Ordet flankera i Sweclockers artiklar

Permalänk
Medlem

Ordet flankera i Sweclockers artiklar

Varning: Detta inlägg är ett resultat av flera dagars hemmasittande med feber och förkylning som gjort mig lite knäpp i skallen. Jag är helt med på att betrakta min fråga som en petitess som inte spelar någon som helst roll i stora hela.

Hej Sweclockers och tack för en fantastisk webbplats och ert fina community som ni skapat.
Må det leva i minst 100 år till!

Syftet med mitt inlägg är att diskutera ordet flankera som emellanåt används i era artiklar och nyheter.
Jag läser de flesta artiklar som ni publicerar och har allt oftare börjat lägga märke till användningen av ordet "flankeras".

I artiklarna brukar ordet användas för att rent språkligt i texten skapa en övergång från att beskriva produkten till att börja beskriva produktens tillhörande funktioner eller tillbehör, men det används även för att koppla ihop en sak med en annan.

Här följer lite exempel (jag sökte efter ordet "flankeras" med sökfunktionen på Sweclockers hemsida):
Exempel 1:

Exempel 2:

Exempel 3:

Personligen tycker jag inte det är ett passande ord i många av de sammanhang där ni använder det. För mig är ordet flankera förknippat med att rent fysiskt placera något på sidan av något annat, särskilt i militära sammanhang.

Det känns för mig därför lite märkligt att se ordet användas i de sammanhang era skribenter brukar göra, då det väldigt sällan handlar om att en något fysiskt placeras bredvid något annat.

Jag slog upp ordet på Svenska.se för att undersöka om det fanns fog för min åsikt. Resultatet är detta inlägg

Ni är givetvis fria att skriva era texter precis som ni själva önskar, men då det finns en forumdel dedikerad för feedback så tänkte jag i råda bot på lite stimulansbrist då jag reflekterar över ordvalet varje gång jag stöter på det i era texter.

Hur resonerar ni kring ert användande av ordet, framförallt i era redaktionella texter?

Tack för uppmärksamheten

Visa signatur

Test

Permalänk
Skrivmaskin

@Gamblor Kan svara lite kort, eftersom jag är promenerandes Kul med en annan ordnörd, som ser de små detaljerna!

"Flankeras" är inte en nykomling i våra artiklar och mig veterligen har det inte börjat användas mer på senare tiden. I mina ögon är det precis som "ackompanjeras" en aningen bildlig synonym för "i sällskap med" (eller liknande) som kan användas för lite extra krydda, men främst i sammanhang där saker faktiskt kommer sida vid sida.

I ditt exempel 1 och 2 syns situationer där jag mycket väl skulle kunna köra på det ordvalet (kanske till och med är mina texter). I förstnämnda fall rider styrkretsarna in på marknaden tillsammans med det tunga kavalleriet som är processorerna, medan det i det senare exemplet är processorkärnor som sitter bredvid varandra på samma kisel

Permalänk
Medlem

Hej @Wittwang.
"I sällskap" och "ackompanjeras" tycker jag är lämpligare ord än flankeras, då det för mig tydligare framgår att saker är ihopkopplade.
För mig associeras flankering med att en motståndare fysiskt eller bildligt placerar sig på sidan av sin kombattant i något avseende, för det är oftast så jag har sett ordet användas. Spelare i ett fotbollslag flankerar väl sällan sitt egna lag, eller tänker jag konstigt?

Hur som helst var det trevligt att få fundera lite kring ordet och dess användning.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamblor:

Hej @Wittwang.
"I sällskap" och "ackompanjeras" tycker jag är lämpligare ord än flankeras, då det för mig tydligare framgår att saker är ihopkopplade.
För mig associeras flankering med att en motståndare fysiskt eller bildligt placerar sig på sidan av sin kombattant i något avseende, för det är oftast så jag har sett ordet användas. Spelare i ett fotbollslag flankerar väl sällan sitt egna lag, eller tänker jag konstigt?

Hur som helst var det trevligt att få fundera lite kring ordet och dess användning.

Enligt min uppfattning fungerar begreppet i båda meningarna, såväl att man flankerar en fiende i syfte att angripa den i flanken, som att man flankerar en allierad i syfte att skydda den från angrepp i flanken.

Får dock avgränsa mig till att diskutera begreppet som militär term. Inom fotboll och andra områden kanske man använder den helt annorlunda, vad vet jag

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@Gamblor

Det måste inte vara militärt även om jag också associerar till det mest. Det kan också syfta på att fredligt omge.

Exempel: Jubilaren flankeras av sina två söner.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

I ditt exempel 1 och 2 syns situationer där jag mycket väl skulle kunna köra på det ordvalet (kanske till och med är mina texter). I förstnämnda fall rider styrkretsarna in på marknaden tillsammans med det tunga kavalleriet som är processorerna, medan det i det senare exemplet är processorkärnor som sitter bredvid varandra på samma kisel

Språkligt nörderi är alltid roligt, så länge ingen blir för defensiv.

I exempel 1 blir betydelsen av meningen följande: Intel Comet Lake introducerar den nya sockeln "LGA 1200". LGA 1200 flankeras av nya styrkretsar i 400-serien. I mitt huvud består alltså problemet i syftningsfelet att LGA 1200 flankeras av nya styrkretsar snarare än att Comet Lake flankeras av LGA 1200. Den här senare formuleringen tycker jag fungerar rent betydelsemässigt.

Exempel 2 köper jag.

Exempel 3 kan jag inte bedöma utan att veta hur omständigheterna såg ut.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305