Sociala plattformar förlorar 85 miljarder kronor till IOS spårningsskydd

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker missriktade annonser är mest störande. Dessa reklam på pyramidspel och liknande är bara meningslös jag får, det är bättre att de då kan rikta in sig på rätt målgrupp.

En känsla jag har är att facebook inte aktivt kämpar så mycket på att bli av med annonser. Det räcker enbart lägga in ett filter på Greta Thurnberg ihop med bicoin och de har uteslutet annonser som i princip alltid är ren bedrägeri.

Det är väldigt mycket bedrägeri på Facebook. Får ofta kunder som säger jag såg att det stod att ni skulle ge ut 10000kr om man svarade på era frågor men är vara bedrägeri där de tagit en logo från ett känt företag och låtsas vara dem.

Att få fel annonser är något kunder ofta stör sig på tex när de får barnmat fast de inte har barn är en klassiker. Vill man istället att ens matvarubutik ska veta exakt allt om en? Och om de vet allt om en är det större risk att man köper sakerna. Det är ju det som de vill att man ska köpa. Att jag får en annons på något som inte intresserar mig skadar inte mig om något sparar jag pengar. Så de får gärna annonsera skräp jag inte vill ha hellre än att få annonser på sånt man vill ha och så impuls köper man något man egentligen inte behövde.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

kanske går åt rätt håll då för en gångs skull, går ingen nöd på multimiljardföretagen, ge tillbaks internet till användarna.

Permalänk
Medlem

Mycket bra. Hoppas Android får bättre spårningsskydd också, även för Googles egna appar...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Så skönt att höra denna nyheten, när folk inte längre kan sko sig på en hur som helst, de gjorde min måndag.
Dom kan gott förlora minst lika mycket till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jättebra tillägg! Det är precis som du påpekar framförallt just denna typen av riktade annonser som det går åt skogen för. Blir intressant att se om de kommer runt det med on-device eller dylikt. Känns som att någon kommer hitta ett kryphål förr eller senare.

Jag tänkte alla vet nog inte vad helheten handlar om, men det klart en annons blir mer värd om jag kan mäta exakt vilka som handlat och effekten av kampanjen. Inte bara privatliv och spårning som ändrats utan effekten i andra änden och vad miljarderna handlar om

De som annonserar kan ju välja andra plattformar/kanaler att få ut sin information. Inte så att alla står och faller med annonser på FBs plattform

Permalänk
Medlem

Inte tillräckligt!

Permalänk
Inaktiv

Awwwww, buhu!! Vem f*n bryr sig? Sluta försök tjäna pengar på människors privatliv.

Permalänk

Jag tycker jag får rätt lite reklam på Facebook nu när spårningsskyddet är aktiverat.
Gig just igenom mitt flöde, annonser från Coop, Ikea, Preem, Och Discovery+ alla väldigt generella.

Permalänk
Medlem

En fundering på det här, hur fungerar spårning via webläsare mot spårning via app? vad blir den direkta skillnaden ifall man t.ex. använder appen Facebook eller surfar till facebook.com från mobilen?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Tänk om man vill ha en yacht på alla sina sommarställen men nu bara ha råd med 5? Sadge

Haha ja det är förj*vligt!

Skämt åsido, detta är bara en av anledningarna för att jag älskar Apple. De gör detta för konsumenten inte de som försöker sko sig på oss. Men de drar nog fortfarande in hundratals miljoner så de gråter väl hela vägen till banken ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Att en så pass simpel åtgärd i en enda plattform kan minska företags intäkter med 85 miljarder kronor säger ju en hel del om hur jävla bisarr hela datainsamlingsindustrin verkligen är.

Mest bisarra enligt mig är hur annonser i sociala medier ens fungerar tillräckligt bra att annonsörerna fortsätter häva ut stålar på plattformarna...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Haha ja det är förj*vligt!

Skämt åsido, detta är bara en av anledningarna för att jag älskar Apple. De gör detta för konsumenten inte de som försöker sko sig på oss. Men de drar nog fortfarande in hundratals miljoner så de gråter väl hela vägen till banken ändå.

De vill ha ensamrätt på att sko sig på sina kunder. Detta bevisar de hur ofta som helst. Hade det drabbat deras finanser hade de INTE gjort något liknande. Apple är definitivt inga "Good guys" men allt som oftast lyckats de med att få sina kunder att tro det, samtidigt som de länsar kundernas plånböcker och är väldigt duktiga på det.

Permalänk
Medlem

Veckan börjar bra! Vi klarar oss bra utan det elände som sociala medier utgör.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Vad skulle vara baktanken?

Att det bara är en aktör kvar som kan spåra användare på plattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Mest bisarra enligt mig är hur annonser i sociala medier ens fungerar tillräckligt bra att annonsörerna fortsätter häva ut stålar på plattformarna...

Människan är lättpåverkad. Men mycket handlar om re-marketing bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Får hoppas Sailfish hoppar på samma spårningsskyddståg så finns en option för dom som inte vill köra Android men ändå vill köra Android appar då och då.

Är sjukligt intresserad av testa Sailfish OS, var så förbannad över personen som pratade på deras live event för någon vecka sen. Hoppade med mitt i och konstaterade sedan att han var någon typ av chief engineer eller något och inte deras marknadsföring person. Men har inte hittat någon Xperia som är competible begagnad till något vettigt pris

Kör själv IOS, men måste ha med mig en android telefon, bara för en app. Som finns både på IOS och android. Men som ansluter så sjukt dåligt till maskinen ifråga på IOS, så man tappar tron på jultomten.

Otroligt offtopic, men är på ett fruktansvärt dåligt humör 😅

Största anledningen till det skulle jag tro är senaste versionen kom 2020 någon gång och i what is new: added Korean language support och fixade några japanska tecken. Den har en stjärna på App Store.

Tyvärr tvivlar jag på att tillverkaren kom att gör något åt saken heller. Baserat på hur de hanterar service och att de bokstavligen har dussintal appar som gör i princip samma sak, bara beroende på vad maskinen råkade vid tillfället. (Skulle passa in i tråden ditt sämsta datorköp)

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående kostnader för drift. Ska man ha en någorlunda vettig sida så är 1 person heltid minimum. Säg att denna person ihop med lite serverkostnader är 50 000kr/månaden. Lycka till att få in dessa pengar utan reklam. Även om man kör billigare serverlösningar så är kön den stora utgiften.

Om din sida erbjuder bra material så kommer dina kunder gladeligen betala varje månad för att få nyttja sidan.
Många beckar små från alla användare känns mycket bättre än reklamfinansiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Mest bisarra enligt mig är hur annonser i sociala medier ens fungerar tillräckligt bra att annonsörerna fortsätter häva ut stålar på plattformarna...

Om FB kan visa att någon butik satt in 10000kr och fått ut 100000kr i sälj av dessa så kommer de såklart satsa mer

Den typen av grejer driver ju annonseringen

Permalänk
Medlem

Annonser i speciellt Facebook är jäkligt irriterande, är fullt med scamerbjudanden med massa "wish produkter" facebook borde se över sånt här och rensa bort sådant att ens komma in..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

De vill ha ensamrätt på att sko sig på sina kunder. Detta bevisar de hur ofta som helst. Hade det drabbat deras finanser hade de INTE gjort något liknande. Apple är definitivt inga "Good guys" men allt som oftast lyckats de med att få sina kunder att tro det, samtidigt som de länsar kundernas plånböcker och är väldigt duktiga på det.

De är betydligt mer ”good guys” än konkurrenterna.
En Samsungtelefon ska egentligen kosta mycket mindre, då jag betalar mycket till att börja med och samtidigt som användare är produkten.
Jag betalar gärna lite extra för kvalité, bra villkor under garantitiden och support många år fram, samtidigt som de gör de svårare för företag att samla in data om mig. Nu är inte problemet bara att de samlar in ens data, men att de har så svårt att hålla datan till sig själva, svårt att lita på många plattformar idag med anledning till säkerhetsbrister och dataläckor.

Permalänk
Skrivet av Stan Carley:

Om din sida erbjuder bra material så kommer dina kunder gladeligen betala varje månad för att få nyttja sidan.
Många beckar små från alla användare känns mycket bättre än reklamfinansiering.

Ta bara swelclockers. En bra site på alla sätt och vis. Men skulle det krävas betalning för att läsa artiklar så skulle nog antal läsare bli en bråkdel av det som finns idag. Detta av flera anledningar som att det idag är för krångligt och folk vill ej lämna ut sina kort till okända.
Ska man då göra en site som riktar sig emot en viss nischad grupp. Ja, det är väldigt få som klarar sig med betalningsalternativ idag. Dessa få brukar ha massa tillverkare som stöttar dem och de har även haft fysiska tidningar som man kan köpa.

Permalänk
Medlem

En lite rolig detalj i sammanhanget är att Apple anställd folk som byggt annonsplattformar, så allt detta är troligtvis ett powermove för att sabba för konkurrenterna, vinna browniepoints och sen lansera en egen plattform som funkar bättre.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

En lite rolig detalj i sammanhanget är att Apple anställd folk som byggt annonsplattformar, så allt detta är troligtvis ett powermove för att sabba för konkurrenterna, vinna browniepoints och sen lansera en egen plattform som funkar bättre.

Apple iAd avvecklades 2016.

Permalänk
Medlem

Grymt, betyder att det faktiskt fungerar.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Endast veckor efter uppdateringen beräknades nästan 90 procent av alla användare nyttja funktionen, vilket oroat både enskilda plattformar och hela marknaden för riktade annonser och marknadsföring.

Kanske då ett bevis på att majoriteten inte vill ha riktade annonser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast frågan är gur saker ska finanseras? Jag minns debatterna från när TV4 började marksändas. Där folk frågade varför all denna reklam, varför kan det inte bara vara gratis?

Angående kostnader för drift. Ska man ha en någorlunda vettig sida så är 1 person heltid minimum. Säg att denna person ihop med lite serverkostnader är 50 000kr/månaden. Lycka till att få in dessa pengar utan reklam. Även om man kör billigare serverlösningar så är kön den stora utgiften.

Reklam är ju okej, men bara vanliga banners då, det fungerade alldeles utmärkt innan Google dök upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

De vill ha ensamrätt på att sko sig på sina kunder. Detta bevisar de hur ofta som helst. Hade det drabbat deras finanser hade de INTE gjort något liknande. Apple är definitivt inga "Good guys" men allt som oftast lyckats de med att få sina kunder att tro det, samtidigt som de länsar kundernas plånböcker och är väldigt duktiga på det.

De skor sig inte på att samla in information mot privatpersoners vilja utan är ett företag som erbjuder produkter, och tjänster, folk vill ta del utav. De lurar ingen och tvingar ingen att köpa deras produkter mot någons vilja. Hatar du iPhone står det dig fritt att köpa någon annan - t.ex. från Samsung. Men som det skämtats om är de inte direkt ett par bröder i en källare som jobbar ideellt för kundens bästa:

Tycker allmänt Apple-hatet på det här forumet är rätt patetiskt, allt de gör framstår som de vore Imperiet och Tim Cook är Darth Vader som styr världsordningen med sitt våld och tankekraft.

Permalänk
Medlem

Slog på spårningsskydd för alla appar direkt inställningen kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reko85:

Kanske då ett bevis på att majoriteten inte vill ha riktade annonser.

Majoriteten vill inte ha reklam snarare.
Men reklam driver intäkter till många och mycket skulle inte finnas utan reklam.
Riktad reklam är ju trots allt bättre än random reklam men det som upprör är att iom riktad reklam så blir folk noija att "dom har koll på en".

Finns ju dom som blev upprörd när Ica började ge rabatt på saker man faktiskt köpte ist för "random utvalt".
Dom höll koll på en via Ica-kortet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc