Tile förvärvas av platsdelningstjänsten Life 360

Permalänk
Melding Plague

Tile förvärvas av platsdelningstjänsten Life 360

Genom att gå samman med familjeorienterade Life 360 ska Tiles spårningsbrickor få ett tio gånger så stort nätverk att spåra prylar med.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Aldrig hört talas om Life 360. Men de måste joina sig, det är på tok för lite som har Title Crowd-GPS så det inte känns värt att betala för att vara med. Jag gillar dock inte Tiles nya antimiljötänkande genom att inte göra så det går byta batterier på dem.

Annars har jag nu varit med om att en anti spårningsbrickperson hade fått sin handväska med plånbok stulen. Hennes argument emot spårningsbrickor är att hon har koll på sina grejer och det är helt meningslöst att ha en elektrisk pryl för det, det är bara mycket slarviga personer som kan ha behovet.

Jag ser dessa antispårningsbrickbehov personer lite som anti bilsäkerhetspersoner. När de tar till argument som att de har koll, det är bara vårdslösa förare som ens har behovet.

Däremot finns det såklart vettiga argument, som att det kostar pengar. Och det ökar risken för spårning. Där vederbörande som är rätt för spårning genast bör stänga av sin wifi och Bluetooth på mobilen då det loggas lite varstans.

Permalänk
Medlem

Hur mycket saker tappar folk bort?!
Känns som En lösning som letar efter ett problem.

Och med bonusen om ännu mer spårnings möjligheter av personer. ”Nu även för folk som inte använder Apple”

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Skrivet av mikgus:

Hur mycket saker tappar folk bort?!
Känns som En lösning som letar efter ett problem.

Och med bonusen om ännu mer spårnings möjligheter av personer. ”Nu även för folk som inte använder Apple”

Hur mycket blir folk av med saker borde frågan vara. Att tappa bort är bara en anledning till att något försvinner. Sedan tar man denna risk med vad konsekvenserna blir.
Alltså samma argument emot säkerhetsbälte i bilen. Hur ofta krockar folk med bilen egentligen där säkerhetsbälte hade hjälpt? Inte ofta, majoriteten aldrig någonsin. Och slutsatsen man kan dra är att säkerhetsbälte är onödigt eller?

Att bli av med sina nycklar, körkort osv kan ställa till rejäla kännbara problem . Detta är något som bara inte får inträffa även om risken är liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Hur mycket saker tappar folk bort?!
Känns som En lösning som letar efter ett problem.

Och med bonusen om ännu mer spårnings möjligheter av personer. ”Nu även för folk som inte använder Apple”

Känns lite som de går efter rädslan/"what-if", typ som alla försäkringsbolag eller utökad (fast ändå limiterad) garanti för produkter i affärer. "För bara 500kr extra kommer du bara behöva betala hälften när du köper nya glasögon efter du har tappat bort dem under första året, bra deal va?". Det är bara en bra deal om man verkligen tappar dem såpass ofta

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Har haft rejäl nytta av mina Tiles genom tiderna, nu börjar priset bli helt okej också så jag lär nog köpa nån till.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv

En ren kopia av Apples…men för Android. De slår på trumman med fina ord men det är ännu en gång ett plagiat av en annan produkt. 🤷‍♂️

Köpte en sån pryl för katten. Perfekt, behöver aldrig leta upp katten - vet precis vart den är. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Har haft rejäl nytta av mina Tiles genom tiderna, nu börjar priset bli helt okej också så jag lär nog köpa nån till.

Vad är du hade förlorat om du inte hade Tiles?
Jag försöker tänka om det för mig är en bra produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

En ren kopia av Apples…men för Android. De slår på trumman med fina ord men det är ännu en gång ett plagiat av en annan produkt. 🤷‍♂️

Köpte en sån pryl för katten. Perfekt, behöver aldrig leta upp katten - vet precis vart den är. 😆

Nu har ju Tile funnits låååångt före Apple gjorde sina trackers, men det är ju som vanligt när Apple "lanserar" något...

Skrivet av Minthon:

Vad är du hade förlorat om du inte hade Tiles?
Jag försöker tänka om det för mig är en bra produkt.

En mobiltelefon vid en krock samt ett par nycklar som några smartskaft ryckte från fickan.
I centrala Lund respektive Göteborg ska nämnas, men vistas man i city är det extremt sällan man ser färre än 250 noder i närheten.

Antalet saker jag inte skulle förlorat uteslutande baserat på Tiles blir av förklarliga skäl för många för att räknas, men det underlättar otroligt om man som jag går runt med saker och lägger dem på skumma ställen när man får annat på tankarna. Smidigt att kunna ropa på dem med Google Home också

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

En ren kopia av Apples…men för Android. De slår på trumman med fina ord men det är ännu en gång ett plagiat av en annan produkt. 🤷‍♂️

Köpte en sån pryl för katten. Perfekt, behöver aldrig leta upp katten - vet precis vart den är. 😆

Det är väl snarare Apple som kopierat idén igen och lanserat den och får sina fanboys att tro att dom gjort någon revolution...

Permalänk
Skrivet av Doskii:

Känns lite som de går efter rädslan/"what-if", typ som alla försäkringsbolag eller utökad (fast ändå limiterad) garanti för produkter i affärer. "För bara 500kr extra kommer du bara behöva betala hälften när du köper nya glasögon efter du har tappat bort dem under första året, bra deal va?". Det är bara en bra deal om man verkligen tappar dem såpass ofta

Fast här har man tidigare kunnat köpa en pryl för en struntsumma och sedan har den i många år utan någon större kostnad mer än batteribyte. Så kostnaden har varit försumbar. Detta ska ej jämföras med en dyr försäkring.

Nu vill vissa av dessa brickor höja kostnaden, men då kan man byta tillverkare.

Permalänk
Skrivet av anon336981:

En ren kopia av Apples…men för Android. De slår på trumman med fina ord men det är ännu en gång ett plagiat av en annan produkt. 🤷‍♂️

Precis. Och samma sak gäller telefoner. Före 2006 när Apple lanserade sin iPhone så fanns det inga mobiltelefoner. Kort därefter började Nokia och Ericsson att sälja telefoner utan dess like och kopierade Apple rakt av.

Eller var det inte så? Precis samma som att Tile har haft crowfonding i deras brickor så otroligt många år innan Apple lanserade deras.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Precis. Och samma sak gäller telefoner. Före 2006 när Apple lanserade sin iPhone så fanns det inga mobiltelefoner. Kort därefter började Nokia och Ericsson att sälja telefoner utan dess like och kopierade Apple rakt av.

Eller var det inte så? Precis samma som att Tile har haft crowfonding i deras brickor så otroligt många år innan Apple lanserade deras.

Absolut. Glöm inte hjulet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Absolut. Glöm inte hjulet också.

För att inte prata om elbilen som Apple kommer att uppfinna om några år... Ska bli spännande att se hur en elbil kan tänkas se ut och funka
Tur att Spotify finns iaf annars hade nog Apple uppfunnit någon typ av manick som man kunde lagra musik på och spela upp genom hörlurar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hur mycket blir folk av med saker borde frågan vara. Att tappa bort är bara en anledning till att något försvinner. Sedan tar man denna risk med vad konsekvenserna blir.
Alltså samma argument emot säkerhetsbälte i bilen. Hur ofta krockar folk med bilen egentligen där säkerhetsbälte hade hjälpt? Inte ofta, majoriteten aldrig någonsin. Och slutsatsen man kan dra är att säkerhetsbälte är onödigt eller?

Att bli av med sina nycklar, körkort osv kan ställa till rejäla kännbara problem . Detta är något som bara inte får inträffa även om risken är liten.

Din jämförelse haltar något då du riskerar inte att dö genom att tappa bort en plånbok men gör det om du inte använder bälte.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Skrivet av Zargoz:

Din jämförelse haltar något då du riskerar inte att dö genom att tappa bort en plånbok men gör det om du inte använder bälte.

Att tappa bort en plånbok riskera att råka ut för identitetstöld och alla problem att uppstå så är det inte många som precis begår självmord för detta, det är dock ett extremt stort problem som man absolut inte vill uppleva.
Sannolikheten att man är med i en trafikolycka där bilbälte hjälpe och inte stjälpte en är otroligt osannolikt att man som enskild individ råkar ut för. De som dog i vilket fall så är säkerhetsbälte irrelevant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slusk:

För att inte prata om elbilen som Apple kommer att uppfinna om några år... Ska bli spännande att se hur en elbil kan tänkas se ut och funka
Tur att Spotify finns iaf annars hade nog Apple uppfunnit någon typ av manick som man kunde lagra musik på och spela upp genom hörlurar...

Jag tror att bilen har innovativa runda hörn…med inbyggd iTunes. Bilen kan enbart laddas med MagSafe, för att jävlas med industristandard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag ser dessa antispårningsbrickbehov personer lite som anti bilsäkerhetspersoner. När de tar till argument som att de har koll, det är bara vårdslösa förare som ens har behovet.

Däremot finns det såklart vettiga argument, som att det kostar pengar. Och det ökar risken för spårning. Där vederbörande som är rätt för spårning genast bör stänga av sin wifi och Bluetooth på mobilen då det loggas lite varstans.

Precis. Jag värderar min integritet högre än värdet av denna tjänsten då jag inte vill göra det enklare att spåra mig. Skiter man i sådant så är det ju bara att köra på!
Edit: Jag kör då även utan bluetooth och wifi i telefonen som du förespråkar

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Absolut. Glöm inte hjulet också.

Det är trevligare att bara erkänna att du hade fel vad det gäller Tile. De har funnits sen 2012.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Det är trevligare att bara erkänna att du hade fel vad det gäller Tile. De har funnits sen 2012.

Fel? Nej. Aldrig hört talas om Tilde, någonsin. Om de nu haft så marknadskraftiga produkter skulle alternativ sällan till aldrig slå sig förbi.

Tile höll tydligen inte längre än att livnära sig på crowfunding för att sen köpas upp, men VD’n skrattar hela vägen till banken.

Håller mig till Apple. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Fel? Nej. Aldrig hört talas om Tilde, någonsin. Om de nu haft så marknadskraftiga produkter skulle alternativ sällan till aldrig slå sig förbi.

Tile höll tydligen inte längre än att livnära sig på crowfunding för att sen köpas upp, men VD’n skrattar hela vägen till banken.

Håller mig till Apple. 🤷‍♂️

Du sa ju att Tile hade kopierat Apple Du står fast vid det alltså?

Permalänk
Skrivet av anon336981:

Fel? Nej. Aldrig hört talas om Tilde, någonsin. Om de nu haft så marknadskraftiga produkter skulle alternativ sällan till aldrig slå sig förbi.

Fel? Nej. Aldrig hört talas om Apple, någonsin. Om de nu haft så marknadskraftiga produkter skulle alternativ sällan till aldrig slå sig förbi.

Tile har varit väldigt välkända. Inget problem med att folk ej kände till dem. Däremot deras tjänst för att dela data har kostat en slant och det har varit lite omständligt att aktivera den. Detta leder till att nästan ingen hade tjänsten och meningen med att då betala för den minskar.

Man kan ha åsikten att Apples är bättre på hur många sätt som helst, det finns många argument. Använd dock inte då felaktiga argument. Jag själv skulle skaffa en Apple Airtags direkt om den fick fullt stöd för i Android.

Angående dessa tags så kände man ej till att de fanns, så har man troligen ej besökt Clas Olsson heller. Då chipolo varianten låg mycket välskyltat där i snart 10år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Du sa ju att Tile hade kopierat Apple Du står fast vid det alltså?

Fel? Ja, Tile kom först. Jag har inga problem att erkänna att jag inte ens VISSTE att Tile fanns. Nu finns det inte mer, annat än uppköpt av ett annat företag. Kanske skippar de prenumerationsavgifter och annat trams för att produkten ska fungera likvärdigt. Kul att de syntes på nyhetssidorna, nu kanske folk får upp ögonen för företaget. The more the merrier, men sämre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fel? Nej. Aldrig hört talas om Apple, någonsin. Om de nu haft så marknadskraftiga produkter skulle alternativ sällan till aldrig slå sig förbi.

Tile har varit väldigt välkända. Inget problem med att folk ej kände till dem. Däremot deras tjänst för att dela data har kostat en slant och det har varit lite omständligt att aktivera den. Detta leder till att nästan ingen hade tjänsten och meningen med att då betala för den minskar.

Man kan ha åsikten att Apples är bättre på hur många sätt som helst, det finns många argument. Använd dock inte då felaktiga argument. Jag själv skulle skaffa en Apple Airtags direkt om den fick fullt stöd för i Android.

Angående dessa tags så kände man ej till att de fanns, så har man troligen ej besökt Clas Olsson heller. Då chipolo varianten låg mycket välskyltat där i snart 10år.

Har aldrig haft några ärende på Clas Ohlsson, så nej.

Permalänk
Skrivet av anon336981:

Fel? Ja, Tile kom först. Jag har inga problem att erkänna att jag inte ens VISSTE att Tile fanns. Nu finns det inte mer, annat än uppköpt av ett annat företag. Kanske skippar de prenumerationsavgifter och annat trams för att produkten ska fungera likvärdigt. Kul att de syntes på nyhetssidorna, nu kanske folk får upp ögonen för företaget. The more the merrier, men sämre.

Väldigt många företag är uppköpta av andra företag. Det gäller både teknik och framförallt mat. Nä vi går till matbutiken så ser vi en drös märken, vilket ofta ägs av bara några få företag.

Dock har Tile gått skit på flera sätt. Apples intåg på marknaden när de har lättare att få folk att hjälpas åt var en riktig kastastrof och de vidtar nu extrema åtgärder som drabbar konsumenter. Som ej utbytbara batterier.

Sedan Tile om de var först. Det har funnits väldigt många spårningsbrickor från olika företag som Chipolo. Jag är tveksam till att Tile var först, bara att de ett tag var överlägsen störst och hade de bästa produkterna. Där nu Apples intåg kan förändra både dessa.

Säkerligen finns det fler Tileanvändare i världen än AppleAirtags. Men vi Tileanvändare betalar oftast inte en öre in Tile nu längre, vilket innebär att de inte får in mer pengar för detta. Och frågan är vilken företag som säljer mest och drar in mest pengar på det, säkerligen är det Apple idag.

Permalänk
Medlem

Och jag som trodde att det var Amazon som skulle köpa dem... Jaja. Rätt givet att de skulle bli uppköpta. Det är, så att säga, "not a product but a feature".

Citat:

Säkerligen finns det fler Tileanvändare i världen än AppleAirtags.

De har sålt 35 miljoner tags, men många har säkert köpt mer än en:

https://www.cnbc.com/2021/04/27/apple-airtags-versus-tile-tra...

Problemet är att det inte finns någon anledning att jämföra med antalet Airtags, eftersom alla iOS-grejor hjälper till att hitta en försvunnen tag. Apple säger att det nu finns över en miljard aktiva iPhones:

https://www.theverge.com/2021/1/27/22253162/iphone-users-tota...

(Sen gillar jag inte att Apple Sherlockar andra, men i just det här fallet blir slutprodukten bättre med ett stort företag bakom den.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av anon336981:

Köpte en sån pryl för katten. Perfekt, behöver aldrig leta upp katten - vet precis vart den är. 😆

Det var smart! Vad är det för pryl, och hur funkar det? Varför köpte du inte en GPS halsband för? Vad är fördelar, nackdelar? Vad tycker katten om den, har du den i halsbandet? Hänger den?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mammabrada:

Det var smart! Vad är det för pryl, och hur funkar det? Varför köpte du inte en GPS halsband för? Vad är fördelar, nackdelar? Vad tycker katten om den, har du den i halsbandet? Hänger den?

En sån spårningsgrej från Apple. Airtags, tror jag de heter. Bara en massa gå- och cykelvägar här så Airtag'en får hela tiden uppdateringar av folk som passerar. Vet inte vad fördelen är, men det var bara att dra ut en lapp ur Airtag'en och sen hittade telefonen den och jag trädde på den i kattens halsband.

Hade ingen aning om att det fanns GPS halsband. Jag gillar att jag inte behöver göra ett dugg mer än att öppna appen och se vart katten senast var. Inga avgifter, prenumerationer eller annat trams.

Permalänk
Skrivet av anon336981:

En sån spårningsgrej från Apple. Airtags, tror jag de heter. Bara en massa gå- och cykelvägar här så Airtag'en får hela tiden uppdateringar av folk som passerar. Vet inte vad fördelen är, men det var bara att dra ut en lapp ur Airtag'en och sen hittade telefonen den och jag trädde på den i kattens halsband.

Hade ingen aning om att det fanns GPS halsband. Jag gillar att jag inte behöver göra ett dugg mer än att öppna appen och se vart katten senast var. Inga avgifter, prenumerationer eller annat trams.

Ok, tack. Ska kolla upp Apple Airtags!