TV tråden för Black Friday och mellandagarna

Permalänk
Medlem

Tittar litegrann på en ny TV. Inget akut, men har en LG 50-tums plasma från 2012 som börjar bli lite tråkig även om det inte är något större fel på den. Används ungefär till hälften till TV-tittande (fotboll, streamingtjänster, inte mycket "vanlig" TV) och till hälften TV-spel, PS4 och PS3. Jag har ett dedikerat hemmabiorum med projektor där jag har ett PS5 så det finns inget egentligt behov av en massa finesser med HDMI 2.1 och VRR och annat utan mer en vanlig bruks-TV med så bra bild som möjligt.

Ljudkvaliteten är ointressant då jag har ett 5.1-system. Däremot är höjden viktigare faktor, då jag har en centerhögtalare monterad på väggen ovanför TV:n vilket gör att höjden med stativ får vara max 85 cm (86 cm till nöds). Väggmontering blir knöligt då det går kabelkanaler på väggen bakom TV:n. Smart-TV-variant är inte heller av någon avgörande roll då jag har en separat AndroidTV-box eller kör via PS4, men kan ju vara trevligt om det som finns är snabbt och så.

Så summa summarum, så bra bild och så stor TV som möjligt på en TV som är under 85 cm hög inkl stativ och kostar max 7-8000 kr.

Såg att ICA hade en LG OLED 55A16LA för ca 7900, vilket verkar vara ett rätt ok pris för en OLED. Men vad finns det för andra modeller till bra pris nu under mellandagsrean?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Bergling:

Tittar litegrann på en ny TV. Inget akut, men har en LG 50-tums plasma från 2012 som börjar bli lite tråkig även om det inte är något större fel på den. Används ungefär till hälften till TV-tittande (fotboll, streamingtjänster, inte mycket "vanlig" TV) och till hälften TV-spel, PS4 och PS3. Jag har ett dedikerat hemmabiorum med projektor där jag har ett PS5 så det finns inget egentligt behov av en massa finesser med HDMI 2.1 och VRR och annat utan mer en vanlig bruks-TV med så bra bild som möjligt.

Ljudkvaliteten är ointressant då jag har ett 5.1-system. Däremot är höjden viktigare faktor, då jag har en centerhögtalare monterad på väggen ovanför TV:n vilket gör att höjden med stativ får vara max 85 cm (86 cm till nöds). Väggmontering blir knöligt då det går kabelkanaler på väggen bakom TV:n. Smart-TV-variant är inte heller av någon avgörande roll då jag har en separat AndroidTV-box eller kör via PS4, men kan ju vara trevligt om det som finns är snabbt och så.

Så summa summarum, så bra bild och så stor TV som möjligt på en TV som är under 85 cm hög inkl stativ och kostar max 7-8000 kr.

Såg att ICA hade en LG OLED 55A16LA för ca 7900, vilket verkar vara ett rätt ok pris för en OLED. Men vad finns det för andra modeller till bra pris nu under mellandagsrean?

Du verkar vara i ganska precis samma situation som jag. Finns ingen TV under 75 tum som kommer nå upp till din center. Själv kollar jag på Philips PUS9006 som just har sänkts så den är billigare än "the one" som är sämre på alla plan. 9990 hos typ alla. Lite över din budget men gå på 58-tummaren så är du hemma (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5785188) De flesta tycker nog iofs att du ska gå på OLED:en på ICA men jag tror att du blir missnöjd....

Permalänk
Medlem

Ingen som har tips på en 85" tv i 20.000kr klassen? Jag tycker det är en djungel utav tv apparater och himla svårt o veta vad mam ska välja. Är evigt tacksam för hyälp.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Danis:

Ingen som har tips på en 85" tv i 20.000kr klassen? Jag tycker det är en djungel utav tv apparater och himla svårt o veta vad mam ska välja. Är evigt tacksam för hyälp.

Alla TV i guiden "tips" där jag valt bort varumärken du bör undvika pga låg kvalitet. Kolla i guiden så ser du hur de rankas. Köp de som rankas närmast – eller i – topklassen. Då har du köpt det bästa du kan finna för 20.000 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla TV i guiden "tips" där jag valt bort varumärken du bör undvika pga låg kvalitet. Kolla i guiden så ser du hur de rankas. Köp de som rankas närmast – eller i – topklassen. Då har du köpt det bästa du kan finna för 20.000 kronor.

Om jag fattat det rätt så ska jag läsa din guide och kolla under sammanfattningen där du listar modeller under 3 olika katogorier. Om jag förstår det hela rätt så hamnar jag i den lägsta klassen om jag ska ha en 85" för 20k. Mellanklass modellerna verkar ligga runt 38k. Har jag förstått det rätt då?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Danis:

Om jag fattat det rätt så ska jag läsa din guide och kolla under sammanfattningen där du listar modeller under 3 olika katogorier. Om jag förstår det hela rätt så hamnar jag i den lägsta klassen om jag ska ha en 85" för 20k. Mellanklass modellerna verkar ligga runt 38k. Har jag förstått det rätt då?

Jag har inte koll på priserna eftersom de varierar hela tiden. Sammanfattningen sammanfattar spelmodeller, de med 4K/120 Hz-kapacitet. Om du inte har det behovet har du betydligt fler modeller att välja på. Då kan du gå in på det gulmarkerade utbudet i guiden.

Just detta med att TV-apparater svarar mot olika behov innebär att den eviga frågan om "...tips på bra TV?" inte ger några vettiga svar. Kraven och önskemålen på en TV är så varierande från person till person.

Permalänk
Medlem

Ska även jag köpa ny TV, och efter att ha kollat på lite tester och Laxpuddings ypperliga guider så står nu valet mellan Sony X93J vs Samsung Q80A i 65-tumsutförande. Just nu ligger Samsung-modellen ute för 9990 och Sonyn för 11990. Var inställd på Sonyn först, men är det värt 2 tusen extra tro?

Väldigt blandat tittande, vi pratar spel, sport, film. Har 5.1 system så ljudet är ej av vikt.

HDR10+ vs Dolby Vision, är det en faktor jag ska ta hänsyn till tro..? Här får googlas.

Är jag rätt ute? Vill inte behöva gå upp mer i pris, känns som bra värde för pengarna med dessa modeller. Några tankar?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Ska även jag köpa ny TV, och efter att ha kollat på lite tester och Laxpuddings ypperliga guider så står nu valet mellan Sony X93J vs Samsung X80T i 65-tumsutförande. Just nu ligger Samsung-modellen ute för 9990 och Sonyn för 11990. Var inställd på Sonyn först, men är det värt 2 tusen extra tro?

Väldigt blandat tittande, vi pratar spel, sport, film. Har 5.1 system så ljudet är ej av vikt.

Är jag rätt ute? Vill inte behöva gå upp mer i pris, känns som bra värde för pengarna med dessa modeller. Några tankar?

Samsung qa80 menar du?

Jag har kikat på den sen mellandagsrean.

Kraftig beslutångest över den och philips 706 eller lg oled b1

Fördelen med samsung är väl att man får 65 istället för 55.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pulverboi:

Samsung qa80 menar du?

Jag har kikat på den sen mellandagsrean.

Kraftig beslutångest över den och philips 706 eller lg oled b1

Fördelen med samsung är väl att man får 65 istället för 55.

Q80A verkar den stå som. Redigerat min post ovan.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Ska även jag köpa ny TV, och efter att ha kollat på lite tester och Laxpuddings ypperliga guider så står nu valet mellan Sony X93J vs Samsung Q80A i 65-tumsutförande. Just nu ligger Samsung-modellen ute för 9990 och Sonyn för 11990. Var inställd på Sonyn först, men är det värt 2 tusen extra tro?

Väldigt blandat tittande, vi pratar spel, sport, film. Har 5.1 system så ljudet är ej av vikt.

HDR10+ vs Dolby Vision, är det en faktor jag ska ta hänsyn till tro..? Här får googlas.

Är jag rätt ute? Vill inte behöva gå upp mer i pris, känns som bra värde för pengarna med dessa modeller. Några tankar?

Jag skulle lägga till och köpa Sonyn eftersom du vill ha Dolby Vision och Atmos som Netflix, Disney+ mfl stödjer speciellt med ett 5.1 system!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Jag skulle lägga till och köpa Sonyn eftersom du vill ha Dolby Vision och Atmos som Netflix, Disney+ mfl stödjer speciellt med ett 5.1 system!

Atmos är nog inget jag är intresserad av, kommer iaf inte montera några takhögtalare. Netflix ser ut att stödja både HDR10+ och Dolby Vision vad jag kan se. Humm!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Atmos är nog inget jag är intresserad av, kommer iaf inte montera några takhögtalare. Netflix ser ut att stödja både HDR10+ och Dolby Vision vad jag kan se. Humm!

Stämmer med Atmos, men Netflix stödjer bara HDR10 (som är standard för alla tjänster) inte HDR10+ som Samsung kör med.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av pulverboi:

Kraftig beslutångest över den och philips 706 eller lg oled b1

I några timmar till kan man köpa 65" C1 för enbart 500 kr mer än 65" B1 på Webhallen under deras Flash Sale. De hade 55" C1 i samma flash sale tidigare idag (10990 kr) men den tog slut tydligen.

https://www.webhallen.com/se/product/334822-LG-2021-65-OLED65...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden 1500kr mer menar du? B1 kostar ju 14990.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

@blunden 1500kr mer menar du? B1 kostar ju 14990.

Kostar 15990 kr på Webhallen och antog att priset var samma i andra butiker. Brukar vara det under rean.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Köpte en Samsung 55" 4K QLED TV QE55Q80 på BF för 9990 ser nu att den kostar 7990 på mellandagsrean känns ju lite surt
Är nästan så jag funderar på att använda öppet köp och köpa en 65" för samma pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Köpte en Samsung 55" 4K QLED TV QE55Q80 på BF för 9990 ser nu att den kostar 7990 på mellandagsrean känns ju lite surt
Är nästan så jag funderar på att använda öppet köp och köpa en 65" för samma pris

Hör med butiken om de kan matcha priset, vissa gör det.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2