SweClockers Marknad 3.0 är här – betygsättning och bevakning

Permalänk
Melding Plague

SweClockers Marknad 3.0 är här – betygsättning och bevakning

Möjlighet att betygssätta den man ingått affär med och bevakning med sökord står på menyn när Marknad uppdateras för andra gången i år.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

👍

Permalänk
Medlem

Wow det gick snabbt, bra jobbat.
Betygsättning har jag längtat efter.

Permalänk
Medlem

Grymma ni är, bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Rätt sjukt. Tänkte på detta med bevakning för någon vecka sedan. Grymt av er!

Permalänk
Chefredaktör 🕹

Kopierar in det här också om någon bara läser rubriken och hoppar direkt till tråden. Så slipper vi missförstånd

"Till en början visas inte betygen utåt. Detta då vi vill säkerställa och känna oss trygga i att det inte finns svagheter som gör att betygen kan manipuleras. Först när vi har en mängd betyg i systemet och har utvärderat resultaten kommer dessa även att synas på din profil i annonser."

Permalänk
Medlem

Ser mycket bra ut.
Men... "betygsätta motparten med 1–5 stjärnor"
Skulle ni inte kunna ha något mer datorrelaterat än stjärnor?
Tex 1-5 fläktar?

Permalänk
Forumledare
Skrivet av Edvin-89:

Ser mycket bra ut.
Tex 1-5 fläktar?

För att spegla det senaste året tänkte vi först ”1-5 tomma lagerhyllor” men jag det röstades ner

Disclaimer: ovan är såklart ett skämt. Jag har inte varit/bör inte vara inblandad i beslutsprocessen. Alla lagerhyllor är vackra precis som de är

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av Edvin-89:

Ser mycket bra ut.
Tex 1-5 fläktar?

Bra tips, vi får fila på det tills själva betygen går live och visas utåt (vilket alltså inte kommer att ske på ett tag).
Man kanske ska dela ut LN2-potar blir väl inte mycket SweClockigare än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Ser mycket bra ut.
Tex 1-5 fläktar?

Kärnor, med lite accent låter det som stjärnor

Permalänk
Medlem

Någon på Swec som bestämt sig för att marknaden inte dög och nu kör fulla rullar, uppskattas!

Permalänk
Medlem

Gäller bevakningen både säljes, köpes ,bytes och skänkes eller är det endast säljes? Kanonbra oavsett

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av Ozzed:

Gäller bevakningen både säljes, köpes ,bytes och skänkes eller är det endast säljes? Kanonbra oavsett

Den gäller just nu alla annonstyper. Så det är absolut något vi ska se om vi kan lösa i framtiden.

Vi ville inte skjuta på hela releasen för att fixa det då det hade riskerat att försena det betydligt mer än vad man kan tänka sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Den gäller just nu alla annonstyper. Så det är absolut något vi ska se om vi kan lösa i framtiden.

Vi ville inte skjuta på hela releasen för att fixa det då det hade riskerat att försena det betydligt mer än vad man kan tänka sig

Tack, då vet jag Hellre allt än inget hur som helst, och förstår mycket väl frustrationen i att sitta med ett system och användarna tycker att det inte borde ta sådan tid att implementera en funktion för att "Vad då, det är ju bara en kryssruta!", så helt klart hellre lite för mycket notiser än inget alls

Permalänk
Medlem

"När du avslutar din annons kan du välja att "Ingå en affär" med en motpart på forumet. Detta ger då båda parter möjligheten att indikera för varandra att de ingår en affär och att betygsätta varandra."

Så, kan man bara ingå en affär per annons? Rätt trökigt om man bara kan få/lämna ett betyg när man kör en rensning eller liknande.

I övrigt är det mycket uppskattat att ni uppdaterar marknaden.
Personligen tycker jag att man bör kunna redigera inlägg, iaf inom fem minuter från att man postat det.
Säg att man råkar dra en CTRL + V med något olämpligt och är för het på gröten med att posta det, så bör man kunna redigera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

"När du avslutar din annons kan du välja att "Ingå en affär" med en motpart på forumet. Detta ger då båda parter möjligheten att indikera för varandra att de ingår en affär och att betygsätta varandra."

Så, kan man bara ingå en affär per annons? Rätt trökigt om man bara kan få/lämna ett betyg när man kör en rensning eller liknande.

Risken är väl annars att folk reggar 50 konton och ingår affär med sitt huvudkonto och ger toppbetyg för att det ska se bra ut Alternativt att man spammar smågrejer i marknaden för att få fler positiva betyg.

Permalänk
Medlem

Bevakning <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Risken är väl annars att folk reggar 50 konton och ingår affär med sitt huvudkonto och ger toppbetyg för att det ska se bra ut Alternativt att man spammar smågrejer i marknaden för att få fler positiva betyg.

Borde inte det gå lösa med att man behöver ha idkoll på sitt konto för att göra affär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Personligen tycker jag att man bör kunna redigera inlägg, iaf inom fem minuter från att man postat det.
Säg att man råkar dra en CTRL + V med något olämpligt och är för het på gröten med att posta det, så bör man kunna redigera.

Håller helt med, att kunna redigera inlägg i annonstrådar känns som att det borde vara tillåtet precis som i resten av forumet

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av Lodisen:

Jo hela grundplåten för marknaden är ju i stora drag skapat som ”en produkt per annons”. Så det krävs omtag lite varstans för att modifiera marknadens system för att hantera flera produkter.

Med handen på hjärtat tror jag nästan det blir ett för stort jobb som det ser ut just nu i alla fall. Så det vore snarare om vi gör en komplett rewrite vid något tillfälle. Vilket vi dock inte har några tankar på inom en överskådlig framtid.

Permalänk
Medlem

Alla dessa ändringar men inget görs åt dem som går in i annonserna, inte ens intresserade av varan men är där för att trasha... att rapporterna hjälper inte.. samma person gör om samma sak om och om igen. Så mycket för å va mån om era betalande kunder.

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av ToirRisker:

Alla dessa ändringar men inget görs åt dem som går in i annonserna, inte ens intresserade av varan men är där för att trasha... att rapporterna hjälper inte.. samma person gör om samma sak om och om igen. Så mycket för å va mån om era betalande kunder.

Vi rensar massor av inlägg som skräpar ner annonser och varnar, tempbannar och permabannar folk för det.

Dock tar vi inte bort allt förstås då vi har ganska högt till tak vad det gäller kritik.

Marknaden är en förlängning av forumet. Eller ”forum först” om man så vill. Så det handlar inte om att inte vara mån om betalande kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wheezymoon:

Borde inte det gå lösa med att man behöver ha idkoll på sitt konto för att göra affär?

Jo, men folk verkar av någon outgrundlig anledning ha en aversion mot det.

Permalänk
Medlem

Jaha så nu får man betala 30kr per vara då? Och så 15kr till om man vill editera annonstexten efter xx timmar till exempel för att indikera att en vara är såld eller bokad?

Och där trodde man åtminstone en liten stund att ni gjorde dessa ändringar för att gynna oss.... *rolleyes*

Betyg i all ära, det marknaden är i störst behov av enligt min mening är hårdare moderering på folk som inte respekterar annonser, lägger skambud när det finns ett startpris angivet, trashar utan att vara konstruktivt osv. Lägga samma bud som föregående men med hämtning verkar också växa i popularitet (en sak när annonsören skriver explicit att avhämtning föredras, men även då rätt tråkigt). Enormt tröttsamt.
"Blocketvarning" är ordet som kommer upp i huvudet allt för ofta när man browsar marknaden nuförtiden.

*edit*
Och detta med att skapa en ruta för att lägga bud men direkt och tydligt påpeka att bud inte är bindande... vad är poängen då? Driva upp priset och sedan hoppa av, det kan ge rätt konstiga och jobbiga situationer ibland. Folk som budar sedan hoppar av utan en riktig bra förklaring borde få varning/temporär avstängning från marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo, men folk verkar av någon outgrundlig anledning ha en aversion mot det.

Det är fine, då kan de individer roa sig på Blocket och Tradera. Enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

För att spegla det senaste året tänkte vi först ”1-5 tomma lagerhyllor” men jag det röstades ner

Varför inte 1-5 sweclockers gubbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dryad:

Det är fine, då kan de individer roa sig på Blocket och Tradera. Enkelt.

Jag håller helt med. Hellre lite färre annonser med vetskapen att man kan lita på att de som finns är skapade av pålitligt folk.

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av Dryad:

Jaha så nu får man betala 30kr per vara då? Och så 15kr till om man vill editera annonstexten efter xx timmar till exempel för att indikera att en vara är såld eller bokad?

Och där trodde man åtminstone en liten stund att ni gjorde dessa ändringar för att gynna oss.... *rolleyes*

Betyg i all ära, det marknaden är i störst behov av enligt min mening är hårdare moderering på folk som inte respekterar annonser, lägger skambud när det finns ett startpris angivet, trashar utan att vara konstruktivt osv. Lägga samma bud som föregående men med hämtning verkar också växa i popularitet (en sak när annonsören skriver explicit att avhämtning föredras, men även då rätt tråkigt). Enormt tröttsamt.
"Blocketvarning" är ordet som kommer upp i huvudet allt för ofta när man browsar marknaden nuförtiden.

*edit*
Och detta med att skapa en ruta för att lägga bud men direkt och tydligt påpeka att bud inte är bindande... vad är poängen då? Driva upp priset och sedan hoppa av, det kan ge rätt konstiga och jobbiga situationer ibland. Folk som budar sedan hoppar av utan en riktig bra förklaring borde få varning/temporär avstängning från marknaden.

Det var då en nattsvart syn på världen.

Nej, ingen har sagt något om 30 kronor per vara! Inget har förändrats på den fronten. Man får absolut ha fler varor i en annons.

Tilläggstexten kostar 10 kr, har du sett 15 tror jag något har blivit fel någonstans.

Självklart är det yttersta syftet att gynna communityt. SweClockers Marknad drar in en del pengar till SweClockers men inte mycket mer än vad som behövs för att drifta det. Det varken är eller är troligt att bli en av våra större inkomstkällor. Däremot tjänar vi ju faktiskt hellre pengar på den här typen av direkta intäkter än regelrätt reklam tex.

Betyg i all dess ära är en av de mest efterfrågade funktionerna. Därför implementerar vi det.

Att folk lägger skambud är väl en fact of life. Likaså att folk lägger samma bud, det är medvetet tillåtet då säljare själva får välja vem de helst säljer till. Att säga att man vill få något skickat när säljaren säger att bara avhämtning gäller är såklart ganska korkat, men jag personligen ser inte det som slutet på världen. Det är inte olagligt att vara korkad :). Det går ju trots allt att bara scrolla förbi bud man inte är intresserad av.

Om folk medvetet förstör annonser dock så tar vi i hand om det. Dock är ju känslighetsgraden för vad "förstöra en annons" är vara vitt skild mellan olika personer, så givet är att inte alla alltid kommer att vara 100% nöjda. Och vi kommer inte alltid att kunna reagera på nolltid.

Vad poängen med budsystemet är?
"Alla" använder ju redan budgivning som ett de facto sätt att sälja grejer på marknaden så vi ville förse folk med verktyg som underlättar hanteringen av det. Inte svårare än så.
Att bud inte är bindande kommer från forumet själv där väldigt många säljare själva skriver att de vill välja vem de säljer till. Och likaså har vi inte mankraften att agera polis och jaga folk som inte kan stå för sina bud. Så det går åt båda hållen. Vi har lagt på ett lager ovanpå det beteende som redan fanns kan man säga: men vi har inte ändrat regler etc. Vi har inte byggt om hela tjänsten från Blocket till Tradera så att säga. Vi har inga ambitioner att göra det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dryad:

Folk som budar sedan hoppar av utan en riktig bra förklaring borde få varning/temporär avstängning från marknaden.

Dom borde hängas ut! (gör en skamhörna! Snälla!). Samma sak för folk som slutar höra av sig efter budgivning. Hade en impulsiv idiot för nåt år sen som hade högsta bud på en dator jag sålde. Vi bestämde fraktsätt och hela skiten. Sen slutar han att svara. Jag såg att han läst mina meddelanden och varit online flera gånger, men hade inte staken att säga att han ångrat sig. Amöbor, marknaden fullständigt kryllar av dom.

Permalänk
Medlem

En annan grej som jag funderade på är: Hur hittar jag vart objektet finns tillgängligt? Tidigare kunde jag hitta det på annonsen men nu verkar det vara lite svårt för mig att hitta.

EDIT: Hittade det NU av någon anledning