Arctic Cooling Liquid Freezer och Asus Z690

Permalänk
Medlem

Arctic Cooling Liquid Freezer och Asus Z690

Jag håller på och bygger en ny dator på nya Alder Lake och Asus Z690-I. Jag beställde en Arctic Cooling Liquid Freezer 280, och med intyg från inköp av en Alder Lake-CPU fick jag en ny mounting bracket för socket 1700.

Vid montering dyker denna inforuta upp, att på vissa Asusmoderkort får inte kylaren plats om man inte tar bort en liten plastkåpa. Ny plastkåpa är under utveckling, och man får även en sådan gratis.

Jag undrar hur Arctic tänkt. Här är lite bilder på passformen med kåpan borttagen. Det får absolut inte plats som det är tänkt, att fläkten ska blåsa på VRM - deras bracket får ju inte ens plats utan tar i m.2-stacken :D. Det går möjligen att vrida den 90 grader, men jag är väldigt osäker på om RAM-minnena kommer få plats (jag har inga ännu...).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Ser tight ut att ens få in RAM pga M2 mackan och bracket till kylaren...
Är väl 5 månader bort innan DDR5 kommer till lager så ser inga problem med detta bygge ;).
Annat moderkort eller kylare antar jag?

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Ser tight ut att ens få in RAM pga M2 mackan och bracket till kylaren...
Är väl 5 månader bort innan DDR5 kommer till lager så ser inga problem med detta bygge ;).
Annat moderkort eller kylare antar jag?

Allt är verkligen supertight. Jag förstår inte varför Asus byggt på så mycket onödigt i form av enorma shrouds i plast eller M.2-stacken osv, man får ju inte plats med någonting.

Men Arctic sitter glatt och designar en ny plastrumpa till blocket/pumpen och tror att det kommer passa då

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

@superapan fick du någonsin detta att fungera? Jag blev lurad att tro att denna kombo skulle fungera, då de specifikt nämner Z690-I i listan på sin sida. Men jag upplevde också att det ser väääldigt svårt ut att få denna att passa.

Permalänk
Medlem

@Bokai Den sitter i datorn nu, men vriden 90-grader ("rumpan" sitter mot RAM-minnena). Dock har jag bara lyckats köpa en enda RAM-sticka, och det är en usel naken Kingston som sannolikt är smalare än bättre stickor. Jag tror det kan vara besvärligt att få ner två RAM-stickor av bättre sort med kylaren i detta läge, men kan än så länge inte bekräfta det.

Kanske skulle det gå att ha den som tänkt om man kapar av monteringsarmarna, det var förslaget jag fick från Arctic, dom hade ingen aning om att dom tog i m.2-stacken...

Kylaren i sig är både jättebra och ganska dålig. De tillhörande P14-fläktarna ger ifrån sig ett gnäll varje gång en fläkt passerar 1000 RPM. Detta är ett fenomen endast en handfull Youtubers upptäckt. Men ändå får den utmärkelser på löpande band, för detta ljud hörs inte på ett dB-test med mikrofon. Jag bytte dock till två Noctua 140 mm, och nu presterar den jättebra - men det kostar ju också...kanske värt att lägga dom pengarna på en bättre AIO?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

@superapan. Tack för svar!

Jag har 2 stickor på väg hem, så ska bli spännande att se om jag "kommer i mål" med den här kylaren. :/
Har ännu inte fått hem backplaten för LGA 1700, så har inte kunnat testa skarpt än. Men det ser ut som det KAN gå, så länge man inte är så rädd för att m2-stacken bokstavligen talat tar i en del. Eller talar det mot vad du upplevde?

Permalänk
Medlem

@Bokai Yes, det kan gå. Om man kapar monteringsarmen en aning, vilket jag inte orkade testa - därav monteringen 90 grader.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Ser riktigt tight ut. Har ett asus prime z690-a där det funkar men hoppas du får det att lira!

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tog det för er att att få LGA 1700-kittet från Arctic?

Börjar bli otålig här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokai:

Hur lång tid tog det för er att att få LGA 1700-kittet från Arctic?

Börjar bli otålig här.

Köpte det på proshop, kostade inte många kronor ihop med kylaren

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

@Bokai Den sitter i datorn nu, men vriden 90-grader ("rumpan" sitter mot RAM-minnena). Dock har jag bara lyckats köpa en enda RAM-sticka, och det är en usel naken Kingston som sannolikt är smalare än bättre stickor. Jag tror det kan vara besvärligt att få ner två RAM-stickor av bättre sort med kylaren i detta läge, men kan än så länge inte bekräfta det.

Kanske skulle det gå att ha den som tänkt om man kapar av monteringsarmarna, det var förslaget jag fick från Arctic, dom hade ingen aning om att dom tog i m.2-stacken...

Kylaren i sig är både jättebra och ganska dålig. De tillhörande P14-fläktarna ger ifrån sig ett gnäll varje gång en fläkt passerar 1000 RPM. Detta är ett fenomen endast en handfull Youtubers upptäckt. Men ändå får den utmärkelser på löpande band, för detta ljud hörs inte på ett dB-test med mikrofon. Jag bytte dock till två Noctua 140 mm, och nu presterar den jättebra - men det kostar ju också...kanske värt att lägga dom pengarna på en bättre AIO?

EK.S AIO har dom väl Vardar fläktar? Dom är ju tysta, samtidigt som dom har bra tryck genom kylaren.
Mvh Markus

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Asus har ju verkligen gjort bort sig med denna generationen moderkort.
Hur kan de konstruera något så illa att det inte är kompatibelt med en mängd populära kylare som funnits på marknaden i många år...

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem

Den fick plats i min Z690-i!!

Den tar emot både VRM och M2-stacken, men var inte speciellt svårt att få dit den faktiskt.

Det är såklart efter man tagit bort kåpan enligt Arctics instruktioner, annars får den inte plats.