Paypal drar 100 kronor från inaktiva konton från 15 november

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Förvånande med så mycket negativ inställning till Paypal, jag använder det så ofta det går för att inte behöva dunka in mina kortuppgifter. Jag har inget saldo där så detta påverkar inte mig.

Det är också förvånande att många klagar på företaget i sig när man ser många användare här välja Amazon om det är tio kronor billigare än svensk motpart, trots att det är ett vidrigt företag.

Har du sett samma människa göra båda delarna så håller jag med, det vore konstigt. Sweclockers är ju dock inte en homogen grupp människor, så det förvånar mig inte det minsta att båda sorterna finns här.

Permalänk
Medlem

Haha... ni som aldrig använder PayPal, hur gör ni när ni handlar internationellt? Sitter och matar in era bankkortsuppgifter överallt där ni köper något? Fan vad jobbigt. Jag älskar PayPal, skönt att ha såna uppgifter blottade bara för ett företag och handla därifrån. Twitch, Patreon, Steam, Udemy, Netflix är några av många exempel där jag använder PayPal.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Haha... ni som aldrig använder PayPal, hur gör ni när ni handlar internationellt? Sitter och matar in era bankkortsuppgifter överallt där ni köper något? Fan vad jobbigt. Jag älskar PayPal, skönt att ha såna uppgifter blottade bara för ett företag och handla därifrån. Twitch, Patreon, Steam, Udemy, Netflix är några av många exempel där jag använder PayPal.

Använder kortet såklart
Nummerfobin känns rätt obefogad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Haha... ni som aldrig använder PayPal, hur gör ni när ni handlar internationellt? Sitter och matar in era bankkortsuppgifter överallt där ni köper något? Fan vad jobbigt. Jag älskar PayPal, skönt att ha såna uppgifter blottade bara för ett företag och handla därifrån. Twitch, Patreon, Steam, Udemy, Netflix är några av många exempel där jag använder PayPal.

Gillar inte PayPals affärsmetoder och när transaktion på andra banker ändå kräver bank ID eller aktivering för att gå igenom så spelar det ingen roll. Behöver inte heller mata in uppgifterna manuellt, de är redan sparade.

Förtydligande (i fetstil)
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har inte använt mitt konto på flera år, men har några hundralappar liggandes där som var en del av någon återbetalning för längesen. Helt glömt bort dom.
Ska överföra dom till min vanliga bank och sen avsluta kontot. Ser ingen poäng med paypal idag när där är bankid verifikation även på utländska sidor.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Vidrigt hur folk försvarar detta. Vet folk inte om hur mycket paypal tar när ni enbart gör en överföring? Eller hur mycket extra det kostar när du handlar i annan valuta?

Om ni ska betala tillbaka en arbetskamrat för några luncher och plockar upp en femhundring så förväntar ni väl er att arbetskamraten får 500:-? Inte 450:-?

Antar att du missat "friends and family", skickar du med det till någon i din standardvaluta så tar inte paypal ut någon avgift.
Väljer du inte det så är ju avgiften ett sorts köparskydd som den du skickar till måste betala. Så du kan reklamera din betalning.
Däremot så är deras växlingskostnad rätt hög.

Använder paypal rätt mycket ändå, betalar det mesta jag köper på tradera via paypal då det är säkrare än att swisha.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Gillar inte PayPals affärsmetoder och när transaktion ändå kräver bank ID eller aktivering för att gå igenom så spelar det ingen roll. Behöver inte heller mata in uppgifterna manuellt, de är redan sparade.

Skrivet av Gelantious:

Har inte använt mitt konto på flera år, men har några hundralappar liggandes där som var en del av någon återbetalning för längesen. Helt glömt bort dom.
Ska överföra dom till min vanliga bank och sen avsluta kontot. Ser ingen poäng med paypal idag när där är bankid verifikation även på utländska sidor.

Har aldrig behövt använda BankID. Man kan ha autologin på PayPal, men jag har valt manuell login med lösenord och 2 factor authentication.

Well, folk gör ju vad de är bekväma med. Blev bara väldigt förvånad över hur opopulärt det var här på Sweclockers.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Red Onion:

Detta kan väl inte drabba alltför många? Vem långtidslagrar pengar på PayPal? Och sedan dessutom inte använder tjänsten på över ett år.

Jag har ett kort kopplat till PayPal för att enklare kunna betala vissa internetköp. Saldot på själva kontot är 0 kr. Skulle aldrig få för mig att ha pengar ståendes där.

Kunde inte sagt det bättre själv.
Man använder PayPal för att maska sitt kortnummer typ, inte för något annat i princip

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tja, jag använder mitt konto då och då. Men då jag inte direkt gillar paypal så använder
jag det bara för att hålla en mindre summa pengar för tjänster jag vet jag kommer behöva
betala för. Typ prenumerationer etc.

Men inte har man speciellt mycket pengar innestående där och glöm att jag kopplar
något kort till dessa råttor. Dessutom har dom stoppat möjligheten att betala
till tveksamma tjänster eller donationer till saker som äckliga skabbiga politiker
i USA inte gillar.

PayPal är fortfarande smidigt även om dom tar ut avgifter och är vampyrer, alla
vet väl att USA knappast är ett land där man främjar konkurrens utan snarare
älskar oligopol samt även monopol.´

Tycker fortfarande 100kr är mycket med tanke på hur många som använder tjänsten,
riktiga utsugare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Har aldrig behövt använda BankID. Man kan ha autologin på PayPal, men jag har valt manuell login med lösenord och 2 factor authentication.

Well, folk gör ju vad de är bekväma med. Blev bara väldigt förvånad över hur opopulärt det var här på Sweclockers.

Mitt inlägg var tydligen öppet för tolkning... Menade inte att PP kräver BankID utan snarare att andra alternativ bla gör det så man är rätt säker samtidigt som det är i princip lika praktisk. Så ur mitt perspektiv finns det ingen anledning att använda PP.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

paypal är king! har fått tillbaka flera tusen efter lite olika scams på nätet.. (lite olika köp med åren) jag har några även tusen liggandes där som jag inte har använt på ett tag, men jag använder paypal mycket till tex g2play, när det kommer nya spel osv..

jag känner fortfarande att paypal är tryggare än SEB, ^^
men ganska fult att stjäla pengar ifrån människor som troligtvis är omedvetna

Skrivet av Dr.Mabuse:

Gillar inte PayPals affärsmetoder och när transaktion ändå kräver bank ID eller aktivering för att gå igenom så spelar det ingen roll. Behöver inte heller mata in uppgifterna manuellt, de är redan sparade.

jag har aldrig använt bankid på paypal

Skrivet av Dave1080:

Haha... ni som aldrig använder PayPal, hur gör ni när ni handlar internationellt? Sitter och matar in era bankkortsuppgifter överallt där ni köper något? Fan vad jobbigt. Jag älskar PayPal, skönt att ha såna uppgifter blottade bara för ett företag och handla därifrån. Twitch, Patreon, Steam, Udemy, Netflix är några av många exempel där jag använder PayPal.

håller med helt !

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaget:

Rtfa - då dras inget.

Nu tycker jag du beter dig lite kort med mig. Jag anser inte att citatet går att översätta till att kortkopplade konton räknas till detta. Samma sak om jag följer länken till pressmeddelandet. Det står helt enkelt inget hur de väljer att hantera dessa konton.

Permalänk

Och där miste Paypal precis en kund. Adjö, adjö.

Permalänk
Medlem

Holy shit kan de bli sämre på NÅGOT sätt?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Gör det ju inte mindre sjukt däremot, för sjukt är det. Paypal är och har visserligen alltid varit en sjukt företag, men tyvärr är de väldigt svåra att ersätta med något annat företag.

Får hoppas att flera sidor börjar ta betalt med google pay eller Apple Pay eller liknande tjänster så man kan droppa PayPal där de hör hemma på havsbotten eller åtminstone i pappers korgen skall ju in skräpa ner haven.

Bankerna i Sverige gör samma sak. Fast på banken drar de saldot till minus och ger dig en dyr straffavgift. De tar dessutom ut avgiften även på aktiva konton.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Passade på att ta bort mitt konto - De borde skickat mig blommor, varit kund i över 20 år!

Permalänk
Medlem

Nu miste Paypal ännu en kund, adjö.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Inaktiv

Återigen visar Sweclockers medlemmar upp konsten att bli upprörda över precis vad som helst på löpande band!!!

Det här är det sjukaste jag sett i hela mitt liv, nu mister paypal ett inaktivt konto, utan pengar, för jag kan inte läsa

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Kunde inte sagt det bättre själv.
Man använder PayPal för att maska sitt kortnummer typ, inte för något annat i princip

Precis. Utländska sidor som inte erbjuder paypal som betalösning skippar jag oftast helt. Betydligt större risk
om man knappar in sina kortuppgifter. Tycker paypal är bra. Har aldrig haft anledning att spara några pengar där dock.

Permalänk
Medlem

Tar inte bort mitt konto. Förr eller senare märker man att kontot kommer behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

De som använder Paypal i olika hobby- och småskaliga verksamheter, bland annat. Gissningsvis betydligt mer i USA än i Sverige. Eftersom man kan betala mycket genom Paypal blir det rätt smidigt att också få pengar insatta på Paypal-kontot för de små vardagsuppdragen.

Det känns ändå som att det krävs ganska stor omsättning för att kunna få ner PPs avgifter, så att de inte käkar upp alltför stor del av intäkterna.

Jag minns ett fall för några år sedan då en kvinna i USA ville köpa material till en folkdräkt från min lokala hemslöjdsförening (som normalt inte nyttjar PP).
Materialet kostade 17000 kr, och om betalningen skulle ske via PayPal blev transaktionsavgiften (som var ett ganska högt procentpåslag) ganska många hundralappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor9:

jag har aldrig använt bankid på paypal

Inte jag heller. Syftade på andra banker/alternativ. Har förtydligat mitt inlägg nu (något man tydligen lättat på igen hos SweC).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

avskyr faktiskt paypal, man ska absolut inte lita på deras "buyers safety" blabla skit
faktum är att den ända gången jag blivit scammad i mitt liv var på grund av paypals buyers safety grej.

jag läste såklart inte igenom de 180 sidorna finstilt text vad detta innebar innan jag beställde en produkt av någon via paypal... eventuellt efter det gått några veckor och jag började fatta att jag inte skulle få det jag beställt så öppnade jag en "dispute" för att försöka få tillbaka mina pengar... då tog det inte mer än 2 dagar och sedan var min dispute "closed". det finns ingen möjlighet att öppna disputen igen, det finns heller ingen möjlighet att få prata med en människa open and shut case johnson så att säga.

detta hände när jag varit aktiv köpare via paypal i över 10 år och har över 100 000kronor i transaktioner via deras system utan några som helst klagomål från andra butiker eller från mig, ändå tyckte de att jag var den som försökte scamma och inte säljaren som inte skickade det jag beställt.

rip 7000 kronor, lita inte på att ni har någon slags trygghet bara för att det står något om guarantees i deras 180sidors user agreement

TLDR: paypal är ett skit företag som fullkomligt skiter sina kunder och borde undvikas om det går.

Permalänk
Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Återigen visar Sweclockers medlemmar upp konsten att bli upprörda över precis vad som helst på löpande band!!!

Det här är det sjukaste jag sett i hela mitt liv, nu mister paypal ett inaktivt konto, utan pengar, för jag kan inte läsa

Exakt! Vad är det för fel på folk?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det känns ändå som att det krävs ganska stor omsättning för att kunna få ner PPs avgifter, så att de inte käkar upp alltför stor del av intäkterna.

Jag minns ett fall för några år sedan då en kvinna i USA ville köpa material till en folkdräkt från min lokala hemslöjdsförening (som normalt inte nyttjar PP).
Materialet kostade 17000 kr, och om betalningen skulle ske via PayPal blev transaktionsavgiften (som var ett ganska högt procentpåslag) ganska många hundralappar.

Många använder privata Paypal-konton för de mindre verksamheterna och då dras inga särskilda transaktionsavgifter. Ett näringsidkare-konto betyder att transaktionsavgiften är lite drygt 4 kronor + 3.49%. Om jag kan räkna kostar en transaktion på 17 000 kronor 667 kronor (663 + 4). Men som jag förstår det hopar sig inte alternativen. Betalterminaler kostar också pengar och kräver utrustning. Banköverföringar är krångliga och riskerar ta tid mellan banker och nog för många kunder avtändande osmidigt.

Man ska nog också ha i åtanke skatteskillnaden mellan länderna, även om den skiljer sig även mellan staterna i USA. Där En hög transaktionsavgift kan sväljas av att man annars betalar låg, ibland ingen, skatt på sin verksamhet. Men även Swish har avgifter för företag. Vissa banker tar ut en dryg tusenlapp per år för avtalet, drygt femhundra för anslutningen och några kronor per transaktion. En annan filosofi än Paypal i var kostnadspunkten ligger, men som säkert i många verksamheter går jämnt ut.

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Jag försökte ta bort mitt konto men saknar tillgång till både den mail och det telefonnummer som är knutet till kontot.
Enda sättet är att ringa på amerikansk kontorstid för att prata med någon om det.

Som tur är dras ju inga pengar om man inte har några så jag får väl bara fortsätta låta det ligga där.

Jag har flera gånger pratat med deras trevliga, svenska, support. Gällde att återskapa ett konto, fick till slut reda på att det var tomt och lät det vara.

Så jag förstår inte varför du ringer till Amerikatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Det minsta de kan göra är att iallafall signlare detta tydligt minst 1 gång första inloggningen eller en blänkare efter att policyn var aktiverad. Kan inte komma ihåg att jag fått något mail om just detta, däremot har man sagt att man updaterat sina vilkor precis som 1 000 000 andra tjänster också gör lite då och då. Tror tyvärr det är väldigt få som orkar läsa igenom alla dessa avtal hur galet man än kan tycka att det är.

Jag har själv ett Paypal saldo på 0 men kommer ändå radera mitt konto då jag finner detta lurigt, vad blir nästa steg? Det som varit bra med Paypal är att kunna betala på ett säkert vis på websidor utan att ange kontokortet. Men jag gör ändå detta extremt sällan så jag kan leva utan.

Några ställer sig frågande till varför man skulle ha lite pengar på kontot, det är inte alls konstigt, vid någon transkation, någon omvandling kan det ha stannat kvar en mindre summa som är för liten för att man ska orka flytta tillbaka. Dessutom kanske man tänker att den kan användas upp längre fram.

Exakt så. Tror jag aktiverade skräpet för att köpa kompletterings-LEGO från något land för en tid sedan. Något blev det nog över, eller ifall de envisades med att dra pengarna från mitt konto stället för ifrån den mindre summan jag satte in. Jäkla krångel.
Någon som har en bättre tjänst att rekommendera?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Downloader:

Jag har flera gånger pratat med deras trevliga, svenska, support. Gällde att återskapa ett konto, fick till slut reda på att det var tomt och lät det vara.

Så jag förstår inte varför du ringer till Amerikatt

Blev hänvisad dit om jag ville säga upp kontot men saknade acess till de kontaktuppgifter som är registrerade på kontot.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag använder Paypal när jag blir tvingad till det, inte annars.
Drygt och kostar ofta extra.
Swish (Privat) eller faktura i Sverige!
Utomlands handlar jag mycket sällan men då får jag använda det som krävs.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090