Göra mitt halvsmarta hem helsmart

Permalänk
Medlem

Göra mitt halvsmarta hem helsmart

Jag ska snart flytta från lägenhet till hus och tänkte därför passa på att uppgradera mitt smarta hem.

Jag tänkte skaffa fuktmätare och har sneglat på xiaomis (aqara humidity sensor) och ev ett smart lås.

Jag sitter i dag på lampor och rullgardiner från Ikea samt deras gateway.

Jag har inte lust att använda Ikeas gateway tillsammans med xiomis gateway/hub och ev nån annan gateway från en annan tillverkare utan skulle vilja ha endast en gateway to rule them all.

Ser att många förespråkar Homey men 4000 kr känns lite saftigt. Även Samsung smart things pratas det om men den verkar vara utgående. Finns det nått annat bra alternativ?

Permalänk
Medlem

Ha olika gateways men styr dem via homekit, alexa eller google.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Är du villig att programmera lite? Homebridge + Home Assistant kan köras på t.ex. en RPI

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Är du villig att programmera lite? Homebridge + Home Assistant kan köras på t.ex. en RPI

Ja, det kanske är ett bra alternativ. Att programmera gör jag gärna bara inte det är allt för tidskrävande.

Homebridge, det är väl en apple-produkt? Hur lirar det med icke apple-prylar (tex Google home hub)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Homebridge, det är väl en apple-produkt? Hur lirar det med icke apple-prylar (tex Google home hub)

Nej, Apples heter HomeKit, inte Homebridge

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, Apples heter HomeKit, inte Homebridge

Nu är jag förvirrad

Saxat från https://community.home-assistant.io/t/community-hass-io-add-o...

Homebridge is a server that emulates the iOS HomeKit API, allowing you to control your Home Assistant via Apple devices (including Siri).

Since Siri supports devices added through HomeKit, this means that with Homebridge you can ask Siri to control devices that don’t have any support for HomeKit at all. For instance, you could say:

Siri, unlock the back door.Siri, open the garage door.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Nu är jag förvirrad

Saxat från https://community.home-assistant.io/t/community-hass-io-add-o...

Homebridge is a server that emulates the iOS HomeKit API, allowing you to control your Home Assistant via Apple devices (including Siri).

Since Siri supports devices added through HomeKit, this means that with Homebridge you can ask Siri to control devices that don’t have any support for HomeKit at all. For instance, you could say:

Siri, unlock the back door.Siri, open the garage door.

Korrekt, men det är inte Apple som ligger bakom det.
Det är ett "hack" för att få grejerna att funka ihop med homekit (som är Apples lösning).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Korrekt, men det är inte Apple som ligger bakom det.
Det är ett "hack" för att få grejerna att funka ihop med homekit (som är Apples lösning).

Ok, så det funkar med Android, google assistant osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Ok, så det funkar med Android, google assistant osv?

Homebridge används för att få home assistant att funka med homekit.
Det behövs inte till android.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Homebridge används för att få home assistant att funka med homekit.
Det behövs inte till android.

Ok, tack för info. Då får jag hoppas att Raspberry pi snart kommer tillbaka i lager...

Permalänk
Medlem

Förespråkar Homey. Det är värt pengarna, särskilt eftersom du då är relativt fri i val av efterkommande enheter och där kan spara pengar.

Permalänk
Medlem

Rådfråga ditt försäkringsbolag innan du installerar "smarta" lås. Med fel lösningar så kan din försäkring vara ogiltig.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |