HBO Max slår fast – ingen rabatt till befintliga kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Du får det att låta som ett legitimt alternativ. Ja, det kanske är lagligt, är inte insatt, men hade alla gjort det så hade det slutat släppas filmer och serier. Det är inte ett alternativ.

Som sagt, varför köpa billig mat när man bara kan sno den. Då kan man både äta och ha kvar kakan!

Men man borde väl ha rätt att privatkopiera det man ser på streamingtjänster också väl? Samma princip som att spela in på en video...

Inte hela biblioteket såklart, men allt man faktiskt sett på borde man kunna få spela av om man vill tycker jag. Så man kan titta igen om man vill

Permalänk

hmm erbjudande... jag sa upp mitt hbo.. och reg om i ny epost adress men samma paypal... då fick man rabatt... knäppt JA

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men man borde väl ha rätt att privatkopiera det man ser på streamingtjänster också väl? Samma princip som att spela in på en video...

Inte hela biblioteket såklart, men allt man faktiskt sett på borde man kunna få spela av om man vill tycker jag. Så man kan titta igen om man vill

Ja, du har rätt till att ladda ner det mesta, så länge du betalar för tjänsten. Du betalar inte för film X, utan för att få tillgång till biblioteket. Betalar du inte har du inte rätt till varken film X eller biblioteket.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen låt bli piratkopieringssnacket (§7).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Ja, du har rätt till att ladda ner det mesta, så länge du betalar för tjänsten. Du betalar inte för film X, utan för att få tillgång till biblioteket. Betalar du inte har du inte rätt till varken film X eller biblioteket.

Vad menar du nu? Så länge jag har tillgång till en film via någon streamingtjänst så kan jag anskaffa filmerna med andra medel? Det låter inte helt rätt i min värld. Jag tänkte mer att man borde få spela in det man visar på skärmen oavsett vart det kommer ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad menar du nu? Så länge jag har tillgång till en film via någon streamingtjänst så kan jag anskaffa filmerna med andra medel? Det låter inte helt rätt i min värld. Jag tänkte mer att man borde få spela in det man visar på skärmen oavsett vart det kommer ifrån

Jag misstänker att du i användaravtalet går med på att du enbart får ta del av materialet i streaming, det vill säga att nerladdning inte är en del av tjänsten. Inte alla är heller så hederliga med nerladdade filmer och serier. Netflix har däremot en offline funktion som jag själv aldrig har prövat.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoboCop:

Jag misstänker att du i användaravtalet går med på att du enbart får ta del av materialet i streaming, det vill säga att nerladdning inte är en del av tjänsten. Inte alla är heller så hederliga med nerladdade filmer och serier. Netflix har däremot en offline funktion som jag själv aldrig har prövat.

De flesta tjänster har ju en offline-funktion, men det är ju en väldig skillnad mot andra typer av nedladdningar för man måste ju använda appen, kan inte flytta de till en annan enhet och nedladdningarna löper ju ut efter en viss tid och behöver verifieras igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad menar du nu? Så länge jag har tillgång till en film via någon streamingtjänst så kan jag anskaffa filmerna med andra medel? Det låter inte helt rätt i min värld. Jag tänkte mer att man borde få spela in det man visar på skärmen oavsett vart det kommer ifrån

Tycker du själv det låter rimligt? Att man "ska få" ladda ner/spela in det man visar? Då är det bara att ladda ner hela biblioteket 1 månad, stäng av ditt abonnemang och därefter ha material att titta på resten av decenniet. Affärsidén ihop för HBO, Netflix etc kommer inte gå ihop.

Du hör ju själv på namnet. Streamingtjänst. Det är en ström "live". De tjänar pengar på att folk betalar för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Tycker du själv det låter rimligt? Att man "ska få" ladda ner/spela in det man visar? Då är det bara att ladda ner hela biblioteket 1 månad, stäng av ditt abonnemang och därefter ha material att titta på resten av decenniet. Affärsidén ihop för HBO, Netflix etc kommer inte gå ihop.

Du hör ju själv på namnet. Streamingtjänst. Det är en ström "live". De tjänar pengar på att folk betalar för sig.

Tror du läser in något jag inte alls säger. Man bör få spela in och spara det man tittat på. Har du sett två säsonger Mad Men den månaden så bör du kunna ha dem att se senare, precis som det var med VCR, men idag troligen i en inspelningsbar box kopplad till tvn

Att dumpa hela deras bibliotek den vägen skulle ta år troligen

Ingenting blockerar mig att sätta ett capture-card på HDMI-sladden eller bara en kamera att filma tvn på ett stativ.

Det är som sagt lagligt i Sverige att göra detta, men det finns inget krav att tjänsterna ska göra det enkelt

Det är ju exakt samma sak som om jag har ett kanalpaket aktivt en månad för linjärtv och spelar in en film från canal+, och ser den när det paketet gått ut månaden efter. Jag ser inga alls problem med detta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Tror du läser in något jag inte alls säger. Man bör få spela in och spara det man tittat på. Har du sett två säsonger Mad Men den månaden så bör du kunna ha dem att se senare, precis som det var med VCR, men idag troligen i en inspelningsbar box kopplad till tvn

Att dumpa hela deras bibliotek den vägen skulle ta år troligen

Ingenting blockerar mig att sätta ett capture-card på HDMI-sladden eller bara en kamera att filma tvn på ett stativ.

Det är som sagt lagligt i Sverige att göra detta, men det finns inget krav att tjänsterna ska göra det enkelt

Det är ju exakt samma sak som om jag har ett kanalpaket aktivt en månad för linjärtv och spelar in en film från canal+, och ser den när det paketet gått ut månaden efter. Jag ser inga alls problem med detta

Nja, det är väl inte lagligt att kringgå kopieringsskydd? Så ett capture card som tar bort HDCP är alltså inte lagligt att använda eller att sälja, däremot att inneha. Att filma av kan man alltid göra däremot, men kvaliteten lär bli sämre än att köra på en ström i lägre kvalitet som inte är skyddad med HDCP och som därmed är tillåten att "rippa".

Att använda en inspelningsbar TV-box är däremot helt tillåtet, men de har ju inbyggt kopieringsskydd också annars hade det inte fungerat så bra. Och det finns inget krav att titta på programmet för att få spela in det, har du en box med tillräckligt med lagringsutrymme kan du ju i teorin prenumerera på säg TV1000 i en månad och spara ned allt de sänder den månaden och sen titta på det när du vill "för evigt", så länge boxen håller förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, det är väl inte lagligt att kringgå kopieringsskydd? Så ett capture card som tar bort HDCP är alltså inte lagligt att använda eller att sälja, däremot att inneha. Att filma av kan man alltid göra däremot, men kvaliteten lär bli sämre än att köra på en ström i lägre kvalitet som inte är skyddad med HDCP och som därmed är tillåten att "rippa".

Att använda en inspelningsbar TV-box är däremot helt tillåtet, men de har ju inbyggt kopieringsskydd också annars hade det inte fungerat så bra. Och det finns inget krav att titta på programmet för att få spela in det, har du en box med tillräckligt med lagringsutrymme kan du ju i teorin prenumerera på säg TV1000 i en månad och spara ned allt de sänder den månaden och sen titta på det när du vill "för evigt", så länge boxen håller förstås.

En gammal inspelningsbar box jag hade sparade allt som vanliga videofiler på en hårddisk, tror det var FAT32 (gick att läsa i windows)

HDCP som du nämner är inget krav för Netflix eller någon annan tjänst, bara om man ska köra 4K till exempel. Det går ju att köra i webbläsaren och köra skärminspelning om man vill, inte behöver man knäcka något skydd för det? Allting utan HDCP är ju tillåtet att spara

Som sagt dessa saker är lagliga idag med dagens konsumentskydd, därför vi betalar copyswede och Netflix får nog pengar därifrån också

TV-grejen du säger stämmer inte riktigt, du kan max kolla på 1-2 kanaler i taget, då kan du alltså inte spela in ’allt de sänder’. Du kan däremot lagligt spela in allt en kanal sänder och spara för evigt, så är det absolut

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

En gammal inspelningsbar box jag hade sparade allt som vanliga videofiler på en hårddisk, tror det var FAT32 (gick att läsa i windows)

Knappast en box som klarade HD-kanaler dock.

Citat:

HDCP som du nämner är inget krav för Netflix eller någon annan tjänst, bara om man ska köra 4K till exempel. Det går ju att köra i webbläsaren och köra skärminspelning om man vill, inte behöver man knäcka något skydd för det? Allting utan HDCP är ju tillåtet att spara

Gränsen för vad som inte har HDCP är jag inte helt säker på, men det är antingen 480p eller 720p. Så "full HD" går inte att spela in exempelvis. Det är ju därför tjänsterna bara stöder högre upplösningar i webbläsare som har implementerat godtagbar DRM. Men nöjer man sig med SD eller i bästa fall HD så funkar det kanske.

Citat:

Som sagt dessa saker är lagliga idag med dagens konsumentskydd, därför vi betalar copyswede och Netflix får nog pengar därifrån också

Nja, det är lite mer komplicerat än så. TV-kanaler får nog viss ersättning just för det här med inspelningsbara boxar, och om någon fortfarande köper VHS-kassetter kanske de får lite därifrån också. Men Netflix får inga pengar för deras tjänst medger inte privatkopiering. På samma sätt får en filmskapare inte ersättning för en film som bara finns på (kopieringsskyddade) DVD och/eller BR för de går inte att privatkopiera. Ska man få ersättning för privatkopiering från Copyswede måste man helt enkelt tillhandahålla sitt innehåll på ett medium som tillåter privatkopiering, idag är det förutom utsändningar, alltså TV och radio, mest CD-skivor med musik och ljudböcker. Programvara innefattas inte exempelvis, och DVD/BR går ju bort på grund av sitt kopieringsskydd. Sen vet jag inte om branschen har släppt det med kopieringsskydd på DVD då det är så trivialt att kringgå, men juridiskt här är det ju ändå en väldig skillnad på att ha ett kopieringsskydd som är trivialt att kringgå och att inte ha något alls.

Citat:

TV-grejen du säger stämmer inte riktigt, du kan max kolla på 1-2 kanaler i taget, då kan du alltså inte spela in ’allt de sänder’. Du kan däremot lagligt spela in allt en kanal sänder och spara för evigt, så är det absolut

Tja, det är ju en definitionsfråga. Jag tog TV1000 som exempel för det är ju dels ganska få kanaler och dels så repriserar de ju sitt innehåll ganska kraftigt. Har du TV1000 i en månad och lägger lite tid på programmeringen av inspelningen så kan du nog få med ungefär allt innehåll även med en inspelningsbox som bara har en mottagare, och det finns ju boxar med dubbla. Sen får jag ju säga att det var så det såg när jag sist kollade på det, vilket var ganska många år sedan, jag vet inte hur utbudet av TV-boxar ser ut idag eller vad för inspelningsmöjligheter de har för det är inte relevant för mig helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror du läser in något jag inte alls säger. Man bör få spela in och spara det man tittat på. Har du sett två säsonger Mad Men den månaden så bör du kunna ha dem att se senare, precis som det var med VCR, men idag troligen i en inspelningsbar box kopplad till tvn

Att dumpa hela deras bibliotek den vägen skulle ta år troligen

Ingenting blockerar mig att sätta ett capture-card på HDMI-sladden eller bara en kamera att filma tvn på ett stativ.

Det är som sagt lagligt i Sverige att göra detta, men det finns inget krav att tjänsterna ska göra det enkelt

Det är ju exakt samma sak som om jag har ett kanalpaket aktivt en månad för linjärtv och spelar in en film från canal+, och ser den när det paketet gått ut månaden efter. Jag ser inga alls problem med detta

Fast det är inte tillåtet, det är därför det är krångligt att göra. Det är skillnad på att privatkopiera en film eller album du köpt, då äger du median och får kopiera för eget bruk (iaf för musik).

När du streamar äger du inget, du betalar för att få strömma musik/film/serier under tiden du betalar. Och det är klart att du inte ser några problem med det, det är inte du som betalar... (No offense)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Fast det är inte tillåtet, det är därför det är krångligt att göra. Det är skillnad på att privatkopiera en film eller album du köpt, då äger du median och får kopiera för eget bruk (iaf för musik).

När du streamar äger du inget, du betalar för att få strömma musik/film/serier under tiden du betalar. Och det är klart att du inte ser några problem med det, det är inte du som betalar... (No offense)

Jag har svårt att se varför jag inte skulle få spela in min egen skärm och vad jag tittar på. Helt annan fråga om man försöker scrapea deras servrar och hela biblioteket snabbare än realtid

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har svårt att se varför jag inte skulle få spela in min egen skärm och vad jag tittar på. Helt annan fråga om man försöker scrapea deras servrar och hela biblioteket snabbare än realtid

Inte mitt problem att du inte förstår det. Jag tycker det är uppenbart. Det är inte tillåtet oavsett och försöker du spela in skärmen (utan speciella program) så blir skärmen svart, för att Netflix/HBO/andra streamingtjänster inte tillåter det som sagt.

Ha en trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Inte mitt problem att du inte förstår det. Jag tycker det är uppenbart. Det är inte tillåtet oavsett och försöker du spela in skärmen (utan speciella program) så blir skärmen svart, för att Netflix/HBO/andra streamingtjänster inte tillåter det som sagt.

Ha en trevlig helg!

Jag förstår om det kan bryta mot licensavtalet för tjänsten, men det är inte samma sak som olagligt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Apachi:

Fast det är inte tillåtet, det är därför det är krångligt att göra. Det är skillnad på att privatkopiera en film eller album du köpt, då äger du median och får kopiera för eget bruk (iaf för musik).

När du streamar äger du inget, du betalar för att få strömma musik/film/serier under tiden du betalar. Och det är klart att du inte ser några problem med det, det är inte du som betalar... (No offense)

Det här som många inte förstår precis som du säger så betalar man FÖR att få STREAMA filmen/serien undertiden man betalar. Man ÄGER INTE mediat som man gjorde tidigare med bluray, dvd osv.

Permalänk

Lite taskigt men det är ju inte så att hushållsekonomin krashar för att man (gamla kunder) får pynta 45:- extra, bara att säga upp och skapa nytt konto med annan epostadress, men men, orka..

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Jag förstår om det kan bryta mot licensavtalet för tjänsten, men det är inte samma sak som olagligt

Nej, däremot är det olagligt att kringgå kopieringsskydd så det hjälper inte. Det finns undantag i vissa situationer, men aldrig för att privatkopiera innehållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

bara om man ska köra 4K till exempel

Nej, skydd som HDCP är inte bara ett krav vid 4K-UHD. Vid 4K-UHD är däremot HDCP2.2/PlayReady 3.0 ett krav.

Vid 1080p krävs fortfarande PlayReady och det krävs alltså att du kringgår den tekniska åtgärden som PlayReady utgör för att du ska spela av skärmen med programvara. Ska du spela upp utan skydd (på videosignalen) är det 720p-varianten som gäller, då skyddas inte videosignalen – men videoströmmen är fortfarande krypterad. 720p-videos kör WideVine DRM, för 1080p/4K krävs PlayReady DRM eller FairPlay DRM som skyddar videovägarna (på djupare nivå) från inspelning av programvara fast även WideVine DRM skyddar mot skärminspelning så det enda du slipper där är HDCP. Sen kommer det också variera lite från vilken typ av enhet eller operativsystem du kör – Macar kommer kunna köra 4K på den interna skärmen, men ej extern för att motverka just det du pratat om.

Ganska vanligt med problem som gör att du inte kan titta på Netflix på din dator för att du har HDCP-problem eller något skärminspelningsprogram eller remote desktop-lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, skydd som HDCP är inte bara ett krav vid 4K-UHD. Vid 4K-UHD är däremot HDCP2.2/PlayReady 3.0 ett krav.

Vid 1080p krävs fortfarande PlayReady och det krävs alltså att du kringgår den tekniska åtgärden som PlayReady utgör för att du ska spela av skärmen med programvara. Ska du spela upp utan skydd (på videosignalen) är det 720p-varianten som gäller, då skyddas inte videosignalen – men videoströmmen är fortfarande krypterad. 720p-videos kör WideVine DRM, för 1080p/4K krävs PlayReady DRM eller FairPlay DRM som skyddar videovägarna (på djupare nivå) från inspelning av programvara fast även WideVine DRM skyddar mot skärminspelning så det enda du slipper där är HDCP. Sen kommer det också variera lite från vilken typ av enhet eller operativsystem du kör – Macar kommer kunna köra 4K på den interna skärmen, men ej extern för att motverka just det du pratat om.

Ganska vanligt med problem som gör att du inte kan titta på Netflix på din dator för att du har HDCP-problem eller något skärminspelningsprogram eller remote desktop-lösning.

Jo precis, det låter mer rimligt. 720p räcker väl dock ganska bra kan jag tycka

Sen som sagt har jag ingen intention att genomföra detta eller så, bara intressant att se vad som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo precis, det låter mer rimligt. 720p räcker väl dock ganska bra kan jag tycka

Kräver ju fortfarande inspelning från HDMI, så inget en UHD-Blu-ray med inspelningsfunktion fixar.

Vill du ändå spela in på en PC så ja, då får som sagt inte upphovsmännen någon ersättning från Copyswede och programvara som går runt skydden utan att du behöver inspelningskort är inte lagliga eller måste använda knep så att du får en sämre upplösning.

Tycker det mer är som att ta upp att du kan spela in blu-ray från en blu-rayspelare med komponentvideoutgång.

Det som är intressant är en full ripp eller 4K-inspening som streamingtjänsten, så folk tar givetvis till de illegala metoderna och då blir det ändå inte privatkopiering.

Permalänk

Inte värt mer än 44:50 kr som det är nu.

När de har en fast höjd på textningen som inte anpassar sig efter vilket format filmen är i så är 44:50 kr/mån ett lagom pris. En film i extra brett format med svarta balkar nere och uppe så är höjden på textningen nästan bra. Men titta på något i 16:9 som fyller hela tv:s bildruta så är textningen på samma höjd vilket blir för högt. Är talet engelska så slår jag av textningen för att inte bli estetiskt störd i två timmar!

Det är ett amatörmässigt sätt att tillhandahålla textning även om valmöjligheter i övrigt vad gäller textningens färg är helt ok. Jag använder den senast Chromecasten med fjärrkontroll.