FPS problem med Acer Nitro N50-610 stationär dator

Permalänk
Medlem

FPS problem med Acer Nitro N50-610 stationär dator

Tja,

Specs:
Intel i5-10400F
RTX 2060
16GB RAM
512GB SSD

Köpte denna Acer dator i början av året och har varit väldigt nöjd med den tills nu. Jag spelar ungefär endast CSGO och har aldrig haft något problem med datorns prestanda på detta spelet förr. Nu nyligen har jag märkt att jag får väldigt ofta fps-drop till cirka 150 fps när min average brukade ligga på 250-300fps förr. Detta påverkar mig väldigt mycket negativt då det helt enkelt blir jobbigare att skjuta osv.

Jag har sökt på youtube, forums men inte fått svar på vad det är som hänt med min dator och varför den presterar såhär. Jag har bland annat testa stänga av massa onödiga saker som t.ex bakgrundsappar utan framgång. Jag undrar nu helt enkelt ifall det är någon som har en aning om vad problemet kan vara.

Tack i förhand.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av melsoom:

Tja,

Specs:
Intel i5-10400F
RTX 2060
16GB RAM
512GB SSD

Köpte denna Acer dator i början av året och har varit väldigt nöjd med den tills nu. Jag spelar ungefär endast CSGO och har aldrig haft något problem med datorns prestanda på detta spelet förr. Nu nyligen har jag märkt att jag får väldigt ofta fps-drop till cirka 150 fps när min average brukade ligga på 250-300fps förr. Detta påverkar mig väldigt mycket negativt då det helt enkelt blir jobbigare att skjuta osv.

Jag har sökt på youtube, forums men inte fått svar på vad det är som hänt med min dator och varför den presterar såhär. Jag har bland annat testa stänga av massa onödiga saker som t.ex bakgrundsappar utan framgång. Jag undrar nu helt enkelt ifall det är någon som har en aning om vad problemet kan vara.

Tack i förhand.

Först och främst välkommen till Sweclockers

Har du öppnat datorn och kontrollerat att alla fläktar fungerar och inte är igentäppta av damm? Du kan även ladda hem hwmonitor och logga maxtempen när du spelar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Först och främst välkommen till Sweclockers

Har du öppnat datorn och kontrollerat att alla fläktar fungerar och inte är igentäppta av damm? Du kan även ladda hem hwmonitor och logga maxtempen när du spelar.

Tack så mycket

Jag har öppnat datorn och det såg bra ut. Det var inte alls mycket damm i datorn och det fläktarna fungerar och de är inte igentäppta av damm. Jag laddade även ned HWMONITOR och såg att min GPU nådde cirka 73C när jag spelade något på CSGO som ej var så krävande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av melsoom:

Tack så mycket

Jag har öppnat datorn och det såg bra ut. Det var inte alls mycket damm i datorn och det fläktarna fungerar och de är inte igentäppta av damm. Jag laddade även ned HWMONITOR och såg att min GPU nådde cirka 73C när jag spelade något på CSGO som ej var så krävande.

Har du testat olika drivrutiner? Kanske nån Nvidia-drivrutin som ställer till med problem så testa att uppdatera alt. installera en äldre drivrutin.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Har du testat olika drivrutiner? Kanske nån Nvidia-drivrutin som ställer till med problem så testa att uppdatera alt. installera en äldre drivrutin.

Jag har testat att ladda ner en annan Nvidia-drivrutin, men det blev tyvärr ingen skillnad. Jag testade även HWmonitor när jag pressade datorn på CS. Min GPU nådde runt 80grader vilket är väldigt högt. Jag läste lite om att man kunde undervolta sitt grafikkort och valde att testa detta själv. Nu har GPUns temperaturer sänkts och jag har märkt att datorn presterar lite bättre. Dock så känns det fortfarande inte lika bra som det gjorde när datorn var nyköpt. Vet inte vad som har orsakat detta temperaturproblemet men det verkar iallafall som om problemet är relaterat till min GPU kanske. Borde jag kanske uppgradera någon fläkt i datorn?

Permalänk
Medlem

Har du kollat om det potentiellt finns några dammfilter som kan vara igensatta?

Vad det ser ut på bilderna så ser det chassit inte ut att ha något vidare luftflöde. Ser väldigt tätt ut på fronten. Prova att jämföra temperaturer och prestanda med chassits sidopanel på och av. Får du OK temperaturer och prestanda med den AV så kan du ha luftflödesbekymmer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Har du kollat om det potentiellt finns några dammfilter som kan vara igensatta?

Vad det ser ut på bilderna så ser det chassit inte ut att ha något vidare luftflöde. Ser väldigt tätt ut på fronten. Prova att jämföra temperaturer och prestanda med chassits sidopanel på och av. Får du OK temperaturer och prestanda med den AV så kan du ha luftflödesbekymmer.

Ska testa detta senare idag. Tack för svaret.