Noctuas luftkylare inkompatibla med välkylda Z690-moderkort från Asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Hallå!

Nu har jag gjort mitt ASUS Z690 moderkort kompatibelt med en stor luftkylare, Noctua NH-D15

Allt som behövdes var en mini-fil från Claes Ohlson och ett A4-papper jag vek ihop och la som skydd över moderkortet, medans jag slipade bort kanten på plasten som de hade över VRM-kylaren. Resterande plastkorn som hamna på andra ställen blåste jag enkelt bort med tryckluft på burk.

Jag är grymt imponerad av prestandan på kortet/plattformen. Det är I5-12600K ni ska satsa på i denna generation.

Konstigt att de inte väljer att göra det från fabriken

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Konstigt att de inte väljer att göra det från fabriken

De designade moderkorten fel, otroligt klantigt. Det är en helt onödig plastdetalj de lagt till på VRM flänsen som hindrar i stort sett alla luftkylare.

Permalänk
Medlem

Kan inte svara för alla z690 kort men "ROG STRIX Z690-F GAMING" var enkel att göra kompatibel med en Noctua D14. Ca 6st skruvar så är plastkåpan/kylflänsen över VRM borta (+en sladd till RGB belysningen) sedan skruvar man bort själva plastkåpan från kylflänsen och monterar tillbaka densamma. Sen passar kylaren. Detta om man inte vill fila plasten då.

Går att återställa 100% sen om man vill.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”