Funderingar kring Mesh nätverkslösning

Permalänk
Medlem

Funderingar kring Mesh nätverkslösning

Ber om ursäkt för lång tråd, hoppas nån hjälpsam själv orkar läsa igenom då det är svårt att förklara sig kort utan att ge en bra helhetsbild av det hela. Är tacksam för input.

Har funderat på att uppgradera vår nätverkslösning då jag funderar på adda lite smarta prylar samt eventuellt skaffa några wifi övervakningskameror (kanske EufyCam 2 Pro eller något liknande) så småningom. Har lite beslutsångest och funderingar då det finns flera olika alternativ men har svårt att avgöra vilkendera då jag inte personligen har någon erfarenhet av systemen.

Bor i en villa som är som "två villor i en" alltså två fristående sidor som är fast i varandra, den andra sidan har vi fått ärva. ca 120m² + 130m² (tvåvånings)

Förtillfället använder jag 100/100Mbit fiberanslutning med fibermodem+router combo enhet som följt med från min ISP som jag har möjlighet att konffa som jag vill (eller ja åtminstone enligt vad den erbjuder som är rätt så basic jämfört med t.ex. en ASUS router men finns iallafall all basfunktionalitet man förväntar sig från en router + några basic brandvägg funktioner och MAC filtrering som jag använder t.ex. för extra säkerhet). Modemet funkar helt bra med kabel och Wifi 2.4GHz funkar någorlunda stabilt på vår sida både på första och övre våningen men 5GHz av nån anledning har aldrig riktigt funkat 100%, kan bli korta frånkopplingar då och då även då signalstyrkan är godtycklig. Dragit kabeluttag till endast två rum där det behövs för dator + NAS samt modemet sitter i vardagsrummet men t.ex. TV:n är kopplad bara via wifi då jag ogärna börjar dra en massa kablar och finns ju som sagt i samma rum där fibermodemet/routern ligger.

Så nu har jag funderat hur man smartast expanderar Wifi runt byggnaden (även till andra sidan där det inte finns något nät som bäst då det är ingen som bor där förtillfället men används till viss mån och kunde tänka koppla de digitala värmelementen t.ex. via wifi så jag kan styra temperaturen från vår sida) och eventuellt till utsidan/bilgaraget (vi har en gammal ladugård liknande gammal stockbyggnad som inte är destomera värmeisolerad (inte så mycket varmare än på utsidan) men dit finns åtminstone ett par eluttag så man kunde koppla in nån AP men behöver säkert va nån utomhus AP som är speccad att klara typ -20C. Är ca 20-30 m från huset till ladugård/uthuset/bilgaraget där jag tänkte möjligtvis placera nån utomhus mesh AP.

Första frågan är väl, hur göra med fibermodem+router boxen dit fibern kommer in, har nån erfarenhet av att köra dubbla NAT läge t.ex. som en del Mesh system tycks klara av, orsaken varför jag väldigt ogärna skulle sätta min fibermodem+router combo i bryggad läge är ju att datorn och NASen är direkt kopplad till den och vill nog gärna ha allt bakom NAT så tänkte t.ex. om man skulle skaffa ett par Mesh enheter och stänga av Wifi på fibermodem/router boxen och koppla in en Mesh enhet via kabel i vardagsrummet där modemet + TV:n finns och agera router för Mesh systemet. (där oxå det mesta surfandet via surfplattor görs) men köra bägge i NAT läge. Blir väl att man får t.ex. port forwarda två ggr ifall nån wifi enhet skulle kräva det? Men hur funkar det sådär generellt, blir det ostabilit, långsamt då det behövs gå via fler noder? Nån som har erfarenhet? Hur funkar t.ex. streaming från NASen (kopplad via kabel till fibermodem+router boxen) till TV:n (bakom Mesh systemet) i såna fall?

Har inte höga krav va gäller hastigheten vid wifi Access punktarna, bara det funkar för TV:n (Chromecast, streaming via NASen osv) övervakningskameror + eventuellt några smarta lösningar (idagsläget är väl enkla wifi kopplade strömuttag mest på tapeten och sen kanske smart ytterdörr klocka t.ex.). Tänker att jag behöver väl minimi 2st inomhus Mesh enheter (ena är kopplad via ethernet kabel till fiberboxen/routern) och den andra nånstans på "andra sidan" + en utomhus mesh enhet. Är ganska djupt involverad i att använda Google Assistenten/Home men vet ej riktigt vad för nytta man får av att ha Google home support direkt i Mesh systemet (men tycks vara "a thing" att det finns endera Alexa eller Google Home eller Apple Homekit stöd vad det sen innebär i praktiken så om det är nån vits med det så är det nog Google home som gäller för min del isåfall).

Funderar dock om man borde skaffa Wifi 6 Mesh system för att va mera framtidssäker och lär ska vara mera strömsnål i drift med enheter som stöds då man ändå skaffar, det borde väl inte spela nån roll om fibermodem+routern är bara en enkel wifi 5 enhet ifall en Mesh agerar Wifi 6 router för wifi nätverketet då den är kopplad till en fibermodem+router via kabel.

Alla synpunkter är välkomna även om de tacklar bara en bråkdel av ärendet.

EDIT: Har möjlighet att konffa static routes vilket borde göra det en aning enklare att hantera NAT -> NAT om man konffar huvud mesh enheten som en statisk route på fibermodem/routern.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Fiber har väl inte modem? Det är isf en renodlad router. Den bör ju alltid sitta först i ledet och allt innanför hemmet efter den.
Dubbel-NAT? Absolut inte.

Väldigt mycket text, vad är grundfrågorna? Bryt ned allt till en punktlista exempelvis för vad du vill ha.

Utöka WiFi: Mesh med kabel backhaul är minst sämst och vanliga AP's strategiskt placerat är bäst. Stäng gärna av det trådlösa i routern du fick från leverantören om AP's (Accesspunkter) täcker hela ytan du vill eller om den är dumt placerad.

Så många enheter som möjligt bör vara kabelanslutna för att minska trängsel i luften och eventuella störningar.

Permalänk
Medlem

Är bara en sån box jag har https://genexis.eu/content/uploads/2020/10/DRG-7000-Series-Da...

På nätet ser jag vissa har liknande funderingar och det talas om fibermodem + router combo devices (kanske inte vanligt i Sverige att man bakar in allt i en låda men som tycks va ganska vanlig praxis bland vissa operatörer i Finland tydligen).

På tal om Double NAT så dök det speciellt upp när jag kollade på Amazon Eero 6 mesh system, finns ju officiella guider på det också på deras hemsida hur man ställer in så därför blev jag lite nyfiken hurpass bra det funkar om nån testat något liknande: https://support.eero.com/hc/en-us/articles/207621056-How-do-I...-

Sen att ställa in tvärtom att endast min nuvarande router som NAT och mesh som bryggad är ju inte heller så vidare idé om man ska sammankoppla fler än en enhet och förlorar en del funktionaliteter i mesh systemet. Däremot är kablarna som dragits redan såpass korta att behöver jag skaffa ytterligare en skild router (t.ex. skaffa en Ubiquiti sådan ifall jag skulle välja gå in för det märket) och flytta så att min dator + nas körs via den så kanske det skulle lyckas om jag ställer det precis bredvid det gamla routern men kablarna är rätt så korta så hamnar skarva eller dylikt men hade varit fint om man kunnat låta kablarna vara som de är och bara plugga in sen via ethernet kabel till en mesh enhet som agerar NAT för bara mesh systemet och få datorn + NASen körd via nuvarande router men ändå få allt bakom NAT och att de alla kan tala med varandra oberoende. Men kan hända att det blir mer jobb än vad det är värt.

Så den väsentliga frågan är väl om det funkar att köra:

ISP Router (NAT, för ethernet kablage mellan dator och NAS) -> kopplat via kabel till en "main" Mesh device/router (NAT) -> Övriga Mesh access pointar och alla behöver väl kunna samtala med varandra (eller ja inte alla enheter men i princip om det finns behov av det så) om det handlar t.ex. att streama från NASen till TV:n som vore kopplad via Wifi eller t.ex. komma åt övervakningssystemet (kopplad via Wifi) om jag sitter vid datorn t.ex.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du ska inte ha dubbel-nat, om du konfar rätt kan det funka men det kan ge mer problem i slutändan kanske.
Du kan välja att ta bort leverantörerns router sålänge du kan konfa VLAN (IPTV, telefoni) på mesh-routern.

Skarva inte kablar, använnd kopplingsdon eller köpa alt. pressa egna.

WAN (Inkommande anslutning) - > Router - > (Eventuell Switch) - > Alla övrig enheter (Datorer, TV etc)