Permalänk
Medlem

Långsam pc

Hej! Jag är ny medlem här. Har en Acer Aspire X3-710 från 2015/2016 som jag försökt allt med för att den ska hänga med när det gäller att växla mellan olika applikationer, webbsidor, expandera och minimera Youtube etc. Har bredband med hög hastighet via kabel in i pcn och den är helt ren från onödiga filer och program. Trots ett flertal kompletta återställningar blir den inte snabbare. Är inne på att byta processorn IC i3 6100 till en med bättre prestanda. Är det rätt väg att gå?

Permalänk
Medlem

Välkommen,

Nu är det lite lurigt med OEM-datorer (fabriksbygda). Då det inte är säkert att de följer standarder. Men annars är det alltid att föredra att byta ut modekort+cpu+minne till något mer modernt. Med det sagt, om du kan hitta en i5 eller till och med en i7 i 6000-serien så kan du få en rejäl skjuts, passa även på att uppgradera till 16GB ram totalt. Och byta ut C-disken till en SSD.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för snabb respons. Hur vet jag om det går att bara byta processorn? Kolla med Acers support? Hur stor skillnad kan jag förvänta mig?

Permalänk
Medlem

Om jag har hittat rätt specifikationer så har den ingen SSD? Fast det är svårt att hitta om moderkortet stödjer flera SATA-enheter, och om det ens finns plats för ytterligare lagring då färdigbyggda datorer kan ibland vara trånga.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av GunnarS1:

Ok, tack för snabb respons. Hur vet jag om det går att bara byta processorn? Kolla med Acers support? Hur stor skillnad kan jag förvänta mig?

Ja, Acer support borde kunna svara på vilka CPUer som stöds. Hur stor skillnad, bra fråga.. i3 är lågbudget, i7 är high-end. Många sitter fortfarande på t.ex i7 6700k och spelar de senaste spelen och är nöjda. Så om du väljer en sådan så kommer du inte ångra dig.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att byta från 4gb RAM till 8gb?

Permalänk
Medlem

Byt ut hårddisken till en SSD och uppgradera RAM till 8GB så kommer det bli en klar skillnad.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag inte lägga ett öre på den.

Det är troligtvis DDR3 minne i den, som är svårt att få tag i. Eventuellt om någon här på SC kan donera något, kan det vara en lösning.
Men ärligt talat är plattformen så pass förlegad, att det helt klart är bättre att köpa ny dator om ekonomin tillåter.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av GunnarS1:

Hej! Jag är ny medlem här. Har en Acer Aspire X3-710 från 2015/2016 som jag försökt allt med för att den ska hänga med när det gäller att växla mellan olika applikationer, webbsidor, expandera och minimera Youtube etc. Har bredband med hög hastighet via kabel in i pcn och den är helt ren från onödiga filer och program. Trots ett flertal kompletta återställningar blir den inte snabbare. Är inne på att byta processorn IC i3 6100 till en med bättre prestanda. Är det rätt väg att gå?

Den absolut största förbättringen du kan göra är att:

1. Köpa en SSD som systemdisk, alltså den där Windows är installerat. I dagsläget sitter det (så vitt jag kan hitta om original-specifikationerna) en gammal mekanisk hårddisk i den. Nyare SSD-diskar är otroligt mycket snabbare, i princip oavsett vilken du än köper. Antingen installerar du allt från början på SSD efter att du bytt ut hårddisken. Eller så använder du en programvara för att "klona"/kopiera över allt från din gamla hårddisk till SSDn.

2. Köp mer ram-minne (eller byt ut nuvarande mot större om det inte finns lediga platser för fler stickor i datorn). 4GB är i absolut minsta laget i dag. 8GB gör underverk för den sortens datoranvändande du beskriver och du bör kunna hitta det till en billig peng.

Först om du gjort båda ovanstående och fortfarande inte är nöjd skulle jag bemöda mig med att byta ut processorn till en snabbare.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Personligen skulle jag inte lägga ett öre på den.

Det är troligtvis DDR3 minne i den, som är svårt att få tag i. Eventuellt om någon här på SC kan donera något, kan det vara en lösning.
Men ärligt talat är plattformen så pass förlegad, att det helt klart är bättre att köpa ny dator om ekonomin tillåter.

Jag instämmer med detta. Den använder DDR3. Har ett chassi som gör det svårt att sätta en bättre kylning i som du mest troligen kommer att behöva. Den är gammal och trött hur du än gör.
Om du inte verkligen behöver den så köp något begagnat som är bättre.

Så om vi tar det rakt och ärligt, är det en pengafråga som gör att du inte köper nytt/bättre begagnat?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar. Är det skillnad på DDR3 (befintlig) och DDR3L?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GunnarS1:

Tack för snabba svar. Är det skillnad på DDR3 (befintlig) och DDR3L?

DDR3L är laptopvarianten av DDR3. Annan formfaktor.

EDIT, rättning:

What is the difference between DDR3 and DDR3L?
• DDR3L is a special type of DDR3 where L refers to low voltage standard.

• DDR3 needs a voltage of 1.5V while DDR3L needs only 1.35V.

• DDR3L consumes less power than DDR3.

• DDR3L generates less heat when compared to DDR3.

• DDR3L is mostly used in mobile devices such as laptops and embedded devices while DDR3 is mostly used in personal computers. However, there are mobile devices, which use DDR3 as well.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Du kan nog bortse från kommentarer att det är för att ddr3 är gammalt (och svårt att få tag) som en del av problemet vilket inte stämmer. Jag körde ddr3 på min dator tills för ett par år sedan, och jag upplevde inte att sådana triviala saker som att det gick segt att minimera/maximera fönster.

Har du öppnat datorn och kollat ifall den är full av damm? Kan ju vara överhettningsproblem? Din disk kanske håller på att lämna in och det är dax för en ny. Köp då gärna en ssd.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Finns ganska bra utbud på begagnat DDR3 om man kollar t.ex. här: https://www.tradera.com/category/1213?af-computer_internal_me...

SSD & 8Gb kommer helt klart att göra skillnad. Sitter och surfar just nu på en mobil Core2Duo 8400 med SSD, kör dock en variant av Linux - flyter på riktigt bra (en Thinkpad X200). Om du ändå skaffar en SSD så kan du installera en ren version av Windows, eller ännu bättre ifall du inte använder datorn till något annat att surfa och betala räkningar - någon variant av Linux - typ Ubuntu eller så...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av GunnarS1:

Hej! Jag är ny medlem här. Har en Acer Aspire X3-710 från 2015/2016 som jag försökt allt med för att den ska hänga med när det gäller att växla mellan olika applikationer, webbsidor, expandera och minimera Youtube etc. Har bredband med hög hastighet via kabel in i pcn och den är helt ren från onödiga filer och program. Trots ett flertal kompletta återställningar blir den inte snabbare. Är inne på att byta processorn IC i3 6100 till en med bättre prestanda. Är det rätt väg att gå?

Skrivet av Xyborg:

Den absolut största förbättringen du kan göra är att:

1. Köpa en SSD som systemdisk, alltså den där Windows är installerat. I dagsläget sitter det (så vitt jag kan hitta om original-specifikationerna) en gammal mekanisk hårddisk i den. Nyare SSD-diskar är otroligt mycket snabbare, i princip oavsett vilken du än köper. Antingen installerar du allt från början på SSD efter att du bytt ut hårddisken. Eller så använder du en programvara för att "klona"/kopiera över allt från din gamla hårddisk till SSDn.

2. Köp mer ram-minne (eller byt ut nuvarande mot större om det inte finns lediga platser för fler stickor i datorn). 4GB är i absolut minsta laget i dag. 8GB gör underverk för den sortens datoranvändande du beskriver och du bör kunna hitta det till en billig peng.

Först om du gjort båda ovanstående och fortfarande inte är nöjd skulle jag bemöda mig med att byta ut processorn till en snabbare.

Jag vill bara lyfta att jag INTE tycker att du ska lyssna på vad vissa säger här om att du ska behöva byta ut hela datorn. Är det så att du spelar eller gör andra mer prestandakrävande saker på datorn - visst, då är det läge att byta. Men om du bara gör sådana enklare uppgifter du pratar om (surfa på nätet, titta på Youtube m.m.) så räcker din dator till utan problem och kommer troligtvis att upplevas som ganska snabb om du uppdaterar enligt mina och flera andras förslag ovan: SSD och mer RAM.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Tack snälla alla för era åsikter och förslag. Pcn används som en ren mediadator och är från 2017. Känns inte bra att skicka den till återvinningen. En sista - och kanske dum - fråga. Är det jobbigare för datorn att skicka upp bilden på 75-tumsskärmen än till en mindre?

Permalänk
Medlem

Din dator är modern gentemot den jag surfar på och skriver i forum och också spelat youtube, spotify mm. - har dock en nvidia grafikkort. - vill inte ens säga men om jag säger 1 kärna och två trådar på proppen så förstår somliga av er hur gammal den är. moderkortet har också har PCI-slot och PATA-anslutning och PCIe för grafikkort och enstaka PCIe 1-lanes slot - skulle nog säga att det är sista generationen där PCIe, PCI och PATA, diskett-anslutning samt SATA-II finns samtidigt på ett moderkort... kör win10.

Så, nej en dator blir inte för gammal så länge det inte är någon strul och är stabil, möjligen otillräcklig för nyare program och spels krav (har gaming-laptop för den typen av tidsfördriv) och man kanske får använda den till allt enklare uppgifter

Dock, den största lyftet du kan göra är och förblir att byta den mekaniska hårddisken till en SSD-disk som OS-disk - det är få saker som kan modernisera en äldre dator så märkbart användarmässigt som just byta till SSD.

en ny SSD och en ny installation av win10 från början och inte 'ärva' en sönder-fragmenterad och många år använd filsystem mha. kloning och göra sig av med en massa dret i olika program och annat kan göra en mycket stor förbättring i användarupplevelser när det gäller snabbhet.

kom bara ihåg att koppla ur den gamla disken (dvs ta loss SATA-kabeln) när du installerar win10 på nytt på din nya SSD - och köp inte mindre än 500 GB SSD - för guds skull...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GunnarS1:

Tack snälla alla för era åsikter och förslag. Pcn används som en ren mediadator och är från 2017. Känns inte bra att skicka den till återvinningen. En sista - och kanske dum - fråga. Är det jobbigare för datorn att skicka upp bilden på 75-tumsskärmen än till en mindre?

Datorn märker ingen skillnad på om skärmen är liten eller stor. Högre upplösning är dock jobbigare för den, större skärmar har oftare högre upplösning. Vissa saker kan vara lite tungt för äldre datorer i 4K tex.

Permalänk
Medlem

Bor du i Stockholmsområdet så skulle jag kunna hjälpa dig med både DDR-minnen och en SSD.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Bor du i Stockholmsområdet så skulle jag kunna hjälpa dig med både DDR-minnen och en SSD.

Jag bor i Norrtälje och vill gärna ha hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GunnarS1:

Jag bor i Norrtälje och vill gärna ha hjälp.

Det är dessvärre fel sida av stan i mitt fall. Ledsen för det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Acer support skickade en lista med kompatibla SSD men ingen mer än 250gb. Blir det skillnad i prestanda med t ex Kingston A400 SSD-disk med 240GB minne?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GunnarS1:

Acer support skickade en lista med kompatibla SSD men ingen mer än 250gb. Blir det skillnad i prestanda med t ex Kingston A400 SSD-disk med 240GB minne?

Går du ifrån en HD till en SDD så blir det en stor skillnad. 240 GB räcker utan problem till det viktigaste som windows och lite program, spelen får nog i så fall fortsätta ligga på en HD. Varför är den bara kompatibel med SSD:er upp till 250GB låter konstigt, du borde kunna köpa en större egen och montera in.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem

Börja med att lista alla komponenter som finns i datorn. Det finns ett bra program som heter Speccy som kan hjälpa dig med det. https://www.ccleaner.com/speccy

Det är nämligen väldigt svårt att veta vad som funkar och inte om man inte vet vad som sitter i din dator. Acer Aspire X3-710 såldes med flera olika uppsättningar komponenter.

Generellt är det så att om en 250GB SSD fungerar så fungerar samma modell men större.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt en SSD med 240GB minne. Återkommer med info om skillnad i prestanda efter montering för den som är intresserad. Tack än en gång så här långt för alla inlägg i tråden.

Permalänk
Medlem

Updat. Nu sitter en ny SSD-disk i och uppstarten går blixtsnabbt. 4gb RAM är dock för lite och det nymonterade extra minnet på 8gb DDR3 passar, men vill inte tas emot av moderkortet. Detta trots att kortet medger upp till 16 gb. Om jag bara har det nya minnet monterat piper pcn konstant och fortsätter inte startprocessen. Kan det vara så att Corsair Vengeance 1x8gb ändå inte är kompatibelt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GunnarS1:

Updat. Nu sitter en ny SSD-disk i och uppstarten går blixtsnabbt. 4gb RAM är dock för lite och det nymonterade extra minnet på 8gb DDR3 passar, men vill inte tas emot av moderkortet. Detta trots att kortet medger upp till 16 gb. Om jag bara har det nya minnet monterat piper pcn konstant och fortsätter inte startprocessen. Kan det vara så att Corsair Vengeance 1x8gb ändå inte är kompatibelt?

Exakt vilket minne har du satt i?

Jag brukar kolla in Crucial's minneskonfigurator för rekommendationer på vad man kan uppgradera märkesdatorer med. Alla minnen som Crucial föreslår till din dator är DDR3L, vilket betyder att de använder 1,35V. Det kan vara så att det krävs den typen av minne för att det ska fungera.

https://www.crucial.com/compatible-upgrade-for/acer/aspire-x3...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack giplet. Ja, den här heter CMZ8GX3M1A1600C10 och drivs med 1,5 volt. Där har vi det nog. Och man kan väl glömma att man får returnera när förpackningen är bruten. Köpt på Webhallen.

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/info/15-Angerratt-och-oppet-kop

Citat:

"Vi erbjuder 30 dagars öppet köp både online och i butik vilket gäller för privatkunder. Under öppet köp-tiden får du undersöka din produkt i den utsträckning som krävs för att kunna fastställa att den motsvarar produktbeskrivning och egenskaper.

Webhallen brukar vara bra att ha att göra med, så länge allt finns kvar och är i nyskick så ska det nog gå att lämna tillbaka.

Permalänk
Medlem

Så. Nu satte jag in ett extra DD3 8 gb med 1,35 volt och nu är det som natt och dag mot tidigare.