Vad är detta för DDR2 minnen?

Permalänk
Medlem

Vad är detta för DDR2 minnen?

Hej, skulle uppgradera min gamla dator, hade 4 gig ram
och trodde de här skulle passa. Det gjorde de inte.
Vad är de för minnen? Mvh

Permalänk
Föredetting

Tio spänn på att det är något Samsung tillverkat för någon systemintegratör.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Hej, skulle uppgradera min gamla dator, hade 4 gig ram
och trodde de här skulle passa. Det gjorde de inte.
Vad är de för minnen? Mvh

https://i.imgur.com/mJS60Pn.jpg

Skrivet av Meantek:

Tio spänn på att det är något Samsung tillverkat för någon systemintegratör.

Har en känsla av att det är två sorter. Står mycket riktigt Samsung på två av dem, men det står Hynix på åtminstone en av de andra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tackar, är det de här som kallas EEC minnen?

Permalänk
Medlem

Så här ser de gamla DDR2 minnena ut i datorn, det lila Corsair.
Som ni ser är de inte lika.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av evil penguin:

Har en känsla av att det är två sorter. Står mycket riktigt Samsung på två av dem, men det står Hynix på åtminstone en av de andra.

Ah, du har rätt. Såg inte Hynix-loggan. Samma heatspreader på alla gör att jag fortsatt misstänker att det är minnen som tillverkats åt en systemintegratör à la HP, Dell och Acer.

Att heatspreadern är "uppvikt" i mitten får mig också att tänka att det kan vara FB-DIMM, men det borde finnas andra referenser om så är fallet. Samma med ECC.

EDIT: Oracle-numret ger träffar på 4 GB stora FB-DIMM-stickor för Sun-servrar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Tackar, är det de här som kallas EEC minnen?

Går nog inte att avgöra från den första bilden, men kan vara ECC.

Skrivet av kefflon:

Så här ser de gamla DDR2 minnena ut i datorn, det lila Corsair.
Som ni ser är de inte lika.

https://i.imgur.com/z0yvq0j.jpg

Där ser man ett "Oracle Product Number" på en etikett

Om man söker på det finner man:
511-1152-01 - Sun 4GB DDR2-667MHz PC2-5300 ECC Fully Buffered CL5 240-Pin DIMM 1.35V Low Voltage Memory Module

Så det verkar vara minne till en Sun (numera Oracle) server. Ja, utifrån vad det står om produktnumret är det DDR2 ECC FBDIMM.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Ah, du har rätt. Såg inte Hynix-loggan. Samma heatspreader på alla gör att jag fortsatt misstänker att det är minnen som tillverkats åt en systemintegratör à la HP, Dell och Acer.

Att heatspreadern är "uppvikt" i mitten får mig också att tänka att det kan vara FB-DIMM, men det borde finnas andra referenser om så är fallet. Samma med ECC.

EDIT: Oracle-numret ger träffar på 4 GB stora FB-DIMM-stickor för Sun-servrar.

Vad är FB-DIMM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är FB-DIMM?

FB-DIMM som i Fully Buffered, att jämföra med RDIMM (Registered) och UDIMM (Unregistered).

Vanliga skrivbordsdatorer använder traditionellt UDIMM, servrar (och vissa workstations) brukar ha RDIMM eller (förr) FB-DIMM.

Man får med registrade/buffrade minnen en rent elektriskt fördelaktig (i den analoga verkligheten alltså) minnesmodul mot kostnaden av något högre latens. Är värt det i servrar där man ska ha in jättemycket minne på bussen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304