LG tar OLED till 42-tumsformat nästa år

Permalänk
Melding Plague

LG tar OLED till 42-tumsformat nästa år

Skärmyta i all ära – ibland kan det bli osmidigt mycket av det goda. Nu framkommer att OLED får 42-tumsalternativ under nästa år, ett format som kan passa fler skrivbord.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Väntar till 27 tum 144hz Oled

Permalänk
Medlem

Nice!!

Hade aldrig trott den som för tio år sedan hade sagt att man i framtiden skulle se fram emot mindre skärmstorlekar

Permalänk
Medlem

Man kände sig lite mobbad som inte kan ha större än 42” så det blir nog bra det här.

Permalänk
Medlem

De blir ändå alldeles för stort för att ha på ett skrivbord enligt mig. Skulle gärna se en 27-32" 1440p 240hz OLED med HDR.

Permalänk
Medlem

För mig är 32" 4K minimum för en primär skärm, 34" eller 36" kan också fungera. Gränsen drar jag nog vid 38-40". Förutsatt att vi pratar om ~16:9.

Permalänk
Medlem

Nice, nu tycker jag 48” CX fungerar bra vid datorn men bra med alternativ om jag möblerar om i framtiden.
Då hamnar 48” i sovrummet och 42” på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt att det står 42" LG OLED nästa år på skrivbordet men det verkar som Samsung har en QD-OLED 34" på gång och AOU har en 32" 144HZ AMOLED på G!

Permalänk
Medlem

Om ca ett år tror jag att jag kan tänka mig en 42" C2 till skrivbordet. Jag har genuint haft det jobbigt med alla kantbelysta LCD-skärmar sedan jag köpte min C8 till vardagsrummet. Och priset på vettiga FALD-skärmar i 32" är inte rimligt någonstans.

Permalänk
Snusfri

Sitter idag med en 40" 2160p på skrivbordet och älsklar storleken, har många gånger funderat på LG's 48" OLED men tror det kan bli för stort så har väntat länge på 42" OLED nu.

Permalänk
Medlem

Riktigt taggad på detta !!! Väntat länge på 42 tummare till mitt skrivbord fästa på väggen.

Permalänk
Master of Overkill

LG 48 CX 120Hz 4K idag vid datorn bästa köp

Permalänk
Medlem

Synd att spannet 33-39 inte finns (bara för extravida). Känns som bordsdjupen börjar bli för korta över det.

Skrivet av THB:

Sitter idag med en 40" 2160p på skrivbordet och älsklar storleken, har många gånger funderat på LG's 48" OLED men tror det kan bli för stort så har väntat länge på 42" OLED nu.

Hur många cm från monitorn sitter du ungefär? (djupt bord? )

Permalänk
Medlem

Faktum är att pixeldensiteten är exakt samma i:
48” 4K och 32” 1440p eller
42” 4K och 28” 1440p

Skulle vara kul om de skär ner dem lite mindre för de som inte får plats...

Permalänk
Medlem

Ptja varför inte min 27" känns lite liten, så man kanske skulle kliva upp ett par pinnhål.

Permalänk
Livsnjutare 😎

42” på skrivbord är ändå lite löjligt stort imo

Permalänk
Medlem

Jippie! Mer OLED eller annan direktemitterande teknik till folket. Gärna i mer PC-anpassade versioner och med mer exotiska dimensioner än 16:9 också!

Högre pixeldensitet hjälper också mot problemet som uppstår med "suddig" text när cleartype är aktiverat, pg a att LGs OLED-paneler har en annan pixelstruktur än den traditionella RGB matrisen. Tillsvidare funkar det rimligt bra att använda gråskale-cleartype iaf. Förhoppnigen är väl också att MS ska få tummen ur och uppdatera cleartype för WRGB paneler, men tyvärr är det inte så många som verkar bry sig om detta problemet så jag är inställd på att få vänta.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av hejsann:

Synd att spannet 33-39 inte finns (bara för extravida). Känns som bordsdjupen börjar bli för korta över det.
Hur många cm från monitorn sitter du ungefär? (djupt bord? )

60-80 vid arbete, lite längre vid gaming eller mediakonsumtion.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av andreas_dock:

Män: "storleken har ingen betydelse..."
Also män: "ju större desto bättre!"
Also, also män: "kan det bli lite mindre nu, tack?"

Kvinnor: "wtf you on about?"

Permalänk
Medlem

42" är fortfarande för stort för min del. 28" vore perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

60-80 vid arbete, lite längre vid gaming eller mediakonsumtion.

OK inte så mycket mer ändå. Själv sitter jag runt 55cm på en 24", och det blir längst bak på bordet. X)

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Men vid normal (gamla nivån?) pixeldensitet som till exempel 21/24” FHD eller 27/32” 1440p så blir ju storleken strax över 40” helt rimlig för 4K...

Såklart stort, men fantastisk arbetsyta och behöver inte skala UI

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Jippie! Mer OLED eller annan direktemitterande teknik till folket. Gärna i mer PC-anpassade versioner och med mer exotiska dimensioner än 16:9 också!

Högre pixeldensitet hjälper också mot problemet som uppstår med "suddig" text när cleartype är aktiverat, pg a att LGs OLED-paneler har en annan pixelstruktur än den traditionella RGB matrisen. Tillsvidare funkar det rimligt bra att använda gråskale-cleartype iaf. Förhoppnigen är väl också att MS ska få tummen ur och uppdatera cleartype för WRGB paneler, men tyvärr är det inte så många som verkar bry sig om detta problemet så jag är inställd på att få vänta.

Samsungs kommande qd-oled TVs slopar W o kör bara rgb. (inte monitor ioff).

Permalänk
Medlem

På skrivbordet är 24" lagom för mig så man får hoppas att detta är ett steg på vägen mot ytterligare mindre storlek. IPS i all ära men det går aldrig komma ner i perfekt svärta sålänge det är LCD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Samsungs kommande qd-oled TVs slopar W o kör bara rgb. (inte monitor ioff).

Som sagt ovan, 34" QDOled sägs ju vara närstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Som sagt ovan, 34" QDOled sägs ju vara närstående.

Missade.. får hoppas det blir mer vanligt tum då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Missade.. får hoppas det blir mer vanligt tum då.

Troligtvis rätt kostsamma i början dock (dvs denna 42" lär bli billigare). Tycks bli rätt volym på QD Oled apparaterna.

Permalänk
Medlem

42" och 4k är rätt bra, har länge varit sugen på att byta ut 2 st 27" 1440p men de 40-42" skärmar som funnits har varit lite tveksam bildkvalitet med bleeding och sånt. Tror det blir en oled 42 nästa black Friday.

Permalänk
Medlem

36-38" pls

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

LG 48 CX 120Hz 4K idag vid datorn bästa köp

Vet förr var det ju inbränningar på oled är det fixat? (jag är ej uppdaterad ang oled alls).
isf nåt du lider av?,
Kör du snabba fps spel på den?

Mvh
Infocus