Vad har hänt med Webhallen?

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med Webhallen?

Ett par exempel…
Har ett Asus Strix 1080ti kort köpt hos Webhallen. Hade det inlämnat hos dem pga problem med att kortet gick upp i varv och inte ner igen. Påtalade att det är en fläkt som lossar och trycker man tillbaka den funkar det igen. Nu har jag inte använt kortet så mycket ett tag men spelar lite igen och samma sak händer igen. Frågar Webhallen om hjälp… de hänvisar till att garantin nu gått ut och det är sant. Men jag bad om hjälp… inte att det måste fixas på garanti. Men icke… Hittade dock att det finns ersättningsfläktar så beställt det… men bemötandet.

Har även ett ärende man tog då en router slutade fungera.. Man tog in den och säger att jag ska få en ny. Har dock inte kommit till lagret ännu… är iofs bara 4 månader sedan men hur länge är okej att vänta på ersättningsprodukt ?? Frågat om det finns allternativ och de skulle kolla men tystnad igen.

På senaste tiden… året … har webhallens bemötande blivit bara sämre och sämre?? Har någon mer upplevt det här ?

Permalänk
Medlem

En återförsäljare lagar inte produkter, de "äger" garantiärenden. Dvs de tar ansvaret att skicka vidare produkten till tillverkaren som sedan tar lämplig åtgärd, eller tar fram en ersättningsprodukt. Dvs, du känner dig lite väl berättigad? Utan garanti finns det inget de kan göra.

Och med komponentbristen mitt i corona är det inte helt orimligt att en nisch produkt inte kan ersättas på ett tag, kontakta dem igen angående ditt aktiva ärende. Sannolikheten är att det är tillverkaren av routern som släpar.

Permalänk
Medlem

Har också fundera vad som har hänt.. framförallt med lagervaror, sista 6-8 månaderna har varit bedrövligt dåligt. Varorna kan finnas på andra sidor, Men webhallen har svårt att få in varorna jämfört med andra konkurrenter tyvär..

Permalänk
Medlem

Rent generellt om garanti gått ut så bryr sig inte butiken/siten du köpt den ifrån längre, om du vill ha hjälp från dem så skulle det vara så att de kan erbjuda att försöka laga den, men mot ett pris. Dock är kortet vad jag skulle gissa 4 år gammalt? så oddsen för det är ganska små, då de inte skulle ha möjlighet att köpa en ersättningsfläkt från ebay direkt.

Dock så tycker jag att vänta på en ersättnings produkt i 4 månader lite orimligt i fallet kring routern (trots pandemi och brist på allt). De borde kunna erbjuda en annan vara för likvärdigt pris/prestanda som de har i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orbsaaeri:

är iofs bara 4 månader sedan men hur länge är okej att vänta på ersättningsprodukt ?? Frågat om det finns allternativ och de skulle kolla men tystnad igen.

Jag vill minnas att 3 veckor brukar räknas som "skälig tid" vid reklamation enligt KKL, se 26§ tredje stycket. Lyckas inte säljaren med avhjälpning eller omleverans inom den tiden får man häva köpet enligt §28-29.

Eftersom du inte nämner om du åberopat garanti eller reklamation enligt KKL så vet du antagligen inte själv, och får service därefter.

Permalänk
Medlem

Att jag inte kan förvänta mig en gratis fix när garantitiden gått ut förstår jag . Men kanske ett vänligt tips om vart man kan vända sig för hjälp iaf…

Kanske ska tillägga att eftersom kortet varit inne för samma sak tidigare då de sa att det inte var något fel på kortet (då inom garantitid) så fick jag tipset ifrån Asus att Webhallen har en del av ansvaret då de borde skickat vidare koret om man själva inte hittade något fel…

När det gäller routern vet jag att det är brist på just den modellen. Frågat vilka allternativ jag har… de skulle höra av sig… men det är ju bara 2 veckor sedan så kanske bara jag som har lite för höga förväntningar .

Helt klart är dock att man fick bättre service där tidigare.

Permalänk
Medlem

Asus har alltid haft återköp på sina grafikkort och bara senaste månaderna börjat med reparation på vissa av sina kort pga bristen. Så att de säger att de skulle skicka vidare kortet är väldigt märkligt. Be om återköp på routern och köp en annan du vill ha istället. Så är alla dina problem lösta.

Permalänk
Medlem

Uppdatering.
Fick tag i nya fläktar till mitt grafikkort från Ebay så med det får jag ordning på mitt kort.
Lite märkligt dock att Asus själva inte har några reservdelar.

Till slut fick jag tillgodo för routern. Så till slut är det löst.