Söndagsmatiné: Iphone genom tiderna

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Iphone genom tiderna

Sedan första generationens Iphone såg dagens ljus år 2007 har totalt 33 olika modeller lanserats och minst sagt en del förändrats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så samsung gjorde chippet för Iphone 3GS? Det hade jag aldrig fått för mig!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Så samsung gjorde chippet för Iphone 3GS? Det hade jag aldrig fått för mig!

Se gjorde chippet för de första generationerna, även den första Apple-signerade ’A4’ tillverkades fortfarande hos Samsung, men alla skärmar är i princip från Samsung i alla deras telefoner, tidigare också ram och lagring, säkerligen andra saker med

Jag stör mig fortfarande på hur snåla de är med saker som att ta bort hörlursuttaget för att sälja trådlösa hörlurar och annat strunt. Konstigt hur man kan vara sur över något som hände för så länge sen...

Permalänk
Medlem

Köpte iPhone 3G 2009 av Telia för 5500kr. Sju månader senare råkade jag tappa den och glaset gick i tusen bitar. Tog en månad av tjat på Telia för att de ens skulle ta emot och laga den. Kostade 5000kr och jag fick en annan telefon där mute knappen slutade funka efter en vecka. Det var min erfarenhet av att äga en Apple produkt.

Visa signatur

Asgard - Nordens största och Sveriges största Star Citizen Organisation.
Referral kod: STAR-92KM-Q67T

Permalänk
Medlem

Tycker nog fortfarande att iPhone 5 var den bästa modellen i förhållande till konkurrenterna.
I en tid när alla andra bara försökte bygga så stora mobiler som möjligt så valde Apple istället att bygga något extremt kraftfullt men samtidigt hyfsat kompakt.

Permalänk

Tycker iPhone 11 Pro Midnight Green är den snyggaste telefonen nånsin. Var ganska hypad inför den kantiga designen på 12 och 13 men den blev inte så snygg som jag trodde.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Har haft Iphone 3Gs, 4S, 5S, 8 Plus och idag Iphone 11. Älskade 5S fullkomligt. Lätt den snyggaste Iphonemodellen någonsin, samt smidigt liten. Har haft android lite till och från mellan gångerna, men alltid ångrat mig efter någon månad och saknaden IOS gjort att jag alltid gjort en comeback till IOS. Nu idag har jag låst mig lite mer inom Apples ekosystem med Airpds Pro och en Homepod, medvetet val för att göra det svårare och dyrare att byta till Android...

Det enda som kan få mig att byta till android är om Apple tar bort porten helt och hållet i framtiden, då jag använder trådade hörlurar 90% av gångerna (Airpods Pro på jobbet där vi inte får använda mobilen, men får lyssna på musik)

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk

3GS (wow) > galaxy s4 > galaxy s7 edge (wow här med tbh) > idag iphone XS

Japp, jag håller på min lur ett tag jag vet.

Permalänk

Jag har haft en iphone och det var 5s bytte från windows phone eftersom det typ dog ut. Bra telefon bortsett från batteritiden, fick köpa ett skal med ett inbyggt för att klara mig över dagen (mycket ljudbok och podcast på jobbet). Gick till android efter den eftersom jag hade behov av dubbla simkort. Sen har jag varit kvar där mest pga de inte haft något lockande i prisklassen jag vill vara.
Får se hur det ser ut om 1-2 år när det är dags igen.
Batteritid och dubbla sim verkar de ju ha löst nu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt för kanaler som är nästan 100% sponsrat innehåll....

Permalänk

Har faktisk aldrig ägt en iPhone och det beror på hur min ekonomiska situation har varit med tiden. Jag var tidig med smartPhones, hade Nokia 9000 communicator på 90 talet. När iPhone 1 kom så var det inte läge för mig att byta telefon och på vissa sätt var iPhone dessutom bristfällig, ingen 3G, dåligt med apputbud och svårt att koda egna appar. Symbian hade överlägset med appar för det ena och andra.
Kort senare kom det en "bra iPhone", vilket är en åsiktsfråga. Men samtidigt började Android spotta ut sig mobiler som var billigare. Och dessa har jag haft där jag aldrig har köpt en dyrare utan ofta haft de billigare för runt 3000kr och den senaste kostade 5000kr.

Det som hindrar mig att skaffa iPhone är två st saker. Avsaknad av usb c, detta stör mig rejält. Och detta är en generell åsikt jag har, jag hade sett perfekta headset som jag tänkte köpa på Black friday rean, men sedan fick jag se ej usb c. Och det drog ner värdet rejält.
Det andra är priset. För mig känns dagens smartphone ej vikbara mobiler lite som en Nokia 3310 som många pratar om. En gång i tiden var Nokia 6110 (en föregångare till Nokia 3310) en riktigt extrem telefon med en drös massa olika finesser som folk bara tyckte var onödigt. Men idag skrattar folk åt mobilen.
I vilket fall en pytteliten mobil på 6,7" anser jag är så otroligt begränsad. Jag får dock gilla läget då de vikbara/rullbara idag har så många brister, framförallt priset ihop med dålig kvalite. Att då idag köpa en dyrare ej vikbar telefon privat tar för mig emot oavsett vilket märke den har.

*edit*
Undra egentligen när marknaden börjar bli mättad av mobiler så det mer handlar om att byta ut gamla som går trasiga? Hela tiden har mobilerna blivit lite bättre och bättre, de billigaste Androiderna har brister. Men kollar man på iPhones, så lär inte skärmen bli extremt mycket bättre på kort tid, processorn visst kan den bli snabbare men få märker av detta. Det stora jag ser är att kamerorna kan bli bättre, fast borde detta inte stagnera då det är svårt att göra bättre objektiv?
Så det stora jag ser framför mig på iPhone är faceid kameror under displayen, sedan ser jag inget större som många längtar efter. (usb c, men det lär vi ej få se utan de tar nog bort porten före)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Tycker iPhone 11 Pro Midnight Green är den snyggaste telefonen nånsin. Var ganska hypad inför den kantiga designen på 12 och 13 men den blev inte så snygg som jag trodde.

Där håller jag nog med. Jag har endast haft en iphone, 5S och den var skön. Hade Sony, Huawei och Motorola lurar där emellan, men 11 pro Midnight green var den jag egentligen ville ha.
Gick fram och tillbaka mellan Samsungs och Apples stand. Det blev en S10, främst för att de hade en kampanj -3000 kr.

Det valet har jag ångat sedan dess. Ännu 1,5 år senare sökte jag ifall någon ännu hade en 11pro MG kvar, men priserna var då så höga.
Beställde hem en iphone 12 åt frun, så iphone 11 skulle väl gå att piffa upp, men den är klumpig i förhållande och saknar OLED skärm.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Tycker iPhone 11 Pro Midnight Green är den snyggaste telefonen nånsin. Var ganska hypad inför den kantiga designen på 12 och 13 men den blev inte så snygg som jag trodde.

Jag håller med om att det estetiskt kanske inte blev lika snyggt som förhoppningen, men fy vad smidigt det är.

Jag har precis bytt till en 13 Pro, vilket även är första gången jag provar iPhone sedan 4S, och jag älskar att skärmen inte är curved. Jag gillade aldrig det och som någon som alltid kör med skärmskydd blir det tusen gånger enklare att applicera dem.