Rockstar tar tillbaka gamla Grand Theft Auto-spel efter trilogi-flopp

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Oliver91:

Satt och kollade på när en på twitch streamade Vice City... spelet flyter onaturligt fort och kollisioner med bilar var totalfel och allt kändes bara som en dåligt gjord mod av originalspelet!

Spelat tusentals timmar Vice City genom åren och den här sörjan var absolut inte det spelet jag lärt mig att upskatta, då är versionen som släpptes till iOS / Android en bättre utgåva.

Är det ingen på Rockstar Games som testade spelet innan release?

Håller med om att kollisioner och en del fysik i övrigt ser rejält udda ut ibland. Jag förstår verkligen inte valet att ändå göra det jobb det krävs för att byta motor till Unreal Engine men sedan inte riktigt nyttja fördelarna med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Det är det som dom gjort. Gamla motorn är bättre, lol.

Kolla upp ENXGMA jämförelserna på Youtube och välj mellan att skratta eller gråta. Finns andra jämförelser också, tex hur primitivt Cyberpunk 2077 är jämfört med gamla GTA versioner

Definitive versionerna förresten om jag förstod det korrekt är inte remastered PC versioner, dom är baserade på konsolversionerna vilket gör det bara ännu värre och det verkar som att dom kört det genom nån typ av "AI upscaling" utan att människor dubbelkollat resultatet, därav många mysko fel.

Nej, "definitive" versionera är baserade på mobilversionen i Unreal engine.

När det kommer till konsolversionen (PS2) gentemot PC-versionen så var mycket nerfat på PC när det kom nått år efteråt. Rök, skuggor, strålkastarljuset mm. Dock är det nåt moddare såklart kan fixa efteråt.

Permalänk
Medlem

Hm... Ja det ser ju ut som rent skit om man ska vara ärlig, alltid tråkigt att se moddade versioner som ser 2 - 5x bättre ut en en officiellt släpp kontra allt :/

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Snusfri

Så väldigt tråkigt.
De hade kunnat använda RAGE och basically gjort en reskin av GTA V istället, men det är T2 vi pratar om som är 10000x värre än av EA någonsin varit.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Nej, "definitive" versionera är baserade på mobilversionen i Unreal engine.

När det kommer till konsolversionen (PS2) gentemot PC-versionen så var mycket nerfat på PC när det kom nått år efteråt. Rök, skuggor, strålkastarljuset mm. Dock är det nåt moddare såklart kan fixa efteråt.

Om man inte vill hålla på och modda borda man köra PS2 ändå för dessa spel.

De har på senare år patchat ut en del sånger från radiostationerna som brukade finnas där pga strul med licenser, och de kommer inte finnas där även om de släpper de gamla för pc på nytt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xealo:

Om man inte vill hålla på och modda borda man köra PS2 ändå för dessa spel.

De har på senare år patchat ut en del sånger från radiostationerna som brukade finnas där pga strul med licenser, och de kommer inte finnas där även om de släpper de gamla för pc på nytt.

Den bästa versionen, om man vill köra "original", borde vara den för XB. Det var ett stort lyft grafikmässigt jämfört med PS2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Håller med om att kollisioner och en del fysik i övrigt ser rejält udda ut ibland. Jag förstår verkligen inte valet att ändå göra det jobb det krävs för att byta motor till Unreal Engine men sedan inte riktigt nyttja fördelarna med det.

Hoppas innerligt att de förstår att intresset är stort för dessa spel och gör en riktigt bra version istället efter detta fiasko.

Uppdatering av en gammal titel gjord på rätt sätt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Suck, man känner igen det där... Standardcitat från Twitter, postat av 99% av alla AAA-spelutvecklare några dagar efter release:

"Firstly, we want to sincerely apologize to everyone who has encountered issues playing these games.
We have ongoing plans to address the technical issues and to improve each game going forward. With each planned update, the games will reach the level of quality that they deserve to be."

Speciellt den sista meningen, som jag läser: "Om 2-3 år så är spelet så fantastiskt bra som det borde ha varit förra veckan, så håll ut pre-alpha-testare! När detta spel är klart så släpper vi nästa trasiga spel samtidigt! Vi älskar er(a pengar)!"

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Finns inte en chans att detta kommer patchas till något värt namnet. Det skulle innebära så mycket arbete att göra den nya utgåvan bra att man lika gärna kan börja om från början. Det finns inte många spel (eller programvaror) som gått från att vara ett buggigt hafsverk till att bli en kvalitetsprodukt. Personligen kan jag inte komma på något exempel där det hänt.

Skrivet av landmarks:

Håller med om att kollisioner och en del fysik i övrigt ser rejält udda ut ibland. Jag förstår verkligen inte valet att ändå göra det jobb det krävs för att byta motor till Unreal Engine men sedan inte riktigt nyttja fördelarna med det.

Det var billigare att få ett GTA-liknande spel att snurra på mobiler med Unreal Engine än att gå igenom den gamla legacy-koden och uppdatera & anpassa. Snabbt och billigt är svaret på varför fördelarna inte nyttjas.

Kvalitet behövs för att hålla din fanbase glad, men det räcker med marknadsföring för att sälja till alla andra.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Hoppas innerligt att de förstår att intresset är stort för dessa spel och gör en riktigt bra version istället efter detta fiasko.

https://www.youtube.com/watch?v=CDOFORO-WSg&ab_channel=hYPERs

Uppdatering av en gammal titel gjord på rätt sätt

Kanske är fel på mig eller mina ögon, men tycker inte skillnaden är avsevärd i häften av de scener som visas i den videon

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fast om du jämför med grafik-moddar som finns till originalet så är DE ett stort skämt. Att de hade mage att ens fundera på att ta $60 för en sådan skräpremaster är verkligen helt sjukt.

Ja, det är iofs sant

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av sniglom:

Finns inte en chans att detta kommer patchas till något värt namnet. Det skulle innebära så mycket arbete att göra den nya utgåvan bra att man lika gärna kan börja om från början. Det finns inte många spel (eller programvaror) som gått från att vara ett buggigt hafsverk till att bli en kvalitetsprodukt. Personligen kan jag inte komma på något exempel där det hänt.

Nej det är nog osannolikt att de fixar allt till den grad att det blir vad folk faktiskt väntade sig och det är helt klart "gör om gör rätt" som gäller där, i sådant fall. Angående spel som går från buggigt hafsverk till kvalitet tänker jag att det beror väldigt mycket på vad för typ av buggar/fel det rör sig om, men det blir lite knepigt när saker lanseras halvfärdiga i vad som snarare är en beta än en färdig produkt.

Permalänk
Avstängd

Jag tror att folk har lite för höga förväntningar. De bygger ju på samma saker som originalspelen i grunden. I allmänhet funkar ju ändå spelen rätt bra också (i alla fall SA som är det enda jag testat), sen hade de förstås kunnat förbättra en massa saker här och där och det finns ju några buggar som är störiga och borde ha hittats innan release. Den enda bugg som faktiskt hindrar en från att spela vissa delar (dock väldigt små delar) av spelet är att man inte kan simma under vattnet. Men det är lite fånigt att gnälla på exempelvis karaktärernas utseende när de ju verkligen ser ut som moderniserade versioner av originalkaraktärerna.

Sen håller jag förstås med om att det är katastrof att de tar så mycket betalt för något som de har lagt så lite energi på. Detta paket kostar ju typ lika mycket som RRD2 exempelvis och de lär ha lagt ett antal hundra gånger mer resurser på det liksom. Men typ €10 styck och paketet för €25 hade varit helt ok för det man får i mina ögon, om de löser de allvarliga buggarna förstås. Sen kan jag förstås tycka att de borde ha erbjudit detta paket gratis till de som redan har alla spelen. Personligen har jag köpt ganska många exemplar vid det här laget, fyra spel till PS2 (någon snodde GTA3 från mig när min syrra hade fest så jag fick köpa ett till exemplar), alla tre spelen till XB, alla till PC och alla till mobilen.

Sen hade jag förstås gärna sett en större ombyggnad, men då hade det ju varit en annan sak, man hade behövt göra om precis allt utom möjligtvis röstskådespeleriet om de skulle köra det i samma motor som GTAV exempelvis. Det hade motiverat priset dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror att folk har lite för höga förväntningar. De bygger ju på samma saker som originalspelen i grunden. I allmänhet funkar ju ändå spelen rätt bra också (i alla fall SA som är det enda jag testat), sen hade de förstås kunnat förbättra en massa saker här och där och det finns ju några buggar som är störiga och borde ha hittats innan release. Den enda bugg som faktiskt hindrar en från att spela vissa delar (dock väldigt små delar) av spelet är att man inte kan simma under vattnet. Men det är lite fånigt att gnälla på exempelvis karaktärernas utseende när de ju verkligen ser ut som moderniserade versioner av originalkaraktärerna.

Segelbåtar som ligger på cykelbanor, fotgängare som sitter fast halvvägs genom marken, alla fordon är framtunga, vissa uppdrag är omöjliga att slutföra, ...
Mer än bara puts som saknas om du frågar mig.

Någon visade förut en jämförelse på CJ's flickvän från GTA SA; hur ser hon ens LITE lik ut originalet?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kanske är fel på mig eller mina ögon, men tycker inte skillnaden är avsevärd i häften av de scener som visas i den videon

Jämförelsen är en uphottad hd version of Age of Empires 2 från 2013 och det andra är en remaster gjort på riktigt, det är lite det rockstar också skulle gjort istället för denna sörjan, en riktig remaster

Nu hade jag otroligt mycket kul med HD versionen iofs då det var originalspelet som klarade högre upplösningar och att man kunde komma online och spela mot andra online.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kunde de inte re-implementerat de tre spelen med GTA V-motorn? Nog för att det hadde varit betydligt mera jobb men det hadde ju i alla fall motiverat priset på 650kr.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

Segelbåtar som ligger på cykelbanor, fotgängare som sitter fast halvvägs genom marken, alla fordon är framtunga, vissa uppdrag är omöjliga att slutföra, ...
Mer än bara puts som saknas om du frågar mig.

Jo det är det förstås, men inget jag har stött på över mina kanske 20 timmar i spelet. De buggar jag stött på är:

  • Går inte att simma under vattnet. Om man dyker ner blir CJ en "död fisk" tills man flyter upp till ytan igen. Hittills har det bara påverkat möjligheten att samla in snäckorna som ju ligger just under vattnet, men jag har för mig att det finns ett uppdrag där man behöver simma en del under ytan så jag hoppas de hinner fixa detta innan jag kommer dit.

  • Ljudet är inte synkat i cutscenes. Tråkigt men påverkar inte spelbarheten egentligen.

  • Ljussättningen i cutscenes är för mörk, ibland är det svårt att se ansikten och liknande. Påverkar inte heller spelbarheten men likväl tråkigt.

  • Regnet är konstigt. Regnar det i mörkret så blir det svårt att se framåt, ungefär som en rejäl störtskur i verkligheten, men så mycket regnade det inte i originalet. Det är också störigt att det regnar även under tak och så förstås.

När det gäller ljussättningen så är ju det ett ganska vanligt problem i remasters och så, man lägger på dynamic lightning som funkar mer eller mindre bra i själva spelet men som gör många cutscenes värre då de är regisserade med originalljussättningen i åtanke och då funkar det inte så bra med mer verkligt ljus.

Fysiken och trafiken / befolkningen är väl inte helt realistisk heller. Jag har sett en del konstiga krockar exempelvis och råkar man köra på en annan bil lite så kan föraren bli väldigt aggressiv och jaga en en stund. Å andra sidan minns jag att detta var ett problem även på PS2.

Men det kan förstås vara så att det finns värre buggar som jag bara inte har stött på än. Jag har inte tagit mig till "Las Vegas" än exempelvis.

Citat:

Någon visade förut en jämförelse på CJ's flickvän från GTA SA; hur ser hon ens LITE lik ut originalet?

Du tänker på Denise (man kan ha rätt många flickvänner)? Jo hennes karaktär har förändrats och jag håller med om att det inte är till det bättre. Å andra sidan är bilden tidigare i tråden verkligen vald för att visa på stora skillnader från helt olika situationer. Kollar man exempelvis på nedan bild från samma ställe så är inte skillnaden alls lika stor:

Men hon är en bikaraktär som knappt är med i spelet, speciellt om man inte satsar så hårt på att bli "ihop" med just henne. Överlag har de gjort ett bättre jobb i mina ögon, även om huden ofta ser lite plastig ut och så. Jämfört med orignalet så kan man förstås tycka att de ser just plastigare ut, men originalet är ju istället en grötig massa så knappast bättre. Sen kan förstås en moddad PC-version se rätt nice ut, men det ligger ju sannolikt många tusen timmar bakom dessa moddar också, och det är inte otvetydigt bättre ändå. Exempelvis:

Tydligt skarpare texturer och så har ju den moddade PC-versionen men överlag ser ju DE bättre ut här, tycker jag i alla fall.

Edit: Till vänster: en bestämd, något arg, ung svart man. Till höger: En plufsig crackhead utan en enda tanke i skallen.