Ni som nyligen gått från android till iphone...

Permalänk
Skrivet av THB:

Har läst på lite gällandes bla Firefox nu och kommit fram till:
Då Firefox inte har några addons på iOS så är tyvärr inte iPhone något alternativ för mig längre.

Firefox är den enda webläsaren jag använder och måste ha tillägg som NoScript, adblocker, GAB, FBC och några till.

Då jag betalar för YouTube Premium så behöver jag inte köra med något som Vanced eller liknande.

Men tyvärr så är just Firefox en dealbreaker för mig.

Det är för att de får inte lov att använda sin egen Gecko motor som är skriven i annan kod än webkit. Idag använder de Swift och Xcode för att få lov att vara vara med i Apple systemet.
Läste nu att Mozilla vill bygga en ny för iOS om de får lov. Den vill de bygga med sin Gecko motor. Mycket handlar om Apple är villig till att öppna upp sin plattform.

Permalänk
Medlem

Verkar som att Apple kommer öppna upp och tillåta fler webbläsarmotorer framöver.
https://9to5mac.com/2023/02/07/new-iphone-browsers/

Sägs ju också att sideloading av appar kommer bli möjligt tack vara EU-krav. Men lika fritt som Android kommer det inte bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Firefox är den enda webläsaren jag använder och måste ha tillägg som NoScript, adblocker, GAB, FBC och några till.

Vad gör du med din telefon som kräver dessa tillägg?

Permalänk
Snusfri
Skrivet av joakim99:

Vad gör du med din telefon som kräver dessa tillägg?

Använder den.
Med dessa slipper jag mycket huvudvärk och minimerar spionerier.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Använder den.
Med dessa slipper jag mycket huvudvärk och minimerar spionerier.

Vet inte om Orion kan vara tillräckligt. https://browser.kagi.com

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Bytte från Samsung Galaxy S21 till Iphone 12 mini p.g.a. den mindre storleken. Utöver det smidigare formatet så hatar jag allt med iPhonen. Inga widgetar, appar funkar inte lika bra som i Android, vissa appar finns inte och det finns inte alltid godtagbara ersättare heller. Ingen bakåt-knapp och det jävla svepandet för att backa fungerar dåligt. Kan inte ladda ner appar utan att behöva trycka två gånger på sido-knappen?!

Snälla någon, ge oss bara en Android i vettigt format med vettig prestanda...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Bytte från Samsung Galaxy S21 till Iphone 12 mini p.g.a. den mindre storleken. Utöver det smidigare formatet så hatar jag allt med iPhonen. Inga widgetar, appar funkar inte lika bra som i Android, vissa appar finns inte och det finns inte alltid godtagbara ersättare heller. Ingen bakåt-knapp och det jävla svepandet för att backa fungerar dåligt. Kan inte ladda ner appar utan att behöva trycka två gånger på sido-knappen?!

Snälla någon, ge oss bara en Android i vettigt format med vettig prestanda...

Har en S22 privat och en Iphone 12 som jobbmobil.

Har exakt samma känslor som du nämner här. Jag tar emot samtal på Iphonen och mer står jag inte ut med.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Fan det bästa jag har gjort i mitt hela liv gick från htc hd—->Windows Phone——-> iPhone måste va ärlig säga jag gillade Windows phone. Men android aldrig i livet, den är gjord för att ge upp efter 1år och varför vill jag ha en dator som telefon, please

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Använder den.
Med dessa slipper jag mycket huvudvärk och minimerar spionerier.

Själv kör jag NextDNS och AdGuard för att slippa reklam och spårning. Apparna känns som större hot än webbläsarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Har en S22 privat och en Iphone 12 som jobbmobil.

Har exakt samma känslor som du nämner här. Jag tar emot samtal på Iphonen och mer står jag inte ut med.

Lite överdrivet ändå va…

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Bytte från Samsung Galaxy S21 till Iphone 12 mini p.g.a. den mindre storleken. Utöver det smidigare formatet så hatar jag allt med iPhonen. Inga widgetar, appar funkar inte lika bra som i Android, vissa appar finns inte och det finns inte alltid godtagbara ersättare heller. Ingen bakåt-knapp och det jävla svepandet för att backa fungerar dåligt. Kan inte ladda ner appar utan att behöva trycka två gånger på sido-knappen?!

Snälla någon, ge oss bara en Android i vettigt format med vettig prestanda...

Titta på Asus Zenfone 8 eller 9.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av WitchDoctor91:

Fan det bästa jag har gjort i mitt hela liv gick från htc hd—->Windows Phone——-> iPhone måste va ärlig säga jag gillade Windows phone. Men android aldrig i livet, den är gjord för att ge upp efter 1år och varför vill jag ha en dator som telefon, please

Därför har jag haft min S21U i över två år, för att "den" är gjord för att gå sönder efter ett.
Vad menar du med Android f.ö? Det är ju ett OS, inte en telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Därför har jag haft min S21U i över två år, för att "den" är gjord för att gå sönder efter ett.
Vad menar du med Android f.ö? Det är ju ett OS, inte en telefon

Med tanke på att han nämner htc hd så måste det vara mer än 10 år sedan han körde Android. Det har hänt extremt mycket på 10 år. Min Android telefon är t.ex. ca 5 år hårdvarumässigt (lanserades våren 2018) och även om jag kört med custom ROM hela tiden jag haft den (vilket är nästan exakt 4 år nu) så fungerar den fortfarande bra (dock med ett rätt så slitet batteri efter 4 år).

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Titta på Asus Zenfone 8 eller 9.

De är betydligt större och därmed inte acceptabla tyvärr. Vikten på de båda är exakt samma som Galaxy S21.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather