Permalänk
Medlem

NAS för nybörjare

Hej,

Jag har aldrig använt en NAS förut, men jag vill börja lagra min data lokalt istället för att langa hela mitt liv till något cloudbolag. Någon får gärna peka en total nybörjare i rätt riktning här.

Det jag vill åstadkomma (vad jag vet) är:
- Kunna köra på ett lokalt nätverk med separat router utan internetaccess
- Kunna dumpa filer och spela upp videor hyfsat över wifi (jag kan flytta filerna när jag vill se dem - behöver inte kunna streama 4K till tv etc). Men ett mobilinterface hade varit bra.
- Ha möjlighet att göra en kopia via USB till extern hårddisk som förvaras på separat ställe
- RAID (eller vad det heter, dvs att spegla samma data på två hårddiskar)
- Kunna stå i ett skåp/garderob utan att bli för varm

Det är väl så långt jag kommit typ. Ovan kanske gäller för alla NASar, som sagt vet jag inget. Jag bryr mig mer om en säker dataförvarings-lösning än ease of use.

Tack för er hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Hej,

Jag har aldrig använt en NAS förut, men jag vill börja lagra min data lokalt istället för att langa hela mitt liv till något cloudbolag. Någon får gärna peka en total nybörjare i rätt riktning här.

Det jag vill åstadkomma (vad jag vet) är:
- Kunna köra på ett lokalt nätverk med separat router utan internetaccess
- Kunna dumpa filer och spela upp videor hyfsat över wifi (jag kan flytta filerna när jag vill se dem - behöver inte kunna streama 4K till tv etc). Men ett mobilinterface hade varit bra.
- Ha möjlighet att göra en kopia via USB till extern hårddisk som förvaras på separat ställe
- RAID (eller vad det heter, dvs att spegla samma data på två hårddiskar)
- Kunna stå i ett skåp/garderob utan att bli för varm

Det är väl så långt jag kommit typ. Ovan kanske gäller för alla NASar, som sagt vet jag inget. Jag bryr mig mer om en säker dataförvarings-lösning än ease of use.

Tack för er hjälp!

En av dom mest användarvänliga är Synology, finns många olika varianter så någon som passar hittar du säkert.
Synology har även en massa appar som kan installeras på nas'en, men då krävs internet för själva installationen.
Kan läsa mer på deras sida om olika modeller och vad som finns för funktioner.
https://www.synology.com/sv-se

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

- RAID (eller vad det heter, dvs att spegla samma data på två hårddiskar)

Vad tror du att du behöver RAID till?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Vila i frid

Det finns två stora på konsument-NAS'ar, Synology och QNAP. Synology är den enklaste att hantera och har den största communityn och en uppsjö av appar att installera. QNAP upplevs som plottrig/bökig och inte lika väl omhändertagen av QNAP.

Raid-1 är inte backup. Raid-1 är uptime. Raid-0 och Raid-5 ger lite bättre prestanda. Synology SHR ger valfrihet med diskstorlekar. Betänk att överföringshastigheten inte blir mer än ca 110 MB/s på 1Gbe nätverk. Utöver en NAS lär du ha en backup på NAS'en. Logiska och fysiska fel händer när man minst av allt vill det. Lämplig simpel backup på en NAS är en extern stor USB-disk du ansluter direkt till NAS'en och använder den inbyggda versionshanteringen. Jag föreslår en Synology som har stöd för deras Active Backup For Business. De mindre modellerna har det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vad tror du att du behöver RAID till?

Jag vill skriva till två diskar samtidigt ifall en går sönder. Vad kallas det?

Skrivet av hasenfrasen:

Det finns två stora på konsument-NAS'ar, Synology och QNAP. Synology är den enklaste att hantera och har den största communityn och en uppsjö av appar att installera. QNAP upplevs som plottrig/bökig och inte lika väl omhändertagen av QNAP.

Raid-1 är inte backup. Raid-1 är uptime. Raid-0 och Raid-5 ger lite bättre prestanda. Synology SHR ger valfrihet med diskstorlekar. Betänk att överföringshastigheten inte blir mer än ca 110 MB/s på 1Gbe nätverk. Utöver en NAS lär du ha en backup på NAS'en. Logiska och fysiska fel händer när man minst av allt vill det. Lämplig simpel backup på en NAS är en extern stor USB-disk du ansluter direkt till NAS'en och använder den inbyggda versionshanteringen. Jag föreslår en Synology som har stöd för deras Active Backup For Business. De mindre modellerna har det inte.

Tack! Siktar på denna:
https://www.inet.se/produkt/4300652/synology-ds218play

Är den bra? Sitter det diskar i eller köper man separat? Detta var lite otydligt:
Hårddiskstorlek (max)
24 TB, (2x12TB)
Maximal storlek för en volym
108 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag vill skriva till två diskar samtidigt ifall en går sönder. Vad kallas det?

Tack! Siktar på denna:
https://www.inet.se/produkt/4300652/synology-ds218play

Är den bra? Sitter det diskar i eller köper man separat? Detta var lite otydligt:
Hårddiskstorlek (max)
24 TB, (2x12TB)
Maximal storlek för en volym
108 TB

Jag har en DS213j med två WD Red som snurrat i flera år utan problem. Har försökt stänga av så mycket av Synology's funktionalitet som möjligt och det finns en helt OK linux-distro under.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag vill skriva till två diskar samtidigt ifall en går sönder. Vad kallas det?

Det låter som RAID-1 du är ute efter.

Citat:

Tack! Siktar på denna:
https://www.inet.se/produkt/4300652/synology-ds218play

Är den bra? Sitter det diskar i eller köper man separat? Detta var lite otydligt:
Hårddiskstorlek (max)
24 TB, (2x12TB)
Maximal storlek för en volym
108 TB

Diskar medföljer i stort sett aldrig till en NAS, utan det får man köpa separat.

Permalänk
Medlem

En begagnad HP Microserver 8 med ILO.
Super bekvämt med ILO

Streamar allt från den, även 4K material till en 4K TV. Från 4K till 1080P.
Så behöver jag byta ut CPU mot en bättre. Som är planerad.

Säljes på auktion sidor för ca 2-3K oftast med HDD.

Köpte min för ca 2000 med 4x4tb wd red. Klart bästa affären jag gjort på länge.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Vila i frid

RAID-1 är tillgänglighet/uptime. RAID-1 är inte backup. Sannolikheten att du raderar fel fil är större än att en disk går sönder. Oavsett om du kör raid-0 eller raid-1 har du den raderade filen på backupen. Det är säkrare att ha den ena disken som backup och den andra som lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

RAID-1 är tillgänglighet/uptime. RAID-1 är inte backup. Sannolikheten att du raderar fel fil är större än att en disk går sönder. Oavsett om du kör raid-0 eller raid-1 har du den raderade filen på backupen. Det är säkrare att ha den ena disken som backup och den andra som lagring.

Ifall risken är "större" att man raderar fel fil än att en disk går sönder, är inte risken då också stor att man raderar fel fil och inte ännu gjort backup på den?

Känns som deleta fel fil grejen enklast hanteras med snapshots (på tex zfs kan man ta snapshots varje minut om man så önskar) eller "papperskorg" :).

Jag tycker raid1 låter bra. Sen är det inte dumt att även ha backup & där bör man ju i såna fall ha flera, dvs både hängslar och livrem.

Dvs offsite backup vilket OP själv skriver som krav

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av izzie:

Jag vill skriva till två diskar samtidigt ifall en går sönder. Vad kallas det?

Tack! Siktar på denna:
https://www.inet.se/produkt/4300652/synology-ds218play

Är den bra? Sitter det diskar i eller köper man separat? Detta var lite otydligt:
Hårddiskstorlek (max)
24 TB, (2x12TB)
Maximal storlek för en volym
108 TB

Modellen du tittar på är en två-diskars NAS, så du är begränsad till Raid 0 eller 1.

Syftet med att köra Raid 1, som redan påtalats för dig i tråden är att garantera uptid. Dvs om du sitter på ett företag där varje minut som du är av med din data kostar dig pengar använder du någon form av spegling för att garantera tillgång hela tiden. Har man en liten hemmaserver så är det oftast mycket viktigare att inte bli av med sin data, och det löser inte Raid 1.

Du har redan tankar på att använda en extern disk för backup. Kör vidare på det spåret istället för att böka med Raid, eftersom Raid förmodligen inte ger dig något mervärde.

Vill du ta det ett steg längre kan du ställa ytterligare en NAS hemma hos föräldrar eller kompis och göra backup varje natt till din andra NAS. Detta kan du förslagsvis göra på ett sätt så att äldre versioner av dina filer sparas så att du inte blir av med allt om ett virus krypterar dina filer och du gör backup på dem innan du märker det.

Jag kör på detta viset med en Synology NAS som min primära samt en Buffalo NAS som backup. Buffalon kostade knappt mer än diskarna som satt i. Sparar man flera versioner av filer som ändrar sig så tar backupen lite mer plats än originalet, men inte så fruktansvärt mycket mer. De flesta filer ändras helt enkelt inte, och de som faktiskt ändras brukar vara små.

Skrivet av Quim:

Ifall risken är "större" att man raderar fel fil än att en disk går sönder, är inte risken då också stor att man raderar fel fil och inte ännu gjort backup på den?

Känns som deleta fel fil grejen enklast hanteras med snapshots (på tex kan man ta snapshots varje minut om man så önskar) eller "papperskorg" :).

Jag tycker raid1 låter bra. Sen är det inte dumt att även ha backup & där bör man ju i såna fall ha flera, dvs både hängslar och livrem.

Dvs offsite backup

Raid 1 ger som sagt bara fortsatt tillgång till datan om en disk går sönder. Backup är mycket viktigare. Bättre då att som jag beskriver ovan lägga pengarna på en offsite backup.

Det är svårt att skydda sig mot allt, men av alla saker man kan hålla på med så är förmodligen Raid 1 det som är minst värt för en hemanvändare. Oftast har man som hemmapulare ingen kostnad av att vänta tre dagar på en ny disk till sin NAS. Tvärt om kan Raid 1 bli en falsk trygghet. Det finns ganska många exempel på att en disk har rasat och man skaffar en ny. Medan man bygger om raiden rasar disk två och man blir av med allt. Backup är ovärderligt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Modellen du tittar på är en två-diskars NAS, så du är begränsad till Raid 0 eller 1.

Syftet med att köra Raid 1, som redan påtalats för dig i tråden är att garantera uptid. Dvs om du sitter på ett företag där varje minut som du är av med din data kostar dig pengar använder du någon form av spegling för att garantera tillgång hela tiden. Har man en liten hemmaserver så är det oftast mycket viktigare att inte bli av med sin data, och det löser inte Raid 1.

Du har redan tankar på att använda en extern disk för backup. Kör vidare på det spåret istället för att böka med Raid, eftersom Raid förmodligen inte ger dig något mervärde.

Vill du ta det ett steg längre kan du ställa ytterligare en NAS hemma hos föräldrar eller kompis och göra backup varje natt till din andra NAS. Detta kan du förslagsvis göra på ett sätt så att äldre versioner av dina filer sparas så att du inte blir av med allt om ett virus krypterar dina filer och du gör backup på dem innan du märker det.

Jag kör på detta viset med en Synology NAS som min primära samt en Buffalo NAS som backup. Buffalon kostade knappt mer än diskarna som satt i. Sparar man flera versioner av filer som ändrar sig så tar backupen lite mer plats än originalet, men inte så fruktansvärt mycket mer. De flesta filer ändras helt enkelt inte, och de som faktiskt ändras brukar vara små.

Raid 1 ger som sagt bara fortsatt tillgång till datan om en disk går sönder. Backup är mycket viktigare. Bättre då att som jag beskriver ovan lägga pengarna på en offsite backup.

Det är svårt att skydda sig mot allt, men av alla saker man kan hålla på med så är förmodligen Raid 1 det som är minst värt för en hemanvändare. Oftast har man som hemmapulare ingen kostnad av att vänta tre dagar på en ny disk till sin NAS. Tvärt om kan Raid 1 bli en falsk trygghet. Det finns ganska många exempel på att en disk har rasat och man skaffar en ny. Medan man bygger om raiden rasar disk två och man blir av med allt. Backup är ovärderligt.

Fast raid 1 + backup = du har din data på 3 ställen.

Om din backup rasar/är korrupt när du ska återställa den till din nya hårddisk så är det ju lika illa som raid 1 där båda diskarna dör

Så jag skulle säga att med rätt mentalitet och Raid 1 samt backup så bör man kunna sitta rätt säker i båten.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast raid 1 + backup = du har din data på 3 ställen.

Om din backup rasar/är korrupt när du ska återställa den till din nya hårddisk så är det ju lika illa som raid 1 där båda diskarna dör

Så jag skulle säga att med rätt mentalitet och Raid 1 samt backup så bör man kunna sitta rätt säker i båten.

Nej, det har du inte. Du är bara skyddad mot ett diskfel men inte mot andra fel som kan uppstå. Vad gör du om du får ransomware? Eller strömavbrott mitt i en skrivning? Virus? Råkar trycka på fel tangent? Ett blixtnedslag som får ditt nätagg att skicka ut en strömspik?

RAID är inte backup, oavsett mentalitet.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nej, det har du inte. Du är bara skyddad mot ett diskfel men inte mot andra fel som kan uppstå. Vad gör du om du får ransomware? Eller strömavbrott mitt i en skrivning? Virus? Råkar trycka på fel tangent? Ett blixtnedslag som får ditt nätagg att skicka ut en strömspik?

RAID är inte backup, oavsett mentalitet.

Raid är inte backup, det säger jag inte emot, men vissa typer av fel är RAID en säkerhet mot. Med vettig kunskap om vad RAID innebär så kan man använda det för vad det är, inte som ersättning för backup.

Min högst personliga erfarenhet är att det absolut vanligaste fallet av problem med data är att en HD går sönder, inte nått av de du räknar upp. Och detta kan RAID absolut vara en säkerhet mot.

Enda gången jag har haft nytta av backup var när jag råkade ta bort 1 enda fil av misstag...satt sen och stirrade på skärmen när jag insåg vad jag gjort - och kom på att det inte var nån fara. Men jag har haft flertalet diskar som havererat. Som tur var har har jag nästan alltid roterat bort dem från viktig data vid det laget

Sen att RAID kan vara mer bekymmer än det är värt är en annan femma

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nej, det har du inte. Du är bara skyddad mot ett diskfel men inte mot andra fel som kan uppstå. Vad gör du om du får ransomware? Eller strömavbrott mitt i en skrivning? Virus? Råkar trycka på fel tangent? Ett blixtnedslag som får ditt nätagg att skicka ut en strömspik?

RAID är inte backup, oavsett mentalitet.

Ursäkta, men ordagrant har du din data på 3 ställen exakt som jag säger.

Du kan inte säga emot där.

1 = disk 1
2 = disk 2
3 = backup

Så innan du börjar racka ner på nån så skulle jag uppskatta om du faktiskt ser vad jag skriver.

Med det sagt, nej, RAID är inte backup - det täcker inte mot dom alternativ du räknar upp. Men dock just mot hårddiskras.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Ursäkta, men ordagrant har du din data på 3 ställen exakt som jag säger.

Du kan inte säga emot där.

1 = disk 1
2 = disk 2
3 = backup

Så innan du börjar racka ner på nån så skulle jag uppskatta om du faktiskt ser vad jag skriver.

Med det sagt, nej, RAID är inte backup - det täcker inte mot dom alternativ du räknar upp. Men dock just mot hårddiskras.

Men en bra backup täcker också mot hårddisfel. Den enda fördel raid ger om en disk går sönder är att du slipper vänta två dagar på att den nya disken du beställer ska levereras. Och då bortser vi från problemet att du måste köpa en snarlik disk för bästa funktion om du ska ersätta en disk i en raid. Du kan inte köpa en större för att få mer plats.

Visst kan man köra raid, men man ska inte göra det på bekostnad av en bra backup. Problemet är att det är just det som många gör.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Men en bra backup täcker också mot hårddisfel. Den enda fördel raid ger om en disk går sönder är att du slipper vänta två dagar på att den nya disken du beställer ska levereras. Och då bortser vi från problemet att du måste köpa en snarlik disk för bästa funktion om du ska ersätta en disk i en raid. Du kan inte köpa en större för att få mer plats.

Visst kan man köra raid, men man ska inte göra det på bekostnad av en bra backup. Problemet är att det är just det som många gör.

I nuläget kör jag en Synology-NAS där jag har en extern 2.5"-disk ansluten till den via USB, och automatisk backup av några få filer/mappar sker en gång per vecka.

Nackdelen med detta är att då backupdisken alltid är ansluten kan den skadas vid eventuellt åskoväder t.ex. ...

Finns säkert något bra backup-program där man iallafall kan ställa in att man får en notis när det är dags att ansluta sin externa disk för att skapa en backup, och därefter dra ur den igen och förvara den säkert?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Exxovion:

Finns säkert något bra backup-program där man iallafall kan ställa in att man får en notis när det är dags att ansluta sin externa disk för att skapa en backup, och därefter dra ur den igen och förvara den säkert?

En arkitektfirma i Gävle gjorde på det sättet och roterade diskar varje veckodag. Det kräver disciplin, mycket. Enklast är nog att skapa en egen liten billig men intelligent NAS mha t.ex. en Raspberry Pi. https://pimylifeup.com/raspberry-pi-nas/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ursäkta, men ordagrant har du din data på 3 ställen exakt som jag säger.

Du kan inte säga emot där.

1 = disk 1
2 = disk 2
3 = backup

Så innan du börjar racka ner på nån så skulle jag uppskatta om du faktiskt ser vad jag skriver.

Med det sagt, nej, RAID är inte backup - det täcker inte mot dom alternativ du räknar upp. Men dock just mot hårddiskras.

Jo, jag läste ditt inlägg innan jag skrev mitt. Problemet med ditt sätt att resonera är att två av ställena, nämligen disk 1 och disk 2, inte är skilda åt logiskt. Så fort du gör något med en fil så uppdateras båda diskarna blixtsnabbt, oavsett om det var en önskad ändring eller inte. Även om två diskar i samma dator utan RAID inte är skilda åt fysiskt eller elektriskt så är risken mycket mindre för problem när något oönskat sker. Ännu bättre är att ha en intern disk, en extern och en off-site men det kräver lite karaktär för att komma ihåg att koppla i och ur den externa disken.

Med andra ord, skippa RAID och lägg pengarna på backup istället.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Vila i frid

Förstår att det låter lockande med RAID-1, tekniskt high-tec etc, dvs om en disk som går sönder så kan man köra vidare. Det händer mer sällan än att du raderar fel fil - den fil som du lyckligtvis återfinner på backupen.

Köper du två diskar ur samma batch är chansen stor att båda går sönder ungefär samtidigt - och då står man där som ett fån. WD RED är ett sådant typexempel för några år sedan, vissa batcher var sopor. Jobbade då på Koneo och fick hantera skitstormen det orsakade när det hände ett flertal företagskunder, men även mig själv i mina egna NAS'ar. Kom ihåg Murphys lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jo, jag läste ditt inlägg innan jag skrev mitt. Problemet med ditt sätt att resonera är att två av ställena, nämligen disk 1 och disk 2, inte är skilda åt logiskt. Så fort du gör något med en fil så uppdateras båda diskarna blixtsnabbt, oavsett om det var en önskad ändring eller inte. Även om två diskar i samma dator utan RAID inte är skilda åt fysiskt eller elektriskt så är risken mycket mindre för problem när något oönskat sker. Ännu bättre är att ha en intern disk, en extern och en off-site men det kräver lite karaktär för att komma ihåg att koppla i och ur den externa disken.

Med andra ord, skippa RAID och lägg pengarna på backup istället.

Kan inte annat än hålla med, backup >>> RAID.

Men det går ju att komplettera och köra båda

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT