Så när blir grafikkort vettigt prissatta igen?

Permalänk
Medlem

Så när blir grafikkort vettigt prissatta igen?

Svår fråga som säkert ingen har svar på, eller har ni det?
Jag har varit ganska lugn med mitt GTX 1070, det jag spelar har fungerat ok så har inte känt någon panik.
Men nu är det så att jag har 40-50 fps i big battle i Halo på low settings och det är verkligen ingen skön känsla, får ingen flyt i aim och allt känns ryckigt.

Men kollar man priserna på ett 3070 eller bättre så blir man ju lite mörkrädd.

Finns det ljus i tunneln som man bör invänta eller är det bara att gilla läget?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Gissar att priserna kommer ligga här. Folk köper ju dessa nivåer så.....

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag tänker att där är några faktorer för att priset ska sänkas. Komponentbristen, måste lösas. Frakt/transportpriserna måste gå tillbaka till normalt. Och efterfrågan måste sjunka rejält eller försvinna, för som det är just nu har varken Amd eller Nvidia och kommande Intel ingen anledning att sänka priserna eftersom det mesta ändå säljs. Kanske att Intel vill prissätta sina grafikkort väldigt konkurrenakraftigt för att introducera de på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Svår fråga som säkert ingen har svar på, eller har ni det?
Jag har varit ganska lugn med mitt GTX 1070, det jag spelar har fungerat ok så har inte känt någon panik.
Men nu är det så att jag har 40-50 fps i big battle i Halo på low settings och det är verkligen ingen skön känsla, får ingen flyt i aim och allt känns ryckigt.

Men kollar man priserna på ett 3070 eller bättre så blir man ju lite mörkrädd.

Finns det ljus i tunneln som man bör invänta eller är det bara att gilla läget?

Det talas väl om att kretsbristen borde minska när TSMC fått sin utökade tillverkningskapacitet på banan. Det är väl 2023 det handlar om, vad jag förstår.

Vet inte hur mycket man ska hoppas fram tills dess. Och sedan, när tillverkningskapaciteten väl finns, så blir ju nästa fråga hur normala priserna blir, eller om det i någon mån normaliserats att allt ska vara dyrare.

Sedan har vi ju andra sidan av myntet, hur efterfrågan kan tänkas variera. Om t.ex. miners av en eller annan anledning inte längre skulle vilja köpa just grafikkort så kan det ju förändra läget oavsett tillverkningskapaciteten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Priserna kommer gå upp, inte ner

Edit: Vad menar du med vettigt prissatt? Att tillverkaren bara tar ut en viss procent vinst per produkt eller att de säljer till ett pris du har råd med?

Permalänk
Sötast
Permalänk
Medlem

Den frågan toppar alla listor tätt åtföljt av:
2 - Vad händer efter döden?
3 - Finns gud?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jahapp, jaa, tur att jag har en Series X iaf, tycker inte att dessa nivåer är värt det, får välja vänja mig att spela FPS på konsol med handkontroll, lämpar sig inte med tgb och mus där jag sitter/ligger och spelar

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Den frågan toppar alla listor tätt åtföljt av:
2 - Vad händer efter döden?
3 - Finns gud?

2 - Man ruttnar i en kista eller eldas upp
3 - Nej

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Sötast
Skrivet av issue:

Jahapp, jaa, tur att jag har en Series X iaf, tycker inte att dessa nivåer är värt det, får välja vänja mig att spela FPS på konsol med handkontroll, lämpar sig inte med tgb och mus där jag sitter/ligger och spelar

Värdet på tjänster så som GeForceNOW och liknande har ju gått upp jättemycket de senare åren.

Lite suddigare grafik, lite högre latency..... men du kan spela i över 10 år för samma kostnad som ett grafikkort....

Permalänk
Medlem

Korten är för billiga för tillfället

Om du nu fick tag på ett RTX3080 på lanseringsdagen och har grävt eth sedan dess och inte sålt av så har du idag eth av ett värde på ca 70000kr.

Som någon annan på forumet kommenterade "att så länge miners förlorar pengar på att inte köpa grafikkort så kommer priserna vara höga"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Svår fråga som säkert ingen har svar på, eller har ni det?
Jag har varit ganska lugn med mitt GTX 1070, det jag spelar har fungerat ok så har inte känt någon panik.
Men nu är det så att jag har 40-50 fps i big battle i Halo på low settings och det är verkligen ingen skön känsla, får ingen flyt i aim och allt känns ryckigt.

Men kollar man priserna på ett 3070 eller bättre så blir man ju lite mörkrädd.

Finns det ljus i tunneln som man bör invänta eller är det bara att gilla läget?

Gör som jag. Inse att det varken finns ljus i tunneln eller att du måste gilla läget. Tunneln är ett svart oändligt hål och jag hatar läget. Faktum är att jag harar samtiden rent generellt. Komponentbrist etc är bara ett symptom för att samtiden, eller "fd framgiden" suger.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tidigast 2024. Har sagt det ett tag men verkar som PC blir "retrokonsolen" (inbyggd grafik främst) medan Xbox och Playstation blir highend.

Är väl främst Intel som sitter i klistret i ett sådant scenario då AMD levererar till konsolerna och Nvidia har flera snabbväxande områden med mer profit så de är på sätt och vis på väg bort från PC redan.

Permalänk
Medlem

När ethereummining inte lönar sig längre kommer priserna gå ner. Det är därför grafikkorten blev så mycket billigare i augusti innan det vände uppåt igen. Kretsbristen och fraktkostnaderna har knappt någon betydelse i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Frågan är varför de skulle sänka priserna när det är tydligt att folk köper till dagens priser. Förmodligen är detta det nya normala, kanske blir ännu dyrare istället.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det talas väl om att kretsbristen borde minska när TSMC fått sin utökade tillverkningskapacitet på banan. Det är väl 2023 det handlar om, vad jag förstår.

Vet inte hur mycket man ska hoppas fram tills dess. Och sedan, när tillverkningskapaciteten väl finns, så blir ju nästa fråga hur normala priserna blir, eller om det i någon mån normaliserats att allt ska vara dyrare.

Sedan har vi ju andra sidan av myntet, hur efterfrågan kan tänkas variera. Om t.ex. miners av en eller annan anledning inte längre skulle vilja köpa just grafikkort så kan det ju förändra läget oavsett tillverkningskapaciteten.

Dom tillverkar ju chip till alla möjliga saker så när väll tillverkningskapaciteten är utökad är det säkert en lång backlog generellt.

Permalänk
Medlem

Det är väl en kombination att folk inte kan resa pga corona och köper grejer istället såsom tex GPU, mining för att folk tror just nu på denna påhittade valuta.

Just nu råder det deflation på både nya och begagnade grafikkort på tex sweclockers marknad, vilket är helt insane. Jag lägger hellre datorspelandet på hyllan tills komponentbristen är löst, än att köpa ett överprisat kort. De som blir straffade för detta är de som tillverkar spel då deras kundkrets tillfälligt kommer att sjunka eftersom att många inte kommer att ha råd att fortsätta utöva sin hobby.

Jag är en av de som hade tur och köpte nytt grafikkort i slutet av 2019 innan Corona, men alla de som inte gjorde det tycker jag bara synd om. Hoppas verkligen att slutet av 2022- början av 2023 visar på en bättre framtid för oss gamers!

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Ungefär några månader efter att man gett upp och köpt ett överprisat grafikkort till sitt nybygge kommer det dyka upp.

Permalänk
Medlem

Antagligen aldrig, eftersom folk köper allt trots att priserna är vansinniga.
Instegskort ca 5000
Mellanklass ca 10000
Top ca 20000

Ni som köpt Nvidias 2000-serie och allt efter det bär skulden, det var då priserna började spåra...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet