Tips till ny lägenhet

Permalänk
Medlem

Tips till ny lägenhet

Efter årsskiftet flyttar vi till ny lägenhet. En nyproducerad 4:a. Det är lite överlapp mellan tillträdet och tills vi lämnar ifrån oss gamla lägenheten så vi tänkte passa på att göra denna lägenhet både smart och snygg innan vi flyttar in. Så lite synliga kablar som möjligt och estetiskt tilltalande produkter. Det ska vara hög wife approval factor

Har ganska mycket HUE redan från förra lägenheten och detta tar jag med mig, däremot har vi bestämt att skippa vårt befintliga Homekit och köra på Google home istället. Målet är att kunna styra ALLA lampor i lägenheten. Alla lampor ska minst kunna dimmras samt styras av/på.

Tar tacksamt emot tips och tankar.

Tankar såhär långt är:

Ljud:
Lemus Home classic 1800 i vardagsrum, kopplad till TV via arc
Beosound Balance i köket (stort kök med möjlighet till mycket häng) alternativt Beosound Edge

TV:
Ej bestämt, men lutar av estetiska skäl åt "The Frame 2021" även om jag misstänker att jag kommer sakna vår OLED. All kabeldragning i vägg.
Vi har både Chromecast samt AppleTV som ska kopplas in

Ljus:
Philips HUE till bordslampor, golvlampor etc som sitter i vanliga vägguttag
Plejd dimmers med impulsfjäder på väggbrytaren till alla lampor som inte är HUE, det blir typ 8 krondimmers
Plejd gateway

Röststyrning:
Google Nest Hub i köket och sovrummet
Google nest mini i alla andra rum (ej badrum, toa)

Kamera:
Google nest cam indoor innanför dörren i hallen
Ring Doorbell v2 (har redan)

Övrigt strömbrytare i uttagsbrunn:
Deltacos enkla smarthome strömbrytare

Övervakning inneklimat:
Vet ej, tips?

Övrigt:
Vet ej, tips?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Rekordmedlem

En mycket prisvärd högtalare som passar utmärkt parad med Google nest mini är Ikea Eneby 30, du får 30 st för en BO och den är inte så mycket sämre. Symfonisk däremot låter klart sämre än Eneby.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

TV:
Ej bestämt, men lutar av estetiska skäl åt "The Frame 2021" även om jag misstänker att jag kommer sakna vår OLED. All kabeldragning i vägg.
Vi har både Chromecast samt AppleTV som ska kopplas in

P.g.a synliga kablar från OLED:en då?

Skrivet av Jumpcut:

...
Plejd dimmers med impulsfjäder på väggbrytaren till alla lampor som inte är HUE, det blir typ 8 krondimmers
Plejd gateway

Ett alternativ till Plejd kan vara Schneider's Wiser

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

P.g.a synliga kablar från OLED:en då?

Delvis, det blir ju väldigt smidigt att bara ha allt (alla kablar, apple tv etc) tillsammans med one connect boxen i Lemus mittenfack. Sen bara en sladd upp till tv:n som jag drar i väggen. Men också för att det är en trevligare inredningsdetalj med art mode och en snygg "trä"-ram än en vanlig tv.

Skrivet av Arcec:

Ett alternativ till Plejd kan vara Schneider's Wiser

Aha! Måste kolla upp!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En mycket prisvärd högtalare som passar utmärkt parad med Google nest mini är Ikea Eneby 30, du får 30 st för en BO och den är inte så mycket sämre. Symfonisk däremot låter klart sämre än Eneby.

Hehe, ja det är ju lite skillnad i pris

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jumpcut:

Hehe, ja det är ju lite skillnad i pris

Ja och det enda B&O gjort som egentligen är tekniskt bra är icepowermodulerna men deras egna produkter med dem är ju nästan bara design och rätt lite ljud, eller jo de spelar starkt men de låter inte så bra för de summor de kostar, de borde prestera mycket mycket bättre med tanke på prislappen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Delvis, det blir ju väldigt smidigt att bara ha allt (alla kablar, apple tv etc) tillsammans med one connect boxen i Lemus mittenfack. Sen bara en sladd upp till tv:n som jag drar i väggen. Men också för att det är en trevligare inredningsdetalj med art mode och en snygg "trä"-ram än en vanlig tv.

LG G1 finns ju alltid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja och det enda B&O gjort som egentligen är tekniskt bra är icepowermodulerna men deras egna produkter med dem är ju nästan bara design och rätt lite ljud, eller jo de spelar starkt men de låter inte så bra för de summor de kostar, de borde prestera mycket mycket bättre med tanke på prislappen.

Ja, alltså, där är jag medveten att jag betalar för estetik.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

LG G1 finns ju alltid!

Ja, jag har spanat in den 77":aren. Får se om den dyker upp på bättre rea än nu. Men dels har den inte art mode och dels är den inte lika snygg. Men det är ju en betydligt bättre TV om man bara bryr sig om bild, vilket man kanske borde.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Ja, jag har spanat in den 77":aren. Får se om den dyker upp på bättre rea än nu. Men dels har den inte art mode och dels är den inte lika snygg. Men det är ju en betydligt bättre TV om man bara bryr sig om bild, vilket man kanske borde.

Håller med, "The Frame" är ju bara design, håller ju lägre bildkvalité än många många andra skärmar som är billigare. Som tavla Kanon, som TV upplevelse mindre bra

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|