såna prisnivåer bara att glömma för x080 -kort?

Permalänk

Låter rimligt att smyghöja priser med 4 veckor kvar innan black friday rean.

Surt dock att man planerat köpa grafikkort då.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Detta är verkligen inte bra om man ser till tillväxten av nya PC-spelare. Hur många ungdomar/unga vuxna väljer istället en prisvärd konsoll före en snordyr dator och sen vänjer sej vid konsoller istället för datorer för spelandets skull?

Jag vet att många som hänger här både har konsoll och pc, men en generell gamer (om man räknar in konsollspelarna) har nog inte både senaste konsoll OCH dator stående hemma utan väljer antingen det ena eller det andra.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Intressanta är att nu har ju tillverkare sett vad folk är villiga att betala...

Håller med dig, jag tror inte vi kommer se några prissänkningar. Detta har ju varit standard sedan 2000-serien (egentligen kanske man ska säga att Vega kom sent och inte kunde konkurrera med toppen)

Ska extremt mycket till för att prestanda per krona ska öka alls igen, än mindre att det ska ner på de nivåer det ’ska’ vara.

Intel kan kanske röra om i grytan lite, men det är inte så troligt att priset är deras största konkurrerande egenskap. Många här på forumet lever på att vara ’early adopters’ och skiter i pris eller problem. Släpps deras toppkort under 10000kr blir jag förvånad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ja man kan ju bara fråga sig när det vänder. Nästa generation? 2024? Framtiden får utvisa men det är sannerligen inte en prisvärd generation

//Pontus

Jag kan absolut se mig själv använda mitt 1080 till 2024 som det ser ut nu. Samma grafikkort i 7+ år, vem hade trott det för ett par år sedan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DerpMcDerp:

The lost generation.

Hade velat uppgradera mitt grafikkort nu men får vänta till nästa generation och hoppas på mindre galna priser. Känner mig inte direkt hoppfull över att det blir bättre i närtid.

Ja det är nog ganska många som tänker så. Jag gissar på att det finns ett uppdämt köpsug från en väldans massa konsumenter till nästa generation.
Det skulle kunna innbära att efterfrågan kan bli ännu högre nästa lansering. Vi får väl se om tillgången klarar av det där.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Grejen är ju att rtx 2000 serien var ju verkligen inte prisvärd. 3000 serien var ju det, tills bristen skedde.
Undrar vad för msrp 4000 hamnar på. Om det blir rimligt som 1/3000 serien eller hamnar närmarw 2000 serien igen.

Hmm. Ja 2000-serien erbjöd väl inte så mycket mer i prestanda per krona. Det var ganska mycket same same - fast mer totalprestanda.

Men!
3000-serien har faktiskt varit ännu sämre på den fronten. Med de priser som gällt här senaste året så har 2000-serien varit en hel del mer prisvärd än 3000-serien. Iaf om man räknar prestanda per krona.
Prestandan gick upp en hel del med 3000-serien. Men prisstegringen var ännu strörre. Det är tänkvärt ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men!
3000-serien har faktiskt varit ännu sämre på den fronten. Med de priser som gällt här senaste året så har 2000-serien varit en hel del mer prisvärd än 3000-serien.
Prestandan gick upp en hel del med 3000-serien. Men prisstegringen var ännu strörre. Det är tänkvärt ändå.

Jämför du med MSRP eller faktiska priser hos svenska återförsäljare?

Personligen blir jag fortfarande provocerad över skillnaden mellan MSRP och priser i butik. Att betala 2x MSRP gör jag bara inte oavsett hur mycket pengar som finns i min plånbok.

Återkommer om 10-20 år när det lugnat ned sig. Bara att be till GPU-gudarna att 1080:t klarar sig tills dess

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HULTAS:

Jämför du med MSRP eller faktiska priser hos svenska återförsäljare?

Personligen blir jag fortfarande provocerad över skillnaden mellan MSRP och priser i butik. Att betala 2x MSRP gör jag bara inte oavsett hur mycket pengar som finns i min plånbok.

Återkommer om 10-20 år när det lugnat ned sig. Bara att be till GPU-gudarna att 1080:t klarar sig tills dess

Ja jag harhaft i åtanke de priserna vi faktiskt får betala om vi vill ha hårdvaran.
Inte de teoretiska priserna som inte stämmer med verkligheten ;). Alltså inte MSRP.
Det borde jag kanske förtydligat hehe.

Jag håller med dig! Jag vill inte heller betala så mycket över rekommenderad prissättning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Intressanta är att nu har ju tillverkare sett vad folk är villiga att betala...

Skulle snarare säga läskigt för oss konsumenter. Kan ta många år innan prestanda per krona är tillbaks till "normala" nivåer igen nu när de sett vad entusiaster är villiga att betala.

Vi är några få tappra kvar som håller emot och vägrar köpa på de här priserna men det börjar kännas tungt nu. Skicka hjälp till oss! Understöd!

Permalänk
Medlem

Om några år kan jag köpa ett 2080 begagnat med två tidigare ägare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag har tänkt mig de priserna vi faktiskt får betala om vi vill ha hårdvaran.
Inte de teoretiska priserna som inte stämmer med verkligheten ;).
Det borde jag kanske förtydligat hehe.

Japp för om man jämför MSRP mellan 2000 och 3000-serien t.ex. så är väl det en fin uppgradering per krona om jag inte missminner mig.

Dessvärre måste man ju ut i verkligheten och inhandla dessa 3000-kompisar och där tar det roliga slut

Permalänk
Medlem

Är det någon som köper grafikkort till dessa gris-priser? Helt sinnessjuka priser just nu. Det var till och med i dyraste laget vid lansering. Jag tycker synd om alla som måste köpa ett kort nu pga att det gamla lagt av eller liknande. Oavsett hur inbiten gamer man är så skulle jag aldrig betala dessa priser för ett grafikkort. Hellre gå ner i 1080p och sänka inställningarna tills marknaden har rättat till sig. Inte långt kvar innan nya serierna från AMD och Nvidia (samt Intel) släpps heller, ca ett år bort. Så känns galet att slänga ut över 10 tusen idag..

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Är det någon som köper grafikkort till dessa gris-priser? Helt sinnessjuka priser just nu. Det var till och med i dyraste laget vid lansering. Jag tycker synd om alla som måste köpa ett kort nu pga att det gamla lagt av eller liknande. Oavsett hur inbiten gamer man är så skulle jag aldrig betala dessa priser för ett grafikkort. Hellre gå ner i 1080p och sänka inställningarna tills marknaden har rättat till sig. Inte långt kvar innan nya serierna från AMD och Nvidia (samt Intel) släpps heller, ca ett år bort. Så känns galet att slänga ut över 10 tusen idag..

Problemet är bara att de nya generationerna troligtvis inte kommer ha en billig prestanda per krona nu när de sett vad kunderna är villiga att betala.

Jag har också tänkt att vänta på 4000-serien men jag skulle bli uppriktigt förvånad om inte de faktiska priserna diffar kraftigt mot MSRP även för 4000-serien och då får man sitta ned lydigt som en hund och vänta ett par år till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Är det någon som köper grafikkort till dessa gris-priser? Helt sinnessjuka priser just nu. Det var till och med i dyraste laget vid lansering. Jag tycker synd om alla som måste köpa ett kort nu pga att det gamla lagt av eller liknande. Oavsett hur inbiten gamer man är så skulle jag aldrig betala dessa priser för ett grafikkort. Hellre gå ner i 1080p och sänka inställningarna tills marknaden har rättat till sig. Inte långt kvar innan nya serierna från AMD och Nvidia (samt Intel) släpps heller, ca ett år bort. Så känns galet att slänga ut över 10 tusen idag..

Dom har ju mer efterfrågan och säljer som aldrig förr. Helt vanliga människor köper också till dagens ockerpriser, 3080 som ligger ute för över 12000kr säljer slut på minuter för att det är sån hets/brist

Om du har en GPU som fungerar så är det nog bäst att vänta till nästa sommar i alla fall

Nästa generation kommer dock alla grafikkort produceras exklusivt hos TSMC, både Intel, AMD och Nvidia har sagt detta... tror inte det blir bättre då heller

Permalänk
Skrivet av Streamdog:

Är det någon som köper grafikkort till dessa gris-priser? Helt sinnessjuka priser just nu. Det var till och med i dyraste laget vid lansering. Jag tycker synd om alla som måste köpa ett kort nu pga att det gamla lagt av eller liknande. Oavsett hur inbiten gamer man är så skulle jag aldrig betala dessa priser för ett grafikkort. Hellre gå ner i 1080p och sänka inställningarna tills marknaden har rättat till sig. Inte långt kvar innan nya serierna från AMD och Nvidia (samt Intel) släpps heller, ca ett år bort. Så känns galet att slänga ut över 10 tusen idag..

Nej för fan! 😁
Vet du hur många coola ficklampor man får för halva priset av vad etr medelmåttigt grafikkort kostar idag?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Är det någon som köper grafikkort till dessa gris-priser? Helt sinnessjuka priser just nu. Det var till och med i dyraste laget vid lansering. Jag tycker synd om alla som måste köpa ett kort nu pga att det gamla lagt av eller liknande. Oavsett hur inbiten gamer man är så skulle jag aldrig betala dessa priser för ett grafikkort. Hellre gå ner i 1080p och sänka inställningarna tills marknaden har rättat till sig. Inte långt kvar innan nya serierna från AMD och Nvidia (samt Intel) släpps heller, ca ett år bort. Så känns galet att slänga ut över 10 tusen idag..

Skrivet av medbor:

Dom har ju mer efterfrågan och säljer som aldrig förr. Helt vanliga människor köper också till dagens ockerpriser, 3080 som ligger ute för över 12000kr säljer slut på minuter för att det är sån hets/brist

Om du har en GPU som fungerar så är det nog bäst att vänta till nästa sommar i alla fall

Nästa generation kommer dock alla grafikkort produceras exklusivt hos TSMC, både Intel, AMD och Nvidia har sagt detta... tror inte det blir bättre då heller

Nja, rätt få gamers som köper nya kort nu. Jag känner personligen 5 pers som väntar på att köpa nya kort, men som vägrar betala dubbelt upp jämfört med listpris. De som köper nya kort har antingen lyckats få tag på nåt via t.ex. AMD eller har lyckats få någon typ av fyndvara eller köpt till lanseringspris.

Efterfrågan är otroligt hög just nu, men det är inte på grund av konsumenter, utan på grund av miners. Det finns en närmast obegränsad efterfrågan på grafikkort för Ethereum, och ingen nivå av utbud/produktion kommer att lösa det här innan krypto kraschar. Därför säljer korten slut direkt, trots att både AMD och Nvidia producerar rekordmängder.

En bra indikation på att det är mining som driver prisökningarna är att AMD i medeltal stiger mera i pris än Nvidia. AMD har inga begränsningar som påverkar mining negativt, men dessa begränsningar har i sin tur ingen påverkan på en konsuments upplevelse.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Nja, rätt få gamers som köper nya kort nu. Jag känner personligen 5 pers som väntar på att köpa nya kort, men som vägrar betala dubbelt upp jämfört med listpris. De som köper nya kort har antingen lyckats få tag på nåt via t.ex. AMD eller har lyckats få någon typ av fyndvara eller köpt till lanseringspris.

Efterfrågan är otroligt hög just nu, men det är inte på grund av konsumenter, utan på grund av miners. Det finns en närmast obegränsad efterfrågan på grafikkort för Ethereum, och ingen nivå av utbud/produktion kommer att lösa det här innan krypto kraschar. Därför säljer korten slut direkt, trots att både AMD och Nvidia producerar rekordmängder.

En bra indikation på att det är mining som driver prisökningarna är att AMD i medeltal stiger mera i pris än Nvidia. AMD har inga begränsningar som påverkar mining negativt, men dessa begränsningar har i sin tur ingen påverkan på en konsuments upplevelse.

De siffror jag sett hittils är att bara 25% av korten går till mining, det betyder 75% till annat

Mining är inte hela sanningen, men såklart dricer det upp priserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Låter rimligt att smyghöja priser med 4 veckor kvar innan black friday rean.

Surt dock att man planerat köpa grafikkort då.

Jag har svårt att se att det blir någon rea på grafikkort under black Friday, enbart mkt små volymer i så fall.

Varför sälja dom billigt när det är lätt att sälja dom dyrt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jag har svårt att se att det blir någon rea på grafikkort under black Friday, enbart mkt små volymer i så fall.

Varför sälja dom billigt när det är lätt att sälja dom dyrt?

Ja man får hoppas på att de sitter på överlager av de andra delarna, då man inte har fått sälja så många grafikkort...kanske det går att få de andra delarna så billigt att det går att få in ett hyfsat grafikkort i budgeten...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Ja black Friday lär ju verkligen bli snart i år. En sorgens dag för alla som hoppats på lägre priser.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan nog vara värt att vänta fram till årsskiftet om man nu inte har skitbråttom att köpa ett kort.

Säkert en hel del miners som kommer att sälja kort då, då det verkar vara en del som tror att Eth går till pos då...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.