Uppgradering till 10G nätverk Bahnhof

Permalänk
Medlem

@blunden ja det tycks vara så.

Vad jag kan se så lär nog 2.5G blir standard och snabbt billigare eftersom man hittar det inbyggt även på moderkort numera, men frågan är då om dessa chip är betydligt billigare och att man inte tycker folk behöver mer fart. Nu tycker jag iofs att betala runt 3000kr för att få en media-omvandlare som man behöver för de högre hastigheter inte är så farligt. I alla fall inte för de personer som tycker att det behövs av olika anledningar, antagligen kommer man uppgradera detta inom 10år eftersom befintliga media-omvandlare har ett bäst före datum. Elektroniken åldras osv så någon gång kommer man nog byta, då kanske alla får möjligheten att använda hastigheter upp till 10Gbit.

Men hur ser övriga nätet ut, knutpunkter, utrustning osv. Tuffar allt på i minst 10GbE numera ? Jag antar att switchar fortfarande har 1Gbit portar mot kundernas media-omvandlare. Det finns ju anledning att byta ut om inte kundernas boxar klarar högre hastigheter.

Permalänk

Bahnhof Northen Light svartnät vs stadsnät

Skrivet av blunden:

Det finns inte så många "allt i ett"-lösningar som klarar att faktiskt routa 10 Gbit/s full duplex (dvs. totalt 20 Gbit/s) såvitt jag vet. Många av de som köper den internethastigheten är nog nästan uteslutande entusiaster som ändå gärna kör egna prylar där dessa funktioner separeras ut.

Nackdelen är att du blir bunden till just en ISP och att det därmed kostar mer om du ska byta eftersom någon måste komma ut och koppla om. I övrigt lär det bara vara fördelar, så länge det är en vettig ISP. Personligen tycker jag att Bahnhof verkar lägga mer energi på marknadsföring numera än på faktisk kundnytta, men de verkar sköta sig bättre för kunder som har deras 10G-tjänst låter det som. Kan tänka mig att det är lättare för deras support att faktiskt göra något när problem uppstår när stadsnätet inte sitter där som en bromskloss.

Prismässigt borde det kunna bli betydligt billigare utan stadsnät, baserat på priserna Bahnhof och andra offererar till bostadsrättsföreningar. Under hundralappen för 1000/1000 verkar vara hyfsat standard i Stockholm, medan det som enskild kund i stadsnäten kostar 4-6 gånger mer.

Nje, som du säger verkar tyvärr stadsnäten inte vara så villiga att byta ut sin utrustning för att möjliggöra högre hastigheter. Samtidigt är ju tyvärr 10GBASE-T inte någon populär standard på enterprise-sidan och fram tills väldigt nyligen var det ont om prisvärd hårdvara på konsumentsidan också (fortfarande dyrt, men betydligt billigare än innan), så det sätter nog också stopp.

Man betalade 15K för IP-Only köpta kommunala fiber. Men hur vet man om Bahnhof har kapacitet för att dra en extra lina till radhuset som har IPO/GC som nätägare. Sen blev man lovad att nätet blir kundägd efter 20 år, har gått 8 år sedan installation.

Att bahnhof är duktig protester jag inte, men man har haft problem innan som deras skit router Eltek. Men min ide är att spara så mycket som möjligt, 100 kr för 1Gbit är top notch. Kanske kan man få Srf(samhällsrätt förening) att gå med men jag har ingen makt i föreningen, sen har många bredband hos T2, TelenorgeVimla2.0 och Felia så deras kombo är en fälla, alltså Telia inom IP-Only är samma pris som i Telia stadsnät.

Permalänk
Medlem

En 48x10G switch med ännu snabbare upplänkar kostar mycket mer och tar ofantligt mycket mer energi så jag tror inte det är något i kommer se i stor skala, kommer bara driva upp priserna mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@blunden ja det tycks vara så.

Vad jag kan se så lär nog 2.5G blir standard och snabbt billigare eftersom man hittar det inbyggt även på moderkort numera, men frågan är då om dessa chip är betydligt billigare och att man inte tycker folk behöver mer fart. Nu tycker jag iofs att betala runt 3000kr för att få en media-omvandlare som man behöver för de högre hastigheter inte är så farligt. I alla fall inte för de personer som tycker att det behövs av olika anledningar, antagligen kommer man uppgradera detta inom 10år eftersom befintliga media-omvandlare har ett bäst före datum. Elektroniken åldras osv så någon gång kommer man nog byta, då kanske alla får möjligheten att använda hastigheter upp till 10Gbit.

Men hur ser övriga nätet ut, knutpunkter, utrustning osv. Tuffar allt på i minst 10GbE numera ? Jag antar att switchar fortfarande har 1Gbit portar mot kundernas media-omvandlare. Det finns ju anledning att byta ut om inte kundernas boxar klarar högre hastigheter.

Ja, 2.5Gbit-switchar går att bygga relativt billigt och är precis som 1 Gbit-switchar relativt strömsnålt. Switchar med 5Gbit-portar är ju också ett alternativ, även om de förmodligen drar mer ström. Har inte haft möjlighet att testa den hastigheten eftersom mängden prisvärda switchar som har den är betydligt svårare att hitta och de som jag sett har även stöd för 10Gbit.

Övriga delar av nätet rullar förhoppningsvis på 10Gbit eller mer, men tänk på att överprovisionering gör att uppgradering av switchar närmast kunderna troligen kommer kräva uppgraderingar på ytterligare delar av nätet.

Skrivet av WeAreASmallCompany:

Man betalade 15K för IP-Only köpta kommunala fiber. Men hur vet man om Bahnhof har kapacitet för att dra en extra lina till radhuset som har IPO/GC som nätägare. Sen blev man lovad att nätet blir kundägd efter 20 år, har gått 8 år sedan installation.

Att bahnhof är duktig protester jag inte, men man har haft problem innan som deras skit router Eltek. Men min ide är att spara så mycket som möjligt, 100 kr för 1Gbit är top notch. Kanske kan man få Srf(samhällsrätt förening) att gå med men jag har ingen makt i föreningen, sen har många bredband hos T2, TelenorgeVimla2.0 och Felia så deras kombo är en fälla, alltså Telia inom IP-Only är samma pris som i Telia stadsnät.

Prissättningen i Stockholm beror sannolikt på att det är Stokab som dragit fram fiber till alla flerfamiljshus, så man kan inte utgå från att det går att komma undan med lika låga priser i andra situationer.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden ja just det, vilken blunder av mig.

Såklart har nätet inte dedikerad kapacitet (om man inte betalar för det) för de flesta delar ju på en total kapacitet även om man har en specifik angiven fart på sin uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@blunden ja just det, vilken blunder av mig.

Såklart har nätet inte dedikerad kapacitet (om man inte betalar för det) för de flesta delar ju på en total kapacitet även om man har en specifik angiven fart på sin uppkoppling.

Överprovisioneringen är en av de stora skillnaderna (utöver sådant som faktiska SLA:er rörande nertid etc.) mellan konsument- och företagsabonnemang som motiverar den stora prisskillnaden.

De flesta switcharna med 48 st 1Gbit-portar som används har troligen 2-4 st 10Gbit-portar som upplänk. Sedan kan det mycket väl vara så att enbart 1-2 av dessa används som upplänk eftersom peak aldrig brukar vara högre än så. Nyare switchar kommer givetvis ha betydligt snabbare upplänk-portar, men det gäller ju att alla switchar i kedjan också är någorlunda uppgraderade så att man inte hamnar i situationen att enbart ett väldigt litet antal kunder lätt tar 100% av upplänken.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q