Fackförbund vill förbjuda fri frakt i e-handeln

Permalänk
Medlem

Vad händer ifall facket får inte igenom sin vilja?
Det är inte så att svenska facken är så pass handlingskraftiga att gå ut och strejka?
Minns inte sist jag såg en strejk i Sverige, eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Fri frakt gör för mycket transporter och miljöpåverkan, och dåliga arbetsvillkor!?

Ok då tar jag väl bilen och åker runt och handlar allt. Inte mitt förstahandsval men man måste ju tänka på miljön. Och på alla som annars måste arbeta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deth20:

Vad händer ifall facket får inte igenom sin vilja?
Det är inte så att svenska facken är så pass handlingskraftiga att gå ut och strejka?
Minns inte sist jag såg en strejk i Sverige, eller har jag fel?

Facket har tappat mycket medlemmar senaste tiden. Tyvärr måste jag säga att Facket varit rätt dåliga generellt att ta till hårdhandskarna, även fast det finns många inom Facket som vill det. Vi kan ju se på tex Zalando där de fackligt anslutna ville strejka men handels avrådde. Det är synd, tror verkligen på mer hårda metoder än att kompromissa så mycket som det gjorts senaste åren. En grej tillkommer, en annan grej försvinner.
Det finns bra och sämre personer inom allt men på min förra arbetsplats ville den ansvariga som jobbade på Facket inte ta vidare våra anmälningar trotts flera lagbrott. I slutändan är det Facket som bestämmer. Önskar det kom dit fler personer med krut som drivs av den fackliga kampen så att saker kan bli till det bättre.
Av alla 22 förhandlingar vi hade på min förra arbetsplats kom 1 vidare till central förhandling och då "glömde" Facket ringa mig (ordförande) och tog första bästa kompromiss arbetsgivaren gav.

Permalänk

Jag är helt för detta.

Permalänk
Inaktiv

Ångerrätt borde kontrolleras eller snarare göras striktare också (känns konstigt att säga detta som konsument men läser man några trådar här på Sweclockers så ser man ganska fort hur sjukt och långt framskridet det är idag)

Permalänk
Avstängd

Sannerligen på tiden med det j-vla ofoget

Visa signatur

Pro WS X570-ACE, 3900x, 64Gb DDR4, Mp600 1Tb mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Förstod inte ditt sista stycke. Gav transport dig mer eller mindre? Varför byter du inte jobb isåfall?

Blev lite hastigt skrivet.

En gammal kollega fick 5000 mer när han bytte till schenker.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Facket är så kommunistisk. Det kommer leda till att vi ser enbart robotar inom handel o transport sektorn.

Jag brukar handla på Amazon pga fri frakt trots samma priser på produkter från andra svenska butiker. Alla folk vill betala lägst pris så klart.

Visa signatur

AMD FX8320 | MSI Gaming X Trio 3080 10GB | Oculus Rift

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

Ångerrätt borde kontrolleras eller snarare göras striktare också (känns konstigt att säga detta som konsument men läser man några trådar här på Sweclockers så ser man ganska fort hur sjukt och långt framskridet det är idag)

Helknasigt. Varför vill man som konsument ha sämre rättigheter? Nu är ju 2 år på G att tillverkaren har ansvar att bevisa att fel som uppstår inte är ursprungligt. Tänk att anledningen till att tillverkarna inte dumpar ut vilken skit som helst är ju ångerrätten. Du har möjligtvis att packa upp varan och lämna tillbaks den, no questions asked vid distansköp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sverre_b:

Facket har tappat mycket medlemmar senaste tiden. Tyvärr måste jag säga att Facket varit rätt dåliga generellt att ta till hårdhandskarna, även fast det finns många inom Facket som vill det. Vi kan ju se på tex Zalando där de fackligt anslutna ville strejka men handels avrådde. Det är synd, tror verkligen på mer hårda metoder än att kompromissa så mycket som det gjorts senaste åren. En grej tillkommer, en annan grej försvinner.
Det finns bra och sämre personer inom allt men på min förra arbetsplats ville den ansvariga som jobbade på Facket inte ta vidare våra anmälningar trotts flera lagbrott. I slutändan är det Facket som bestämmer. Önskar det kom dit fler personer med krut som drivs av den fackliga kampen så att saker kan bli till det bättre.
Av alla 22 förhandlingar vi hade på min förra arbetsplats kom 1 vidare till central förhandling och då "glömde" Facket ringa mig (ordförande) och tog första bästa kompromiss arbetsgivaren gav.

Precis. Facket för mig är inkomstförsäkringen. Har varit förtroendevald och kan helt enkelt inte acceptera vad Facket gör med medlemmarnas pengar. Studieresor till Åland osv, noll nytta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Helknasigt. Varför vill man som konsument ha sämre rättigheter? Nu är ju 2 år på G att tillverkaren har ansvar att bevisa att fel som uppstår inte är ursprungligt. Tänk att anledningen till att tillverkarna inte dumpar ut vilken skit som helst är ju ångerrätten. Du har möjligtvis att packa upp varan och lämna tillbaks den, no questions asked vid distansköp.

Ångerrätten har inget med en defekt produkt att göra. Läste du artikeln? Pga. Miljön såklart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

Ångerrätten har inget med en defekt produkt att göra. Läste du artikeln? Pga. Miljön såklart.

Tänkte du efter när du svarade? Ångerrätten är ju ett led till att tillverkaren inte ska släppa skit där man kör fina reklamfilmer och sen visar det sig när man fått hem det så är den skit. Dessutom, skulle folk inte få lämna tillbaka sina grejer så tänker de till innan de shoppar. Lägre försäljning. Sen kan du ju svara på varför du vill ha sämre villkor för konsumenter, om det inte visar sig att du är på ÅF-sidan då.

Ordet ”miljö” har återigen tagit i gisslan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Tänkte du efter när du svarade? Ångerrätten är ju ett led till att tillverkaren inte ska släppa skit där man kör fina reklamfilmer och sen visar det sig när man fått hem det så är den skit. Dessutom, skulle folk inte få lämna tillbaka sina grejer så tänker de till innan de shoppar. Lägre försäljning. Sen kan du ju svara på varför du vill ha sämre villkor för konsumenter, om det inte visar sig att du är på ÅF-sidan då.

Ordet ”miljö” har återigen tagit i gisslan.

Ja vad vill du jag ska säga, den här storkonsumptionen som "vi rika" i världen håller på med är verkligen inte bra för någon och du styrker ju min första kommentar i ditt svar, ångerrätten bidrar till ännu mer köp och där tillkommer ju frakterna som ytterligare en bov.

Permalänk
Medlem

Vad har detta med "gratis" frakt att göra? Alla förstår väl att fraktbolagen inte kör ut saker gratis, utan det är Inet, Amazon, Kappahl, osv som betalar och sedan förmedlar den avgiften till oss slutkunder via priserna?

Att sen arbetsvillkoren hos flera fraktbolag är kassa skulle väl inte påverkas av hur säljföretagen väljer att ta betalt från sina kunder ("gratis" frakt eller fraktavgift), fraktbolagen skulle få lika mycket betalt oavsett.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

Ja vad vill du jag ska säga, den här storkonsumptionen som "vi rika" i världen håller på med är verkligen inte bra för någon och du styrker ju min första kommentar i ditt svar, ångerrätten bidrar till ännu mer köp och där tillkommer ju frakterna som ytterligare en bov.

Du får tänka att klimatet inte räddas av att vi i Sverige går tillbaka till stenåldern. Problemet är inte här och löses inte här heller. Vad kan 10 miljoner Svenskar göra? Förutom elektrifieringen, men det är en annan fråga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon333222:

Du får tänka att klimatet inte räddas av att vi i Sverige går tillbaka till stenåldern. Problemet är inte här och löses inte här heller. Vad kan 10 miljoner Svenskar göra? Förutom elektrifieringen, men det är en annan fråga.

Med sånt tankesätt kommer vi ingenstans. Jag läste någonstans uppgifter om hur mycket vi och riktigt rika människor bidrar till miljöförsämring i och med att vi är såna stora konsumenter och alltid ska ha det senaste och finaste och där är vi definitivt stora bovar här i norden jämfört med fattiga länder ut i världen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Vad har detta med "gratis" frakt att göra? Alla förstår väl att fraktbolagen inte kör ut saker gratis, utan det är Inet, Amazon, Kappahl, osv som betalar och sedan förmedlar den avgiften till oss slutkunder via priserna?

Att sen arbetsvillkoren hos flera fraktbolag är kassa skulle väl inte påverkas av hur säljföretagen väljer att ta betalt från sina kunder ("gratis" frakt eller fraktavgift), fraktbolagen skulle få lika mycket betalt oavsett.

/hulle.

Precis. Men denna typ av oärlig argumentation är ju inte ovanlig. Som att de införde postboxar här, så istället för post i inkastet i lägenheten får man nu gå ner för trappan och bit utomhus för att kunna hämta sin post. Detta motiverades med att de var så synd om brevbärarna för att de fick gå i trappor, men det är klart att brevbärarna inte fick det lättare efter en sådan åtgärd utan de fick helt enkelt mycket större distrikt, mer post att dela ut per person och därmed mer vikt att frakta runt. Nu har de gått ner till postutdelning två gånger i veckan här också med typ samma motivering, synd om brevbärarna. Jag gissar att brevbärarna hellre hade behållit sina jobb och sina kollegor än att vi kunder ska göra delar av jobbet som de tidigare gjorde. /rant

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

Med sånt tankesätt kommer vi ingenstans. Jag läste någonstans uppgifter om hur mycket vi och riktigt rika människor bidrar till miljöförsämring i och med att vi är såna stora konsumenter och alltid ska ha det senaste och finaste och där är vi definitivt stora bovar här i norden jämfört med fattiga länder ut i världen.

Jag läste nånstans att vi stänger kärnkraft för att importera kolkraft från Tyskland. Sen läste jag att. I kör mycket symbolpolitik här i Sverige. Som plastpåseskatten. Men bara man lägger ordet ”miljö” framför så kan man ta sig igenom med vad som helst. Varför denna skuld? Vi är före för att vi kan det. Ta bara Kina som fått spö av västerlänningarna i hundratals år. No f*cking more. Vem vågar jävlas idag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Jag läste nånstans att vi stänger kärnkraft för att importera kolkraft från Tyskland. Sen läste jag att. I kör mycket symbolpolitik här i Sverige. Som plastpåseskatten. Men bara man lägger ordet ”miljö” framför så kan man ta sig igenom med vad som helst. Varför denna skuld? Vi är före för att vi kan det. Ta bara Kina som fått spö av västerlänningarna i hundratals år. No f*cking more. Vem vågar jävlas idag?

Det här låter nästan som lite Trump-argumentation. "Jag läste någonstans..." "People are saying..."

Vi importerar väldigt lite el, mycket mindre än vi exporterar, och merparten av det vi importerar kommer från Norge.

Plastpåseskatten skulle jag säga har fungerat över förväntan. Axfood har exempelvis sett en minskad försäljning av engångskassar på 75%. Sen kan man förstås diskutera om man hade kunnat göra andra åtgärder med mer effekt, tvingat påsproducenterna att använda återvinningsbar plast exempelvis, men syftet med skatten var ju att påverka konsumtionen, att få människor att inte köpa nya påsar varje gång de handlar, och ur den bemärkelsen har det varit nära en succé.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Det här låter nästan som lite Trump-argumentation. "Jag läste någonstans..." "People are saying..."

Vi importerar väldigt lite el, mycket mindre än vi exporterar, och merparten av det vi importerar kommer från Norge.

Plastpåseskatten skulle jag säga har fungerat över förväntan. Axfood har exempelvis sett en minskad försäljning av engångskassar på 75%. Sen kan man förstås diskutera om man hade kunnat göra andra åtgärder med mer effekt, tvingat påsproducenterna att använda återvinningsbar plast exempelvis, men syftet med skatten var ju att påverka konsumtionen, att få människor att inte köpa nya påsar varje gång de handlar, och ur den bemärkelsen har det varit nära en succé.

Jag körde bara en gliring till @anon201296, med ”jag läste någonstans”…hehe

Polyeten som våra bärkassar är består av ger koldioxid och vatten vid förbränning. De lade man skatt på, men petroleumbaserade avfallspåsar kom undan. Tänk efter nu innan du svarar. Hur bra är det för miljön då?

Har ju fungerat dålig med plastpåseskatten. Visst har försäljningen gått ned. Papperskassarna väger mer (20g) och fördyrar allt, men framförallt så köper jag petroleumbaserade soppåsar istället. Eller menar du att du inte använder någon avfallspåsar alls. Det är jag säker på att folk gör. Så går det när politikerna försöker tänka till här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Vad har detta med "gratis" frakt att göra? Alla förstår väl att fraktbolagen inte kör ut saker gratis, utan det är Inet, Amazon, Kappahl, osv som betalar och sedan förmedlar den avgiften till oss slutkunder via priserna?

Att sen arbetsvillkoren hos flera fraktbolag är kassa skulle väl inte påverkas av hur säljföretagen väljer att ta betalt från sina kunder ("gratis" frakt eller fraktavgift), fraktbolagen skulle få lika mycket betalt oavsett.

/hulle.

Företag/butiker förhandlar bort frakt för att få exklusivitet med deras försändelser.

Tex postnord Tror jag, kör exklusivt Zalander & har gratis frakt/retur. Troligtvis samma med H&M. Jag levererar mycket från dessa & ser samma paket med samma innehåll(utifrån hur stort paketet är vid retur) liggandes på ombudet jag sedan hämtar paket hos.

Det går mycket kläder i omlopp som används några dagar för att sedan returneras. Du kan ex köpa kläder som du har på ett kalas, för att sedan returnera det & inte ha spenderat en krona.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Det är vinstmarginaler det handlar om. Dom kan lägga på 200:- i frakt och anställda ser fortfarande inte röken av dom i form högre lön och/eller bättre arbetsvillkor.

Ett av problemen anser jag vara att dagens yngre generation tror att dom inte har något annat val än att jobba för slav löner och arbeta tills dom stupar. Fackförbunden är också högst delaktiga i att sprida denna tro. Så länge anställda inte sätter ner foten kommer det bara bli värre.

Hur tänker du? Vi har väl aldrig tidigare i historien haft så bra arbetsförhållanden som nu?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men jag tänker att villkoren för frakten - kan den verkligen påverkas så mycket?
Oavsett hur kunden faktureras så kommer man behöva göra upphandling med fraktbolag som tar betalt för tjänsten att köra ut grejer.

Det kan påverka speditörens kostnader och arbetsbelastning en hel del om försändelserna går mot att bli färre och större/tyngre i stället för massor av små.

Skrivet av Ozzed:

Trams. De flesta okynnesbeställer väl inte saker bara för att det är "gratis" frakt. Man måste ju fortfarande betala för produkterna liksom.

Nä, vi såg ju att importen av små paket från Kina knappt påverkades alls när det 2018 plötsligt tillkom en avgift på >75 kr...

Skrivet av downup:

Men sedan hatar jag dessa köp minst för 600 kr för fri frakt och saken man ska köpa kostar 599 kr.. då blir det ju att man köper något annat litet.

Hur ofta händer det dig? Jag brukar oftast ligga så långt från gränsvärdet (åt ena eller andra hållet) att det blir irrelevant.

Jag handlar relativt ofta från företag som har ett enhetligt fraktpris (>0) oavsett beställningens storlek. Då drar man sig för okynnesbeställningar samtidigt som fraktkostnaden inte blir alltför betungande vid beställning av stora saker.
Men det kan bli lite väl avskräckande när man bara behöver någon mindre sak för ~10€ som kan skickas i ett litet kuvert och frakten går på 30€. (Tandy Leather EU i Jerez, Spanien)

Permalänk
Medlem

Är lite sen att kommentera men jag tilllägger gärna att hela problemet grundar sig i att alla företag deltar i ett "race to the bottom" när de slåss om kunderna inom handeln. Det är främst fackens uppgift att se till så att arbetstagarnas arbetsmiljö inte kommer i kläm, till viss del regeringens men inte kundernas!

Skrivet av Tomasis:

Facket är så kommunistisk. Det kommer leda till att vi ser enbart robotar inom handel o transport sektorn.

Jag brukar handla på Amazon pga fri frakt trots samma priser på produkter från andra svenska butiker. Alla folk vill betala lägst pris så klart.

Ser inget fel med robotar, finns inget mer oproduktivt i ett modernt samhälle än hjärndöda jobb som bara sliter ut folks kroppar och kan man använda automation för en uppgift så borde det nästan vara lag på att man gör det.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Hur tänker du? Vi har väl aldrig tidigare i historien haft så bra arbetsförhållanden som nu?

Väl? Vet inte riktigt vad du baserar det antagandet på. Men nej, det är inte bättre än någonsin. Utvecklingen går snarare åt andra hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Företag/butiker förhandlar bort frakt för att få exklusivitet med deras försändelser.

Tex postnord Tror jag, kör exklusivt Zalander & har gratis frakt/retur. Troligtvis samma med H&M. Jag levererar mycket från dessa & ser samma paket med samma innehåll(utifrån hur stort paketet är vid retur) liggandes på ombudet jag sedan hämtar paket hos.

Det går mycket kläder i omlopp som används några dagar för att sedan returneras. Du kan ex köpa kläder som du har på ett kalas, för att sedan returnera det & inte ha spenderat en krona.

Jag förstår inte. Menar du att PostNord delar ut Zalando-paket gratis? Hur skulle det gå till?

Bara för att slutkunden inte betalar frakten som en separat post så betalas ju frakten via priset på varorna?

Skrivet av Maaxan:

Väl? Vet inte riktigt vad du baserar det antagandet på. Men nej, det är inte bättre än någonsin. Utvecklingen går snarare åt andra hållet.

Jag antar att personen du citerar menade att arbetare idag har det hundra gånger bättre än t.ex. början av 1900-talet.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Ja det verkar vara många som tror att "Fri Frakt" är något speditörerna bjukkar på, så är det ju självklart INTE, ungefär som att tro att Skolmaten är gratis eller att ett läkarbesök kostar 120:- (eller vad det nu kostar)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Självklart ska man inte acceptera en dålig arbetsmiljö, men fackförbunden borde samtidigt ägna en tanke åt de medlemmar som blir av med sina jobb och försörjning till följd av ökad e-handel. Handeln i city är på god väg att dö. Kvar blir kaféer, fastighetsmäklare och nagelfixare. Varför inte sänka skatten för butiker i city. Förstår ärligt talat inte hur de överlever när folk känner och klämmer på produkter och sedan går raka vägen hem och beställer på nätet. Folk har inga problem att köra sina bensintörstiga bilar till stan, betala dyrt för parkering och ta en latte för 50 spänn. Men när det ska beställas på nätet så ska det minsann vara frakt fritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag förstår inte. Menar du att PostNord delar ut Zalando-paket gratis? Hur skulle det gå till?

Bara för att slutkunden inte betalar frakten som en separat post så betalas ju frakten via priset på varorna?

Jag antar att personen du citerar menade att arbetare idag har det hundra gånger bättre än t.ex. början av 1900-talet.

/hulle.

Zalando förhandlar med postnord > om frakten skulle kostat 59kr/paketet, men förhandlingen innebär 100,000 Zalando paket Om Dagen, så kan priset på frakt landa på en smulsumma på kanske 15~25kr istället.

Vilket Postnord vinner en storkund samt Zalando kan stå för frakten/"gömma" den i priset på varorna med att lägga på kanske 1~2kr per såld vara.

Alltså, frakten betalas nästan inte av varken kunden eller Zalando som exempel. För de är såna struntsummor för kunden & Zalando.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Precis. Men denna typ av oärlig argumentation är ju inte ovanlig. Som att de införde postboxar här, så istället för post i inkastet i lägenheten får man nu gå ner för trappan och bit utomhus för att kunna hämta sin post. Detta motiverades med att de var så synd om brevbärarna för att de fick gå i trappor, men det är klart att brevbärarna inte fick det lättare efter en sådan åtgärd utan de fick helt enkelt mycket större distrikt, mer post att dela ut per person och därmed mer vikt att frakta runt. Nu har de gått ner till postutdelning två gånger i veckan här också med typ samma motivering, synd om brevbärarna. Jag gissar att brevbärarna hellre hade behållit sina jobb och sina kollegor än att vi kunder ska göra delar av jobbet som de tidigare gjorde. /rant

Att slippa gå i trappor är enormt, du får nog kämpa för att hitta bud som gillar det.
Jag är då hellre arbetslös än delar post i trappor utan postbox.

Större områden och mer vikt spelar liten roll när man ändå kör runt med bil eller moped. Att slippa gå upp för eventuellt hundratals trappor per dag. Var folk på mitt jobb som var tvungen att sluta jobba i tjugoårsåldern pga slitageskador från trappor, plus att böja sig tusentals gånger per dag för brevinkast.

Bättre med saker i arbetshöjd på marknivå

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.