Skärmförvirring; 1440p, 165hz, hdr och g-sync via hdmi eller dp?

Permalänk

Skärmförvirring; 1440p, 165hz, hdr och g-sync via hdmi eller dp?

Hej,
Jag har precis beställt en ny dator (se nedan specs) i från Komplett. Till den så har jag även köpt en ny skärm i form av Lenovo G27q-20 27". Det jag funderar på nu är vilket som är bästa sättet att koppla in skärmen, som ni ser i rubriken så är det många begrepp som snurrar runt. Jag är osäker på om det ens är möjligt att utnyttja alla dessa funktioner samtidigt, om inte så är frågan vad jag ska välja bort.

Jag har kunnat läsa mig till att skärmen har 1st HDMI 2.0 -uttag och 1st DP 1.2 -uttag och att hdr endast fungerar via HDMI.

Phanteks Eclipse P400A Black
ASUS GeForce RTX3060 Phoenix V2
Intel Core i5-11400F Processor
CM Hyper H411R ARGB Black Komplett Edition
Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB
Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD
ASUS PRIME B560-PLUS moderkort
Corsair TX550M, 550W PSU
ATX 12V v2-4, 80 PLUS Gold

datorspecs
Permalänk

Allt över 1080p/60hz kopplas med DP

Edit: Ja det går med HDMI också, men då måste du se till att dina HDMI kablar och Portar supportar resolutionen/hertzen du vill uppnå, lättare med DP, plug & play.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Skrivet av CaptainRedbeard:

Allt över 1080p/60hz kopplas med DP

Edit: Ja det går med HDMI också, men då måste du se till att dina HDMI kablar och Portar supportar resolutionen/hertzen du vill uppnå, lättare med DP, plug & play.

Men kör jag med DP så går jag alltså miste om HDR. Om det är möjligt att få 1440p, 165hz, gsync och hdr via HDMI så borde väl det vara ett bättre val i så fall. Jag har sladd och mitt moderkort verkar stödja HDMI 2.0.
Alternativt värt att gå ner till 144hz om det krävs för att kunna köra HDR kanske. 144hz vs 165hz verkar inte göra så stor skillnad.

Permalänk

Du går inte miste om HDR med en DP kabel.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

VRR (G-Sync comp) kan inte köras via HDMI 2.0 om jag minns rätt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteKalle:

Men kör jag med DP så går jag alltså miste om HDR.

Antagligen ingen större förlust. Vad jag förstår så brukar HDR på datorskärmar fungera rätt dåligt.

Permalänk
Skrivet av CaptainRedbeard:

Du går inte miste om HDR med en DP kabel.

Enligt vad jag kan läsa mig till så fungerar inte HDR på DP 1.2.

Permalänk
Skrivet av MatteKalle:

Enligt vad jag kan läsa mig till så fungerar inte HDR på DP 1.2.

Det fungerar. Dessutom har du DP 1.4a portar på dit grafikkort ? så varför inte DP ?

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Hedersmedlem

Oavsett om det fungerar så är ju frågan om det är någon mening. Enligt rtings når den inte ens de 400 nits som krävs för HDR400, den lägsta certifieringen som i sig brukar anses meningslös eftersom ljusstyrkan inte räcker till HDR.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av CaptainRedbeard:

Det fungerar. Dessutom har du DP 1.4a portar på dit grafikkort ? så varför inte DP ?

Hittade på någon sida att porten i skärmen är dp 1.2.

Har du någon källa på att hdr funkar på dp 1.2 ? När jag googlar så hittar jag bara källor som säger att det inte gör det nämligen.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Oavsett om det fungerar så är ju frågan om det är någon mening. Enligt rtings når den inte ens de 400 nits som krävs för HDR400, den lägsta certifieringen som i sig brukar anses meningslös eftersom ljusstyrkan inte räcker till HDR.

Okej, låter som att det är bäst att jag kör med DP -kabel då.

Permalänk
Skrivet av MatteKalle:

Hittade på någon sida att porten i skärmen är dp 1.2.

Har du någon källa på att hdr funkar på dp 1.2 ? När jag googlar så hittar jag bara källor som säger att det inte gör det nämligen.

Kollade just själv upp skärmen och den har ju inte ens HDR (som någon redan sa) ? So this is not an issue

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Skrivet av CaptainRedbeard:

Kollade just själv upp skärmen och den har ju inte ens HDR (som någon redan sa) ? So this is not an issue

På Elgiganten där jag köpte den så står det HDR på specsen och även på andra återförsäljares sidor ser jag det.
Står även om det när jag går in på Lenovos egen sida för skärmen. Så nån form av HDR-läge verkar den i alla fall ha. Men kanske inte något värt att använda då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Kollade just själv upp skärmen och den har ju inte ens HDR (som någon redan sa) ? So this is not an issue

Var kollade du upp det?
Såhär skriver lenovo själva:

https://www.lenovo.com/ao/en/monitors/G27q-20/

Overview

Lenovo G27q-20 brings games to the screen the way they were meant to be seen. In fact, you could almost say it brings them to life with a 27-inch, 2560 x 1440 QHD resolution In-Plane Switching panel display that delivers crystal-clear detail and true-to-life lighting that shine out at 400 cd/m² thanks to HDR decoding1 that recreates the original image in real time.
[...]
1)  Requires PC connected over HDMI.

Permalänk
Skrivet av MatteKalle:

På Elgiganten där jag köpte den så står det HDR på specsen och även på andra återförsäljares sidor ser jag det.
Står även om det när jag går in på Lenovos egen sida för skärmen. Så nån form av HDR-läge verkar den i alla fall ha. Men kanske inte något värt att använda då.

Skrivet av henkiii:

Var kollade du upp det?
Såhär skriver lenovo själva:

https://www.lenovo.com/ao/en/monitors/G27q-20/

Overview

Lenovo G27q-20 brings games to the screen the way they were meant to be seen. In fact, you could almost say it brings them to life with a 27-inch, 2560 x 1440 QHD resolution In-Plane Switching panel display that delivers crystal-clear detail and true-to-life lighting that shine out at 400 cd/m² thanks to HDR decoding1 that recreates the original image in real time.
[...]
1)  Requires PC connected over HDMI.

Kollade upp skärmen på finska sidor, och där nämner ingen ens HDR
Men det är väll som någon tidigare i tråden nämnde, den är just på gränsen till att kanske räknas som HDR, det är inget du kommer njuta av genom att köpa denna skärm i vilket fall som helst

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Kollade upp skärmen på finska sidor, och där nämner ingen ens HDR
Men det är väll som någon tidigare i tråden nämnde, den är just på gränsen till att kanske räknas som HDR, det är inget du kommer njuta av genom att köpa denna skärm i vilket fall som helst

Är finnarna månne HDR puritaner som tycker att allt under HDR 10+ är värdelöst och meningslöst?

HDR är iofs lite av en soppa med för många olika definitioner av vad det innebär. Inte helt olikt hur Wifi routers marknadsförs med "upp till XXXX mbit" oavsett uselt den presterar på riktigt.

Oavsett så stöds denna skärms HDR läge endast via HDMI porten enligt tillverkaren, så det borde vara den bästa anslutningen för skärmen.

Men det följer ju med en DP kabel. Så vill man inte köpa en hdmi kabel för typ 300spänn blir man säkert lagom nöjd med DP ändå.

Det vore dock kul om någon hade provat skärmen med både dp och hdmi för att jämföra den eventuella skillnaden.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Är finnarna månne HDR puritaner som tycker att allt under HDR 10+ är värdelöst och meningslöst?

HDR är iofs lite av en soppa med för många olika definitioner av vad det innebär. Inte helt olikt hur Wifi routers marknadsförs med "upp till XXXX mbit" oavsett uselt den presterar på riktigt.

Oavsett så stöds denna skärms HDR läge endast via HDMI porten enligt tillverkaren, så det borde vara den bästa anslutningen för skärmen.

Men det följer ju med en DP kabel. Så vill man inte köpa en hdmi kabel för typ 300spänn blir man säkert lagom nöjd med DP ändå.

Det vore dock kul om någon hade provat skärmen med både dp och hdmi för att jämföra den eventuella skillnaden.

Okej, du tror alltså att det är bäst att köra på HDMI då. Frågan är om det verkligen fungerar med allt annat då; 1440p, 165hz och gsync. 1440p fungerar så klart men tror inte det fungerar med 165hz. Kanske är värt att gå ner till 144hz i så fall, det är väl inte så stor skillnad som jag förstått det. Gsync verkar också väldigt oklart om det fungerar med HDMI 2.0.
Som du säger så följde det bara med DP kabel i kartongen men jag tror jag har nån HDMI 2.0 -kabel hemma. Är det ingen som har säkra svar kring vad som gäller så får jag helt enkelt försöka testa mig fram.

Permalänk

Jag har nu fått datorn och skärmen och oväntat nog så fungerar det faktiskt att köra 1440p, 165hz, gsync och HDR när jag kör med den medföljande DP -sladden. Detta alltså trots att tillverkaren själv skriver på sin sida att HDR endast fungerar via HDMI.
Jaja, slutet gott, allting gott =).