Stöd Barncancerfonden under SweClockers Live!

Permalänk
Melding Plague

Stöd Barncancerfonden under SweClockers Live!

På SweClockers Live! samlar vi dator- och spelentusiaster under en tre timmar lång sändning. I år väljer vi också att samla in pengar till förmån för Barncancerfonden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Bra initiativ, om någon vill ge en lite större summa så kom ihåg att man får göra skatteavdrag med 25% på donationer till välgörenhet på gåvor mellan 2000-6000:-/år.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/s...

Permalänk
Avstängd

Hur mycket går till forskning hur mycket tar cheferna till sina lyxbilar och lyxvillor?

Finns det något kvitto eller nåt?

Ja, jag vet.. jag är hemsk som tänker så här.

VDn tar ut nära 100K SEK i månaden, sen lite under bordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Hur mycket går till forskning hur mycket tar cheferna till sina lyxbilar och lyxvillor?
Finns det något kvitto eller nåt?

Syns väl i banken, kontoutdrag? Jag tror dock du får ett "tack" och kvitto till din mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Hur mycket går till forskning hur mycket tar cheferna till sina lyxbilar och lyxvillor?

Finns det något kvitto eller nåt?

Ja, jag vet.. jag är hemsk som tänker så här.

VDn tar ut nära 100K SEK i månaden, sen lite under bordet?

Vissa yrken borde ha en gräns på sin lön känns det som, så att folk som faktiskt bryr sig om ändamålet jobbar med det. T.ex. en VD för en välgörenhetsorganisation eller politiker. Just my 2 cents.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Hur mycket går till forskning hur mycket tar cheferna till sina lyxbilar och lyxvillor?

Finns det något kvitto eller nåt?

Ja, jag vet.. jag är hemsk som tänker så här.

VDn tar ut nära 100K SEK i månaden, sen lite under bordet?

https://www.barncancerfonden.se/om-barncancerfonden/oppenhet-....
2020 uppgick denna andel för Barncancerfondens del till 81 procent av de totala intäkterna. med del menas den del som går till verksamhetens ändamål

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Prästost:

Hur mycket går till forskning hur mycket tar cheferna till sina lyxbilar och lyxvillor?

Finns det något kvitto eller nåt?

Ja, jag vet.. jag är hemsk som tänker så här.

VDn tar ut nära 100K SEK i månaden, sen lite under bordet?

Det är nog hälsosamt att tona ned eller motarbeta pessimismen i huvudet ibland.

Permalänk

Bra val av insamlingsfond. Barncancer är riktigt tragisk.

Något jag inte förstår är varför de delar upp män och kvinnor i andra cancerfonder. Visst det finns cancer som bara respektive grupp kan få, men varför välja att exkludera en grupp när man skänker pengar? Om man som privatperson gör det så fine. Men ett företag som går ut och stöter bara en av dem så får mig att fundera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diako:

Vissa yrken borde ha en gräns på sin lön känns det som, så att folk som faktiskt bryr sig om ändamålet jobbar med det. T.ex. en VD för en välgörenhetsorganisation eller politiker. Just my 2 cents.

Det brukar av kritiker kalls för att man då riskerar kompetensen hos de sökande, att inte de bästa vill ha rollen

Jag håller helt med dig dock

Men fokus borde inte vara på intäkter och löner, för så räknas inte pengar bland de rika

Permalänk
Medlem

dom där snåljåparna till miners kunde ju skänka bra slant dom tjänar ju så bra och alla andra rika kända personer, visst kan vanligt folk skänka med fast inte stora summor pengar. hoppas på mer pengar för cancer forskning än stora delar går till feta VD/ och cheferna som sitter på sina rövar. Giriga grisar

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det går alldeles utmärkt att lämna bidrag redan nu om man vill.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv

ser man att bidragen kommer fårn just medlemmar på swec`? isf skulle man haft en realtidsräknare på sidan och ett mål baserat på aktiva medlemmar, säg att det är 2000 aktiva medlemmar då sätter vi ett mål på 20k tex, ju högre desto bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

ser man att bidragen kommer fårn just medlemmar på swec`? isf skulle man haft en realtidsräknare på sidan och ett mål baserat på aktiva medlemmar, säg att det är 2000 aktiva medlemmar då sätter vi ett mål på 20k tex, ju högre desto bättre

Nej, jag tror inte man kan se att bidragen kommer från just SweC medlemmar, men om man går till insamlingssidan som länkas till i artikeln så ser man totalsumman av alla bidrag.

Klickar man sen på "Jag vill bidra"-knappen, så kan man åtminstone fylla i sitt SweClockers nick om man vill att det ska synas att man bidragit. När dom sen frågar efter namn och adress så kan man fylla i lite vad man vill om man vill vara anonym.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon910:

ser man att bidragen kommer fårn just medlemmar på swec`? isf skulle man haft en realtidsräknare på sidan och ett mål baserat på aktiva medlemmar, säg att det är 2000 aktiva medlemmar då sätter vi ett mål på 20k tex, ju högre desto bättre

Insamlingen som länkas här är specifik för SweClockers. Givetvis kan och får andra också donera om de vill.

Bidrag som lämnas på hemsidan dyker upp direkt (om man vill det, annars kan man förbli anonym/osynlig).
Donationer via Swish syns inom 48 timmar på sidan men än så länge saknar Barncancerfonden stöd för att visa tex namn eller meddelande om man donerar men den betalmetoden.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv

ok, nice

Aha, där på sidan ser man ju vilka som bidragit, om man nu vill det, toppen,

Permalänk
Inaktiv

ähh, fan så ju nu att med swish kommer inte varken namn el meddelande upp, får göra en till då, måste man ta kort el bank för att meddelandet ska synas på sidan?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon910:

ähh, fan så ju nu att med swish kommer inte varken namn el meddelande upp, får göra en till då, måste man ta kort el bank för att meddelandet ska synas på sidan?

Vad jag förstått ska alla betalsätt förutom Swish funka om man vill skicka meddelande/signatur.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

ähh, fan så ju nu att med swish kommer inte varken namn el meddelande upp, får göra en till då, måste man ta kort el bank för att meddelandet ska synas på sidan?

Använd "Jag vill bidra"-knappen, se mitt inlägg ovan. Du kan fortfarande betala med Swish i slutändan.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag tycker vi ska utmana butikerna att matcha det vi SweC-medlemmar bidrar med.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Prästost:

Naivitet ska man vara försiktig med.

VD'n tar ändå ut nära 100k i månaden.

Samtidigt är han VD för något som drar in nästan en halv miljard per år. Han lyckas med sitt uppdrag uppenbarligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Samtidigt är han VD för något som drar in nästan en halv miljard per år. Han lyckas med sitt uppdrag uppenbarligen.

Ändå står vi utan några framsteg alls inom cancer.. får man cancer är man gott som körd.

Alla i min familj blir typ 60år, cancer.. dör.

Permalänk
Inaktiv

Överlevnaden för cancer har ökat dramatisk sedan 80talet, exakta siffror har jag inte, men nog fan går forskningen framåt alltid.

Och ny tycker jag vi jobbar på att b idra istället för att spy galla

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

Överlevnaden för cancer har ökat dramatisk sedan 80talet, exakta siffror har jag inte, men nog fan går forskningen framåt alltid.

Och ny tycker jag vi jobbar på att b idra istället för att spy galla

Tror mer fler överlever cancer pga bättre kirurger och teknik, inte praktiska botemedel.

Jag kan ändå inte släppa de där enorma summorna som hajarna tar åt sig.. de hade lätt kunnat skära bort 45% av deras löner och sätta de i forskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Ändå står vi utan några framsteg alls inom cancer.. får man cancer är man gott som körd.

Alla i min familj blir typ 60år, cancer.. dör.

Jag har haft cancer, opererad och cellgiftsbehandlad för 16 år sen. Friskförklarad sen 6 år tillbaka.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har haft cancer, opererad och cellgiftsbehandlad för 16 år sen. Friskförklarad sen 6 år tillbaka.

Bra för dig, så då är lönerna inom denna organisation ok för din del?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Prästost:

Ändå står vi utan några framsteg alls inom cancer.. får man cancer är man gott som körd.

Alla i min familj blir typ 60år, cancer.. dör.

Det har skett enorma framsteg inom cancerforskningen de senaste 20 åren men det är fortfarande en komplicerad, svår och allvarlig sjukdom. Fler överlever nu än förr. Tråkigt att höra att inte dina familjemedlemmar kunde räddas.

Det krävs uthållig och lång forskning inom cancer, i många många år till. Det är dyrt och mer pengar behövs konstant.

Skrivet av Prästost:

Tror mer fler överlever cancer pga bättre kirurger och teknik, inte praktiska botemedel.

Jag kan ändå inte släppa de där enorma summorna som hajarna tar åt sig.. de hade lätt kunnat skära bort 45% av deras löner och sätta de i forskning.

Cancerforskningen inkluderar givetvis kirurgi och medicinsk teknik. Om du är intresserad av att lära dig mer så är mycket fokus just nu på att utnyttja kroppens immunförsvar mot cancerceller. Det är ett område där utvecklingen gått framåt med stormsteg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Det har skett enorma framsteg inom cancerforskningen de senaste 20 åren men det är fortfarande en komplicerad, svår och allvarlig sjukdom. Fler överlever nu än förr. Tråkigt att höra att inte dina familjemedlemmar kunde räddas.

Det krävs uthållig och lång forskning inom cancer, i många många år till. Det är dyrt och mer pengar behövs konstant.

Cancerforskningen inkluderar givetvis kirurgi och medicinsk teknik. Om du är intresserad av att lära dig mer så är mycket fokus just nu på att utnyttja kroppens immunförsvar mot cancerceller. Det är ett område där utvecklingen gått framåt med stormsteg.

''Det är dyrt och mer pengar behövs konstant.''

Givetvis när cheferna ska ta ut en stor del av kakan + under bordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Bra för dig, så då är lönerna inom denna organisation ok för din del?

Det jag kommenterade på var ditt inlägg om att inga framsteg görs inom cancerforskningen och att en cancerdiagnos i stort sett är en dödsdom. Bådadera anser jag är fel och tog mig själv som motexempel. Hur du fick det till ett uttalande om löner vet jag inte, men ditt inlägg ovan ter sig mer som ett påhopp än en fråga, så jag sätter punkt här. Godkväll.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att eventet kunde nöja sig med att vara just ett datorevent. Folk kan donera till detta fina ändamå (och andra) frivilligt och i olika sammanhang iallafall.

Nu ska det sägas att jag oavsett kommer att få svårt att följa eventet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Prästost:

''Det är dyrt och mer pengar behövs konstant.''

Givetvis när cheferna ska ta ut en stor del av kakan + under bordet.

Okej, vi kan nog lägga ned det här nu. Det enda du har att gå på är din personliga cyniska livsåskådning. Du har inget belägg för det du påstår mer än en total gubbig bitterhet. Vi kanske kan låta denna tråden ha den positiva anda den behöver, förtjänar och ska ha.

Det var svårt att ta dig seriöst redan när du sa att inga framsteg görs inom cancerforskning.