Duckduckgo blockerar spårningsförsök på Android

Permalänk
Melding Plague

Duckduckgo blockerar spårningsförsök på Android

En ny funktion i bolagets applikation till Android blockerar tredjepartsspårning och är snarlikt Apples spårningsskydd i IOS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Plot twist, DuckDuckGo styr om all data till sina egna servrar 😏.

Permalänk
Medlem

Duckduckgo är en hyfsad webbläsarapp, men föredrar Firefox på Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Plot twist, DuckDuckGo styr om all data till sina egna servrar 😏.

Appen skickar inte data till några externa servrar så det är nog lugnt

Citat:

App Tracking Protection is not a virtual private network (VPN), though your device will recognize it as one. This is because App Tracking Protection uses a local “VPN connection” which means that it works its magic right on your smartphone. However, App Tracking Protection is different from VPNs because it never routes app data through an external server.

https://spreadprivacy.com/introducing-app-tracking-protection...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Duckduckgo är en hyfsad webbläsarapp, men föredrar Firefox på Android.

Ok för mig är duckduckgo en search webplats som ersätter korrupta google.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Ok för mig är duckduckgo en search webplats som ersätter korrupta google.

Men nu handlade nyheten om webbläsarappen på Android. Jag kör även Duckduckgo som standard sökmotor i Firefox på Android.

Här är länk för de som vill testa Duckduckgo Privacy Browsers på Android.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.duckduckgo....

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Ok för mig är duckduckgo en search webplats som ersätter korrupta google.

Google, vad är det?

Skämt åsido, jag har använt DDG's app ett tag nu och söker faktiskt främst på DuckDuckGo. Har för ett par år sedan slutat använda verbet "googla". Nu för tiden "söker" jag på något istället (underförstått man menar nätet)

OnT: skrivit upp mig på listan nu! Återkommer när jag för svar, om någon undrar hur lång tid det kan ta.

Permalänk
Medlem

ska prova duckduckgo och se om jag gillar den

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag kör DuckDuckgo på min telefon, tycker den är riktigt bra. Jag surfar rätt lite, men det jag surfar är bra. Jag skulle bli glad om Duckduckgo skulle göra en till Windows också.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Inaktiv

Jag trodde windows phone gick i graven 2017... Men det går ju använda www.duckduckgo.com om du inte kan ladda ner en app till din win-phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag trodde windows phone gick i graven 2017... Men det går ju använda www.duckduckgo.com om du inte kan ladda ner en app till din win-phone

Ser ingen som har nämnt Windows Phone :=)

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ELF:

Ser ingen som har nämnt Windows Phone :=)

Det var ett antagande, utifrån att personen ville ha en app till windows.. I windows, linux och andra PC plattformar har man ju en webbläsare istället för sök appar.
För Duckduckgo har väl inte utvecklat en egen webbläsare vad jag vet.. Men jag kan ju missat det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag trodde windows phone gick i graven 2017... Men det går ju använda www.duckduckgo.com om du inte kan ladda ner en app till din win-phone

Skrivet av anon309108:

Det var ett antagande, utifrån att personen ville ha en app till windows.. I windows, linux och andra PC plattformar har man ju en webbläsare istället för sök appar.
För Duckduckgo har väl inte utvecklat en egen webbläsare vad jag vet.. Men jag kan ju missat det

Då var det till mig du skrev...
Jag vill ha en webbläsare till Windows som har de funktioner som Duckduckgo har i sin Androidapp. Har provat alla andra till Windows (dator) men skulle uppskatta om DDG gjorde en version av deras webbläsare till Windows också.
Har ju typ inget med vad man söker med. Man kan ställa in att söka med Google i DDG Androidapp också.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Kört den länge på telefonen. Den enda jag litar på att inte spara/spåra data.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagers:

Då var det till mig du skrev...
Jag vill ha en webbläsare till Windows som har de funktioner som Duckduckgo har i sin Androidapp. Har provat alla andra till Windows (dator) men skulle uppskatta om DDG gjorde en version av deras webbläsare till Windows också.
Har ju typ inget med vad man söker med. Man kan ställa in att söka med Google i DDG Androidapp också.

Vad är det för specialfunktioner som finns i den appen då?
Själv använder jag varken android eller iphone, så jag har ingen koll på mobilappar.
Edit. Sorry att jag glömde klicka på citera förra gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Vad är det för specialfunktioner som finns i den appen då?
Själv använder jag varken android eller iphone, så jag har ingen koll på mobilappar.
Edit. Sorry att jag glömde klicka på citera förra gången.

Det är nog mer att den är bland den säkraste med ingen telemetri, den är snabb och fungerar bra. Inga konstiga extrafunktioner som bara bloatar. På Windows finns det alltid något som jag stör mig på, Firefox, Edge, Brave, Vivaldi, Chrome, Chromium. Nu sitter jag med Edge som är den mest rena och bra fungerande webbläsaren för Windows. Fast den har telemetri, så väljer jag med före de andra.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagers:

Det är nog mer att den är bland den säkraste med ingen telemetri, den är snabb och fungerar bra. Inga konstiga extrafunktioner som bara bloatar. På Windows finns det alltid något som jag stör mig på, Firefox, Edge, Brave, Vivaldi, Chrome, Chromium. Nu sitter jag med Edge som är den mest rena och bra fungerande webbläsaren för Windows. Fast den har telemetri, så väljer jag med före de andra.

Sant... Edge är lika bra som att köra googles chrome.
Brave ska vara bra säger de.. Jag kör med Firefox.. dock måste man dressera den för att få maximal integritet.. Men det finns en bra guide här https://restoreprivacy.com/firefox-privacy/ Sedan finns det mer saker man kan göra i den för att få den ännu bättre och resurssnålare.

Tyvärr med allt så kan man inte få både och.. Man får alltid tumma på något...Användarvänlighet och säkerhet/integritet går inte att sammanfoga tyvärr.. det ena får man offra. Så med mina inställningar kommer jag inte åt vissa sidor, då de sidorna kräver full insyn för att de ens vill visa innehållet. ett exempel är resistfingerprinting aktiverad och det är kört på vissa sidor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Sant... Edge är lika bra som att köra googles chrome.
Brave ska vara bra säger de.. Jag kör med Firefox.. dock måste man dressera den för att få maximal integritet.. Men det finns en bra guide här https://restoreprivacy.com/firefox-privacy/ Sedan finns det mer saker man kan göra i den för att få den ännu bättre och resurssnålare.

Tyvärr med allt så kan man inte få både och.. Man får alltid tumma på något...Användarvänlighet och säkerhet/integritet går inte att sammanfoga tyvärr.. det ena får man offra. Så med mina inställningar kommer jag inte åt vissa sidor, då de sidorna kräver full insyn för att de ens vill visa innehållet. ett exempel är resistfingerprinting aktiverad och det är kört på vissa sidor..

https://librewolf-community.gitlab.io/
https://gitlab.com/librewolf-community/browser/windows/-/rele...

Byggd på Firefox, kommer fullkittad med godis från start :=)

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sleepyoh:

Sedär.. Det kanske folk får nytta utav kanske som tips till @Lagers
För egen del fortsätter jag med FF ESR då jag har ganska bra koll på hur jag dresserar den för eget behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

För Duckduckgo har väl inte utvecklat en egen webbläsare vad jag vet.. Men jag kan ju missat det

Kunde inte se om någon annan svarat, men DuckDuckGo Privacy Browser finns till bland annat iOS och Android. Fungerar utmärkt som ersättare till Safari, Chrome, Brave, Edge, Firefox etc

Önskar också att deras webbläsare fanns till macOS, GNU/Linux och Windows för att slippa mer "tunga" webbläsare likt de jag radade upp ovan.

Annars rekommenderar jag NextDNS ( https://www.nextdns.io ) åt de som bryr sig om tracking och inte vill strula med en PiHole installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

... jag har använt DDG's app ett tag nu och söker faktiskt främst på DuckDuckGo. ...

Så i stället för att googla fram svaret så duckar du frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Sedär.. Det kanske folk får nytta utav kanske som tips till @Lagers
För egen del fortsätter jag med FF ESR då jag har ganska bra koll på hur jag dresserar den för eget behov.

Ska prova den men eftersom den bygger på FF så har den samma motor vilket rendrerar texten lite bredare och suddigare än chromebaserade. Det är inget som bara jag har upptäckt utan finns mycket på forum där de snackar om detta. Detta gör att texten för mig blir sämre att läsa.
FF kan inte fylla i hela webbformulär med sparade uppgifter utan bara en ruta i taget vilket också är en sak som jag tycker är smidigt eftersom jag gör det varje dag flera gånger. Har en FF installerad och körde i månader innan jag bytte tillbaka till Edge igen. Nu kommer vi från ämnet... DDG webbläsare skulle vara guld värd. Har installerat Chromium nu för ett långtest vid sidan om.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Jag kör den webbläsaren i min telefon och förutom att det är lite dum med att ladda ner ljudfiler gillar jag den.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

En ny funktion i bolagets applikation till Android blockerar tredjepartsspårning och är snarlikt Apples spårningsskydd i IOS.

Läs hela artikeln här

Är det verkligen snarlikt? Vad jag förstår så blockerar detta nätverksanslutningar till kända trackers? Det känns som ett ganska så väsensskilt angreppssätt?

Apples lösning handlar väl istället om att de introducerade en möjlighet att säga nej till alla appar som som ber om lov att få spåra användaren även utanför den egna appen, där den primära anledningen att be om lov är att få tillgång till Apples egna trackinglösning. Vad gäller någon tredjepartstracker så är det inte tillåtet, men handlar då istället om att man hamnar i onåd om Apple upptäcker att man använder något sådant.

Dvs DDG verkar gå rakt på en teknisk lösning för att blockera trackers (förmodar helt och hållet så länge det är en känd tracker, lär ju inte göra skillnad på vad som är inom appen eller utanför), Apple har infört ett regelverk för hur utvecklare får spåra användaren mellan sina egna appar och annan aktivitet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag började testa Duckduckgo webbappen igen, den har blivit bättre sen sist. Kör ett tag och ser om jag blir nöjd. Har lagt till mig för betatest av nya block-funktionen också.

Permalänk
Medlem

Har gått över till Qwant och det är så mycket bättre sökresultat där än på DuckDuckGo. Hade jag fortfarande kört Android hade jag kikat mer på appen och försökt få dem att samarbeta.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

ska prova duckduckgo och se om jag gillar den

Prova även Qwant: https://www.qwant.com/

Nu har väl alla sökmotorer sina sidor och det beror helt på vilken information du söker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Kunde inte se om någon annan svarat, men DuckDuckGo Privacy Browser finns till bland annat iOS och Android. Fungerar utmärkt som ersättare till Safari, Chrome, Brave, Edge, Firefox etc

Önskar också att deras webbläsare fanns till macOS, GNU/Linux och Windows för att slippa mer "tunga" webbläsare likt de jag radade upp ovan.

Annars rekommenderar jag NextDNS ( https://www.nextdns.io ) åt de som bryr sig om tracking och inte vill strula med en PiHole installation.

Okej.. Det hade jag inte pejl på, då jag inte använder Andoid eller IOS
Men vissa sajter, så som banker o liknande ger ju bara support till de stora webläsarna.. när man surfar in med en gammal eller udda läsare får man fet bild att ladda ner nyare läsare o sedan exempel på edge, chrome och firefox.. Hur funkar det med duck-browser? (bara nyfiken, då jag inte kan testa)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagers:

Ska prova den men eftersom den bygger på FF så har den samma motor vilket rendrerar texten lite bredare och suddigare än chromebaserade. Det är inget som bara jag har upptäckt utan finns mycket på forum där de snackar om detta. Detta gör att texten för mig blir sämre att läsa.
FF kan inte fylla i hela webbformulär med sparade uppgifter utan bara en ruta i taget vilket också är en sak som jag tycker är smidigt eftersom jag gör det varje dag flera gånger. Har en FF installerad och körde i månader innan jag bytte tillbaka till Edge igen. Nu kommer vi från ämnet... DDG webbläsare skulle vara guld värd. Har installerat Chromium nu för ett långtest vid sidan om.

I FF kan man ju justera text o fonter.. Dock har jag inte testat då jag nöjer mig med default. Men det ska gå vet jag.
Okej.. jag har aldrig använt funktionerna spara uppgifter.. då jag ser det som en integritet o säkerhetsrisk att spara uppgifter i webbläsaren.. Men jag kan tänka mig det är smidigt ur användarvänligheten slippa fylla i namn eller epost varje gång, istället för att bara klicka fram det eller att det kommer när man börjar skriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

I FF kan man ju justera text o fonter.. Dock har jag inte testat då jag nöjer mig med default. Men det ska gå vet jag.
Okej.. jag har aldrig använt funktionerna spara uppgifter.. då jag ser det som en integritet o säkerhetsrisk att spara uppgifter i webbläsaren.. Men jag kan tänka mig det är smidigt ur användarvänligheten slippa fylla i namn eller epost varje gång, istället för att bara klicka fram det eller att det kommer när man börjar skriva.

Ja, det kan man och det har jag provat men det blir inte likadant. Att söka arbete och skriva in sina uppgifter flera gånger varje dag ser jag som sådär okej. Men sparar ju givetvis inte kreditkort eller lösenord i webbläsaren.

Qwant som sökmotor ska jag prova som det skrevs om

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact