ASUS Hyper M.2 x16 Gen 4, erfarenheter?.

Permalänk
Medlem

ASUS Hyper M.2 x16 Gen 4, erfarenheter?.

Tjo,

efter diverse krascher så gav jag upp mekanisk lagring på filservern och slog till på detta kortet, för att kunna sätta i upp till 4 extra m.2-diskar.
Sedan har jag ett Gigabyte Z590D-moderkort, en 10th gen i3 CPU och 16Gb G-Skill-minnen, bland annat.

Men, nu återstår det svåra - diskarna.

Funderade kort på att helt skippa Hyper-kortet och sätta i en samsung 8TB 2.5" -disk. Långsamt tyvärr och sånt gör mig deprimerad.

Planen är i alla fall att börja med att skaffa en snabb systemdisk på 1TB. Sedan börja försiktigt med t.ex. 2 st wd black sn750 2TB NVMe, ELLER två på 4TB.

Har dock några frågor.

Hyper-kortet; hur brukar det fungera ihop med befintliga m.2 platser på moderkortet? Någon risk för krock där eller att systemdisken stjäl prestanda etc?
Om möjligt, så tänkte jag se om jag tjänar något på att köra hyper-diskarna i raid 0. Men jag har för mig att jag läste något om det och att det inte var rekommenderat, hastighetsvinsten var för liten (?). Sedan har jag läst tvärtom också om man har VROC aktiverat. Så, vad säger ni? Raid eller inte raid?

Men så länge jag inte förlorar prestanda så är det viktigaste att jag kan kombinera diskarna, köra de som en enda stor disk alltså.

Ni med detta kort, vad har ni för erfarenheter? Något jag ska akta mig för etc?

Diskar , framförallt två har väckt mitt intresse, WD SN750 2TB som jag nämnde och Sabrent 4TB Rocket 4 PLUS NVMe 4.0 som bara hittas via Amazon. Dyr, så jag kanske börjar med bara en disk i detta fall...

4TB-diskarna är mest för att ha högt i tak framöver om det skulle visa sig att mitt lagringsbehov ökar mer än förväntat.

Permalänk
Medlem

Kolla manualen, beror på moderkort hur många diskar du kan köra i den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Kolla manualen, beror på moderkort hur många diskar du kan köra i den

Jag tror det funkar, har tre pcie-portar, hyper får sitta i första för att få ut max. Sedan måste jag ha en pcie-port ledig (x4) till mitt 10GbE nätverkskort, så till en början sätter jag den i port 3. Om det blir problem har jag en adapter så jag kan konvertera m.,2 till en extra fri pcie-port, och jag har två m.2 på moderkortet.

Dessutom tänkte jag inte trycka hyper-kortet fullt direkt; det blir en mindre disk på m-kortets primära port och sedan två på hyper-kortet, 2 eller 4tb styck.

Permalänk
Medlem

Hittade ett kanonpris på systemdisken så det blir en WD BLACK SN850 1TB som systemdisk.. med upp till 7000MB/s så lär jag vara nöjd. Eller, alternativt försöker jag nyttja den på min workstation istället om jag kan klona innehållet direkt tilll disk med något verktyg. Vet att samsung har, ska bara leta upp den..

Iaf, den var halva priset jmf med svenska priser.

Sedan två st Sabrent 2TB Rocket (ej Plus, något för dyr, 5000mb/s räcker gott). De finns ju inte på svenska marknaden så jag är glad att jag hittade de till ett vettigt pris. Blir intressant att de hur allt funkar ihop!

Permalänk
Medlem

En notis bara Intel Gen 10 stödjer inte PCIe 4.0 bara 3.0
Så en 4.0 NVME kommer inte prestera bättre än en 3.0 så vitt du inte byter CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joda78:

En notis bara Intel Gen 10 stödjer inte PCIe 4.0 bara 3.0
Så en 4.0 NVME kommer inte prestera bättre än en 3.0 så vitt du inte byter CPU.

Det var väldigt bra information, tack för det! Då ska jag nyttja min ångerrätt snarast.

Mvh,

Marcus

Permalänk
Medlem
Skrivet av joda78:

En notis bara Intel Gen 10 stödjer inte PCIe 4.0 bara 3.0
Så en 4.0 NVME kommer inte prestera bättre än en 3.0 så vitt du inte byter CPU.

Igen, tack som f*n! Hade missat detta totalt; har inte haft koll på datorsidan utan bara hållit på med syntar och trummaskiner de senaste åren så har inte hängt med. Då är man tacksam när någon kommer med vital information som denna.

Borde ha haft det i åtanke; serverns gamla moderkort, ett Asus Z97I-plus har bara stöd för pci-e 2.0 på sin enda m.2-port och det har blivit problem tidigare och begränsat mig. Även nu när jag försökte först via en adapter skaffa en extra pci-express-plats via m.2 porten så jag kunde trycka i ett nytt nätverkskort som klarar 10Gbit, i linje mit mitt nya internetabonnemang. Men tji fick jag.
Så nu byter jag hela systemet för att få en rejäl lagring, på sikt 8 eller kanske 16TB snabb SSD-lagring, och att kunna fylla på diskarna med grejer som man inte måste vänta ett halvår på att få ner. Och att göra snabba backuper av mitt andra system så jag inte förlorar någon musik jag håller på med t.ex. Så det var hög tid för en investering ändå.

Summerat iaf tack vare dig, så efter att nu har ansökt om retur av den i3:a jag köpt av komplett, så kommer jag köpa en i5 11400, den har inbyggd grafik och pci-e 4.0 och mer än nog kraft att göra allt jag ber den om. Kanske t.om. kan ha den som fristående musikmaskin; köra reaktor t.ex. enbart på den ; det hade ju varit perfekt. Vet inte hur man gör men det är defntivt värt att kollas upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponutz:

Hyper-kortet; hur brukar det fungera ihop med befintliga m.2 platser på moderkortet? Någon risk för krock där eller att systemdisken stjäl prestanda etc?

Nej, Hyper-kortet fungerar bara i PCIe-portarna kopplade till processorn, d.v.s. PCIe-banorna man vanligtvis använder till grafikkortet. Så det ska inte krocka med någonting.

Se upp med att du inte lär kunna använda alla fyra portarna på Hyper-kortet bara, hur många som går att använda beror på vilket moderkort man har och vilken port man använder. Asus listar dock bara sina egna moderkort, så vad ditt kort har stöd för vet jag ej. Men det ser ut som att deras Z590-moderkort klarar tre M.2 om man sätter kortet i den första PCIe-porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, Hyper-kortet fungerar bara i PCIe-portarna kopplade till processorn, d.v.s. PCIe-banorna man vanligtvis använder till grafikkortet. Så det ska inte krocka med någonting.

Ok perfekt, jag kommer installera det i första express-porten som så här skriver gigabyte om det:
" 1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16)
* For optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be installed, be sure to install it in the PCIEX16 slot.
(The PCIEX16 slot conforms to PCI Express 4.0 standard.) (Note)"

Skrivet av perost:

Se upp med att du inte lär kunna använda alla fyra portarna på Hyper-kortet bara, hur många som går att använda beror på vilket moderkort man har och vilken port man använder. Asus listar dock bara sina egna moderkort, så vad ditt kort har stöd för vet jag ej. Men det ser ut som att deras Z590-moderkort klarar tre M.2 om man sätter kortet i den första PCIe-porten.

Jag har 20 st pci-e 4.0 lanes totalt. En kan vara till m.2 porten på kortet kopplad till CPU, eftersom det är den enda som nyttjar 4.0 i övrigt. De övriga 16 lanes lär vara till PCIEX16. Så tolkar jag det i alla fall, källa: https://www.gigabyte.com/Motherboard/Z590-D-rev-10/sp#sp
Men det märker vi. Oavsett vilket så löser jag det.

Permalänk
Medlem

Ok anywho.. Gigabyte Z590 D är inget bra val. Man måste läsa på ordentligt så man vet vilka som klarar att köra 4 st NVMe m.2 i en pcie-port och vilka inte. De flesta = inte. Asus har en lista på vilka kort som klarar vad. Alla modeller är inte med, men många.
Kommer byta till ett Gigabyte X570 Aorus Pro-kort, för det ska klara konfigurationen PCIe x4/x4/x4/x4, och så vidare.. Sedan blir det nog en AMD Ryzen 5 5600G 3.9 GHz.

Det har varit en nyttig läropeng.. läs PÅ för f-n innan du handlar massa grejer! Det är ju fortfarande inte säkert att det kommer funka, men definitivt större chans.
Jag är i alla fall nöjd att det gick problemfritt att klona ssd-disken med operativet till den nya m.2 systemdisken, och att jag hade en noctua-kylare som passade lika bra till socket 1200 som 1150. Funkar den till AM4 också blir jag nog religiös.

Börjar bli pinsamt, har ångrat två i3-or, en i5:a och en gammix m.2-disk hittills. Men jag köper ju ngt dyrare grejer varje gång och oftast av samma säljare så..

Permalänk
Medlem

Lycka till hoppas du hittar rätt till slut !

Permalänk
Medlem
Skrivet av joda78:

Lycka till hoppas du hittar rätt till slut !

Tack!

Jo, Gigabyte X570 Aorus Pro rekommenderas av Asus själva och ska klara x4/x4/x4/x4 problemfritt. Och en AMD Ryzen 5 5600G har inbyggd grafik och allt annat som behövs. Så det ska nog funka denna gång!
Har sett andra som gjort det så .
Återkommer!