Högt tempo med Intels Arc-grafikkort – ny familj ska sjösättas varje år

Permalänk
Melding Plague

Högt tempo med Intels Arc-grafikkort – ny familj ska sjösättas varje år

Via Twitter framkommer nu att generation fyra av Intel Arc kan komma att lanseras redan år 2025, vilket innebär en ny grafikkortsfamilj årligen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tja, slår ett slag för Jevons paradox igen tror jag

Permalänk
Medlem

Normalt släpps väl nya GPUer vartannat år?

Man märker med AMD att de är rätt aggressiva när det gäller nya produkter efter att Lisa tog över.

Jag tror däremot att det kommer mättas rätt hårt på CPU sidan snart. Ryzen kom ju som en frisk konkurrensfläkt och var mycket välkommen. Intel har fått en helt annan press. Jag är mycket nöjd med min 5950X CPU.

Det verkar som AMD kommer släppa nya CPUer rätt ofta. Jag tror att antalet köpare kommer minska där.

Det är ju till stor del spelande som driver inköp av GPU och CPU. Men historiskt sett så är ju spelen inte lika beroende av CPU.

Vill man ha det senaste inom GPU får man uppdatera ungefär vartannat år.
Med CPU behöver man inte uppdatera så ofta. Jag satt på min i7 2600K i 7-8år. Jag tänkte sitta på min 5950X i minst 5 år.

MEN denna nyhet handlade om intel. Och jag tror de gör rätt i att släppa nya GPUer ofta.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Vore mer rimligt om AMD, Nvidia och nu Intel släppte nya kort var tredje år och samtidigt.
Miljön skulle tacka oss för det. Samt att hoppet skulle bli riktigt stort prestandamässigt med den nya generationen.
Spendera tiden med att fila på R&D och mjukvaran till dom.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Om de släpper nytt mitt emellan AMD/NVIDIA kan de säkert knycka en del marknadsandelar. Och de lär sälja drivor av kort till OEM-byggarna.

Permalänk
Medlem

Ska bli väldigt intressant att se hur första kortet presterar, både i prestanda och tillgänglighet.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är lite kort intervall att släppa nytt varje år. Men det här kan ju också vara en plan för att ta sig in på marknaden i alla prestandanivåer inom en viss tidsram. Det finns ju inget som talar för att Intel kommer att fortsätta att släppa nytt varje år efter det.

Permalänk
Medlem

Fördelar med kort varje år som jag ser det, är att det inte blir samma big-Bang releaser när ”alla” ska uppgradera. Det blir även mindre känsligt när man köper eftersom man ”alltid” får en aktuell cykel, vill man vänta så är det ju i snitt inte mer än ett halvårs väntan på nästa generation.

Sen skulle jag vilja hamna i ett jämnare flöde med prestanda över tid och kostnad.
Nu blir det ju som så att korten är så dyra, att vi casual gamets tenderar att hoppa över minst en generation mellan varje byte, vilket då i sin tur lämnar en i paradoxen att man nästan tvingas köpa ett starkare kort än man för tillfället behöver, för att det ska orka i längden….

Det är väl förmodligen dåligt för miljön, men om det gick att få ”rimlig” prestanda skulle jag hellre köpa ett kort för 3000:- vartannat år i 6 år istället för att köpa 1 kort dag ett för 9000:- som man sen sitter på i 6 år. Känslan är att man betalar ett överpris dag 1 för ett kort som 5 år senare blir omkört av dåtidens mellansegment.

Permalänk
Medlem

Å nej, det betyder ännu mindre plats till etablerade kretstillverkare, tills intel börjar använda sina egna fabriker är dom bara i vägen!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Normalt släpps väl nya GPUer vartannat år?

Man märker med AMD att de är rätt aggressiva när det gäller nya produkter efter att Lisa tog över.

Jag tror däremot att det kommer mättas rätt hårt på CPU sidan snart. Ryzen kom ju som en frisk konkurrensfläkt och var mycket välkommen. Intel har fått en helt annan press. Jag är mycket nöjd med min 5950X CPU.

Det verkar som AMD kommer släppa nya CPUer rätt ofta. Jag tror att antalet köpare kommer minska där.

Det är ju till stor del spelande som driver inköp av GPU och CPU. Men historiskt sett så är ju spelen inte lika beroende av CPU.

Vill man ha det senaste inom GPU får man uppdatera ungefär vartannat år.
Med CPU behöver man inte uppdatera så ofta. Jag satt på min i7 2600K i 7-8år. Jag tänkte sitta på min 5950X i minst 5 år.

MEN denna nyhet handlade om intel. Och jag tror de gör rätt i att släppa nya GPUer ofta.

Jag tycker det släpps nya grafikkort varje månad, små justeringar som tillverkarna hyllar till skyarna. Sitter på ett 1080 Ti och ser absolut inga anledningar att köpa nytt varje gång det släpps något. Marginella förändringar och strypta produkter, överpriser och komponentbrist.

I min värld är det ett rent slöseri med resurser, bara för att tillverkarna ska försöka kräma ur de sista kronorna i ”gamla” produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Jag tycker det släpps nya grafikkort varje månad, små justeringar som tillverkarna hyllar till skyarna. Sitter på ett 1080 Ti och ser absolut inga anledningar att köpa nytt varje gång det släpps något. Marginella förändringar och strypta produkter, överpriser och komponentbrist.

I min värld är det ett rent slöseri med resurser, bara för att tillverkarna ska försöka kräma ur de sista kronorna i ”gamla” produkter.

Fast ditt 1080ti presterar som ett 3060 men drar typ 100w mer. Så det är väl mer resursslöseri att fortsätta tillverka gammal skit än att utveckla nytt som gör samma jobb till en lägre resurskostnad.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Så länge ingen aktör ens kan få fram kort att sälja så är ju all sån här info rena ickenyheter...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Mycket snack och lite release

Permalänk
Medlem

Miljön betyder ingenting om man kan göra pengar på något.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av Orisons:

Å nej, det betyder ännu mindre plats till etablerade kretstillverkare, tills intel börjar använda sina egna fabriker är dom bara i vägen!

Detta är också en sak jag undrar över. Eftersom även Intel ska använda TSMC lär det inte förbättra bristen på kapaciteten som är ett problem redan nu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Detta är också en sak jag undrar över. Eftersom även Intel ska använda TSMC lär det inte förbättra bristen på kapaciteten som är ett problem redan nu.

Så är det, dessutom om dom visar sig bra på mining så är tillgänglighet ett minne blott.

Det har läckt en del på Twitter, prestanda är ca RTX3070, Intel hade tänkt priskriga från början men nu tänker dom inte göra det. Eftersom det är brist. Dom tänker lägga sig på scalper priser redan som MSRP, eftersom konkurrenternas MSRP bara är fantasi finns det ingen anledning att låta bli att tjäna pengar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZothOmmog:

Miljön betyder ingenting om man kan göra pengar på något.

Joooo, man kan just lura lättlurat folk genom att sätta ''green'' framför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast ditt 1080ti presterar som ett 3060 men drar typ 100w mer. Så det är väl mer resursslöseri att fortsätta tillverka gammal skit än att utveckla nytt som gör samma jobb till en lägre resurskostnad.

Fast det är mer resursslöseri att köpa något än att inte göra det. Hur man än vänder och vrider på det. Ju förr som köper desto lägre blir produktionsvolymerna

Permalänk
Medlem

Bättre med nytt kort varje år med 20% extra prestanda än 40% vartannat, man behöver ju inte köpa nytt varje år bara för det går. Men de som behöver köpa får mer prestanda.
Minns uppväxten på 90 talet, då var en 1-2 gammal dator helt ute, men verkar som att folk har vant sig vid det långsamma förbättringstempot som varit det senaste decenniet

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Så är det, dessutom om dom visar sig bra på mining så är tillgänglighet ett minne blott.

Det har läckt en del på Twitter, prestanda är ca RTX3070, Intel hade tänkt priskriga från början men nu tänker dom inte göra det. Eftersom det är brist. Dom tänker lägga sig på scalper priser redan som MSRP, eftersom konkurrenternas MSRP bara är fantasi finns det ingen anledning att låta bli att tjäna pengar.

Varför skulle det vara bra att ha MSRP fantasipriser om marknadspriset ligger bra mycket högre? Det finns ingen anledning för dem att ge bort pengar i onödan till en mellanhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Fast det är mer resursslöseri att köpa något än att inte göra det. Hur man än vänder och vrider på det. Ju förr som köper desto lägre blir produktionsvolymerna

Det jag säger är att det är mer resursslöseri om de fortsätter producera gammal ineffektiv teknik när de har alternativ som är bättre. Däremot så är det resurseffektivt att fortsätta använda ex de redan tillverkade 1080ti så länge som prestandan duger.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Varför skulle det vara bra att ha MSRP fantasipriser om marknadspriset ligger bra mycket högre? Det finns ingen anledning för dem att ge bort pengar i onödan till en mellanhand.

Nä, det var ju just det jag sa, och vilket dom sägs ha beslutat.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Mjae, risken är väl att dom bara portionerar ut en liten förbättring i taget, trots att dom har mera förbättringar i pipeline. Men vi får väl se hur det går egentligen. De andra 2 tillverkarna lär ju inte sitta och trycka på nya kort i 2 år, om dom blir omkörda av intel.

Sen att dom på något vis skulle sno kapacitet,,, mjae. jag tror inte spelar så stor roll egentligen. marknaden för sälja kort är ju den samma, sen om det är grönt,rött eller blått kort spelar ju inte så stor roll.

Permalänk
Medlem

Intel har ju ett mycket bra läge att ta stora marknadsandelar här.
Det är en mycket konstig situation då den viktigaste egenskapen ett grafikkort kan ha är att det går att köpa. Hur bra det är spelar mindre roll. I och med att Intel har sina egna fabriker så har de mycket bra läge.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Intel har ju ett mycket bra läge att ta stora marknadsandelar här.
Det är en mycket konstig situation då den viktigaste egenskapen ett grafikkort kan ha är att det går att köpa. Hur bra det är spelar mindre roll. I och med att Intel har sina egna fabriker så har de mycket bra läge.

Hjälper ju inte speciellt mycket när Intels grafikkort ska tillverkas hos TSMC, om inget har ändrat

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Hjälper ju inte speciellt mycket när Intels grafikkort ska tillverkas hos TSMC, om inget har ändrat

Ah. Det hade jag missat. Trodde de använde sina egna founderies. Ja då är detta ju mycket mindre spännande.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast ditt 1080ti presterar som ett 3060 men drar typ 100w mer. Så det är väl mer resursslöseri att fortsätta tillverka gammal skit än att utveckla nytt som gör samma jobb till en lägre resurskostnad.

Så vitt jag vet tillverkas väl inte 1080 Ti längre (om jag förstod ditt argument rätt)? Vore ju slöseri med resurser om jag köper nytt när jag redan har något som fungerar för mina ändamål. En del människor måste ju bara ha det som är nyast. Skrytfaktor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Så vitt jag vet tillverkas väl inte 1080 Ti längre (om jag förstod ditt argument rätt)? Vore ju slöseri med resurser om jag köper nytt när jag redan har något som fungerar för mina ändamål. En del människor måste ju bara ha det som är nyast. Skrytfaktor?

Förklarade i ett annat inlägg var en till som inte förstod.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Förklarade i ett annat inlägg var en till som inte förstod.

Okej…så du tyckte jag skulle leta upp det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Okej…så du tyckte jag skulle leta upp det?

Eftersom det är en så kort tråd tänkte jag att du kunde läsa den. Orkade inte hålla på med länkar via mobilen, Men kan länka åt dig.
#19366593

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb