Fristående "ritplatta" - finns det?

Permalänk
Medlem

Fristående "ritplatta" - finns det?

Jag på väg in i väldigt obekant territorium och skulle gärna ta lite kunskap och inspiration från sweclockers:
Jag har fått uppdrag i julklappssvängen att leta efter en fristående ritplatta, dvs något som man kan rita på med vettig precision och känsla (med bra integrerade olika ritverktyg och effekter osv) och sen från plattan dela det med omvärlden på något smidigt sätt - utan att behöva blanda in en dator!
Så inte bara ett tillbehör utan något man kan plocka ut ur lådan och använda helt separat. (och utan att behöva köpa till dyr/krånglig mjukvara osv)

Plattan ska inte användas för nått professionellt bruk eller så, men inte heller bara vara en leksak med väldigt begränsat användningsområde.
Priset bör helt inte sticka iväg mer än säg 4000-5000 men gärna mindre

Finns det ens något på marknaden som matchar den här beskrivningen?
Jag har bara skummat lite på prisjakt och sprungit på modeller som Huion Kamvas och XP Pen Artist, men de är väl ritpennor man kopplar till en dator? (dvs mer mus-ersättare än fristående enheter)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Då låter det som en ipad du är ute efter med stöd för den andra generationens pennor

Permalänk

köp en Ipad och en penna , kostar ca 5000kr kan göra exakt det du vill utan krångel

Permalänk
Skrivet av guineapig:

köp en Ipad och en penna , kostar ca 5000kr kan göra exakt det du vill utan krångel

vill du komma billigare undan finns ju tex Huawei MediaPad M5 Lite ,den har stöd för stylus men jämfört med en Ipad lär du bli besviken på allt

Permalänk
Medlem

Jag tecknar digitalt på sidan om studier och skulla aldrig rekommendera en Ipad och deras s.k digitala pennor, skräp och lekis. Vill du ha något med inbyggd skärm som är någorlunda portabelt ska du titta på Wacom's Clintiq serie. Är väl egentligen en platt dator kan man säga.

Permalänk
Medlem

Jag har provat dem flesta surfplatottorna biligare och dyrare
Jag har givit bort alla buget plattor för det laggar för mycket med att ritta med dem.
Ipad, samsung s6/s7 inte rekomdera att ritta med heller

Samsung s6 laggar för mycket
Samsung s7 mindre lagg men udden på penna tar slut efter 1 till 2 måndare jag har förburkat ca 8st pennor och det går inte få tag i orignal udd heller plus inte samma känsla som ett äkta wacom bord till pc
Ända jag har hittat som funkar bra är wacom platta till pc, dem har även alltid i ett som kostar en heldel, jag använder wacom cinq 16 pro till pc

Permalänk
Medlem

Glömde ta upp Huion skulle inte rekomdera dem eftersom deras pennor kräver battri och ger lagg efter sig, ända märke som inte laggar och har inga battri i penna är wacom. Det finns inget annat märke som fungera bra utan lagg det är wacom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Jag tecknar digitalt på sidan om studier och skulla aldrig rekommendera en Ipad och deras s.k digitala pennor, skräp och lekis. Vill du ha något med inbyggd skärm som är någorlunda portabelt ska du titta på Wacom's Clintiq serie. Är väl egentligen en platt dator kan man säga.

Cintiq är väl i princip en ritplatta med skärm och måste fortfarande kopplas till en dator.
Det enda som Wacom har som är fristående är Mobile studio produkterna, och dom kostar $$$.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag på väg in i väldigt obekant territorium och skulle gärna ta lite kunskap och inspiration från sweclockers:
Jag har fått uppdrag i julklappssvängen att leta efter en fristående ritplatta, dvs något som man kan rita på med vettig precision och känsla (med bra integrerade olika ritverktyg och effekter osv) och sen från plattan dela det med omvärlden på något smidigt sätt - utan att behöva blanda in en dator!
Så inte bara ett tillbehör utan något man kan plocka ut ur lådan och använda helt separat. (och utan att behöva köpa till dyr/krånglig mjukvara osv)

Plattan ska inte användas för nått professionellt bruk eller så, men inte heller bara vara en leksak med väldigt begränsat användningsområde.
Priset bör helt inte sticka iväg mer än säg 4000-5000 men gärna mindre

Finns det ens något på marknaden som matchar den här beskrivningen?
Jag har bara skummat lite på prisjakt och sprungit på modeller som Huion Kamvas och XP Pen Artist, men de är väl ritpennor man kopplar till en dator? (dvs mer mus-ersättare än fristående enheter)

Du kanske ska kika på ReMarkable? Jag har en själv sedan en vecka, men använder den främst till anteckningar (och DN:s korsord ) och tanken är att lägga in lite e-böcker med.

Jag tecknar inte alls då min förmåga överträffas av de som med svårigheter kan rita en streckgubbe, men tror eventuellt att det skulle fungera?

Nackdelen med dem är att de precis infört en molnlösning som är ngt dyr i min smak (själv har jag "hackat" min och kör en egen implementation av molnlösningen hemma).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips så långt

Skrivet av guineapig:

köp en Ipad och en penna , kostar ca 5000kr kan göra exakt det du vill utan krångel

Jag glömde säga: mottagaren råkar vara lite anti Apple-produkter, så det ska mycket till att det blir något från dem.
Och verkar kanske som den inte är riktigt good enough enligt vissa här?

Skrivet av Octo:

Cintiq är väl i princip en ritplatta med skärm och måste fortfarande kopplas till en dator.

Så har jag också tolkat det, men jag lite för dåligt insatt för att vara säker...

Skrivet av zyberzero:

Du kanske ska kika på ReMarkable? Jag har en själv sedan en vecka, men använder den främst till anteckningar (och DN:s korsord ) och tanken är att lägga in lite e-böcker med.
...
Nackdelen med dem är att de precis infört en molnlösning som är ngt dyr i min smak (själv har jag "hackat" min och kör en egen implementation av molnlösningen hemma).

Jag såg den på prisjakt, men när jag läste den där recensionen att den numer kräver molnlösning så valde jag bort den direkt.
Men går det alltså att tillförlitligt och enkelt (och även på lång sikt) kringgå den? Kan du utveckla? (ev via PM )
Isåfall KAN den ju vara intressant igen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Inte helt insatt i området men det verker som att det som passar dig bäst är en ipad som folk redan nämnt.
Wacom, XP-pen och liknande har modeller som är "fristående" och inte behöver en dator men är mycket dyrare(20k?) och knappt bärbara.
Ipads verkar vara sämre än ritplattor som kopplas till datorn men men..

Permalänk
Medlem

Vill du inte ha en ritplatta från Wacom som du kopplar till datorn så vill du ha en tablet pc med inbyggd Wacom-digitizer. Där skulle jag rekommendera att kolla utbudet direkt hos tillverkarnas hemsidor, alltså Lenovo, Fujitsu, Dell, HP, Asus och Acer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusOL:

Glömde ta upp Huion skulle inte rekomdera dem eftersom deras pennor kräver battri och ger lagg efter sig, ända märke som inte laggar och har inga battri i penna är wacom. Det finns inget annat märke som fungera bra utan lagg det är wacom

Eh, när testade du en Huion senast? 2010? Huion har idag bland de bästa styluses på marknaden och det känns som att bläck rinner ut ur pennan på ritbrädan.

Ta t.ex Huion Kamvas 13 som kommer med PW517 som stylus. Lätt mitt val i den här prisklassen.

(Googla Huion Kamvas vs Wacom cintiq så ser du att Huion har skärpt sig på senare år och är både billigare och bättre i många prisklasser)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv

Här är en YouTuber som i princip bara ägnar sig åt att testa det du frågar efter:

https://www.youtube.com/c/thebradcolbow/videos

För att göra en lång historia kort: Köp billigaste iPad med dito penna:

https://www.youtube.com/watch?v=mu85szqayyw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men går det alltså att tillförlitligt och enkelt (och även på lång sikt) kringgå den? Kan du utveckla? (ev via PM )
Isåfall KAN den ju vara intressant igen.

Det är (i dagsläget) en pryl med ganska hög hackability. Du har SSH access till den, och väl där är det i princip vilken linuxkärra som helst. Det som jag i princip gör är att jag pekat om de domännamn den använder till 127.0.0.1 mha hosts-filen, har ett självsignat cert, och kör lokalt en proxy mot en remarkable-serverimplementation - allt finns utstakat på Githubprojektet (det finns även ett script som gör ovan nämnda saker automagiskt, men det är i princip vad den gör).

Nu ska jag inte kidnappa tråden mer med detta, men har du frågor får du gärna PM:a.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Du har SSH access till den, och väl där är det i princip vilken linuxkärra som helst.

Intressant, men med mig som inte kan Linux alls och mottagaren som inte är teknikintresserad alls, så blir det nog lite för mycket bök/risker för att våga gå på det spåret. Kul att det finns workarounds dock - uppskattar verkligen infon!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en ritplatta för max 5 000 och inte Apple så finns det nästan bara ett vettigt alternativ (om vi inte pratar begagnat), och det är Samsungs plattor med S-pen (som använder sig av Wacom EMR och är riktigt, riktigt bra).

S6 Lite är inom din budget, den är på 10,4 tum men det är ju frestande då att gå upp till S7 FE på 12,4 tum, men den kostar 6 500 kr.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Eh, när testade du en Huion senast? 2010? Huion har idag bland de bästa styluses på marknaden och det känns som att bläck rinner ut ur pennan på ritbrädan.

Ta t.ex Huion Kamvas 13 som kommer med PW517 som stylus. Lätt mitt val i den här prisklassen.

(Googla Huion Kamvas vs Wacom cintiq så ser du att Huion har skärpt sig på senare år och är både billigare och bättre i många prisklasser)

Hej!

Dottern behöver en bättre ritplatta än den hon har nu, Ipad med penna. Kommer bli en studentpresent.
Kollade utbudet på Huion och det såg prisvärt ut, fastnade lite för Kamvas Pro 13, men det står battery free?
Alltså den måste vara inkopplad hela tiden?

https://store.huion.com/eu/products/kamvas-pro-13?vid=1023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Hej!

Dottern behöver en bättre ritplatta än den hon har nu, Ipad med penna. Kommer bli en studentpresent.
Kollade utbudet på Huion och det såg prisvärt ut, fastnade lite för Kamvas Pro 13, men det står battery free?
Alltså den måste vara inkopplad hela tiden?

https://store.huion.com/eu/products/kamvas-pro-13?vid=1023

Battery free syftar på pennan i det här fallet. Men ja, ritplattan går inte att använda fristående, den är bara en skärm med stöd för penna. Det finns ritplattor med inbyggd dator som t.ex. Wacom MobileStudio, men då snackar vi en helt annan prisnivå.

Permalänk
Avstängd

Surface är ju trevlig annars. Inte så billig förstås men ni kanske klarar er med en äldre modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag på väg in i väldigt obekant territorium och skulle gärna ta lite kunskap och inspiration från sweclockers:
Jag har fått uppdrag i julklappssvängen att leta efter en fristående ritplatta, dvs något som man kan rita på med vettig precision och känsla (med bra integrerade olika ritverktyg och effekter osv) och sen från plattan dela det med omvärlden på något smidigt sätt - utan att behöva blanda in en dator!
Så inte bara ett tillbehör utan något man kan plocka ut ur lådan och använda helt separat. (och utan att behöva köpa till dyr/krånglig mjukvara osv)

Plattan ska inte användas för nått professionellt bruk eller så, men inte heller bara vara en leksak med väldigt begränsat användningsområde.
Priset bör helt inte sticka iväg mer än säg 4000-5000 men gärna mindre

Finns det ens något på marknaden som matchar den här beskrivningen?
Jag har bara skummat lite på prisjakt och sprungit på modeller som Huion Kamvas och XP Pen Artist, men de är väl ritpennor man kopplar till en dator? (dvs mer mus-ersättare än fristående enheter)

Tycker du får lite sprid info här. För att klargöra varfär du borde lyssna på mig, jag har jobbat som grafiker i 10 plus år, nästan alla mina vänner jobbar inom spel eller filmindustrin. Jag jobbar just nu på en av de mest ansedda yrkeshögskolorna för spelutvecklare.

Ska personen i fråga bara rita lite då och då, kanske använda något enklare 3d program så som Forger eller nomad sculpt så är IPAD den bästa lösningen. Däremot bör det vara en modell med ipen 2 för enkelheten. Du kan hamna väldigt nära tänka budgeten begagnad eller vid rea.

Procreate är överlägset det bästa ritprogrammet och det är Apple-exlusivt.

Om personen nu är så otroligt anti apple så är en Surface. https://shop.inrego.se/barbara/microsoft-surface-pro-5-9 ett bra alternativ. Se till att det är 8gb ram åtminstone även fast mer hade varit bättre, men då vi rör oss vid en tight budget så.

Finns även många bra android alternativ, Galaxy tab framförallt.

Och folk som säger att ipad är skräp för att rita på talar i skägget. Finns några av de främsta artister som ritar concept och marketing art för miljardspel som sitter på en ipad air. Sett det med egna ögon, känner flera.

Permalänk
Medlem

Tackar för infon @sarlucic !
Tråden är halvgammal och blev lite necroväckt men det är ändå relevant info och kan bli aktuell igen
Sist blev det inte ritplatta utan en switch istället… så kan ju vara aktuellt kommande födelsedagar igen.

För mig låter det som iPad är bästa kompromissen (och nog bäst prestanda för pengarna ironiskt nog) men den är av kanske inte helt rationella skäl svår att sälja in. Vi får se vad det blir

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Battery free syftar på pennan i det här fallet. Men ja, ritplattan går inte att använda fristående, den är bara en skärm med stöd för penna. Det finns ritplattor med inbyggd dator som t.ex. Wacom MobileStudio, men då snackar vi en helt annan prisnivå.

Aha, då är jag med. Trodde att det var en "surfplatta" med penna. Fast lite mer avancerad.

Skrivet av sarlucic:

Tycker du får lite sprid info här. För att klargöra varfär du borde lyssna på mig, jag har jobbat som grafiker i 10 plus år, nästan alla mina vänner jobbar inom spel eller filmindustrin. Jag jobbar just nu på en av de mest ansedda yrkeshögskolorna för spelutvecklare.

Ska personen i fråga bara rita lite då och då, kanske använda något enklare 3d program så som Forger eller nomad sculpt så är IPAD den bästa lösningen. Däremot bör det vara en modell med ipen 2 för enkelheten. Du kan hamna väldigt nära tänka budgeten begagnad eller vid rea.

Procreate är överlägset det bästa ritprogrammet och det är Apple-exlusivt.

Om personen nu är så otroligt anti apple så är en Surface. https://shop.inrego.se/barbara/microsoft-surface-pro-5-9 ett bra alternativ. Se till att det är 8gb ram åtminstone även fast mer hade varit bättre, men då vi rör oss vid en tight budget så.

Finns även många bra android alternativ, Galaxy tab framförallt.

Och folk som säger att ipad är skräp för att rita på talar i skägget. Finns några av de främsta artister som ritar concept och marketing art för miljardspel som sitter på en ipad air. Sett det med egna ögon, känner flera.

Dottern kör nu iPad med penna och ProCreate, så det borde räcka bra ändå med andra ord? Hon har sökt till en sådan utbildning till hösten.

Skrivet av Roger W:

Tackar för infon @sarlucic !
Tråden är halvgammal och blev lite necroväckt men det är ändå relevant info och kan bli aktuell igen
Sist blev det inte ritplatta utan en switch istället… så kan ju vara aktuellt kommande födelsedagar igen.

För mig låter det som iPad är bästa kompromissen (och nog bäst prestanda för pengarna ironiskt nog) men den är av kanske inte helt rationella skäl svår att sälja in. Vi får se vad det blir

Sorry för att jag kapade tråden men den passade för vad jag var ute efter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Aha, då är jag med. Trodde att det var en "surfplatta" med penna. Fast lite mer avancerad.

Dottern kör nu iPad med penna och ProCreate, så det borde räcka bra ändå med andra ord? Hon har sökt till en sådan utbildning till hösten.

Sorry för att jag kapade tråden men den passade för vad jag var ute efter!

Lugnt - är bra att samla likartad info på ett ställe
(plus att den kan vara relevant för mig fortfarande också )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Aha, då är jag med. Trodde att det var en "surfplatta" med penna. Fast lite mer avancerad.

Dottern kör nu iPad med penna och ProCreate, så det borde räcka bra ändå med andra ord? Hon har sökt till en sådan utbildning till hösten.

Sorry för att jag kapade tråden men den passade för vad jag var ute efter!

Uppgraderingen från en Ipad med Apple Pencil är en större Ipad. Matt skärmskydd är också värt att skaffa för en mer pappersliknande känsla.

Riplatta till datorn är primitiv teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Uppgraderingen från en Ipad med Apple Pencil är en större Ipad. Matt skärmskydd är också värt att skaffa för en mer pappersliknande känsla.

Ritplatta till datorn är primitiv teknik.

Ja. Den här tjejen har gjort karriär på ritplattor utan uppkoppling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Uppgraderingen från en Ipad med Apple Pencil är en större Ipad. Matt skärmskydd är också värt att skaffa för en mer pappersliknande känsla.

Riplatta till datorn är primitiv teknik.

Det beror väl på vad man har för behov. Photoshop på Ipad är inte riktigt samma sak som på en dator exempelvis, och många program eller ens typer av program som man gärna har penna till finns ju inte alls. Som CAD-mjukvara eller 3D-animeringsprogram exempelvis. Men med Surface så får man ju en väl anpassad enhet tycker jag, lite klen för de tyngsta programmen kanske men räcker till det mesta. Matt skärmskydd är trevligt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror väl på vad man har för behov. Photoshop på Ipad är inte riktigt samma sak som på en dator exempelvis, och många program eller ens typer av program som man gärna har penna till finns ju inte alls. Som CAD-mjukvara eller 3D-animeringsprogram exempelvis. Men med Surface så får man ju en väl anpassad enhet tycker jag, lite klen för de tyngsta programmen kanske men räcker till det mesta. Matt skärmskydd är trevligt dock.

Jag skulle förvisso inte gärna ha penna till 3D-animering eller CAD, men visst. Har du något program till din PC eller Mac som du hemskt gärna vill använda kan du dock koppla in din Ipad som en Cintiq/skärmplatta med program som Duet Display eller AstroPad. Surface skulle jag dock aldrig vilja rita/måla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag skulle förvisso inte gärna ha penna till 3D-animering eller CAD, men visst. Har du något program till din PC eller Mac som du hemskt gärna vill använda kan du dock koppla in din Ipad som en Cintiq/skärmplatta med program som Duet Display eller AstroPad. Surface skulle jag dock aldrig vilja rita/måla på.

Vad skulle du rek. för något till 3D animering? Alltså hårdvarumässigt? PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusOL:

Glömde ta upp Huion skulle inte rekomdera dem eftersom deras pennor kräver battri och ger lagg efter sig, ända märke som inte laggar och har inga battri i penna är wacom. Det finns inget annat märke som fungera bra utan lagg det är wacom

Min huion penna är batterifri. Likvärd wacom. Funkar super till min 22plus.