Intel Core i9-12900K i 8 GHz var fejk

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-12900K i 8 GHz var fejk

Gigabyte ser ut att ställa sig i rampljuset av fel anledningar. Utnyttjande av en bugg ligger enligt CPU-Z-utvecklaren bakom det rapporterade överklockningsrekordet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Gigabyte behöver ju bättra på sitt rykte efter PSU-katastrofen.
Varför då inte göra samma sak som med PSU-erna? Fuska och sen förneka.

Permalänk
Medlem

Dom borde snart byta namn till kilobyte, förtjänar inte så stora valörer

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning att inte köpa Gigabyte, jag har hållit mig från dem i under min 30 år som PC-användare.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Det här är ju sanslöst illa. Hur man kan vara så innerligt korkad och göra en sådan här grej så nära inpå en annan skandal? Snacka om att gräva sin egen grav.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Är det någon här som kör på Gigabytes moderkort? Är dom något att ha ens?
Jag har alltid kört på Asus, och har inte upplevt problem alls.

Kul att höra vad andra anser om vilken moderkortstillverkare man bör välja. Och varför.

OT: Kan det verkligen vara så att dom "riskar" så mycket genom att fuska?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Är det någon här som kör på Gigabytes moderkort? Är dom något att ha ens?
Jag har alltid kört på Asus, och har inte upplevt problem alls.

Kul att höra vad andra anser om vilken moderkortstillverkare man bör välja. Och varför.

OT: Kan det verkligen vara så att dom "riskar" så mycket genom att fuska?

Jag har kört olika varje gång och också kört många begagnade/donerade byggen.

Helt ärligt ser jag ingen större skillnad någonsin, alla har fungerat som de ska. Var väl några brädor till s478 med överklockade/överhettade P4HT som gick åt skogen på grund av läckande kondingar, men inte mer än så

Det som skiljer är ju portar och andra funktioner, och det är såklart en omställning när man byter dator/tillverkare att sätta sig in i deras bios och front panel connectors

Permalänk
Medlem

Jag har hittills bara bra egna erfarenheter av Gigabyte. Men efter PSU debaclet och nu detta börjar man ju undra om det står rätt till...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Är det någon här som kör på Gigabytes moderkort? Är dom något att ha ens?
Jag har alltid kört på Asus, och har inte upplevt problem alls.

Kul att höra vad andra anser om vilken moderkortstillverkare man bör välja. Och varför.

OT: Kan det verkligen vara så att dom "riskar" så mycket genom att fuska?

Jag har haft flera över åren, de har fungerat bra för mig. Har haft mer bekymmer med produkter från Asus och deras rätt skräpiga garantivilkor.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Är det någon här som kör på Gigabytes moderkort? Är dom något att ha ens?
Jag har alltid kört på Asus, och har inte upplevt problem alls.

Kul att höra vad andra anser om vilken moderkortstillverkare man bör välja. Och varför.

OT: Kan det verkligen vara så att dom "riskar" så mycket genom att fuska?

Kör ett "Gigabyte B550I AORUS PRO AX moderkort" i mitt bygge just nu och det har fungerat bra i sin helhet. Förutom en sak som verkar vara någon bugg. Skulle flytta datorn till ett lan och det slutade med att grafikkortet inte gav signal. Efter felsökande kunde jag få det att fungera genom att köra en clear cmos. Vad jag kunde läsa mig till så har det något med när moderkortet är helt strömlöst så kan denna bugg uppkomma.

Har haft Gigabyte tidigare genom åren och inte haft några problem alls. Det var länge sedan överlag jag hade problem med just moderkort. Senast var det nog att någon SATA port på ett MSI hade gått sönder men det var länge sedan som sagt.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Drasteroid:

Är det någon här som kör på Gigabytes moderkort? Är dom något att ha ens?
Jag har alltid kört på Asus, och har inte upplevt problem alls.

Jag kör det mesta på Asus om jag kan, har aldrig haft några större problem. Gigabyte vågar jag inte ens ta med tång, mest för att företaget beter sig som dom gör.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Skönt att få min magkänsla bekräftad, dvs varje gång jag hör eller ser om Gigabyte så måste jag bums på muggen och släppa lass.

Måste ila.........

Permalänk
Medlem

Jag har bara haft ett Gigabyte moderkort fast för AMD (AM3+ serien) och det var väldigt ostabilt om man försökte överklocka lite, inte ens 200 MHz funkade speciellt bra. Efter det kommer jag aldrig köpa nåt från Gigabyte

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Så klart det är Gigabyte också

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det måste vara Gaming Nexus fel att det kan uppstå ett sådant problem. Gigabyte har aldrig någonsin gjort fel.......

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Typiskt Gigabyte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har ägt tre Gigabyte-moderkort, alla tre har det varit fel på varav ett plötsligt stendog. Redig kvalitetskänsla!

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Fan. Har inte deras pr-avdelning antingen 1 fått nog? Eller vill dom ha mer negativ publicitet´`?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Är det någon här som kör på Gigabytes moderkort? Är dom något att ha ens?
Jag har alltid kört på Asus, och har inte upplevt problem alls.

Kul att höra vad andra anser om vilken moderkortstillverkare man bör välja. Och varför.

OT: Kan det verkligen vara så att dom "riskar" så mycket genom att fuska?

Moderkorten är väl en av de få av deras produkter som faktiskt fungerar som de skall. Har haft moderkort från dem i omgångar ända sedan P4-tiden och de har aldrig fallerat. Vilket man inte kan säga om deras grafikkort, nätagg eller stundtals deras skärmar.

Skrivet av Dracc:

Jag har haft flera över åren, de har fungerat bra för mig. Har haft mer bekymmer med produkter från Asus och deras rätt skräpiga garantivilkor.

Har ungefär samma upplevelse. Har haft tre Asus-moderkort som krackelerat. Ett till min gamla Athlon 64x2 där moderkortet la av om man satt vid datorn mer än 40 minuter. Ett annat till min Phenom II x 940. Då var det bios som kraschade och brickade mitt moderkort. Samma gällde Asus-moderkortet till min 2500K. Alla tre gånger vägrar Asus ta tillbaka moderkortet med påpekande att det var handvadandefel. Valde att ge dem en sista chans senast jag byggde min dator och det har fungerat bra hittills. Samma gäller moderkortet i brorsans dator som fick en CPU-uppgradering nyligen. Så de verkar ha skärpt sig på senare år. Gigabyte gör raka motsatsen. Går från extremt stabilt till misstag på misstag.

Skrivet av livsnjutaren:

Kör ett "Gigabyte B550I AORUS PRO AX moderkort" i mitt bygge just nu och det har fungerat bra i sin helhet. Förutom en sak som verkar vara någon bugg. Skulle flytta datorn till ett lan och det slutade med att grafikkortet inte gav signal. Efter felsökande kunde jag få det att fungera genom att köra en clear cmos. Vad jag kunde läsa mig till så har det något med när moderkortet är helt strömlöst så kan denna bugg uppkomma.

Har haft Gigabyte tidigare genom åren och inte haft några problem alls. Det var länge sedan överlag jag hade problem med just moderkort. Senast var det nog att någon SATA port på ett MSI hade gått sönder men det var länge sedan som sagt.

Har också haft det problemet med mina Gigabytemoderkort när man fört över det från antingen ett nytt chassi eller installerat ett nytt grafikkort. En clear CMOS senare så fungerar det igen. När det kommer till SATA-portar så har jag bara haft problem med de som styrs av separata chipsets som VIA. VIAs chipset är skräp.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Trots tveksamheterna kring PSU-fadäsen finner åtminstone jag personligen det ytterst osannolikt att man medvetet fuskat till sig ett resultat.

Det (för sin era och prisklass) bästa moderkort jag någonsin haft kan faktiskt ha varit ett Gigabyte GA-EP35-DS3, LGA775.
Men nu var ju det några år sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Är det någon här som kör på Gigabytes moderkort? Är dom något att ha ens?
Jag har alltid kört på Asus, och har inte upplevt problem alls.

Jag brukade köra Asus, men bytte till Aorus/GB när Z370 släpptes. Det kortet (Gaming 7) fungerade ypperligt trots hård OC, så i nuvarande maskin blev det också Aorus, och det har varit mycket imponerande. Man kanske har haft tur.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Är det någon här som kör på Gigabytes moderkort? Är dom något att ha ens?
Jag har alltid kört på Asus, och har inte upplevt problem alls.

Kul att höra vad andra anser om vilken moderkortstillverkare man bör välja. Och varför.

OT: Kan det verkligen vara så att dom "riskar" så mycket genom att fuska?

Hade ett par i början, sen bytte jag till MSI och nu tillbaka till Gigabyte pga bättre BIOS (något som bara gällde i början av Zen 2 släppet). Kortet fungerar fint men kommer att köra ASUS rakt av nästa gång.

Btw, har folk redan glömt Gigabyte och strömkontakterna som inte fungerade/lossnade på 3080 korten?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Mocka:

Btw, har folk redan glömt Gigabyte och strömkontakterna som inte fungerade/lossnade på 3080 korten?

Nejdå, de drunknar bara i alla andra skandaler och problem från företaget.
Kanske är det deras nya strategi, mer skit för att dölja/ få folk att glömma skiten/problemen

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Moderkorten är väl en av de få av deras produkter som faktiskt fungerar som de skall. Har haft moderkort från dem i omgångar ända sedan P4-tiden och de har aldrig fallerat. Vilket man inte kan säga om deras grafikkort, nätagg eller stundtals deras skärmar.

Där sa du nåt. Nu när jag tänker efter är det nästan bara moderkort jag har erfarenhet av, och de har alltid fungerat finemang.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Är det någon här som kör på Gigabytes moderkort? Är dom något att ha ens?
Jag har alltid kört på Asus, och har inte upplevt problem alls.

Kul att höra vad andra anser om vilken moderkortstillverkare man bör välja. Och varför.

OT: Kan det verkligen vara så att dom "riskar" så mycket genom att fuska?

Jag har använt gigabyte några gånger under de senaste 10 åren i datorer jag byggt till bekanta, eftersom de ofta gett mycket för pengarna och de har fungerat bra. Till mina egna datorer har jag oftast valt Asus men det är bara för att jag är van med deras bios.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Är det någon här som kör på Gigabytes moderkort? Är dom något att ha ens?

Sitter med en burk med första generationens i7 byggd på ett gigabyte moderkort (inköpt 2009). Funkar klockrent än idag!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drasteroid:

Är det någon här som kör på Gigabytes moderkort? Är dom något att ha ens?
Jag har alltid kört på Asus, och har inte upplevt problem alls.

Kul att höra vad andra anser om vilken moderkortstillverkare man bör välja. Och varför.

OT: Kan det verkligen vara så att dom "riskar" så mycket genom att fuska?

Kompisen har haft Gigabyte i över 10 år utan problem. Köpt moderkort kring 12-1500kr.
Mitt nuvarande grafikkort fungerar utmärkt.

Som vanligt när det gäller större företag så ska man minnas att det är olika avdelningar som jobbar med olika saker och bara för att vissa inte fungerar ens nära nog optimalt så är nog inte allt en katastrof.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Fan. Har inte deras pr-avdelning antingen 1 fått nog? Eller vill dom ha mer negativ publicitet´`?

Gigabyte arbetar nog efter devisen att "all publicitet är bra publicitet", och har kommit på att det är mycket enklare att få publicitet genom skandaler än genom att göra något bra.

Någon borde berätta för dom att det sannolikt inte kommer sluta väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Gigabyte arbetar nog efter devisen att "all publicitet är bra publicitet", och har kommit på att det är mycket enklare att få publicitet genom skandaler än genom att göra något bra.

Någon borde berätta för dom att det sannolikt inte kommer sluta väl.

Indeed, aiming for success.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

synd det var fejk men här är 7,1ghz tagen iaf och mer realistisk klockning

https://www.youtube.com/watch?v=LzHFAugUj44&list=RDCMUCYAg4bY...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.