Söndagsmatiné: Att förse en Tesla med flak

Permalänk
Medlem

Jag som håller på mycket med renovering och behöver frakta byggvaror ofta önskar ofta att jag köpt en pickup istället för en kombi. Cementsäckar, gipsum, murbruk är så svårt att få bort från lastutrymmet. Trots att man plastar och har extra skydd så kommer detta damm överallt. Jag är tvungen att lämna in bilen på helrekond invändigt flera ggr per år. Ska man ha släpet med sig så är det h-vete med parkeringsplatser ifall man har behöver handla eller något annat. Det är inte så att det finns parkeringsplatser för dom som har släp med sig. Dessutom blir det mer och mer betalparkeringar. Så släpet har jag endast med mig om det krävs mer än 300 kg som ska fraktas.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Lågprofilsdäck.. onödigt
Stor tv... Onödigt
Gaming skärm.. onödigt
Induktionshäll.. onödigt
Designermöbler.. onödigt
Bil som går fortare än man får köra.. onödigt
Träningsklockor.. onödigt

Vi kanske skulle haft en regering som bestämmer vilka behov vi har och endast ha produkter för det.
Vi verkar ju ha en del bra kandidater här som ser vad alla har för behov, och framförallt samma behov.

Jag tycker att de som vill ha pickup får köpa pickup.
Folk har så mycket åsikter om vad andra gör istället för att fokusera på vad de själva gör.

Permalänk
Medlem

På tal om pick uper är onödiga, tänk på hur många som skulle klassa våra datorer och teknikprylar som onödiga också. Folk har olika intressen helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av backlulund:

Lågprofilsdäck.. onödigt
Stor tv... Onödigt
Gaming skärm.. onödigt
Induktionshäll.. onödigt
Designermöbler.. onödigt
Bil som går fortare än man får köra.. onödigt
Träningsklockor.. onödigt

Vi kanske skulle haft en regering som bestämmer vilka behov vi har och endast ha produkter för det.
Vi verkar ju ha en del bra kandidater här som ser vad alla har för behov, och framförallt samma behov.

Jag tycker att de som vill ha pickup får köpa pickup.
Folk har så mycket åsikter om vad andra gör istället för att fokusera på vad de själva gör.

Ja skall man hårddra det så behöver man ju för privat bruk inte mer än en lågprisdator som klarar att surfa och betala räkningar. Låt folk syssla med och köpa det dom vill. Finns säkert jägare här på forumet eller fiskare som har en fin båt med ekolod och hela kittet, folk som kör skoter eller MC. Listan är lång.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en A-traktor.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Här är ett annat intressant projekt (JerryRigEverything) man kan följa om man vill. Personligen tycker jag nog det är lite ballare än en Tesla med förbränningsmotor.

Appropå konvertera så har Ford ett konverteringkit som passar flertalet pick-ups, finns fler

https://www.nyteknik.se/elbilar/ford-slapper-elmotor-for-att-...

Frågan är alltså när man i Sverige kan lämna in sin gamla 740, och få den el-konverterad. Tänk dig en 740, snabbladdning 0-80 på 30min, 40-50mils räckvidd. Scnyggare än Cybertruck blir det helt klart.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag menar att 90 % av alla pickup:er är onödiga och en bättre lösning ofta är en annan/normal bil + släpkärra. Det verkar som om det framförallt i usa verkar vara en massvillfarelse angående behovet av pickups.

I USA får inte vanliga bilar dra något släp alls knappt. Är endast pickisar som får de. Då måste de köpa en.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Spännande alla som klagar på ”onödiga” pickups i ett forum där merparten sitter på datorer som drar el som en medelstor by….typ

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Här är ett annat intressant projekt (JerryRigEverything) man kan följa om man vill. Personligen tycker jag nog det är lite ballare än en Tesla med förbränningsmotor.

https://www.youtube.com/watch?v=QeZRjCnyYxA&list=PL0vZL9uwyfO...

Appropå konvertera så har Ford ett konverteringkit som passar flertalet pick-ups, finns fler

https://medier.publicwebsites.se/ponIltIpIv-1636632083/media/Nyteknik/kou0ev-Ford-e-crate.jpeg/alternates/FREE_640/Ford%20e-crate.jpeg

https://www.nyteknik.se/elbilar/ford-slapper-elmotor-for-att-...

Frågan är alltså när man i Sverige kan lämna in sin gamla 740, och få den el-konverterad. Tänk dig en 740, snabbladdning 0-80 på 30min, 40-50mils räckvidd. Scnyggare än Cybertruck blir det helt klart.

Japp och 120 meter lång kabel tvärs över gatan, där bilen står, till lägenheten på våning 7 så man kan ladda "hemma".

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns ett southpar avsnitt som beskriver vilken typ av folk som har pickups. Liksom i avsnittet så kompenserar dom för en eller flera saker.

Här är min bil, den är en lätt lastbil med flak. Det går inte att få plats med något, någonstans. Kompenserar för...jag vet inte vad, men något är det absolut

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Kör mycket på landsbygden och främst nattetid så har alltid haft frontbåge. Kanske inte så ovanligt på Peugeot Partner och liknande bilar. Dock hade jag under ett antal år en Saab 9-3 ttid som jag piffade till med just en frontbåge och även en ledramp på taket. Den var kalasfin och räddade mig och bilen från flertalet viltolyckor. Djuret fick en flygtur in i himlen medans jag kunde rulla vidare utan en skråma bortsett från lite blod över motorhuven

Brukade kalla henne för min lilla zombie-killer

http://minabilder.online/albums/userpics/10001/8/IMG_20180401_095409.jpg

http://minabilder.online/albums/userpics/10001/8/SAM_3949_1.jpg

Fräsigt. Var faktiskt inte så tokigt.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

I USA får inte vanliga bilar dra något släp alls knappt. Är endast pickisar som får de. Då måste de köpa en.

Låter extremt konstigt. Jag har personligen dragit släp efter både en Golf och en Touareg i Kalifornien. Det var inga konstigheter alls. Kanske det är olika regler i olika stater dock?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Här är min bil, den är en lätt lastbil med flak. Det går inte att få plats med något, någonstans. Kompenserar för...jag vet inte vad, men något är det absolut

https://i.imgur.com/5S0mBn9.jpg

Kompenserar för bristande snöröjning på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Låter extremt konstigt. Jag har personligen dragit släp efter både en Golf och en Touareg i Kalifornien. Det var inga konstigheter alls. Kanske det är olika regler i olika stater dock?

De har andra regler där och många av deras släp är obromsade. Har de bromsar är det komplicerade elbromsar som måste balanseras med dragbilens bromsförmåga. Påskjutsbroms anser de inte vara bra.

Annan hastighetsbegränsning när du kör med släp verkar inte finnas heller.

Sedan är en pickup med dubbelhytt vanligt, men flaken är då ofta ganska små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Här är min bil, den är en lätt lastbil med flak. Det går inte att få plats med något, någonstans. Kompenserar för...jag vet inte vad, men något är det absolut

https://i.imgur.com/5S0mBn9.jpg

Säkert nått bra att kompensera för. Vad är det en vitara? Väldigt liten bil måste jag säga. Om du ska ha saker på den bör du byta bil 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Här är ett annat intressant projekt (JerryRigEverything) man kan följa om man vill. Personligen tycker jag nog det är lite ballare än en Tesla med förbränningsmotor.

https://www.youtube.com/watch?v=QeZRjCnyYxA&list=PL0vZL9uwyfO...

Appropå konvertera så har Ford ett konverteringkit som passar flertalet pick-ups, finns fler

https://medier.publicwebsites.se/ponIltIpIv-1636632083/media/Nyteknik/kou0ev-Ford-e-crate.jpeg/alternates/FREE_640/Ford%20e-crate.jpeg

https://www.nyteknik.se/elbilar/ford-slapper-elmotor-for-att-...

Frågan är alltså när man i Sverige kan lämna in sin gamla 740, och få den el-konverterad. Tänk dig en 740, snabbladdning 0-80 på 30min, 40-50mils räckvidd. Scnyggare än Cybertruck blir det helt klart.

När du slänger in elmotorn i en gamal volvo så slänger jag in rödblocket i en tesla roadster. Man måste göra elbilar roliga på något sätt.
Halva poängen med en gammal bil är karaktären...varav en stor del kommer från en metalklump som eldar upp gamla dinusarier.

Ingen som om 30 år kommer säga ooohhh yes. En model 2010 model S den har *insert vad som är anmärkningsvärd karäktär* om 30 år med sin fina *icke existerande 5 cylindriga motor* som en v70 från samma årtal har.
Jag hade nog kört väldigt lite i en andrabil om den varit elektrisk...
Men en bubbla från 40 talet på 30 häst jadå en sån kan jag tänka mig att cruisa runt i.

Någon jag ser på landet har en gammal bubbla och jag får ha begär bara jag hör den puttra runt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag bara funderar på hur lagligt det är, finns det inte gränser på hur mycket man får ha där framme beroende på att man inte får skada fotgängare? Kanske bara gäller nya bilar?

Körde så i flera år och varken besiktningen eller polisen sa något. Så tror nog det är lugnt. Det viktiga är att ha lampor monterade. Då kallas den som en hållare till dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag menar att 90 % av alla pickup:er är onödiga och en bättre lösning ofta är en annan/normal bil + släpkärra. Det verkar som om det framförallt i usa verkar vara en massvillfarelse angående behovet av pickups.

Det är ett helvete att åka runt med släpkärra i stadsmiljö och försöka parkera någonstans.
Behöva åka ett gäng mil för att hämta kärran för att man kom på att man behöver lasta något är inte heller optimalt och man kan inte dra runt på den "ifall att".

Efter att i snart två år fällt ner och fält upp baksätet i bilen konstant och svurit över körning med kärra så köpte jag en Cheva Colorado nyligen, väldigt nöjd. Bonus att man dessutom inte behöver fundera på om man skrapar sönder underredet eller överhuvudtaget kommer förbi alla trasiga vägar och ständiga vägarbeten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Säkert nått bra att kompensera för. Vad är det en vitara? Väldigt liten bil måste jag säga. Om du ska ha saker på den bör du byta bil 😉

Suzuki Samurai, 1990. En av en handfull med insprutning i Sverige. Finns inte jättemånga kvar allmänt, dom rostar bort. Men ja, en tjänstevikt på knappt 1000 kg med flak samt reggad som lätt lastbil gör den ganska fånig

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Suzuki Samurai, 1990. En av en handfull med insprutning i Sverige. Finns inte jättemånga kvar allmänt, dom rostar bort. Men ja, en tjänstevikt på knappt 1000 kg med flak samt reggad som lätt lastbil gör den ganska fånig

Ordet ’lätt’ är ju onekligen passande dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Ett klassiskt exempel är folk som kör hoj osv, en skåpbil är 100x en bättre och smidigare lösning än en pickup. Men visst är det mycket fränare att ha en Dodge RAM än en VW Multivan.

När jag var yngre var RAM främst en skåpbil/van och var och varannan hantverkare hade en sådan eller en liknande variant av annat märke. En och annan hade inredda varianter som familjebuss. Samtidigt tillhandahöll VW pickisar med svansmotor på T3-chassit, vilka inte heller var ovanliga som hantverkarbilar... Världen vänd 180 grader.

Permalänk
Skrivet av Ronja_Hood:

Spännande alla som klagar på ”onödiga” pickups i ett forum där merparten sitter på datorer som drar el som en medelstor by….typ

Kör mest med energieffektiva Apple M1 numera, men hur mycket en dator drar varierar ju mycket beroende på hur hårt den belastas. Vet inte om jag tycker jämförelsen med en en megastor bil som inte utnyttjas är helt rättvis.

Det är absolut problematiskt med fordon som släpper ut skit, framförallt i städer där det är många på liten yta:

Air pollution in Europe still killing 300,000 a year: EEA
https://www.euractiv.com/section/air-pollution/news/air-pollu...

Detta också ganska fånigt med alla fordon som tar upp en massa plats:

Dagens bilar står still cirka 95 procent av tiden och rullar i bästa fall en timme om dagen.
https://www.svd.se/bilar-star-mest-still--sa-ska-de-hallas-ru...

Det måste man väl kunna ifrågasätta?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Lite sena på bollen? Den videon är över två år gammal.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Vad känsliga alla är. Det är väl ändå rätt uppenbart att jänkare gillar pickups och jättemegastora SUVar och att många som har den typen av bil där knappast har något egentligt användningsområde för den. Det är jättestora och tunga bilar som drar mycket mer bränsle än de småbilar som är vanliga i Europa (särskilt längre söderut) och om man nu ska måna lite om planeten är det naturligtvis bättre att köra en liten bil än en stor och tung sådan.

Kan man inte få skratta åt wannabe-cowboys i USA i pickuper och latte-morsor i 2,5 tons SUVar som skjutsar en 5-åring till fotbollsmatchen (dessutom skjutsar de ÖVERALLT eftersom de tror att barnen ska bli kidnappade)?

Jag tycker iaf de är löjeväckande. Det betyder inte att jag dissar någon här i Sverige (eller i USA för den delen) som behöver en pickup för att köra cementsäckar eller som kör en jättestor bil för att de har fem barn.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Vad känsliga alla är. Det är väl ändå rätt uppenbart att jänkare gillar pickups och jättemegastora SUVar och att många som har den typen av bil där knappast har något egentligt användningsområde för den. Det är jättestora och tunga bilar som drar mycket mer bränsle än de småbilar som är vanliga i Europa (särskilt längre söderut) och om man nu ska måna lite om planeten är det naturligtvis bättre att köra en liten bil än en stor och tung sådan.

Kan man inte få skratta åt wannabe-cowboys i USA i pickuper och latte-morsor i 2,5 tons SUVar som skjutsar en 5-åring till fotbollsmatchen (dessutom skjutsar de ÖVERALLT eftersom de tror att barnen ska bli kidnappade)?

Jag tycker iaf de är löjeväckande. Det betyder inte att jag dissar någon här i Sverige (eller i USA för den delen) som behöver en pickup för att köra cementsäckar eller som kör en jättestor bil för att de har fem barn.

/hulle.

Många som kastar sten i glashus. De stora SUVarna är väldigt vanliga i Sverige idag, det är knappast särskilt många som verkligen behöver dessa bjässar. En överväldigande majoritet av bilägarna i landet skulle nog klara sig utmärkt med en småbil.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hjälpsam

Bra med Pickup om man har elbil, bara att släpa upp ett elverk på flaket, så får man fin räckvidd även vid långturer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Suzuki Samurai, 1990. En av en handfull med insprutning i Sverige. Finns inte jättemånga kvar allmänt, dom rostar bort. Men ja, en tjänstevikt på knappt 1000 kg med flak samt reggad som lätt lastbil gör den ganska fånig

Dom är väldigt vanliga i terräng sammanhang vet jag. små och lätta att modifiera för att bli bra terräng bilar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Många som kastar sten i glashus. De stora SUVarna är väldigt vanliga i Sverige idag, det är knappast särskilt många som verkligen behöver dessa bjässar. En överväldigande majoritet av bilägarna i landet skulle nog klara sig utmärkt med en småbil.

Nog för att allt varierar på hur mycket och vart man kör, men en tvålkopp är inte alltid det bästa valet för alla typer av resor heller. Väldigt länge har det vart att en tvålkopp ofta har en liten klen motor, och då den är billig så är den också av ganska kass kvalitet, har en eller två växlar mindre, varvar och går varmt på motorvägen vilket också leder till ickeoptimal bränsleförbrukning och slitage på diverse delar. Ingen vill ju betala för något som man inte trivs i, eller får ont eller om man redan har nack eller ryggproblem så man inte kan komma in eller ut på ett vettigt sett, ännu mindre sitta där i längre än fem minuter.

Sedan om man är normallång i detta land så är det rätt svårt att klämma sig in i dessa åbäken, sitta allmänt dåligt och kanske också dubbelvikt, medpassagerare händer sällan i denna krets då de flesta är 1.85+.

Behöver man något hem så får man beställa hemleverans, gärna med en stor jädrans diesellastbil som måste åka 8 mil extra för att dumpa något med dimensioner som inte går in i en tvålkopp.

I SUVen däremot, som är rymlig där man få in grejer där bak, kan sitta 4st fullvuxna personer, har en eller två växlar mer, varvar mindre och går svalare på motorvägen, också jämnare bränsleförbrukning förutom just mitt i stan där man måste accelerera var tionde meter. Det är betydligt oftare man samåker, bättre att åka en lite större bil än flera små, right?

Visst finns det skillnader i olika fall, men jag tror inte den är så stor som folk tycker.

Min SUV väger 1800 kg, vilket är runt en vanlig kombi, lite högre men samma vikt, någon större skillnad där? Visst det finns SUVar som är betydligt större och värre på alla avseenden.

Det lär väll bli en shitstorm av det hela, men vad är alternativet?

Med det sagt så talar jag inte för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Nog för att allt varierar på hur mycket och vart man kör, men en tvålkopp är inte alltid det bästa valet för alla typer av resor heller. Väldigt länge har det vart att en tvålkopp ofta har en liten klen motor, och då den är billig så är den också av ganska kass kvalitet, har en eller två växlar mindre, varvar och går varmt på motorvägen vilket också leder till ickeoptimal bränsleförbrukning och slitage på diverse delar. Ingen vill ju betala för något som man inte trivs i, eller får ont eller om man redan har nack eller ryggproblem så man inte kan komma in eller ut på ett vettigt sett, ännu mindre sitta där i längre än fem minuter.

Sedan om man är normallång i detta land så är det rätt svårt att klämma sig in i dessa åbäken, sitta allmänt dåligt och kanske också dubbelvikt, medpassagerare händer sällan i denna krets då de flesta är 1.85+.

Behöver man något hem så får man beställa hemleverans, gärna med en stor jädrans diesellastbil som måste åka 8 mil extra för att dumpa något med dimensioner som inte går in i en tvålkopp.

I SUVen däremot, som är rymlig där man få in grejer där bak, kan sitta 4st fullvuxna personer, har en eller två växlar mer, varvar mindre och går svalare på motorvägen, också jämnare bränsleförbrukning förutom just mitt i stan där man måste accelerera var tionde meter. Det är betydligt oftare man samåker, bättre att åka en lite större bil än flera små, right?

Visst finns det skillnader i olika fall, men jag tror inte den är så stor som folk tycker.

Min SUV väger 1800 kg, vilket är runt en vanlig kombi, lite högre men samma vikt, någon större skillnad där? Visst det finns SUVar som är betydligt större och värre på alla avseenden.

Det lär väll bli en shitstorm av det hela, men vad är alternativet?

Med det sagt så talar jag inte för alla.

Jag sa inte att alla var onödiga, bara att många är det. Sedan inbegriper småbil ganska mycket ändå, det betyder inte per automatik en liten IQ eller liknande.

Nu var dock kommentaren inte menad som kritik mot de som väljer sådana bilar, bara en allmän känga åt att en del som kritiserade pick-ups troligen själva åker runt i bilar de egentligen inte behöver. Man tar så klart åt sig om man vill.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2