Hur mycket vet google när man använder VPN?

Permalänk

Hur mycket vet google när man använder VPN?

Hej!
Vad har Google/andra företag för koll på vad man sysslar med när man använder VPN+incognito mode? VPN ska väl i teorin göra det svårare att spåra en men med tanke på att man är inloggad en miljon olika ställen när man surfar är man ändå inte privat. Incognito är ju ett ökänt dåligt sekretessverktyg men där är man i alla fall inte inloggad på sina konton. Om man inte är inloggad på några konton + tunnlar borde man väl vara svårare att ha koll på? Eller vet de ändå vad man söker/läser/köper etc. för att man är inloggad på sina konton via standardläget och att sessionerna på något sätt är länkade till varandra genom samma webbläsare?

Innan ni säger "kör TOR om du vill vara privat". TOR är sjukt långsamt och har man javascript inaktiverat blir det nästan oanvändbart på clearnet. Är ingen foliehatt heller så känner inte att jag behöver gömma mig så extremt och framförallt inte till priset av de obekvämligheter TOR medför. Men det vore skönt om VPN+privat läge skyddar en hyfsat för de gångerna man inte känner för att dela med sig av sina aktiviteter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Google vet nog mer än vi tror. Jag installerade Ubuntu på en extern disk för att få lite privat användning av min jobbdator, och har inte loggat in på Google alls där men ändå var rekommendationer på Youtube och liknande rätt lika de jag får inloggad. Nu körde jag inte VPN dock så de kan ju matcha på IP förstås.

Men det enklaste är ju att använda en separat browser för privata grejer, när du kör VPN, och förstås inte vara inloggad någonstans framför allt på Google. Det kan också vara bra att typ installera privacy badger i denna browser för att blocka än mer tracking.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Google vet nog mer än vi tror. Jag installerade Ubuntu på en extern disk för att få lite privat användning av min jobbdator, och har inte loggat in på Google alls där men ändå var rekommendationer på Youtube och liknande rätt lika de jag får inloggad. Nu körde jag inte VPN dock så de kan ju matcha på IP förstås.

Men det enklaste är ju att använda en separat browser för privata grejer, när du kör VPN, och förstås inte vara inloggad någonstans framför allt på Google. Det kan också vara bra att typ installera privacy badger i denna browser för att blocka än mer tracking.

Bra tips! Det ska jag köra på.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar även att du kör "Google Container" för Firefox. Tillägget är som det inbyggda Firefox containers, men är specialgjort för att isolera just Google-miljöer. Vilket betyder att Googles cookies inte kan interagera med dina andra sidor. https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/google-contain...

Permalänk
Skrivet av Krpto:

Jag rekommenderar även att du kör "Google Container" för Firefox. Tillägget är som det inbyggda Firefox containers, men är specialgjort för att isolera just Google-miljöer. Vilket betyder att Googles cookies inte kan interagera med dina andra sidor. https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/google-contain...

Testade det men då hamnar jag i en oändlig captcha-loop även vid en normal surfsession (utan incognito)