Soundbar HW-q800a vs HW-q810a.

Permalänk
Medlem

Soundbar HW-q800a vs HW-q810a.

Vad är det för skillnad mellan hw-q800a och hw-q810a, vilken är bättre? Är sugen på att köpa q800a men såg att 810a har bättre pris nu under BF.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har varit och provlyssnat Samsung HW-Q810A. Det lät så illa att jag blev övertygad att butiken lyckats installera det fel på något vis. Lät som en pc-högtalare från 90-talet. Har testat 3 butiker till denna vecka. Alla har låtit lika dåligt. Burk burk.. Tror fortfarande att butikerna måste göra ngt fel.. men efter 4 butiker och alla med kass ljud så vågar jag tyvärr inte köpa den.

Kan det vara att butikerna kör någon wirelessgrej som inte fungerar? Har någon hört denna limpa låta bra?

Permalänk
Medlem

En fråga för @Samsung kanske?

Jag undrar samma sak fast för Q900A och Q910A.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av inzejjn:

Vad är det för skillnad mellan hw-q800a och hw-q810a, vilken är bättre? Är sugen på att köpa q800a men såg att 810a har bättre pris nu under BF.

Skrivet av Darshiva:

Hej!
Jag har varit och provlyssnat Samsung HW-Q810A. Det lät så illa att jag blev övertygad att butiken lyckats installera det fel på något vis. Lät som en pc-högtalare från 90-talet. Har testat 3 butiker till denna vecka. Alla har låtit lika dåligt. Burk burk.. Tror fortfarande att butikerna måste göra ngt fel.. men efter 4 butiker och alla med kass ljud så vågar jag tyvärr inte köpa den.

Kan det vara att butikerna kör någon wirelessgrej som inte fungerar? Har någon hört denna limpa låta bra?

Skrivet av KAD:

Tur för er att jag aldrig slutar jobba

Jag kollar på det, men kan inte lova ett svar innan BF är slut. På våran hemsida hittar ni all relevant information och för utförligare test finns exempelvis Rtings https://www.rtings.com/soundbar/reviews/samsung/hw-q900a

//Pontus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darshiva:

Hej!

Ljud&Bild topptestar den så man blir ju lite undrande.

https://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/samsung-hw-q810a/?a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delmar78:

Ljud&Bild topptestar den så man blir ju lite undrande.

https://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/samsung-hw-q810a/?a...

Exakt, jag åkte till Elgiganten för att köpa efter att ha läst reviews på den (vägrar köpa ljud jag inte hört). Har en Samsung TV och ville minimera krångel. Så jag var verkligen en självklar kund.
Vill förresten fortfarande köpa den, så ska in på ngt ställe imorgon o ta en lyssning till. Men låter det lika illa på femte stället så får det bli en Sonos eller JBL istället :/

Permalänk
Medlem

Utan att veta detta med 100% säkerhet för årets modeller så skulle jag tro att skillnaden mellan HW-Q800A och HW-Q810A, HW-Q900A och HW-Q910A etc. endast handlar om regionala namnskillnader. Samsung brukar göra så med sina soundbars.

Exempelvis hette 2019 års HW-Q80R istället HW-Q86R samt HW-Q90R istället HW-Q96R i Sverige. Produkterna i sig brukar i övrigt vara identiska. Det faktum att butikerna som säljer HW-Q800A alla är baserade utanför Sverige stärker också denna tes.

Permalänk
Medlem

Rörande tester av Atmos-soundbars i butik skulle jag tro att det är ganska svårt. Åtminstone surround-effekten samt även basen lär försvinna helt i de gigantiska rum med högt i tak som vi ofta pratar om när det gäller butiker. Möjligheten för de vinklade sido- och topp-högtalarna att studsa ljudet mot väggar och tak försvinner samt att akustiken i de lokalerna ofta kan vara vedervärdig. Därmed är nog det bästa att läsa recensioner och sedan testa hemma och i värsta fall lämna tillbaka produkten om den inte låter bra.

Som en orelaterad observation kan jag personligen tycka att det är lite lustigt att Samsung tillsynes har nedgraderat 8xx-serien av sina soundbars 2021 och 2020 jämfört med 2019. Nu får dessa bara 3.1.2 istället för 5.1.2 och verkar även på andra sätt vara aningen sämre, om än några centimer lägre på höjden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Utan att veta detta med 100% säkerhet för årets modeller så skulle jag tro att skillnaden mellan HW-Q800A och HW-Q810A, HW-Q900A och HW-Q910A etc. endast handlar om regionala namnskillnader.
[..]
Produkterna i sig brukar i övrigt vara identiska. Det faktum att butikerna som säljer HW-Q800A alla är baserade utanför Sverige stärker också denna tes.

Regionsskillnaden finns definitivt. Frågan är ju dock om det finns andra skillnader också. Det är syftet med att över huvud taget ha olika modellbeteckningar som är intressant eftersom båda modellerna faktiskt går att köpa från Sverige.

Manualen på Samsungs svenska hemsida för Q910A gäller även för Q900A. Specifikationssidan är ytterst fattig, men skiljer inte på modellerna. Men den har också en asterisk om att "vi ändrar specen när vi vill utan att säga något", typ. Om man tittar på unboxing-videor på Yoube så är de manualerna man ser där bara för Q900A.

Skrivet av blunden:

Som en orelaterad observation kan jag personligen tycka att det är lite lustigt att Samsung tillsynes har nedgraderat 8xx-serien av sina soundbars 2021 och 2020 jämfört med 2019. Nu får dessa bara 3.1.2 istället för 5.1.2 och verkar även på andra sätt vara aningen sämre, om än några centimer lägre på höjden.

Diffrentierat? Jag har inte orkat kolla på tidigare års modeller, men i år verkar det finnas en Q850A som har 5.1.2, RTINGS har recension av den. Den finns dock inte på Samsungs svenska hemsida eller på prisjakt, inte heller som Q860A som man skulle kunnat misstänka. Så det paketet går nog inte att köpa i europa.

Man verkar kunna köpa en Q900A/Q910A och köpa till bakhögtalarna för sig (SWA-9500S, om man kan få tag på dem) och då i praktiken få en Q950A/Q960A -- så det kan vara samma upplägg på Q810A, men jag har inte kollat på Q810-manualen så jag vet inte om den också har ett avsnitt om att lägga till extra bakhögtalare. Jag har inte heller sett någon dokumentation på att det faktiskt är just SWA9500S som ingår i Q950A/Q960A-paketet.

Som ytterligare orelaterad observation kan man också säga att Samsungs manualer och svenska hemsida lämnar en del att önska, med avseende på dokumentation om vilka Samsung-specifika funktionaliteter som fungerar med vilka Samsung-TV. Jag fick gå till amazon.com för att få reda på att Q-Symphony (TV-högtalare + Soundbar samtidigt) funkar med "vissa" 2020 års TV och att "SpaceFit" (rumskorrigering) bara fungerar med 2021 års TV, Q70 och högre. Fast det gäller ju Q900A då, vad som gäller Q910A kan jag ju inte veta...

Permalänk
Medlem

Det är enbart regionerna som skiljer sig som sagt, Q900A verkar ju exempelvis endast säljas av ComputerSalg, som dels inte är svenskt och säkerligen har importerat den från någon annan marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rebact:

Det är enbart regionerna som skiljer sig som sagt

Källa? Jag väntar nog hellre på att @Samsung svarar, om du inte också råkar vara anställd på bolaget i fråga.

Vad är syftet med olika modellbeteckningar om produkterna är lika? Att vara allmänt konsumentfientlig och göra det svårare för kunden att ta reda på vilka egenskaper produkten egentligen har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Regionsskillnaden finns definitivt. Frågan är ju dock om det finns andra skillnader också. Det är syftet med att över huvud taget ha olika modellbeteckningar som är intressant eftersom båda modellerna faktiskt går att köpa från Sverige.

Manualen på Samsungs svenska hemsida för Q910A gäller även för Q900A. Specifikationssidan är ytterst fattig, men skiljer inte på modellerna. Men den har också en asterisk om att "vi ändrar specen när vi vill utan att säga något", typ. Om man tittar på unboxing-videor på Yoube så är de manualerna man ser där bara för Q900A.

Ja, det kan man ju alltid undra. Har dock inte hittat något av värde som skiljer mellan dem. Ljudprestandan ska vad jag vet vara identisk.

Att båda modellerna finns att köpa i Sverige beror enbart på gråimport dock, inte att modellen officiellt säljs här.

Skrivet av KAD:

Diffrentierat? Jag har inte orkat kolla på tidigare års modeller, men i år verkar det finnas en Q850A som har 5.1.2, RTINGS har recension av den. Den finns dock inte på Samsungs svenska hemsida eller på prisjakt, inte heller som Q860A som man skulle kunnat misstänka. Så det paketet går nog inte att köpa i europa.

Man verkar kunna köpa en Q900A/Q910A och köpa till bakhögtalarna för sig (SWA-9500S, om man kan få tag på dem) och då i praktiken få en Q950A/Q960A -- så det kan vara samma upplägg på Q810A, men jag har inte kollat på Q810-manualen så jag vet inte om den också har ett avsnitt om att lägga till extra bakhögtalare. Jag har inte heller sett någon dokumentation på att det faktiskt är just SWA9500S som ingår i Q950A/Q960A-paketet.

Aha, ja så kan det vara. Om den modellen inte ens säljs här är det ju lite tråkigt dock, åtminstone om inte priset på 7.1.2-modellerna justerats nedåt.

Åtminstone historiskt har de bakre högtalarna man kan köpa till inte varit samma som inkluderas i paketet för de dyrare modellerna. Det kan ju givetvis ha ändrats, men om du inte hittar information som säger att de är samma bör du anta att så inte är fallet.

Skrivet av KAD:

Som ytterligare orelaterad observation kan man också säga att Samsungs manualer och svenska hemsida lämnar en del att önska, med avseende på dokumentation om vilka Samsung-specifika funktionaliteter som fungerar med vilka Samsung-TV. Jag fick gå till amazon.com för att få reda på att Q-Symphony (TV-högtalare + Soundbar samtidigt) funkar med "vissa" 2020 års TV och att "SpaceFit" (rumskorrigering) bara fungerar med 2021 års TV, Q70 och högre. Fast det gäller ju Q900A då, vad som gäller Q910A kan jag ju inte veta...

För den typen av funktioner styrs det av vad TV:n har stöd för så det är där man får titta, ja. Håller dock med om att Samsung är dåliga på att skriva ut detaljerade specifikationer generellt, vilket är synd.

Permalänk
Medlem

Har googlat runt utav bara f-n nu och den enda skillnaden jag kan hitta är att 810an är för den europeiska marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delmar78:

Har googlat runt utav bara f-n nu och den enda skillnaden jag kan hitta är att 810an är för den europeiska marknaden.

Misstänkte det, men tack för att du lade tid på att kolla upp saken.

Läste lite mer om den och blev lite fundersam efter att ha läst rtings-recensionen där det låter som att den måste downmixa ljudet till stereo. Då undrar man ju vad poängen med topp-kanalerna är. Dolby Atmos utan åtminstone virtuella bakre kanaler känns lustigt.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av inzejjn:

Skrivet av KAD:

Skrivet av blunden:

Utan att veta detta med 100% säkerhet för årets modeller så skulle jag tro att skillnaden mellan HW-Q800A och HW-Q810A, HW-Q900A och HW-Q910A etc. endast handlar om regionala namnskillnader. Samsung brukar göra så med sina soundbars.

Exempelvis hette 2019 års HW-Q80R istället HW-Q86R samt HW-Q90R istället HW-Q96R i Sverige. Produkterna i sig brukar i övrigt vara identiska. Det faktum att butikerna som säljer HW-Q800A alla är baserade utanför Sverige stärker också denna tes.

Skrivet av KAD:

Skrivet av KAD:

Källa? Jag väntar nog hellre på att @Samsung svarar, om du inte också råkar vara anställd på bolaget i fråga.

Vad är syftet med olika modellbeteckningar om produkterna är lika? Att vara allmänt konsumentfientlig och göra det svårare för kunden att ta reda på vilka egenskaper produkten egentligen har?

Q910A och Q960A är anpassade för standarder för den nordiska marknaden, och har t.ex. bruksanvisning på lokalt språk

Med andra ord, hittar ni ingen skillnad i specifikationerna så är det regionala skillnader som avgör.

//Pontus