Systemet upptäcker inte grafikkortet, drivrutinsproblem?

Permalänk
Medlem

Systemet upptäcker inte grafikkortet, drivrutinsproblem?

Har ett litet problem gällande ett grafikkort, ett gtx 760. Har testat det nu i min vanliga dator, där det fungerar hur bra som helst. Men så fort jag stoppar det i den dator jag vill använda det i (MSI Z97 med i5 4690k), så får jag ingen bild ur grafikkortet. Samma sak hände med ett Z77 kort och en i5 2500k. Moderkortets VGA-Led lös rött vilket jag antar betyder att det är något lurt med bildsignal. Båda datorerna fungerar hur bra som helst bara man kör på iGpun.

I Enhetshanteraren kommer det också upp problem med PCI-styrenhet och SM-busstyrenhet. Det konstiga är dock att andra grafikkort, ett Radeon HD5450 (bara använt som display output kort), men kanske det är så basic så det fungerar ändå. Har ni några idéer på hur jag löser detta?

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Greg Salazar på YT hade liknande problem med två olika datorer och betydligt kraftigare kort.
I en dator ville inte kortet funka men i annan gick det bra. Hittar inte klippet just nu men det hade kanske med PCIE-lanes och RAM att göra alt. strömförsörjningen.

Permalänk

Vad har du för PSU i datorn med z97, z77?
Ett HD5450 har extremt låga effektkrav så de är inte alls konstigt att detta ger bild.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Vad har du för PSU i datorn med z97, z77?
Ett HD5450 har extremt låga effektkrav så de är inte alls konstigt att detta ger bild.

Jag har testat med ett cx 850m så det borde inte vara problemet alls😅

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Greg Salazar på YT hade liknande problem med två olika datorer och betydligt kraftigare kort.
I en dator ville inte kortet funka men i annan gick det bra. Hittar inte klippet just nu men det hade kanske med PCIE-lanes och RAM att göra alt. strömförsörjningen.

Ska kolla upp det, tack!

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Skrivet av EmilPersson03:

Jag har testat med ett cx 850m så det borde inte vara problemet alls😅

Då har vi rett ut de iaf.
Men de kan vara just de att kompatibiliteten skiljer sig väldigt mycket från tillverkare till tillverkare. De som fungerar helt bekymmerlöst för någon har någon annan jätteproblem med. Man blir så förvånad när man stöter på detta och man får den där Ahaaa-upplevelsen.

Hur ser de ut med bios-version, är de UEFI-baserat. Är CMOS-resetat. Har man minimalt antal komponenter inkopplat. Kör man legacy eller inte. Vilken PCIE-generation är de. Varje gång finns de alltid en gemensam problematik som kan härröras till grundproblemet.
Nu vet jag redan vad z77 och z97 klarar av ska sägas. Ovanstående är mest en lista på saker att ha i åtanke.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av EmilPersson03:

Ska kolla upp det, tack!

Hans sista video handlar om ungefär samma sak, ser den just nu.

vad har du för LED's på moderkortet som tänds/blinkar? bara röd VGA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hans sista video handlar om ungefär samma sak, ser den just nu.

vad har du för LED's på moderkortet som tänds/blinkar? bara röd VGA?

Den datorn är numera i en polares händer med ett annat grafikkort, ett gtx 660, som funkade hur bra som helst direkt. Jag är ordentligt förbryllad😅

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Då har vi rett ut de iaf.
Men de kan vara just de att kompatibiliteten skiljer sig väldigt mycket från tillverkare till tillverkare. De som fungerar helt bekymmerlöst för någon har någon annan jätteproblem med. Man blir så förvånad när man stöter på detta och man får den där Ahaaa-upplevelsen.

Hur ser de ut med bios-version, är de UEFI-baserat. Är CMOS-resetat. Har man minimalt antal komponenter inkopplat. Kör man legacy eller inte. Vilken PCIE-generation är de. Varje gång finns de alltid en gemensam problematik som kan härröras till grundproblemet.
Nu vet jag redan vad z77 och z97 klarar av ska sägas. Ovanstående är mest en lista på saker att ha i åtanke.

Z77 systemet har jag inte längre till hands, men z97 systemet har jag. Ska definitivt prova att återställa bios etc, inte hunnit testa ännu. Men det är uefi bios vad jag vet. Grejen är, att det känns som något gemensamt problem mellan moderkorten. Ska testa ett 1650 super utan power connectors och se om det för någon anledning skulle vara käppen i hjulet.

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Medlem

Om du inte redan har provat det så skulle jag uppdatera BIOS, för t.ex. MSI Z97 Gaming3 står det "- Improved VGA compatibility." och ibland är det sådana här problem som löses.

Problemet med Z77 var säkerligen BIOS-relaterat, när grafikkorten började använda UEFI så blev det uppmärksammat på många forum att just SB/IB-plattformen hade problem och tillverkarna släppte nya BIOS som löste dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Om du inte redan har provat det så skulle jag uppdatera BIOS, för t.ex. MSI Z97 Gaming3 står det "- Improved VGA compatibility." och ibland är det sådana här problem som löses.

Problemet med Z77 var säkerligen BIOS-relaterat, när grafikkorten började använda UEFI så blev det uppmärksammat på många forum att just SB/IB-plattformen hade problem och tillverkarna släppte nya BIOS som löste dem.

Uppdaterade nämligen z77 biosen, det var ett asus z77 sabertooth så tog den nyaste biosen jag kunde hitta på asus hemsida. Vad är egentligen skillnaden mellan uefi och legacy?

Uppdatering: provade precis ett gtx 1650 super och det funkade hur bra som helst med z97 kortet (msi gaming 7), dessutom verkar jag komma in i bios, men det är bara ingen video output (gtx 760). Ska testa att uppdatera biosen.

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Medlem

Vad som egentligen är skillnaden får någon mer kvalificerad person svara på, men enkelt uttryckt är UEFI en modernare version av BIOS.
Legacy-läget som ibland är valbart i UEFI är en inställning som finns för att ha kvar kompatibiliteten med hårdvara som enbart fungerar med BIOS.

Det som ibland har fungerat som nödlösning har varit att tvinga UEFI eller Legacy för att "Auto"-inställningen inte har fungerat korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Vad som egentligen är skillnaden får någon mer kvalificerad person svara på, men enkelt uttryckt är UEFI en modernare version av BIOS.
Legacy-läget som ibland är valbart i UEFI är en inställning som finns för att ha kvar kompatibiliteten med hårdvara som enbart fungerar med BIOS.

Det som ibland har fungerat som nödlösning har varit att tvinga UEFI eller Legacy för att "Auto"-inställningen inte har fungerat korrekt.

Ja nej den var inställd på auto. Provar väl manuellt då. Har nu uppdaterat bios och den vill fortfarande inte.

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk

Longshot men har du bara testat Displayport endast eller Displayport och HDMI och inte typ DVI, om nu ditt kort har de förstås? Pröva också att slå av skärmen och slå på igen.
Du har säkert gjort en massa fix och trix redan men men. De har tydligen varit mycket konstigheter med denna serie - ibland

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Longshot men har du bara testat Displayport endast eller Displayport och HDMI och inte typ DVI, om nu ditt kort har de förstås? Pröva också att slå av skärmen och slå på igen.
Du har säkert gjort en massa fix och trix redan men men. De har tydligen varit mycket konstigheter med denna serie - ibland

Provat hdmi främst, vet att kabeln och skärmen fungerar för när jag sätter i 1650 super så fungerar det hur bra som helst. Även provat dvi till vga på kortet, men inte heller gick det heh...

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.